[OT] Man kanske skulle skaffa elbil?

Jensen

Aktiv medlem
frågan är ju, har han en andra bil? (har inte läst igenom all text ännu :D). o har han eget eluttag på jobbet kopplat till mätare, eller betalar hans arbetsgivare en del av elen? :D eller laddar han den bara hemma. vi har helt enkelt inte riktigt ett infranät för detta. såvida man inte bara kör en sträcka där man alltid kommer tillbaka till punkt A innan elen ä slut. läser man artikeln får man ju uppfattningen att en del av elen låter han andra betala, är inte det samma som att slanga soppa, egentligen :D

pendlar man i stan ja, vill man ha en tanke på att åka lite längre nej. kul att behöva stanna o "tanka" i ett halvt dygn. om man ens hittar nå ställe man kan få köpa el, o inte sno den då.

däremot skulle ja gärna ha en elbil, som när elen tar slut, startar en liten diesel motor som driver ett elaggregat till att ladda batterierna. tror volvo hade ett c30 koncept med detta. Fischer Karma har det med, men där har de ju slängt i en bensinmotor me näsra 300 hk om ja inte minns fel, o då försvinner lite av meningen med det.
 
Senast redigerad av en moderator:

T.R.S.

Ny medlem
Marknaden är tämligen död än så länge, bilarna (i artikeln) är gamla, inga direkta kvalitetsbilar i grunden och batterierna förhållandevis dyra. Provat några st och det är ju ingen spännande upplevelse direkt förutom att de är lite kul när folk kommer underfund med att det inte låter någonting när man susar förbi =)
 
Vill nog ha en sån här jag: http://www.automotorsport.se/news/17602/tesla-model-s--elbil-för-storfamiljen/

Undra just när kombin kommer så man får plats med ungar och allt?

Den där är en rejäl pungspark åt bilindustrin tycker jag, var är el SAAB'en med den prestandan, räckvidden, utseendet t.ex.? Synd om de anställda såklart men att GM klappar ihop som företag är det inte mycket att säga om. Vadå omvärldsbevakning och framtidsanalys...
 

Jensen

Aktiv medlem
mm, den där teslan ä fin, sett video upptagningarna från insidan, hela mittkonsollen är en ända stor touch skärm, istället för stereo o massa knappar.
 

s-o

Ny medlem
Vänsterbacken skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill nog ha en sån här jag:
> http://www.automotorsport.se/news/17602/tesla-mode
> l-s--elbil-f%C3%B6r-storfamiljen/
>
> Undra just när kombin kommer så man får plats
> med ungar och allt?
>
> Den där är en rejäl pungspark åt bilindustrin
> tycker jag, var är el SAAB'en med den prestandan,
> räckvidden, utseendet t.ex.?

Bob Lutz dödade den:
http://www.trollhattansaab.net/archives/2006/05/saabs_plugin_hy.html

/s-o
 

Graj

Ny medlem
Det där var väll inget mer en ett koncept? Ganska lätt att slänga ihop en halvt fungerande konceptbil jämfört med en fungerande prispressad bil färdig för produktion.

Till viss del gäller väll det även Teslan? De ska kunna producera den också..... utan att priset blir obscent. Vi får se om de lyckas med det.
Det är väll en tendens bland många av de små så kallat kreativa tillverkarna. Det är jävligt mycket svårare att kunna massproducera en prius en att kunna tillverka några stycken dyra testexemplar av någon häftig modell.
 
Senast redigerad av en moderator:

anilson

Ny medlem
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> däremot skulle ja gärna ha en elbil, som när
> elen tar slut, startar en liten diesel motor som
> driver ett elaggregat till att ladda batterierna.
> tror volvo hade ett c30 koncept med detta. Fischer
> Karma har det med, men där har de ju slängt i en
> bensinmotor me näsra 300 hk om ja inte minns fel,
> o då försvinner lite av meningen med det.

Håller med, det vore sweet, men man får väl vänta på laddhybriderna
http://www.tankamedel.se/
 

Jensen

Aktiv medlem
Graj skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där var väll inget mer en ett koncept?
> Ganska lätt att slänga ihop en halvt fungerande
> konceptbil jämfört med en fungerande prispressad
> bil färdig för produktion.
>
> Till viss del gäller väll det även Teslan? De
> ska kunna producera den också..... utan att
> priset blir obscent. Vi får se om de lyckas med
> det.
> Det är väll en tendens bland många av de små
> så kallat kreativa tillverkarna. Det är jävligt
> mycket svårare att kunna massproducera en prius
> en att kunna tillverka några stycken dyra
> testexemplar av någon häftig modell.


med tanke på att deras spyder kostar väll över 500000 vilket även fischers gör, så äre ju ingen högodsare att teslas nya blir skitdyr. o ska de börja sälja den 2011 som de säger, lär den ara rätt klar redan nu.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Roadstern som går att köpa idag kostar inte en halv miljon utan en hel. Plus lite bonus för att Euro-kursen är kass numera. Och moms tillkommer också. De har levererat ca 250 stycken.

