[OT]Mac eller PC

Carl

Aktiv medlem
[OT]Mac eller PC
Jag var just på väg att skaffa nya komponenter till stationära datorn men när jag frågade alla polarna tyckte de jag skulle skaffa Mac, vad har hänt?? har jag missat nåt?

Eftersom jag redan har låda, skärm, tangentbord, mus och DVDbrännare hade jag fått en hel del prestanda om jag lagt 10 kkr på resten. Det får man inte om man köper en ny Mac för 15kkr.

Men visst, lägger jag till några laxar är det ju ingen omöjlighet med en vettig iMac iaf. De är ju lite mer slimmade och vettiga från grunden. Jag är nu osäkrare än någonsin om jag ska gå över till den ljusa sidan. Har dessutom lite funderingar runt:

1. Fildelning.
Något som jag inte håller på med, men hade jag gjort det så hade jag undrat om det finns nån grym torrentklienter.

2. ICQ- & MSN klient?

3. Musik/mediaspelare?

4. Photoshop motsv?

5. Kan man lira Oblivion på Mac?

6. Videoredigeringsprogram?

7. Allt annat som man inte tänkt på ...

Jag vet att man numera kan köra Windows på Mac men det känns mer som en nödlösning.

Köper jag nya PCprylar får man ju en himskans massa prestanda och kan behålla alla gamla program och rutiner. Men det lockar med nått vitt och kompakt. Speciellt eftersom jag tweakar mindre och mindre och blir mer och mer lamer.

Behöver tips tack. :)

[OT]Mac eller PC
Mediaspelare behöver du inte heller oroa dig för...det är juh macens hemmaplan det där ;)
Beroende på hur mycket 5k11lz du har så finns det juh alltid en hel uppsjö med opensource program (för bl.a. msn/icq) och annat....men det kanske du inte är intresserad av.

Och om du mot förmodan har en elak kompis som skulle kunna använda din dator för elak fildelning kanske han skulle använda azureus ;)

[OT]Mac eller PC
Carl skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Fildelning.
> Något som jag inte håller på med, men hade jag
> gjort det så hade jag undrat om det finns nån
> grym torrentklienter.

Ja, tex. Transmission eller Azerus (stavning?)

> 2. ICQ- & MSN klient?

Ja, flera

> 3. Musik/mediaspelare?

Ja, flera. iTunes är grumt

> 4. Photoshop motsv?

Ja, Photoshop mfl finns

> 5. Kan man lira Oblivion på Mac?

Ingen aning

> 6. Videoredigeringsprogram?

Ja, iMovie följer med. Behöver du kraftigare doningar finns flera.

> 7. Allt annat som man inte tänkt på ...

Ja. Det enda jag kan komma på som skäl till att inte köpa mac är om det en massa spel du måste spela som inte finns till mac. OS X är grumt.

> Behöver tips tack. :)

Sälj den gamla pcn...

[OT]Mac eller PC
Kupa skrev:
> Då har du för dig fel, en kompis kör msn på
> mac.

aha okej, då var det väl ngt annat dåå :)

saxat ifrån ett mailutskick till våran klass

I= denna första post vill jag uppmana alla Mac-användare att börja= använda iChat. Vi vet alla att MSN inte funkar tillfredställande= på OS X, file transfers suger, videosamtal funkar inte alls och merparten= av clienterna drar på tok för mycket kraft från datorn för= att de ska kännas trevliga att arbeta med. Så...varför fortsätter= vi alla (eller de flesta av oss, undertäcknad inkluderad) att använda= MSN/aMSN/Audium/etc...?
Jo, för att alla våra vänner= finns där. Jag startar sällan ens upp iChat för att jag= har en löjligt liten kontaktlista där. I andra länder (UK= & US framförallt) är ju iChat betydligt större pga.= mängden mac-are. Borde vi inte se till att använda detta eminenta= program lite mer här hemma och se till at bygga upp ett ordentligt= nätverk mellan oss Mac-användare? JO!

