[OT] Männens nya vapen mot kvinnorna?

Nu får ni sluta. Det var en dum tråd från början och få har gjort den bättre. Stoppa eller så blir det bilder på singlespeedhojar med stålramar

<http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=106207>

varför ska man bry sig om dessa provokatörer när man kan titta på en underbart fin cykel.

attachment.php

när man endå är igång :)

Finns bara ett exemplar som är så där bra gjord, med löstagbart käkben och korrekta proportioner. Och det går inte att tillverka nya, ingen vet hur man ska få till det trots laser, vattenjet och andra high tech-grejer. Så man undrar ju hur de gjorde för tusen år sen eller så.

Burner:

Den hittades i Sydamerika. Ingen vet riktigt hur gammal den är, svårt/omöjligt att åldersbestämma den eftersom det inte är något kol i den (C-14 metoden).

"The Mitchell-Hedges family loaned the skull to Hewlett-Packard Laboratories for extensive study in 1970. Art restorer Frank Dorland oversaw the testing at the Santa Clara, California, computer equipment manufacturer, a leading facility for crystal research. The HP examinations yielded some startling results.

Researchers found that the skull had been carved against the natural axis of the crystal. Modern crystal sculptors always take into account the axis, or orientation of the crystal's molecular symmetry, because if they carve "against the grain," the piece is bound to shatter -- even with the use of lasers and other high-tech cutting methods.

To compound the strangeness, HP could find no microscopic scratches on the crystal which would indicate it had been carved with metal instruments. Dorland's best hypothesis for the skull's construction is that it was roughly hewn out with diamonds, and then the detail work was meticulously done with a gentle solution of silicon sand and water. The exhausting job -- assuming it could possibly be done in this way -- would have required man-hours adding up to 300 years to complete.

Under these circumstances, experts believe that successfully crafting a shape as complex as the Mitchell-Hedges skull is impossible; as one HP researcher is said to have remarked, "The damned thing simply shouldn't be."

<http://www.parascope.com/articles/0197/skull_01.htm>

Tyvärr mycket UFO BS kring sådana här föremål, få seriösa forskare vågar ta tag i sådana här artefakter med risk att få en mycket icke-akademisk UFO stämpel på sig. Googla efter "antikythera mechanism" så får du se något ännu märkligare och det är inget fake. Batteriet i Bagdad är ett annat kul exempel på saker som egentligen inte ska finnas; elektrolys något tusen år före Kristus eller så.

Om vi alla män sexvägrar i helgen, så kan de militanta feministpuckona se hur skoj det blir;-)

sexvägran= ett känt kvinnligt vapen

Jämliket är självklart:-)

Senast redigerad av en moderator:
Hörru Steel, menar du att nån av manligt kön faktiskt har sex med de där feministerna?*lätt chockad*;-)

Avhållsamhet är den enda säkra vägen för att slippa beblanda sig med dylika:-) Det förhindrar dem dessutom att föröka sig och ytterligare nedmontera välfärden:-)

Nogie skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> Avhållsamhet är den enda säkra vägen för att
> slippa beblanda sig med dylika:-) Det förhindrar
> dem dessutom att föröka sig och ytterligare
> nedmontera välfärden:-)
>
>För fan va världen skulle va trist om alla tyckte likadant=)

Nogie skrev:
> slippa beblanda sig med dylika:-)

Jag tror snarare de behöver en riktigt god åktur och en kram.

TommyE skrev:
> Tyvärr mycket UFO BS kring sådana här föremål, få
> seriösa forskare vågar ta tag i sådana här
> artefakter med risk att få en mycket
> icke-akademisk UFO stämpel på sig.

Det handlar inte så mycket om att ta en risk. Det blir som att säga att man inte vågar ta risken att smaka om hundskiten där framme kanske egentligen är finaste choklad. Man har tillräcklig kunskap och erfarenhet för att på långt håll avgöra att skiten är skit och inget annat. :-)

/Dan, arkeolog...

(ännu ett bidrag till att OTisera tråden fullständigt :)

Dan:

Ska jag tolka din text som att du inte tror att föremålet (kristallkraniet) existerar eller är en bluff om det existerar?

