[OT] Löda mässing?

Wendigo

Aktiv medlem
[OT] Löda mässing?
Har lite trubbel hemma och tänkte att det säkert är någon på happy som vet hur man gör...

Bygger lite mässingsdetaljer hemma i mässing. Till vissa detaljer behöver jag ringar som jag kallbockar av 4 mm mässingstråd. Nu brukar jag löda ihop dom med vanligt tennlod (sånt man har till elektronik), fluss och en gasolbrnnare modell mindre (CO).

Jag tycker dock att det ser lite sjavigt ut med en silverfärgad fog på en gulmetallfärgad ring. Dessutom är det svårt att få tennet att inte flyta ut över skarven.

Hur svårt är det att löda med mässingslod (hårdlödning?), går det att göra hemma för någon som är hyfsat praktiskt lagd med den utrustningen jag har nu? Vad behöver jag? Ska beställa lite saker från Slöjddetaljer så finns det i deras sortiment är det ju bra, annars har jag en välsorterad järnhandel med svets- och lödprylar.

20080413974Small.jpg

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Löda mässing?
Mässingslod kräver mycket mer värme än dom som du kan få med gasolbrännare .Det går att löda mässing med mässingslod men eftersom smältpunkten ligger så nära varandra så är det väldigt svårt.

[OT] Löda mässing?
Altenativet att tillverka i kolfiber har inte slagit mig förrän nu... ska ge mig på det feter den här beställningen.

Får tolka svaren som att det inte är någon vidare idé att löda mässing med mässingslod. Får väl gå till järnhandeln och språkas med gubbarna på lagret istället om tänkbara löd/vällningstekniker.

Tänkte att det kanske var någon som hade gjort något liknande med växelöron och bromsfästen och sånt, det kanske är helt annorlunda om man löder mot stål.

[OT] Löda mässing?
För övrigt är det inte särskilt svårt att hårdlöda. Men om din utrustning räcker till vet jag ej.
Tekniken i sig är dock inte svår. Som sagt.

[OT] Löda mässing?
Tips på litteratur eller dyl för att lära sig hårdlöda Stålis?

Har ej några direkta planer på att bygga stålram dock. Det överlämnar jag proffsen. jag vill bara få ihop en 4 mm tjock ring med 25 mm innerdiameter. Borde ju inte vara raketforskning?

[OT] Löda mässing?
Svårt där. Det var längesedan jag satt i skolbänken och lärde mig det där.

Det finns dock en bok som behandlar ämnet på hela två sidor. Boken har dock fler sidor. ;)
Svetshandbok heter den. Skriven av Klas Weman, släppt av Liber 1997.
Det intressanta som står där i är en tabell över lite tillsatsmaterial och deras data samt enklare info om hur och varför man hårdlödar. Finns garanterat på biblioteket.

[OT] Löda mässing?
Silverlod borde funka. Och det är ju inte rent silver heller men färgen sticker ju av lite. Om du får till skarven väldigt exakt så blir det bara ett tunt streck.

[OT] Löda mässing?
Jag vet inte hur det väter ytorna, men eftersom du inte ställer några krav på hållfasthet kanske du kan hitta någon mässingslegering med hög zinkhalt eller någon bronslegering med mycket tenn i och därmed få ner smälltemperaturen på lodet. Bara en spontan tanke, har inga belägg :)

[OT] Löda mässing?
Om det är små detaljer som skall lödas så är det inga problem att använda sig av gasol. Det är naturligtvis enklare om man har en gassvets.
Jag har lagat en hel del småprylar med silverlod och gasol, funkar kalasbra, och färgen tycker jag stämmer ganska väl med mässingen.
Det som kan vara lite drygt är att flussmedlet blir glasaktigt och kan vara lite jobbigt att ta bort.
Men det går att skrapa bort med en kniv, man kan även använda saltsyra men då kan mässingen bli matt beroende på hur länge den ligger i saltsyran och måste poleras för att bli blank igen. Obs saltsyra skall man vara försiktig med.

Fördelen med silverlod kontra tenn är ju att du får en väldigt stark fog, och att färgen stämmer med mässingen.
Silverlodet som dom har på Slöjd-detaljer verkar färgmässigt stämma med rostfritt :(

Silverlodet som jag använder är Meltolit 40cd Silverlod-kadmium, arbetstemp 610 grader
Dom verkar inte ha just den på Slöjd-detaljer, men prova din lokala Järniabutik eller nått.
Glöm inte flussmedel, Vet ej vilken sort jag använder klisterlappen på burken har försvunnit för länge sedan. Men enligt Meltolits sida så skulle jag tro att det är Meltolit-770 du ska ha.

Lyck till :)

[OT] Löda mässing?
Grymma tips. Jag lyfter på hatten och tackar. Ska knalla ner till min lokala järnis och fråga gubbarna på lagret och fråga om råd imorrn samtidigt som jag letar loctite till fixien...

[OT] Löda mässing?
Kan du inte nita ihop ringarna. (Ungefär som på en brynja om man ska dra någon vikingatida liknelse :D)

Vet att jag nitade ihop ringar (var det nu var till). Då snodde jag arbetsgången från någon sida om brynjetillverkning.

//edit
http://home.scarlet.be/~klauwaer/malien/engels.html
ha jag hittade länken till sidan jag snodde metoden från. Jag improviserad däremot när det gällde verktygen, jag tillverkade bara en handfull ringar.

[OT] Löda mässing?
Jag skulle använda den orginella medeltidsmetoden Epoxilim. Annars skulle jag gå till en mek.verkstad och låna gassvetsen och köra på lite mässingslod. :)

[OT] Löda mässing?
Varken nitningen eller epoxy är speciellt funkis. Det här är till en rekonstruktion och eftersom jag sitter och jobbar med orginalen så vill jag att de ska vara så korrekta i utförandet som möjligt, misstänker att förlagorna är vällda eller gjutna i ett stycke. Jobbet betalar mig dock inte tillräckligt för att jag ska lära mig att gjuta gulmetall. :)

[OT] Löda mässing?
Då är ju heller inte silverlod särskilt korrekt? Förstår ditt dilemma men hur du än gör kommer inte bältet att bli medeltida, det görs ju 2008. ;)

Hoppas du fixar det på bästa vis!

Tillbaka
Topp