För att logga= in på iChat behöver man ett .mac-medlemskap eller ett AOL-konto.= Detta avskräcker de flesta. Dock kan man enkelt komma runt detta.= Gå in på www.mac.com och signa upp för en 60-dagars trial= av tjänster och skapa ett konto. Sen (under förutsättning= att du inte VILL betala 900:-/år för det...eller 600 på= amazon.com) kommer detta konto att för alltid tillhöra dig även= om du inte kan använda .mac-funktionerna som mail, backup, homepage= etc... efter 60-dagars perioden. Detta innebär i praktiken att du= nu har ett användarnamn att logga in med på iChat som alltid= kommer att fungera och det hela är helt gratis :-D

Vad säger= ni, kan inte alla som sitter på en iMac/MacBook/MacBook Pro/Mac mini/iBook/eMac/Clamshell= etc. etc. etc. se till att skapa ett .mac-konto och lägga upp det= här (http://webzone.k3.mah.se/projects/s...3D7&tab=3D35&id=3D14&parent=3D97&message=3D97)= så vi kan börja iChatta! Filetransfers, video-samtal, voip ja= ALLT funkar så j*kla mycket bättre på OS X om man använder= iChat.

däremot så vet jag att div java plattformar som t.ex sun har gjort inte är riktigt kompatibla med mac (om dom inte har släppt ngt nytt nu i sommar)

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Mac eller PC
Dirty_rider skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då har du för dig fel, en kompis kör msn på
> > mac.
>
>
> aha okej, då var det väl ngt annat dåå :)
>
> saxat ifrån ett mailutskick till våran klass
>
> I= denna första post vill jag uppmana alla
> Mac-användare att börja= använda iChat. Vi vet
> alla att MSN inte funkar tillfredställande= på
> OS X

Tja, det är ju lite skillnad på "fungerar inte" och "fungerar inte tillfredställande". Visst har vi haft problem med filöverföringar till/från honom, men det har jag haft med andra också ;)

[OT]Mac eller PC
Carl skrev:

> 1. Fildelning.
> Något som jag inte håller på med, men hade jag
> gjort det så hade jag undrat om det finns nån
> grym torrentklienter.

Azureus är ju javabaserad, så det funkar klockrent. Har jag hört.

> 2. ICQ- & MSN klient?

Check. Både officiella och open source-varianter.

> 3. Musik/mediaspelare?

Hmm. Itunes? mpg123?

> 4. Photoshop motsv?

Har funnits ett tag, ja.

photoshop1.jpg ht=235

> 5. Kan man lira Oblivion på Mac?

Det vete sjutton. Spel har jag ingen koll på alls.

> 6. Videoredigeringsprogram?

O ja. Du får till och med ett hyfsat program med när du installerar systemet.

> 7. Allt annat som man inte tänkt på ...

Riktig Unix i botten? Jämförelsevis sett fritt från virus? An almost fanatical devotion to The Pope?

998b.gif ht=506

> Jag vet att man numera kan köra Windows på Mac
> men det känns mer som en nödlösning.

Dual boot är lite tråkigt, men Parallels desktop är ganska smutt. http://www.parallels.com/

> Köper jag nya PCprylar får man ju en himskans
> massa prestanda och kan behålla alla gamla
> program och rutiner. Men det lockar med nått vitt
> och kompakt. Speciellt eftersom jag tweakar mindre
> och mindre och blir mer och mer lamer.

Att hänga i ett bättre grafikkort i en iMac är inte att tänka på, men som ren bruksmaskin är den inte alls helt fel. Det hela beror lite på vad du ska använda maskinen till.

Ta gärna en titt på macavdelningen av http://www.versiontracker.com . Där finns en hel del vettiga program.

/s-o

[OT]Mac eller PC
Tillägg:

Punkt 2: Jag kör iChat, MSN och Skype. Videokonferans med iChat fungerar mycket bra.

Punkt 4: iPhoto kommer med alla nya Mac som del av iLife suite.

Punkt 6: Spel som bara finns på PC kan köras mest fördelaktigt direkt under XP med hjälp av BootCamp, som gör så att man startar en Intel Mac under Windows istället för OS X. Andra PC program kan cross-graderas till Mac-versioner (t ex Adobe CS osv) eller körs under Parallels Desktop eller VMWare så att man får alla det bästa av OS X men samtidigt tillgång till det som man behöver från XP.