Men sedanen ser kool ut. Hade den gått att köpa idag vetefasen om jag inte varit spekulant.

Situationen är bisarr, de som kör elbil kör bilar som är runt 10 år gamla - sen gick det plötsligt inte att göra elbilar längre - förrän nu.

Mitsubishi är på gång med en liten modell också.
 

Kung Stalle

Aktiv medlem
50% av alla bilturer är kortare än 5km lång. De senaste elbilarna jag läste om kommer 120km på fulla batterier vill jag minnas.

Så den intelligente borde ju rimligtvis göra så att han äger en elbil som används till troligtvis det mesta av körningen. Hyr, lånar, bilpoolar en bensinare/disel när det skall åkas långt (eller tar tåget).

Det borde en apa kunna räkna ut.

Stalle
 

Obed

Ny medlem
jomper, det har jag inte tänkt på att elbilarna försvann. Iofs inte så konstigt under hästkrafts raseriet och suvarnas storhetstid. Man undrade ju hur långt det skulle gå.
Lite granna som 80-talets VAN:ar som sedan försvann lagom till 90-talskrisen. De vanar som fanns kvar typ Voyager krympte och blev präktiga familjebussar.
 

orpon

Ny medlem
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som har tatt steget? ;)

Jag har kört en sådan elbil som artikeln handlar om i 10år.
Har kört 100 000km med samma batterier, och den går som när den var ny fortfarande.
Drar ca. 2,2kwh/10km så den har gått billigt.
Behöver aldrig byta olja, tändstift, filter, kamrem el. dyl. bara fylla på dest. vatten var 5000km.
Bilen är nog betald 3ggr i insparade bensinpengar.
Väntar bara på att det ska komma en ny elbil så att man kan byta upp sig.
Kunde man göra en elbil för snart 15år sedan så kan man nog göra bättre idag.
 

42Hz

Aktiv medlem
Nu börjar det dyka upp intressanta alternativ som inte kostar multum och som går att köra +400km, någon mer med elbils som har lust att dela med sig av erfarenheter?
 

ooms

Aktiv medlem
42Hz sa:
knaper sa:
Tack, men sjukt jobbigt att läsa Norsk! :)

Tja, man kan ju alltid vänta till näata, år, och nästa, och nästa, det kommer ju förbättringar hela tiden, lite som TV-apparater. lite bättre, lite billigare.
Precis, snart finns 100% fossilfri diesel i stor skala, då kan man köra på det istf importerad tysk brunkolsel!
 

tmalm

Aktiv medlem
42Hz sa:
knaper sa:
Tack, men sjukt jobbigt att läsa Norsk! :)

Tja, man kan ju alltid vänta till näata, år, och nästa, och nästa, det kommer ju förbättringar hela tiden, lite som TV-apparater. lite bättre, lite billigare.
Fast ibland händer det saker som är värda att vänta på som tex lysrör -> led om vi snackar tv. Frun ska byta bil så ag har kollat runt lite och typ alla kommer med nya bättre bilar 2020. Vissa går att beställa nu.

/T
 

Freddie L

Aktiv medlem
ooms sa:
42Hz sa:
knaper sa:
Tack, men sjukt jobbigt att läsa Norsk! :)

Tja, man kan ju alltid vänta till näata, år, och nästa, och nästa, det kommer ju förbättringar hela tiden, lite som TV-apparater. lite bättre, lite billigare.
Precis, snart finns 100% fossilfri diesel i stor skala, då kan man köra på det istf importerad tysk brunkolsel!
Hur gör man för att köra på importerad tysk brunkolsel? Mina elbolag har inte den varianten bland sina valbara mixar. Jag tycker det låter coolt, lite ”jag skiter i allt” och lite heavy metal. :)
 

heklamama

Aktiv medlem
Jag minns att en elbilsforskare* fick en frågan i en paneldiskusion för några månader sedan.
Typ:
- men om bilen är laddad med "ful-el" är det inte då bättre med vanlig bil?
Svaret blev något i stil med:

- Inte ens om man skulle lyckas ladda batterierna med Polsk-kol-el,
hur man nu skulle kunna lyckas med att få till ett sådant elavtal,
skulle elbilen vara ett sämre klimat och miljöval.



