[OT] Måla garagegolv, källare

Bonzo

Aktiv medlem
Skulle behöva måla om golvet i garaget inom allt för länge, men blir inte riktigt klok på vilken typ av färg jag ska använda.

Å ena sidan vill man såklart ha en så hållbar yta som möjligt, så då lutar det åt en 2k epoxyfärg.

Å andra sidan är garaget placerat i källaren på huset, så jag vill väl inte ha en färg som är för ”tät” och därmed stänger in eventuell fukt i plattan? Med det i åtanke lutar det åt en akrylatfärg, men den känns inte särskilt slitstark.

Någon som vet vilket alternativ som är minst fel i det här fallet?

Är du osäker på tillskjutande markfukt kanske klinkers kan var en idé? Lägger du det själv är det inte särdeles dyrt heller. Då andas fukten genom fogarna.

Flexa gärna bort en del av den gamla färgen först sår du helt säker. Risken är annars att du flyttar fukten till de ställen där färgen inte finns (i.e. väggar).

Lycka till!

epic21epic sa:
Är du osäker på tillskjutande markfukt kanske klinkers kan var en idé? Lägger du det själv är det inte särdeles dyrt heller. Då andas fukten genom fogarna.

Flexa gärna bort en del av den gamla färgen först sår du helt säker. Risken är annars att du flyttar fukten till de ställen där färgen inte finns (i.e. väggar).

Lycka till!

Jag såg faktiskt ett tips om klinkers när jag googlade runt. Ska kika mer på det alternativet även om det känns enklare att gå loss med rollern.
Tackar.

2k epoxyfärg för golv är normalt diffusionsöppen.

Klinkersgolv är bara diffusionsöppet i fogarna men inte mitt på. Så har du stora plattor och små fogar är det inte bättre ur den aspekten.

Valhalla_ sa:
2k epoxyfärg för golv är normalt diffusionsöppen.

Klinkersgolv är bara diffusionsöppet i fogarna men inte mitt på. Så har du stora plattor och små fogar är det inte bättre ur den aspekten.

Ja men dåså, då får det nästan bli den lösningen.

Fick för mig att epoxyfärgen skulle vara tätare med tanke på att jag läst mycket om att den inte släpper igenom eventuellt spill och kladd på golvet.
Även om jag inte planerar att kladda mer än nödvändigt har jag två motorcyklar som behöver ny olja till och från och det händer ibland att man dräller lite.

Bonzo sa:
Nja. Jag vill gärna kunna städa och hålla hyfsat rent och med den där varianten känns det som att en hel del skit kommer ramla igenom hålen och samlas under golvet.

Kan dock vara en vettig lösning i de andra rummen i källaren där det inte dras in lika mycket skit.

Tjena!

Finns plattor där skiten inte fastnar.
Dyrare än färg men du kan å andra sidan ta med det om du får för dig att flytta.

https://verktygsboden.se/garagegolv

Kneecap sa:
Bonzo sa:
Nja. Jag vill gärna kunna städa och hålla hyfsat rent och med den där varianten känns det som att en hel del skit kommer ramla igenom hålen och samlas under golvet.

Kan dock vara en vettig lösning i de andra rummen i källaren där det inte dras in lika mycket skit.

Tjena!

Finns plattor där skiten inte fastnar.
Dyrare än färg men du kan å andra sidan ta med det om du får för dig att flytta.

https://verktygsboden.se/garagegolv

Det där skulle kunna funka riktigt bra. Eventuellt är det lite över budget dock.

Hej! Jag kör också med Biltemas 2-k golvfärg i källaren.

I ett rum snålmålade jag och där syns slitage efter 4 år. I ett annat rum målade jag tjockt och där syns inget slitage. Ganska lika trafik i de två.

d_anders sa:
Vad använder du garaget till? Plastplattor som bergo och liknande är ganska trevliga att gå på och bra om man tappar verktyg.

Jag är en sån där som finner det terapeutiskt att skruva med saker. Ibland händer det att saker demonteras bara för att sättas ihop igen.
Utöver mina cyklar har jag två motorcyklar och en gammal moped som det pysslas en del med.

Det kommer alltså inte vara inomhusrent i garaget, men om jag kan hålla det hyfsat garagerent är jag nöjd.

Plastplattorna är rätt ok, smuts och damm trillar ner men kan dammsugas upp. En nackdel är väl om man svetsar mycket och att smått kan kila fast sig.

Jag körde på plattor, otroligt smidigt och enkelt!

Bilagor

• 19309845-14FB-439D-B3C4-450A1AB0B998.jpeg
    19309845-14FB-439D-B3C4-450A1AB0B998.jpeg
    196.9 KB · Besök: 346
Vi har såna plattor i cykelrummet på jobbet, därav tipset. Verkar funka riktigt bra trots snö, slask, grus +ANNAT. Lätta att dammsuga osv.

Douglaslindevall sa:
Jag körde på plattor, otroligt smidigt och enkelt!

Det där var riktigt snyggt och prydligt. Hur skulle det bli om du inte tvättade crossen innan du ställde in den? Känns som om det kan bli en del skit mellan springorna, men det kanske går lätt att dammsuga upp?

Tillbaka
Topp