Punkt 7: Se ovan. Mac kan köra Windows, men PC kan inte kör OS X.

Om du kan bortse från spel och måste återanvända så många av dina gamla grejer som möjligt är Mac Mini grymt prisvärd: http://www.apple.com/se/macmini/

Om du vill ha en så slimmad maskin som möjligt med tillräckligt mycket prestanda för spel sälj de saker som du har och köp en iMac: http://www.apple.com/se/imac/specs.html

Man kan inte vara mer framtidssäker med en dator än att köpa en som klarar XP, Vista, Linux och OS X. Visst är en Mac Pro ännu bättre, men de allra flesta behöver inte Dual Quad-Core Xeon, 16GB RAM och 3 TB intern HD. ;)

iMats skrev:
> Carl skrev:
> --------------------------------------------------

> > 1. Fildelning.
> > Något som jag inte håller på med, men hade jag
> > gjort det så hade jag undrat om det finns nån
> > grym torrentklienter.
>
> Ja, tex. Transmission eller Azerus (stavning?)
>
> > 2. ICQ- & MSN klient?
>
> Ja, flera
>
> > 3. Musik/mediaspelare?
>
> Ja, flera. iTunes är grumt
>
> > 4. Photoshop motsv?
>
> Ja, Photoshop mfl finns
>
> > 5. Kan man lira Oblivion på Mac?
>
> Ingen aning
>
> > 6. Videoredigeringsprogram?
>
> Ja, iMovie följer med. Behöver du kraftigare
> doningar finns flera.
>
> > 7. Allt annat som man inte tänkt på ...
>
> Ja. Det enda jag kan komma på som skäl till att
> inte köpa mac är om det en massa spel du måste
> spela som inte finns till mac. OS X är grumt.
>
> > Behöver tips tack. :)
>
> Sälj den gamla pcn...

[OT]Mac eller PC
Stor sandlåde-risk i en tråd som denna. Lite som Shimano vs. Campa.

Jag är en renodlad Steve Jobs-tillbedjande iLife-Mac-Man så jag har bara ett svar och det betyder i ljuset av mitt bekännande knappast mycket.

Allt funkar på en mac och många saker funkar bättre. Kanske dyrare i inköp men Macarna har en tendens att åldras långsammare.

Men så spelar jag inte på min maskin heller. Jobbar proffessionellt med foto och video och det är detta som maskinen sköter med glans. Jag tycker att användarvänligheten i OSX är den största fördelen. Äldre Windows känns lite mera unkna och OSX-efteraparen Vista verkar ju inte riktigt arbeta smärtfritt ännu. Det pratas mycket om att kompabilitet - eller avsaknad av detta - är macarnas största problem men inom windowsvärlden ar jag upplevt att det många gånger kan vara värre.

Window-PC är för folk som är datorintresserade. Sådana som vill pyssla med datorn, byta diverse attiraljer i den och bekymra sig kring virus - något de paradoxalt på något sätt gillar.
Mac är för sådana som bekymmerslöst vill nyttja sin dator till det den är gjord för - Allt vad man kan tänka sig.

Åker jag på däng nu?

[OT]Mac eller PC
Jag slår ett stort slag för Mac! Jag sålde min PC och köpte en iMac och jag är helnöjd.
Mac passar mig bättre då jag tycker det är lättare, smidigarer och mycket smartare att arbeta. Oavsett om det gäller Photoshop eller fildelning så funkar det perfekt.

Kolla på http://macworld.idg.se i deras köp & sälj-avdelning så kan du hitta fina iMac's till vettiga priser.

"Window-PC är för folk som är datorintresserade. Sådana som vill pyssla med datorn, byta diverse attiraljer i den och bekymra sig kring virus - något de paradoxalt på något sätt gillar.
Mac är för sådana som bekymmerslöst vill nyttja sin dator till det den är gjord för - Allt vad man kan tänka sig."

rback

Jorå, jag delar den smällen med dig. Håller fullständigt med!

[OT]Mac eller PC
Bergholm skrev:
> Mac passar mig bättre då jag tycker det är
> lättare, smidigarer och mycket smartare att
> arbeta. Oavsett om det gäller Photoshop eller
> fildelning så funkar det perfekt.

