[OT] Märklig AUDI-reklam

Mashimaro

Aktiv medlem
[OT] Märklig AUDI-reklam
Reklam i tidningen Ingenjören. Audi har inte glömt sitt förflutna....
IMG_9190.JPG ht=725

[OT] Märklig AUDI-reklam
Även om många var nazister strax före och under andra världskriget, så var ju inte varenda bil- eller flygplanskonstruktör nazist. Inte heller varje stridspilot, infanterist eller pansarförare.

Hade jag haft en flygplanskonstruktionsbyrå och fått en fin summa pengar för att bygga ett riktigt bra stridsflygplan, hade jag förmodligen haft svårt för att motstå frestelsen att få utnyttja mina kunskaper och färdigheter inom området till absolut max. Militär utrustning är för det mesta betydligt mer kompromisslös än civil dito, så man kan verkligen ta ut svängarna! Vilken ingenjör skulle inte lockas av det?

[OT] Märklig AUDI-reklam
Det handlar nog mer om att de använde koncentrationslägerfångar i fabrikerna. Judiska och ryska slavar byggde bilar och krigsmateriel så de tyska företagen gjorde storvinster. Men det kanske är glömt nu?

[OT] Märklig AUDI-reklam
Jag trycker inte att vi skall glömma, men de som i dag är i verksaqm ålder kan inte lastas för vad deras föreldrar gjorde för 70 år sedan.

[OT] Märklig AUDI-reklam
Betyder det alltså att alla Audi-ägare är nazister? Hur är det med Volvoägare då? är dom våldtäktsmän hela bunten?

[OT] Märklig AUDI-reklam
Visst förekom det slavarbete av det slaget. Men det allra mesta som producerades i Tyskland under andra världskriget producerades av tyskar i vanliga fabriker. Tydligen hade man en sån otrolig industriell kapacitet att man fortfarande ganska sent i kriget för det mesta bara jobbade ett skift per dag i fabrikerna! Inte ens i slutet av kriget, våren 1945, var det nån egentlig brist på krigsmateriel. Det var i stället bränsle och andra petroleumprodukter som det var brist på, samt personal att köra stridsvagnarna och piloter till flygplanen...

[OT] Märklig AUDI-reklam
Min tanke med tråden var just att Audi, VW, Mercedes m.fl. använde judiska slavarbetare under andra världskriget. Även om det nu är 70 år sedan så var det så sent som 1999 en rättsprocess igång som skulle ta i tu med ersättning till efterlevande för de brott deras anhöriga utsattes för, och den frågan är ännu inte helt avklarad, så jag skulle nog säga att ämnet fortfarande är aktuellt. Med anledning av detta så skulle man ju kunna tro att någon inom Audi Sverige skulle noterat att NSF var en av sveriges största nynaziströrelser, och att det skulle kunna vara lite känsligt. T.ex. så är det fortfarande omöjligt för Israeliska staten att ha Audi m.fl. som tjänstebilar p.g.a. att det rör upp för mycket känslor bland anhöriga till offren.

Allt det här får mig osökt att tänka på LO:s slogan "Arbete ger frihet" som de körde med på 80-talet. Den blev inte så långvarig efter att någon uppmärksam person påpekade att samma slagkraftiga slogan krönte ingången till Auschwitz.

[OT] Märklig AUDI-reklam
Måste erkänna att jag inte fattar poängen!
NSF=????? Inte är det NFS i varje fall.
A-1= Tja förutom ett pappersformat så är det Österikes F1 bana som först slår mig men den heter A-1 Ring. Det jag också kommer att tänka på är en hyffsat känd motorväg och
sedan vet jag att Douglas hadde ett plan som hette så någon gång på 50 talet.

Annars är man väl ganska van vid att Audi bilar inte har blinkers men om det är fel på dom eller om det inte finns monterat har jag ingen aning om ;).

[OT] Märklig AUDI-reklam
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://en.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Fw_190#Fw_
>
> > 190_A
>
> Visserligen ett fint flygplan, men vad har det med
> tråden att göra?

Min teori är att han ville kalla rickard jävla Messerschmidt, men länkade fel.
Rolig tråd f.ö.
Det blir aldrig så mycket avsiktliga och oavsiktliga missförstånd som när det slängs in någon lite obskyr nazi-referens.

[OT] Märklig AUDI-reklam
fultyskarna lär få dras med nazioket ett antal hundra år, stackare. Hade adolf tagit fram och dunkat in a-vapen före jänkarna i v1orna hade nog svastikan vajat i varje svensk/+alla andra länder trädgård Tycker dom borde rea ut allt i sina cykelwebshoppar med 70% som ursäkt för kriget. ACHTUNG!!

Tillbaka
Topp