Som sagt, det är mycket UFO skitsnack omgärdat kring det där föremålet. Men om nu HP har studerat det och kommit fram till att det är ett mycket besynnerligt föremål som vi inte kan tillverka idag, vilken är den riktiga vägen att gå vidare?

A: NIH-syndromet (not invented here). Vi kan inte göra det så då kan inga andra heller göra det (ha gjort det) och därför existerar det inte. Om det existerar är det en bluff, titta bara på alla tokar som tror att kraniet kommer från Atlantis eller Mars.

B: Gräva vidare kring området (Mayatempel) där föremålet hittades, det kanske finns mer av intresse där. Ha så lätt packning som möjligt för att nå toppen, i det här fallet bära med så lite förföreställningar/fördomar som möjligt för att nå "sanningen". Hur gjordes det? Av vilken civilisation, kultur? Givetvis i samarbete med andra vetenskaper och mer ingående labbtester på föremålet. Ju fler ben man har desto stadigare resultat.

Nu är inte jag arkeolog men om jag vore det skulle alternativ B falla mig i smaken.

Tänkte inte på det:-)
Men å andra sidan med tanke på hur utbredd smaklösheten i världen är så finns det en risk för att någon gör misstaget:-)

ha det
Jan

Nogie skrev:
> Hörru Steel, menar du att nån av manligt kön
> faktiskt har sex med de där feministerna?*lätt
> chockad*;-)
>
> slippa beblanda sig med dylika:-) Det förhindrar
> dem dessutom att föröka sig och ytterligare
> nedmontera välfärden:-)
>
>

Jag håller med om det där med lätt packning. Det blir väldigt jobbigt att cykla i de centralamerikanska bergen med för tung packning.

TommyE skrev:

> B: Gräva vidare kring området (Mayatempel) där
> föremålet hittades, det kanske finns mer av
> intresse där. Ha så lätt packning som möjligt för
> att nå toppen,

Då blir denna rygga bra
375000pb.jpg

Markus F skrev:
> Jag håller med om det där med lätt packning. Det
> blir väldigt jobbigt att cykla i de
> centralamerikanska bergen med för tung packning.
>
> TommyE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > B: Gräva vidare kring området (Mayatempel)
> där
> > föremålet hittades, det kanske finns mer av
> > intresse där. Ha så lätt packning som möjligt
> för
> > att nå toppen,
>
>
> Bici e Prosciutto.

:D

Någon duktig kille/tjej kan säkert ta Inkaleden med cykel. Har ni inte sett Hans Rey trixa kring Machu Picchu?

<http://www.hansrey.com/peru.htm>

Den var fin, bra pris också. Tyska Tune har någon vindjacka som man kan knyckla ihop till en tennisbolls storlek eller så och den lär inte väga mycket heller. Tyvärr var blixtlåset trasigt på min Endura Munrojacka så den fick returneras till Stifsport så skickar de en ny. Ingen soffbild, med jackan i centrum, än med andra ord.

Jag har en sån knyckeljacka. En Everest. Funkar toppen som "nödjacka". Den borde man ha med på Incaleden.. ;o)
/Johan

Markus F skrev:
> Men när du testat Munrojackan kan du väl göra en
> kortrecension?
>
> Bici e Prosciutto.

Vem, jag?

Men det där är ju såna jackor som män har, män som mördar och åker runt i SUV:ar med kvinnliga passagerare och letar offer. Fan va lågt..
/Johan

Back on track:

Går män sämre än kvinnor?
Går vi fortare?
Är vi sämre på att använda...skor?
Ööööh.......är vi sämre på att ........ööhh....

inte läst artiklarna, men misstänker det syftar på herrarna med dyrare-bil-går-före eller?
I Halmstad kan jag tänka mig att artikeln stämmer :)
Har man stor ny suv behöver man inte bry sig om högerregel eller om det är tajt innan nästa bil.

Men att skylla på männen är elakt.

Skriv, människor-med-stor-ny-bil-som-tycker-att-dom-är-bättre-än-alla-andra dödar MÄNNISKOR i trafiken

TommyE skrev:
> Dan:
>
> Ska jag tolka din text som att du inte tror att
> föremålet (kristallkraniet) existerar eller är en
> bluff om det existerar?