Jag vill också jobba med fildelning :)

/Johan

[OT]Mac eller PC
Mac är ett bra alternativ men OSX vs XP? då väljer jag nog XP på grund av programutbudet.
Jag har dock valt att gå över till ubuntu nu och där kan man utan problem köra OSX och XP paralellt :P
(inget jag använder dock)

Det som är bra med mac är inte priset, du får inte alls så mycket prestanda för hutlösa priser... (det blir lätt så när de har monopol på det) utan hur simpelt det är.

Tänk dock på att när du får upp problemet "Finder kan inte hitta Finder" så är du körd (hände mig 2ggr över 3års användande av OS9/OSX) och måste lämna in datorn till närmsta serviceställe. För mig var det Nederländerna och blev därmed av med den i 3veckor. Saker lär väl ha ändrats nu dock.

Jag tycker du ska fortsätta köra windows XP (Vänta tills SP2 har kommit till vista) och köpa en dator för detta.

Skaffa Nod32, Adaware och surfa med Firefox så är din dator ganska säker (om du inte klantar dig :P)

Jag skulle definitivt inte betala 15000kr för en dator jag kan få för 10 000kr.
Vill du ha laptop kan jag rekommendera Zepto.se de har grymma datorer och du kan specificera den nästan helt efter eget behag.

Macintosh i all ära men det är inte värt pengarna.

För att svara på din fråga så 5: Det går att köra Oblivion om du kör BootCamp dvs dualboot med XP.

[OT]Mac eller PC
Jag kan varmt rekomendera www.99mac.se för att till fullo utnyttja underhållningsvärdet i mac-anhängarnas lovsånger. Det känns också som att det alltid är samma diskussion och samma frågor/fördomar som tas upp.

Mitt tips är att prova en mac, se hur den känns. Bestäm dig därefter för hur du vill göra. Jag tror precis som någon skrev att PC är bra på vissa saker och Mac är bra på andra.

Jag är helnöjd med min Macbook men det är ju inte alla som håller med mig.

[OT]Mac eller PC
lägger till att MAC alltid hamnar 1a el 2a i tester map hållfasthet och allmän byggkvalitet. Det är därför du äger samma maskin väldigt länge, den känns fräsh, o de e niiice.

Just det, de är tysta också.

Kär i min gamla 15" powerbook från 2003.

[OT]Mac eller PC
Jobbar som programmerare på Windows-plattformen till vardags och har gjort det i ett antal år. Körde tidigare PC hemma men bytte till en Mac Mini (Intel) för att bygga ett mediacenter, blev helt förälskad i hur enkelt och genomtänkt allting är i OS X, allting bara flyter på utan problem och krångel. Har nu också köpt en Macbook och kommer inte gå tillbaka till Windows hemma! ...på jobbet sitter man i en annan sits eftersom kundernas system är windows baserade och konsultar man på .Net kan man inte mässa så mycket för ett byte ;) Men de som har kikat på min Macbook får något mild i ögonen och vill helst inte lämna tillbaka den - bastards! Program finns det så att det räcker och blir över, ibland ett litet annat tankesätt på hur man gör saker men jag tycker det är underbart att bara kunna slå igång datorn och köra utan att behöva tänka på pachtisdagar/virus/trojaner/brandväggs konfning osv.

Det enda jag saknar för att, teoretiskt, ladda P2P med är uTorrent men den är under utveckling för mac.

[OT]Mac eller PC
Jag tycker Mac är bäst. Jag var nästan inbiten Pc-nörd som t.ex. körde betaversioner av XP (Whistler) och larvade mig. Men tack vare min flickvän så fick jag se den ljusa sidan (Mac). Första tiden var konstig, avsaknaden av problem gav en skum känsla, man var ju liksom van vid virus och blue screen of death och liknande... Visst dyker det upp lite trubbel ibland, men inget som går att jämföra med problemen jag hade med mina PC-burkar.
Nu när man kan köra snabba emuleringsprogram eller boota om i Windows ser jag inget som talar emot att köpa en Mac. =D

[OT]Mac eller PC
Kör Mac sedan ett par år tillbaka och är än så länge jättenöjd. Spelar inget, och redigerar ingen film. Har en iBook G4 1.2 12" som används till surf, mail, MSN, fotoredigering, Office och att spela musik/film. Allt funkar perfekt, hela tiden. Gränssnittet är smidigt och jag gillar hur enkelt allt är.