*En person som typ har till jobb att veta grejer om transporter och miljöpåverkan
 

Stumpy

Aktiv medlem
Freddie L sa:
ooms sa:
42Hz sa:
knaper sa:
Tack, men sjukt jobbigt att läsa Norsk! :)

Tja, man kan ju alltid vänta till näata, år, och nästa, och nästa, det kommer ju förbättringar hela tiden, lite som TV-apparater. lite bättre, lite billigare.
Precis, snart finns 100% fossilfri diesel i stor skala, då kan man köra på det istf importerad tysk brunkolsel!
Hur gör man för att köra på importerad tysk brunkolsel? Mina elbolag har inte den varianten bland sina valbara mixar. Jag tycker det låter coolt, lite ”jag skiter i allt” och lite heavy metal. :)
Det är väl bara att köpa elen från Vattenfall. Det är deras brunkolsverk och elektronerna vet inte var de kommer ifrån.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Folk är fan inte lätta att ändra kursen på. Tänker ofta på de där 12st 200 liters oljefaten vi eldade varje år. Elbil är så sjukt mycket bättre. Även laddhybrid är mycket bättre om räckvidd och körsträcka stämmer hyfsat. Säg hej till framtiden.
 

ooms

Aktiv medlem
Freddie L sa:
ooms sa:
42Hz sa:
knaper sa:
Tack, men sjukt jobbigt att läsa Norsk! :)

Tja, man kan ju alltid vänta till näata, år, och nästa, och nästa, det kommer ju förbättringar hela tiden, lite som TV-apparater. lite bättre, lite billigare.
Precis, snart finns 100% fossilfri diesel i stor skala, då kan man köra på det istf importerad tysk brunkolsel!
Hur gör man för att köra på importerad tysk brunkolsel? Mina elbolag har inte den varianten bland sina valbara mixar. Jag tycker det låter coolt, lite ”jag skiter i allt” och lite heavy metal. :)
Om nåt år när Ringhals 1 och 2 stängts så kommer det behövas importeras tysk el betydligt oftare än idag, tänk kall vinterdag då det inte blåser speciellt mycket. Det spelar liksom ingen roll hur grön elmix du valt om det inte finns nån sådan att leverera...
 

Freddie L

Aktiv medlem
ooms sa:
Freddie L sa:
ooms sa:
42Hz sa:
knaper sa:
Tack, men sjukt jobbigt att läsa Norsk! :)

Tja, man kan ju alltid vänta till näata, år, och nästa, och nästa, det kommer ju förbättringar hela tiden, lite som TV-apparater. lite bättre, lite billigare.
Precis, snart finns 100% fossilfri diesel i stor skala, då kan man köra på det istf importerad tysk brunkolsel!
Hur gör man för att köra på importerad tysk brunkolsel? Mina elbolag har inte den varianten bland sina valbara mixar. Jag tycker det låter coolt, lite ”jag skiter i allt” och lite heavy metal. :)
Om nåt år när Ringhals 1 och 2 stängts så kommer det behövas importeras tysk el betydligt oftare än idag, tänk kall vinterdag då det inte blåser speciellt mycket. Det spelar liksom ingen roll hur grön elmix du valt om det inte finns nån sådan att leverera...
Jaha, trist. Det är en hittepå grej alltså, men kanske i framtiden om Mp får som de vill och vi har kalla vintrar?
 

rln

Medlem
ooms sa:
Freddie L sa:
ooms sa:
42Hz sa:
knaper sa:
Tack, men sjukt jobbigt att läsa Norsk! :)

Tja, man kan ju alltid vänta till näata, år, och nästa, och nästa, det kommer ju förbättringar hela tiden, lite som TV-apparater. lite bättre, lite billigare.
Precis, snart finns 100% fossilfri diesel i stor skala, då kan man köra på det istf importerad tysk brunkolsel!
Hur gör man för att köra på importerad tysk brunkolsel? Mina elbolag har inte den varianten bland sina valbara mixar. Jag tycker det låter coolt, lite ”jag skiter i allt” och lite heavy metal. :)
Om nåt år när Ringhals 1 och 2 stängts så kommer det behövas importeras tysk el betydligt oftare än idag, tänk kall vinterdag då det inte blåser speciellt mycket. Det spelar liksom ingen roll hur grön elmix du valt om det inte finns nån sådan att leverera...
Japp, avlatsbreven styr inte elektronerna.
 

ooms

Aktiv medlem
heklamama sa:
Jag minns att en elbilsforskare* fick en frågan i en paneldiskusion för några månader sedan.
Typ:
- men om bilen är laddad med "ful-el" är det inte då bättre med vanlig bil?
Svaret blev något i stil med:

- Inte ens om man skulle lyckas ladda batterierna med Polsk-kol-el,
hur man nu skulle kunna lyckas med att få till ett sådant elavtal,
skulle elbilen vara ett sämre klimat och miljöval.



*En person som typ har till jobb att veta grejer om transporter och miljöpåverkan
Om vi nu är snälla och antar att framställandet av elbilsbatteriet har noll klimatpåverkan, och i övrigt antar att bil med förbränningsmotor resp batteribil har samma klimatpåverkan i konstruktionsfas resp end-of-life, så har jag väldigt svårt att se att en bil som laddas med polsk/tysk brunkolsel skulle ha mindre klimatpåverkan än en dieselbil som körs på ex.vis HVO100. Det ska isf vara påverkan under brytning av brunkolet vs framställan av HVO100 som kommer in.
 

ooms

Aktiv medlem
rln sa:
ooms sa:
Freddie L sa:
ooms sa:
42Hz sa:
knaper sa:
Tack, men sjukt jobbigt att läsa Norsk! :)

Tja, man kan ju alltid vänta till näata, år, och nästa, och nästa, det kommer ju förbättringar hela tiden, lite som TV-apparater. lite bättre, lite billigare.
Precis, snart finns 100% fossilfri diesel i stor skala, då kan man köra på det istf importerad tysk brunkolsel!
Hur gör man för att köra på importerad tysk brunkolsel? Mina elbolag har inte den varianten bland sina valbara mixar. Jag tycker det låter coolt, lite ”jag skiter i allt” och lite heavy metal. :)
Om nåt år när Ringhals 1 och 2 stängts så kommer det behövas importeras tysk el betydligt oftare än idag, tänk kall vinterdag då det inte blåser speciellt mycket. Det spelar liksom ingen roll hur grön elmix du valt om det inte finns nån sådan att leverera...
Japp, avlatsbreven styr inte elektronerna.
Fast det vore lite kul om det faktiskt vore så. Folkbildande den hårda vägen, så att säga :)
 

heklamama

Aktiv medlem
wman sa:
Var och provkörde denna: https://sonomotors.com/en/sion/

Verkar inte helt dum och inte jättedyr heller. Kommer dock inte köpa någon förens det finns en färdig produktionsbil att se och testa. Verkar som att priset i Sverige blir något högre pga annan moms.
Mycket som verkar fiffigt där.
Tex. att den kan används till att lagra el i som man sedan kan sälja.
Vi får hoppas att de nationella elbolagen inte sätter sig på tvären....
 

iMats

Aktiv medlem
ooms sa:
Cujo sa:
...om dom lyckas skaffa fram batterier nog ja.
Äh, det går nog att vaska fram lite fler barnarbetare i Kongo att skicka ner i gruvorna! Det är ju för en god sak! Klimatet kan inte vänta!
Undrar lite varför det argumentet enbart dyker upp när det gäller elbilar. Gruvdrift för att tillverka batterier till elbilar är fult men det är ok till allt annat? Självklart är barnarbete i gruvor inte ok men det är det inte när det gäller att tillverka mobiltelefoner heller, enligt mig. Var ju likadant när etanolen var på tapeten då var det regnskogarna fossilbilkramarna ville skydda trots att det inte var ett problem när det gällde etanolen. Kött- och palmoljeindustrins påverkan på regnskogarna är inte lika intressant...
 

NickPick

Aktiv medlem
ooms sa:
rln sa:
ooms sa:
Freddie L sa:
ooms sa:
42Hz sa:
knaper sa:
Tack, men sjukt jobbigt att läsa Norsk! :)

Tja, man kan ju alltid vänta till näata, år, och nästa, och nästa, det kommer ju förbättringar hela tiden, lite som TV-apparater. lite bättre, lite billigare.
Precis, snart finns 100% fossilfri diesel i stor skala, då kan man köra på det istf importerad tysk brunkolsel!
Hur gör man för att köra på importerad tysk brunkolsel? Mina elbolag har inte den varianten bland sina valbara mixar. Jag tycker det låter coolt, lite ”jag skiter i allt” och lite heavy metal. :)
Om nåt år när Ringhals 1 och 2 stängts så kommer det behövas importeras tysk el betydligt oftare än idag, tänk kall vinterdag då det inte blåser speciellt mycket. Det spelar liksom ingen roll hur grön elmix du valt om det inte finns nån sådan att leverera...
Japp, avlatsbreven styr inte elektronerna.
Fast det vore lite kul om det faktiskt vore så. Folkbildande den hårda vägen, så att säga :)
Det är normalt att vara rädda för nya saker, som skivbromsar och elbilar...? ?
Gärna el för mig, men jag är för snål.
 

