[OT] Man VS Element (radiator alltså....)

glitch

Aktiv medlem
Hej DIY-happy,

i garaget finns ett gammalt element av storlek som skulle kräva ett farmarlag för att montera ner det.
Denna koloss har sett sina bästa dagar utseendemässigt, och är täckt med minst tre lager färg av varierande slag. I stort är färgen antingen stenhård, eller så har det börjat spricka och flagna och då lossar tre lager på en gång och det blir metallrent.
Tanken är att sminka grisen och måla elementet så det ser lite roligare ut.
Det kommer målas på plats och jag får leva med att endast komma åt framsidan och det man ser.

Steg ett är som alltid det tristaste, att förbereda för målning. Elementformen i sig gör det ju rätt jobbigt att komma åt mellan och då är frågan vad är mest effektiva sättet att få loss så mycket som möjlligt av gamla färgen?
Har testat lite stålborste på borrmaskin men det var svårt att komma åt.
Funderade på värmepistol och skrapa, samtidigt är jag inte nödvändigtvis sugen på att skrapa loss all färg.
Färgborttagningsmedel gissar jag blir en sörja av gammal färg runt och slipa för hand är dödstrist och jobbigt.

Säkerligen har någon happyit nåt knep för att så effektivt som möjligt få bort det värsta.

När vi sen kommer till målning, vad säger ni, spray eller pensel?

Den tog ju Albäcks i Ystad fram för fönsterrenovering. En radiator är nog inte lika känslig som ett gammalt träfönster så en vanlig värmepistol går nog lika bra.

Den tog ju Albäcks i Ystad fram för fönsterrenovering. En radiator är nog inte lika känslig som ett gammalt träfönster så en vanlig värmepistol går nog lika bra.
Om elementet är fullt med vatten, väl avluftat, så borde risken för att det punktvis blir för varmt elimineras.

Värmepistol är det minst jobbiga sättet. Sörj för god ventilation då det skulle förvåna om det inte är en del oljefärg. En yrkesman hade slipat & skrapat det värsta lösa och sen bara målat över skiten.

Värmepistol är det minst jobbiga sättet. Sörj för god ventilation då det skulle förvåna om det inte är en del oljefärg. En yrkesman hade slipat & skrapat det värsta lösa och sen bara målat över skiten.

Uppsidan med det är ju att man får en anledning att köpa en värmepistol ?

Nu finns det ju olika typer av radiatorer och är det av äldre sektionsmodell kan det bli knepigt att kommå åt med en del av de föreslagna metoderna liksom ...?
panelradiator-sektionsradiator.jpg
Dessutom ska man inte bara smeta färg på en radiator då färgen verkar isolerande. Motverkar syftet, typ...

Tänk en sån här, med riktigt risig gulnad krackelerad färg och dubbelt så lång.
Har stålborste till borrmaskinen av olika slag och sliprondell men svårt att komma åt.
a5050b9b37f268fd8c5901107a804b8db704df82_RP7482c10_RAL_The_Princess_748_Two_Column_Cast_Iron_R...jpg

Den ska vara bra. Men det blir så klart en del jobb ändå.

Typ samma sak . Får se till att hålla avståndet själv bara, funkar iaf bra för ändamålet .
Sen ett gammalt element i garaget... Jag hade inte pallat annat än att på sin höjd pilla bort lite av det lösa innan jag kladda på ny färg .

Jag skulle kört pensel och elementfärg, den gulnar inte av värmen. Målade mina av liknande typ i lägenheten med det för 20 år sedan, och de ser fortfarande fräscha och fina ut. T.ex.

Hej DIY-happy,

i garaget finns ett gammalt element av storlek som skulle kräva ett farmarlag för att montera ner det.
Denna koloss har sett sina bästa dagar utseendemässigt, och är täckt med minst tre lager färg av varierande slag. I stort är färgen antingen stenhård, eller så har det börjat spricka och flagna och då lossar tre lager på en gång och det blir metallrent.
Tanken är att sminka grisen och måla elementet så det ser lite roligare ut.
Det kommer målas på plats och jag får leva med att endast komma åt framsidan och det man ser.

Steg ett är som alltid det tristaste, att förbereda för målning. Elementformen i sig gör det ju rätt jobbigt att komma åt mellan och då är frågan vad är mest effektiva sättet att få loss så mycket som möjlligt av gamla färgen?
Har testat lite stålborste på borrmaskin men det var svårt att komma åt.
Funderade på värmepistol och skrapa, samtidigt är jag inte nödvändigtvis sugen på att skrapa loss all färg.
Färgborttagningsmedel gissar jag blir en sörja av gammal färg runt och slipa för hand är dödstrist och jobbigt.

Säkerligen har någon happyit nåt knep för att så effektivt som möjligt få bort det värsta.

När vi sen kommer till målning, vad säger ni, spray eller pensel?
Pappa har en kompis som jobbar som målare hela livet. "Kör med piasavakvast; det som lossnat det lossnar resten sitter ju" är hans stående råd när någon skall måla om utomhus.

Kanske går att översätta piasavakvast till stålborste i det här fallet?

Före och efter. Det blev pensel och Beckers elementfärg. Blev rätt många lager och initialt lite brunrost som lös igenom på de partierna som blev metallrena. Var för lat för primer.
Men efter några lager slutade det "blöda igenom".
Helt klart tillräckligt bra.
677966-b6f6c8f090a8f868c820f775784b7af3.jpgIMG_20241221_072535.jpg

Tillbaka
Topp