Vet inte om jag hade varit mer missnöjd med en PC men Macen känns helt rätt. Snygg är den också. Blir Mac även nästa gång.

/M

[OT]Mac eller PC
För en lite mer detaljerad prisjämförelse kolla här: http://www.systemshootouts.org/

PS - Jag har jobbat med någon form av IT support i PC-miljö sedan 1999, men hemma hos mig har det varit mest Mac sedan 1984. Det såg ganska mörkt ut ett bra tag, men nu ser jag fler anledningar än någonsin att fortsätta med det.

[OT]Mac eller PC
Kan bara hålla med.. Och ang. OS X Tiger vs XP väljer jag VARJE dag X. Och varje dag X före Vista. Och Leopard..........

Dessutom måste jag påpeka, Photoshop är väl vad jag fått för mig från början framtaget för att användas på Mac? eller har jag fel?
Macen är ju en "multimediadator", och det stämmer verkligen bra. Imo optimerad för ändamålet. Har aldrig haft några problem med att hitta program eller motsvarigheter, utom möjligtvis addons till World of Warcraft, men även det har löst sig..... (Bla genom att jag slutade spela, men även innan dess..)
Nej men allvar nu. Det enda som verkligen stör är att det inte finns något sätt att spela upp wmv3-filer på en mac, tack vare att Gates är en **!"#!%***!"#!%€"##%/ och inte går med på att släppa rättigheterna. Vilket är störande. Men det hade inte heller varit något problem om folk bara slutat komprimera med det formatet, men det är tydligen mycekt begärt....

(och om jag googlar så verkar det också har löst sig, hmm ska sluta skriva nu och läsa på om det istället)

[OT]Mac eller PC
Verkar som om Happy är trogna sekterister :-) Inte en enda provocerad XP- eller Vistaanhängarea ännu...

Visst finns det mer program till Windows. Men som någon sa, vad gör det om de tio program man helst vill köra BARA finns till Mac :-)

[OT]Mac eller PC
Jag gillar PC...

(Igår delade jag en fil med frugan, en ekologisk fil var det)

[OT]Mac eller PC
Det finns minst en på Happy som har köpt en MacBook Pro för att köra XP på den. Inte helt fel när de har den lättaste och tunnaste 15" och 17" laptops på marknaden, som dessutom har prestanda som matchar de allra flesta oavsett vilken OS man kör.

Visst finns det billigare laptops på marknaden, men de som kostar mindre matchar inte prestandan (hårdvarumässigt, för att inte säga någonting om de inkluderade OS och applikationer) och de som matchar hårdvara prestandan är i många fall tjockare, tyngre och dyrare.

Det finns också luckor i sortimentet (Ingen 12" bärbar, ingenting utan skärm mellan Mac Mini och Mac Pro). Det är också helt galet att köpa RAM från Apple, eftersom de håller RAM priserna höga, dels för att stödja deras återförsäljare och dels för att ta bättre betalt av folk som inte vet bättre.

[OT]Mac eller PC
Ja men vänta lite här nu.
Börjar bli lätt orolig. Som Mac-brukare har man ju hört till en minoritet, en utvald skara som förtått sitt eget bästa i motsats till den stora majoriteten.
Om Macarna populariseras hejvilt riskerar man ju att virusprogrammerarna finner en ny marknad.
Hur kul har det tidigare varit att sabba bara för ett fåtal maskiner då man istället kunde slå ut tusentals windows-pc:ar.

Så alla som står i valet och kvalet... Köp för guds skull PC.
Då behåller jag min exklusivitet.

;)

[OT]Mac eller PC
rback skrev:
> Om Macarna populariseras hejvilt riskerar man ju
> att virusprogrammerarna finner en ny marknad.

Till visso, men du kan sova lungt i fortsättningen också, det finns fundamentella skillnader mellan OSX och 'Windows' som gör att virus aldrig får samma spridning på Mac:en som det fått i Windowsvärlden.