Jupp, eller nästan jupp. Men jag har inte läst något om det så jag ska ju inte uttala mig för bastant. Det jag omedelbart reagerar på är uttalandet om att detta är något vi inte kan tillverka idag. Det stämmer nästan aldrig. Vi klarar allt som man klarade förr i tiden. Några gånger kan det vara tidsödande och tålamodskrävande, eller kräva livslång upparbetning av finmotoriken, men vi klarar det. Och om vi inte har tid eller pengar att utföra arbetet så klarar vi det i alla fall i teorin. Så att det skulle finnas föremål som man inte har en aning om hur de går att tillverka, det tror jag minimalt på.

Jag ska alltså inte säga att objektet inte existerar, eller att det är tillverkat i nutid. Men däremot är jag skeptisk till att göra det till ett mysterium. Om det existerar och om man kan komma fram till att det är förhistoriskt, då kan vi också klara att reproducera det. Att säga något annat handlar bara om marknadsföring i en eller annan form.

Hehe jadu Jan, det är nog lite grann som det med alkohol som man efter en blöt tillställning kan lova sig att inte nyttja nåt mer, kan nog bli svårt att hålla sig helt borta från kvinnor, även om de skulle råka ha en skum inställning till vissa saker:-) För att helt förstå sig på dem, det lär man väl aldrig göra?

(haha för mer värdelös OT i en värdelös tråd! :)

Dan:

I teorin är allt möjligt. :)

Nej jag vill inte göra skallen till ett UFO-mysterium. Vetenskaplig metod är bättre än UFO hypoteser.

Det vilar en hel del frågor ang bearbetningen av kristallen. Även om det vore möjligt att tillverka den med laser, vattenjet, plastisk deformation eller dylikt skulle det innebära vissa bekymmer. Dels då skallen hittades på 1920-talet, vilket utesluter fejk eftersom laser och vattenjet inte fanns då. Alltså borde skallen rimligtvis senast ha tillverkats av folket som lämnade den efter sig. Vilket ställer till med ännu större bekymmer.

Men kort, om man i teorin förflyttar sig tillbaka till mayatiden eller så (om vi antar att fyndplatsen ger en bra bild av tidpunkten för tillverkningen) och använder oss av de bearbetningsmetoder som då fanns. Då verkar resultaten av HPs labbtester mycket anmärkningsvärda, att skallen inte bär märken efter bearbetning av metallverktyg - något som för övrigt skulle vara svårt eller omöjligt med bronsverktyg då bergskristall har en hårdhet på 7 (av 10 där diamant är 10 och skalan är inte linjär). Obsidian är ett vanligt ämne till verktyg i sydamerikanska äldre kulturer, men ämnet har bara en hårdhet på 5-5.5, alltså omöjligt att göra något vettigt i bergskristall. Ungefär lika fruktbart som att såga träklossar med en leksakssåg i mjukplast.

Kvarts mot kvarts är tänkbart men då har vi en stor risk för sprickor i kristallen då man antagligen måste använda mycket kraft, ihärdig nötning under lång tid, för att få resultat.

Återstår mineralerna korund (safir och rubin med hårdhet på 9) respektive diamant (10) för att effektivt bearbeta ett block. Granit har en hårdhet strax under kvarts/bergskristall så det bör inte vara ett optimalt ämne att bearbeta skallen med. HP-killen bästa teori var också att blocket (både kraniets överdel och det löstagbara käkbenet har visat sig komma från ett och samma block) kunde vara uthugget med verktyg av diamant och delarna därefter bearbetade med slipmedel och vatten under 300 års tid eller så.

Okej. Nu är jag ju ingen expert på sydamerikanska kulturer. Verktyg bestående av diamanter, rubiner och safirer i mayakulturen kanske har gått mig förbi. Borrkronor till oljeplattformar och dylikt vet jag har sådana finesser men jag har inte hört talas om någon äldre kultur i Sydamerika eller någon annanstans som känt till och framför allt fått fram ur kimberliten så stora bitar av diamant etc för att använda som verktyg. Och det var HP-killens bästa teori, att man använde diamant som verktyg och sedan mer än 300 års putsande med sand och vatten.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp