[OT]Mac eller PC

[OT]Mac eller PC
Hur bra fungerar iWorks? Är office-kompabiliteten ok eller får man arbeta om allting om man öppnar sina dokument i word/excel (som med OpenOffice)?

[OT]Mac eller PC
kompatibliteten är ungefär som det är mellan olika versiner av officepaketet, inte särskillt bra.

jag kör upp word/office dokument i "pages" som är apples ordbehandlare.

det fungerar tämligen bra.

Ett bättre sätt är att använda sig av PDF som fungerar klockrent oavsett plattform, men nu
har man ju inte alltid det valet.

[OT]Mac eller PC
för mig hare funkat bra att öppna word, powerpoint o exel med iwork, gått ganska bra att spara i word osv. med, men ska erkänna att man inte öppnat allt för många iwork skapade word dokument i word, men de ja gjort har funkat bra. men som sagt, det ä fan itne så bra mellan olika word versioner heller :D

det fina me iwork är ju att man kan spara i så många format, word, powerpoint, exel, pdf o en massa andra

en annan funktion ja oxå använder i osx är när ja finner bra hemsida, me t.ex. nå bra text, så sparar jag den i pdf format.

[OT]Mac eller PC
mrsister skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kommer behöva CAD:a snart, små maskingrejer.
> Och har bara en G4 som inte kan köra Windoze...
> Måste alltså hitta CAD som funkar under OSX
> eller köpa ny dator. CAD-tips någon?

Där small det. Någon som vet en STEP file viewer? CAD alltså, .stp ska vara något mer eller mindre oberoende 3D-format som jag måste läsa. Behöver omedelbums :-)

[OT]Mac eller PC
Fäsen, jag som just tänkt falla tillbaks till PC eftersom Mac är så dyrt, men så fick jag höra de bevingade orden igår:

Buy expensive cry once. Buy cheap cry forever.

[OT]Mac eller PC
Är det nån som har erfarenhet av både Ubuntu och OS X?

Jag har precis upptäckt Ubuntu 7.10, och även om installationen inte var 100% smärtfri, så gillar jag det väldigt mycket när allt väl är igång. Smiskar Vista rejält och även XP till stora delar. Jag har dock väldigt begränsad erfarenhet av OS X, och är lite nyfiken på vilken som är bäst. Med "bäst" menar jag lite flummigt allmän känsla och användarvänlighet i vardagsbruk. Installation, drivrutiner etc. kan fortfarande vara krångligt i Ubuntu, men bortsett från det?

[OT]Mac eller PC
Jag testade först Ubuntu och sen PCLinuxOS som skulle vara en lite mjukare övergång för Winberoende.... men som sagt... det blir nog Mac istället. Det tog tvärstopp när jag skulle fixa bild på TVn med mitt ATIkort, visst det går, men man måste felsöka i flera steg varefter felen uppstår.

Tycker man det är kul att pilla med datorer, som jag gjorde när jag var student, är LinuxOSen guldgruvor. Men nu när jag jobbar har jag snarare mer pengar än tid = Mac.

[OT]Mac eller PC
Kollar man noga så är de nog inte så mycket dyrare än en PC. Speca en med Core2Due, sjyst HD, Blåtand, wlan och hygglig vikt och se att det inte blir så mycket kvar som är billigare. Men vänta veckan ut, man vet aldrig vad som händer de närmaste dagarna. Plus att nya OS:et kommer.

Ubuntu är trevligt. Skulle kanske tro att det går snabbare att jobba med det om man tycker om att mecka med sitt OS. Ubuntu har tangentnavigeringsstöd som är riktigt bra, som Windows, vilket är Macens största nackdel att den inte har. Men jag tycker det är värt att köra OSX bara för gränssnittet och alla läckra småprogram och Apples egna applikationer som jag tycker är ganska trevliga. Har du råd, köp Mac. Om inte, hitta en gammal PC >= 366Mhz, stoppa i åtminstone 400Mb minne, och installera xUbuntu. Det är mina fem cent ;-)

[OT]Mac eller PC
Johan T skrev:
> Men jag tycker det är värt att
> köra OSX bara för gränssnittet och alla läckra
> småprogram och Apples egna applikationer

Om man köper en ny Mac med OS X Leopard så får man med en funktion som talar om var man kan köpa en Pinarello Prince.
Det känns faktiskt som en användbar feature.
Titta själva: http://www.apple.com/se/macosx/guidedtour/medium.html

[OT]Mac eller PC
Markus F skrev:

>
> Om man köper en ny Mac med OS X Leopard så får
> man med en funktion som talar om var man kan köpa
> en Pinarello Prince.
> Det känns faktiskt som en användbar feature.
> Titta själva:
> http://www.apple.com/se/macosx/guidedtour/medium.h
> tml

Och lite längre in i presentationen dyker en Cannondale Rush 6 upp.

Man bör nog uppgradera sin OS X.

Plötsligt får man en cykel på köpet också.

[OT]Mac eller PC
Sådär! Nu har jag min första Mac, närmare bestämt MacBook. Nu bör jag kanske ha näsan i vädret och se lite märkvärdig ut och fnysa föraktfullt på allt som heter windows och pc.

[OT]Mac eller PC
Hehe, då är vi fler förstagångsmacare. Jag sitter nu framför en vägg av glas och aluminim och fattar ingenting. Man ska tydligen klicka och dra färgglada ikoner för att installera handelsbankens säkerhetsprogram. Oseriöst och respektlöst! Vad hände med den urgamla valsen med dll-filer, register, windowsröta, blå skärm av död och Alt Gr??

[OT]Mac eller PC
Fast det bästa är nog ändå det här. Klistrar in en bild av ikonen som visas när man ansluter till en utdelad mapp på en PC. ;)

BSOD.jpg ht=201

Sug på den hårt och länge. :P

[OT]Mac eller PC
Lajf skrev:
> Once you go Mac you never go back, eller hur va
> det nu? :)
> Jag har också en MBA. Sjukt nöjd!

Nästan overkligt.

Tillbaka
Topp