[OT]Mac eller PC
Faktum att det finns inga verksamma virus för OS X trots 5+ år på marknaden och 15000000+ användare borde vara åtminstone lite lungnande.

[OT]Mac eller PC
Grafikkortet är lite klen för vassa spel, men om du kan leva utan möjligheten att köra monitor spanning på en 30" Cinema Display och har ingen behov av backlighting på tangentbordet kan det vara ett bra val. Min syster har en och är nöjd nog att hon har övertalet några av hennes kompisar att köpa liknande.

Kom ihåg att med OS X är det oftast mer fördelaktigt att fullproppa datorn med RAM istället för att ta en lite snabbare CPU. Glöm inte att köpa RAM från andra än Apple, de tar medvetet överpris på det.

Obed skrev:
> Tycker bärbara mac är lite dyra. Är de
> billigaste MacBook nått att ha?

[OT]Mac eller PC
lundatok skrev:
> MAC är väl PC idag?

Ja hårdvaran är ju snarlik. Det är ju inte heller ett måste att köra Windows bara för att man har en PC. Linux är nästan rumsrent idag. Kräver bara lite handpåläggning för att vara ett realistiskt alternativ till Wirduws.

Rubriken borde varit Mac OS X eller Windows XP/Vista, men vi förstår ju ändå vad som menas.

kayaker: Du är hyfsat nördig om du tyckte det var roligt med Bash. Härligt! :-)

[OT]Mac eller PC
Den enda erfarenhet jag har av en Mac var de de hade på Högskolan i mitten av 90 talet. Första gången jag skulle starta datorn höll jag på att bli gråhårig. Hittade ingen knapp på burken att starta datorn med.

Fick till slut fråga några andra som satt i rummet och som bevisligen hade fått igång sina Macar hur man gjorde. De visade mig en knapp på tangentbordet där man startade datorn. Så fånigt...

Har i övrigt bara ägt PC´s sedan Windows 3.0 versionen men är ingen hacker så jag förstår inte alla som klagar på Windows olika OS eller på Explorer för den delen. Man får en uppmaning att uppdatera OS'et lite då och då och virus har jag aldrig haft några problem med. Håller man virusprogrammet uppdaterat och undviker free6.com och liknande siter så klarar man sig ganska bra.

Har förövrigt precis beställt en ny dator.... en PC med Vista som OS. Ska bli spännande att se vad det är för något.

[OT]Mac eller PC
"Det finns minst en på Happy som har köpt en MacBook Pro för att köra XP på den. "

Hmmm... Är det mig du syftar på Daner? ;)

Har en 20" Imac, en Mac Mini, en 15,4" Macbook Pro och en 17" Macbook Pro.
Kör Bootcamp/Vista på samtliga. So sue me! ;) (Windows krävs för jobbet tyvärr.)

Dock laborerar jag runt en hel del med OSX när jag hinner med.
Trevligt OS. Snyggt, stabilt och bra.
Det enda jag faktiskt stör mig en del på är när man kör med högre upplösningar typ 1920x1200 och mer.
Det är lite meckigt att hantera fönstrena eftersom menyraden alltid är låst högst upp och så att säga inte följer med i anslutning till fönstret. Det blir väldigt mycket onödigt mushanterande.

[OT]Mac eller PC
Compiz Fusion och även förlagan Beryl är väldigt intressant.
Mycket bling-bling men även funktioner som ökar produktiviteten.
Har inte testat Fusion ännu men Beryl funkar utmärkt på förhållandevis klen hårdvara. Varför Vista kräver så mycket för att ge så mycket mindre i grafiskt lull-lull kan man ju bara spekulera i.

[OT]Mac eller PC
Super Ingo skrev:
De visade mig en knapp på
> tangentbordet där man startade datorn. Så
> fånigt...

Nej - inte fånigt. Det är smart. Användarvänligt
Det är behändigare, mer "ergonomiskt" med start på tangetbordet ifall man skulle ha själva datorn placerad lågt eller lite undangömt. På senare macar är startknappen nog på datorn men jag skulle inte ha något emot om den var på tangentbordet.
Trots maskinens underbara design vill jag ha så få saker (tangentbord, skärm) som möjligt på arbetsbordet så att jag kan sprida papper runtomkring.

Tillbaka
Topp