HåkanC

Aktiv medlem
ooms sa:
Om nåt år när Ringhals 1 och 2 stängts så kommer det behövas importeras tysk el betydligt oftare än idag, tänk kall vinterdag då det inte blåser speciellt mycket. Det spelar liksom ingen roll hur grön elmix du valt om det inte finns nån sådan att leverera...
Freddie L sa:
Jaha, trist. Det är en hittepå grej alltså, men kanske i framtiden om Mp får som de vill och vi har kalla vintrar?
Nja, redan idag medför en ökad svensk elkonsumtion högre utsläpp i brunkolselländerna söder om Östersjön, men det gäller förstås för all elförbrukning inte enbart elbilsladdning, tex de miljövänliga, och eldrivna, värmepumparna.
Eftersom vi har en hel del "kablar" söderut, tex till Polen och Tyskland, så blir det mindre el kvar att exportera, av det som produceras här i Sverige, till brunkolselländerna om den ökade elförbrukningen tas från det allmänna elnätet, tex laddning av elbilar och elcyklar!

Men det går att vara helt "off grid" och producera egen el för både elbil, hushåll och uppvärmning (med omväg över väte för säsongslagring). Läs mer här: https://www.nyteknik.se/nyheter/fri-fran-elnatet-med-egen-vatgas-6344197
(Artikeln är nästan fyra år gammal, men enl vårens info fungerar huset fortf bra)
Egen eltillverkning alltså, då kan Vattenfall och de andra maxa kablarna söderut för att minska den inhemska elproduktionen i brunkolselländerna.


/Håkan
 

grondahl

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Det är väl bara att köpa elen från Vattenfall. Det är deras brunkolsverk och elektronerna vet inte var de kommer ifrån.
Verkar jobbig att åka till Tyskland eller Polen för att ladda bilen? Eller tänker du att Vattenfall importerar och säljer sin el i något slags eget stamnät?
 

42Hz

Aktiv medlem
Långsiktiga planen är solpaneler på hustaken, hade varit trevligt om man kunde lagra energi billigt på dagen för att ladda bilen över natten, man kan ju sälja överskottet till elleverantören, fast om jag förstått det rätt kan man inte "tjäna" pengar bara bidra med max det man förbrukar?
 

H.

Aktiv medlem
ooms sa:
heklamama sa:
Jag minns att en elbilsforskare* fick en frågan i en paneldiskusion för några månader sedan.
Typ:
- men om bilen är laddad med "ful-el" är det inte då bättre med vanlig bil?
Svaret blev något i stil med:

- Inte ens om man skulle lyckas ladda batterierna med Polsk-kol-el,
hur man nu skulle kunna lyckas med att få till ett sådant elavtal,
skulle elbilen vara ett sämre klimat och miljöval.



*En person som typ har till jobb att veta grejer om transporter och miljöpåverkan
Om vi nu är snälla och antar att framställandet av elbilsbatteriet har noll klimatpåverkan, och i övrigt antar att bil med förbränningsmotor resp batteribil har samma klimatpåverkan i konstruktionsfas resp end-of-life, så har jag väldigt svårt att se att en bil som laddas med polsk/tysk brunkolsel skulle ha mindre klimatpåverkan än en dieselbil som körs på ex.vis HVO100. Det ska isf vara påverkan under brytning av brunkolet vs framställan av HVO100 som kommer in.
Istället för att spekulera kan vi ju förlita oss på experter som studerat detta. Tex denna rapport: https://teknikensvarld.se/elbil-renare-an-dieselbil-i-europa/

Personligen tror jag på hybridbilar med el-/miljödiesel. Lägre produktionsutsläpp jämfört med en ren elbil och en stor del av körningen kan ändå ske helt på eldrift. Denna kombo verkar dock inte så vanlig. De flesta laddhybriderna har en fet bensinmotor istället...
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer