[OT] Löpare hälsar inte

[OT] Löpare hälsar inte
Åkte tunnelbana i förra veckan, det var många som inte gick runt och hälsade när dom klev på tunnelbanan. Vart är världen på väg?

[OT] Löpare hälsar inte
Crocodile Dundee är, som alltid och inom alla områden, ett föredöme även när det handlar om att hälsa. Fast vid närmare eftertanke var det snarare en fotgängare än en löpare han hälsade på.

[OT] Löpare hälsar inte
Jag springer rätt sällan men när jag gör det hälsar jag nästan aldrig på mina med- och motmänniskor. Jag har fullt upp med att kuta och jag gör det lyssnandes på gamla härliga 80-tals hits i lurarna, dvs jag lägger inte märke till andra löpare för jag fokuserar på andra saker.

[OT] Löpare hälsar inte
jakrog sa:
Det var en vacker berättelse, men det viktigaste kvarstår: HÄLSADE DU??
Ja, före 07.00 - alltid, likaså efter 22-23, borde ju vara någon form av själsligt samförstånd att springa kl 06.00 - eller?
- 27 minuter in, minns programmet snart 30 år senare.

[OT] Löpare hälsar inte
Jag sprang även denna morgon, ca 06.30 och mötte tre löpare, ingen hälsade och jag bestämde i samband med första mötet att jag hälsar bara som respons. När det gäller att hälsa har Johan Asplund, professor emeritus i sociologi, skrivit: 1987 – Om hälsningsceremonier, mikromakt och asocial pratsamhet, samt Stefan Einhorn populära bok om "Konsten att vara snäll".

[OT] Löpare hälsar inte
Ingenting har ändrats, men idag mötte jag bara en löpare kl 06.30 - trots att jag vinkade lite lätt med vänsterhanden valde kvinnan jag mötte att bara titta på mig, eventuellt såg hon mig inte pga den skumpande bysten. #metoo

[OT] Löpare hälsar inte
Brakastruten sa:
Grannar boende hos Rikshem hälsar inte heller. Det verkar vara något, som GÅR! :p

Jag åt middag hos en ukrainska nyligen och hon sa att Sverige är så bra, inga grannar som knackar på och lånar ägg etc. Hon sa även att hon använder titthålet i dörren för att försäkra sig om att ingen granne är i trapphuset när hon lämnar bostaden. Detta var inte Rikshem.

[OT] Löpare hälsar inte
Jag hälsar i princip alltid med ett hej när jag är ute och springer, oavsett vem jag möter, om det inte är någonstans med mycket folk. Tänk elljusspår. Känner att det nästan är min förbannade plikt i detta land där vi är patologiskt rädda för hälsningar och ögonkontakt. Sen kan ju den jag hälsar på välja att INTE hälsa tillbaka. De flesta som inte hälsar tillbaka upplever jag gör det nog för att dom blir överraskade att någon hälsar, inte för att dom inte vill. Dom flesta tror jag faktiskt tycker är lite trevligt att någon säger hej.

[OT] Löpare hälsar inte
ca597c827972533ef024671902fd2f6ae4b8f33b8db3003c4ed541c407dd970a.jpg

Senast ändrad:
[OT] Löpare hälsar inte
Man hälsar utifall att man känner mänskan o vill inte vara den sista som upptäcker d. Vistas man i trakter man absolut inte känner nån...som Kristianstad, så lär man junte hälsa heller.
Så ni kan lugnt utgå från att de som inte hälsar är utomsocknes.
Så e d ba.

[OT] Löpare hälsar inte
Sprang idag längs Hardebergaspåret och efter att jag hann byta spår någon tiondels sekund innan den andra löparen häsade han mycket glatt, med hela handen. Det gjorde min dag, adderat med väldigt fin segling med grannens Melges 24, en mycket snabb båt som planar och är bara för snabb segling, främst kappsegling, och därpå en fin kvällsrunda förbi Igelösa, där Påve Franciskus bodde i samband med sitt besök för två år sedan. Så tack du goda löpare som startade min fina dag - även om den eg började kl 04.00 med att jag hämtade min son som kom hem från Kroatien...

Tillbaka
Topp