[/OT] Lunchlåda

JockeS

Aktiv medlem
[/OT] Lunchlåda
Kanske låter som en bagatell sak att prata om, men har under lång tid försökt hitta vettiga lunchlådor som rymmer en normal portion mat, inte väger som en tegelsten, tål maskindisk och håller maten fräsch.
De flesta billigare varianter tål inte att diskas i maskin som jag provat, ofta bli locket dåligt och vill inte stänga ordentligt.
Varianten från IKEA som är gjord i glas väger alldeles för mycket även om den är fullt optimal.

Själv tänker jag på den gamla hederliga plåt/aluminium burken som farsan alltid hade förr, men då frugan pratar om farliga ämnen som frigörs när man värmer maten i vissa matburkar alt. skär i dom, så höjer iaf jag på ögonbrynen.

Så vad kör ni med för matlådor som får plats i en vettig pendlarväska ihop med ombyte och diverse prylar?

[/OT] Lunchlåda
Matdosa i rostfritt stål känns som otroligt att det skulle släppa ut farliga ämnen när den används. Med tanke på matberedningsytor i kök är ofta i rostfritt samt i vården så är det rostfritt som gäller.
Burk i aluminium kan vara värre.

[/OT] Lunchlåda
[/OT] Lunchlåda
JockeS sa:
Lainen sa:
Snuskburk i rostfritt!
Går bra att värma utan lock i mikro också.

https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/matforvaring/matlada-2000038144

Kan även köpas i andra affärer för 300 spänn...

Håller en sådan tätt om man har t ex soppa i den?

Givetvis inte...! Aldrig sett en plåtlåda förr?
Ikea har en fyrkantig glaslåda (inte den avlånga) som är alldeles perfekt och lagom. Går kanonbra med soppa.
Att matlådan väger lite i ryggsäcken till och från jobbet spelar enligt mig ytterst lite roll. Ett kilo matlåda är knappast betungande, isåfall har du fel ryggsäck :)

Glas är bättre än plast. Snäpplocken är ytterst safe då dom har tätning.

[/OT] Lunchlåda
Det där med giftiga ämnen i nyare burkar tror jag inte på. Men om man vill ha en rostfri matlåda så finns det sådana billigt på Granit.

Jag vet eftersom jag köpte en sån för att tvätta cykelkjedjor i, billiga plastlådor tål inte lampolja i längden ;).

/A

Senast ändrad:
[/OT] Lunchlåda
Den här använder jag. Rostfri behållare med tättslutande silikonlock. Den är dyr, men man behöver egentligen bara en per person om man diskar lådan direkt efter måltiden.
https://www.addnature.com/ecolunchbox-laecksaeker-matlda-splash-box-bl-494569.html
(bluewaterbento.com, splash box)

Även om lådan ovanför håller tätt med vatten i och om man vänder den upp och ner och skakar, så använder jag en sån här till soppor:
https://kleankanteen.se/products/stainless-steel-food-canister-16oz
(Klean kanteen, Steel food container canister)

För att vara helt säker att inte kladda ner annat i väskan så har jag matlådan alltid i en plastpåse. Nackdelen med exempelvis lådorna ifrån Ikea är att flärparna på locken till slut går sönder. Det gör inte silikonlocket lika lätt.

[/OT] Lunchlåda
Hejnrik sa:
Den här använder jag. Rostfri behållare med tättslutande silikonlock. Den är dyr, men man behöver egentligen bara en per person om man diskar lådan direkt efter måltiden.
https://www.addnature.com/ecolunchbox-laecksaeker-matlda-splash-box-bl-494569.html

Även om lådan ovanför håller tätt med vatten i och om man vänder den upp och ner och skakar, så använder jag en sån här till soppor:

För att vara helt säker att inte kladda ner annat i väskan så har jag matlådan alltid i en plastpåse. Nackdelen med exempelvis lådorna ifrån Ikea är att flärparna på locken till slut går sönder. Det gör inte silikonlocket lika lätt.

En per person? Gör man storkok är det lite väl snålt. Ioförsig kan man frysa ner i plastpåsar och använda samma matlåda varje dag.

[/OT] Lunchlåda
ooms sa:
Varför slabba med lunchlåda när det finns restauranger?
Halvtaskig resturangmat smakar sämre än egenlagad mat och är runt 80 kronor dyrare per måltid. 200 måltider per år medför en merkostnad på 16 000 kronor. Det handlar om ett hyggligt bakhjul per år!

[/OT] Lunchlåda
rln sa:
ooms sa:
Varför slabba med lunchlåda när det finns restauranger?
Halvtaskig resturangmat smakar sämre än egenlagad mat och är runt 80 kronor dyrare per måltid. 200 måltider per år medför en merkostnad på 16 000 kronor. Det handlar om ett hyggligt bakhjul per år!
Blir ju så fet av att äta lunch på restaurang. Smör och grädde!

Senast ändrad:
[/OT] Lunchlåda
Lever man i en planekonomi förstår jag invändningarna om halvtaskiga restauranger som serverar fet mat. Glad att jag lever i en marknadsekonomi och kan välja både restaurang och maträtt själv, men lider självklart med er som tvingas slabba med matlådor.

[/OT] Lunchlåda
Kör med ikeas i plast men dom verkar slutat med den modellen som hade ventil i locket, har hållit i över 5 år med diskmaskin.

[/OT] Lunchlåda
ooms sa:
Lever man i en planekonomi förstår jag invändningarna om halvtaskiga restauranger som serverar fet mat. Glad att jag lever i en marknadsekonomi och kan välja både restaurang och maträtt själv, men lider självklart med er som tvingas slabba med matlådor.

Där jag jobbar äter man ju oftast tillsammans med sina kollegor, funkar ju inte så bra att alltid begära veto på lunchstället.. Jag är också mer diciplinerad med portionsstorleken när jag har låda än när jag äter på restaurang. Och lider inte heller av att slabba, jag njuter av att äta min egen mat som är bättre än de flesta lunch-restauranger.

Jag kör med matlådor av den här typen, bra att stapla i köksskåpet och brukar finnas 3 för 30 då och då:
http://norrkoping.matvaran.se/ica_produkt/i_2966491738.jpg

Visst, de går sönder av värme efter ett tag, men oftast brukar jag glömma dom nånstans innan det händer. Lägger också upp maten på tallrik innan jag värmer den.

Ang. tunga lådor så visst, en låda i ryggsäcken spelar ju inte så stor roll. Men ombyte, laptop mm så är det ju bra om man kan spara lite vikt någonstans.

[/OT] Lunchlåda
ooms sa:

Tangentbordsrytteri.

Om man tänker på ekonomin och inte blodfettet så slipper man både fultyskar och kinahjul om man har större ekonomiskt utrymme till det man prioriterar.
All världens avskräde äter ute varje dag på jobbet, men det handlar väl oftast om prioriteringar.

Lite som med bilar, vissa åker Kia, andra BMW. Alla är nöjda.

Senast ändrad:
[/OT] Lunchlåda
Lägg upp på tallrik?
Jag har slutat med att äta ut matlådor. Plastlarm eller inte, tycker det ser trevligare ut om man lägger upp det på en tallrik.
Har även med mig en salladspåse. (Har också smör, sylt och bea i kylskåpet på jobbet... Nästa steg är ett skåp där jag kan ha kläder ;) )

[/OT] Lunchlåda
Maakus sa:
Lägg upp på tallrik?
Jag har slutat med att äta ut matlådor. Plastlarm eller inte, tycker det ser trevligare ut om man lägger upp det på en tallrik.
Har även med mig en salladspåse. (Har också smör, sylt och bea i kylskåpet på jobbet... Nästa steg är ett skåp där jag kan ha kläder ;) )
Ja, man är väl inget djur heller!

[/OT] Lunchlåda
clnr sa:
Maakus sa:
Lägg upp på tallrik?
När jag emellanåt tittar in i kylskåpet på jobbet ser det ut som att det bor djur där :-)

[/OT] Lunchlåda
ooms sa:
clnr sa:
Maakus sa:
Lägg upp på tallrik?
När jag emellanåt tittar in i kylskåpet på jobbet ser det ut som att det bor djur där :-)
Vårt kylskåp på jobbet är definitivt bebott av lukten att döma.

[/OT] Lunchlåda
+1 på snuskburk.
Om man nu gillar uppvärmd mat från igår.

En bit grov baguette med passande pålägg och grönt funkar även det, känns dessutom betydligt frächare.

[/OT] Lunchlåda
Jag kör med glaslådorna från ikea, de funkar utmärkt. Värmer på tallrik och diskar ur matlådan medan maten står i micron.

Det är ju både mer tidseffektivt och ekonomiskt att ha med sig matlåda. Käkar jag matlåda kan jag komma hem en halvtimme tidigare eftersom jag kan ta kortare lunch. De gånger jag käkar ute landar det oftast på 150 spänn eller därikring och det är inte riktigt hållbart fem dagar i veckan. Ska man komma ner vettigt i pris på lunchmat blir det inte bättre än om jag tar med egen. Dvs inte värt det. Sen beror det väl på var man jobbar också, vi har kontor på södermalm så där finns det rätt gott om vettiga restauranger, men när jag jobbade i city var det värre.

[/OT] Lunchlåda
Hejnrik sa:

Ikeas nya eller gamla? De gamla locken höll inte länge. Jag frågade på Ikea, och de sade att de bytt leverantör till de nya bla för att de gamla var så dåliga. Mina nya har hållit. Hittills :-)

[/OT] Lunchlåda
Har folk fortf stämpelur på jobbet? Jag bedöms utifrån vad jag levererar, inte hur många timmar jag sitter av. Känns mer modernt.

[/OT] Lunchlåda
ooms sa:
Har folk fortf stämpelur på jobbet? Jag bedöms utifrån vad jag levererar, inte hur många timmar jag sitter av. Känns mer modernt.

Det heter väl tidrapport nuförtiden men principen är ju densamma.

På det lite mer filosofiska planet så kan man ju konstatera att många professioner (t ex de som oftast bedrivs agilt, det område där även jag jobbar) är ganska svåra att mäta map leverans på ett sätt som optimerar helheten.

Kom långt från matlådediskussionen nu..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp