[OT] Matlagning

MagerValp

Aktiv medlem
[OT] Matlagning
Öl och stekpannor har vi ju här, men finns här verkligen ingen tråd om matlagning? Då är det på tiden.

Jag är verkligen inte en duktig kock, men gillar god mat och tycker det är rätt trevligt att stå i köket. Fick lite feeling och blev sugen på en Melanzane alla Parmigiana, har inte lagat det sedan nyårsfesten 2019. Steker auberginen och kokar en tomatsås ikväll så går det på 15 minuter att slänga ihop den imorrn när några vänner kommer över.

IMG_0004.jpeg

[OT] Matlagning
Modig inledning, risk för ett helt tåg med icke-italienska gatekeepers på ingång ;)
Alla recept görs ju bara på exakt ett sätt i Italien...

Förvisso är där många Italienska rätter man kan få mörda hur som helst, det är väl mest om skulle man råka ha lika mycket äggvita som äggula i en carbonnara - då är det sayonara direkt.

Vad blir det mer? Gör du såsen på hela tomater?

[OT] Matlagning
Modig inledning, risk för ett helt tåg med icke-italienska gatekeepers på ingång ;)
Ha! Come at me bro. Jag har inga pretentioner när det kommer till matlagning, glad amatör med teflon inte bara i stekpannan.

Tog det som fanns i skåpet. Vi gör ett par plåtar vanlig svennepizza också med samma sås.
IMG_0005.jpeg

Förvisso är där många Italienska rätter man kan få mörda hur som helst, det är väl mest om skulle man råka ha lika mycket äggvita som äggula i en carbonnara - då är det sayonara direkt.
Fast där snuddar vi iofs vid en bra fråga jag funderat på. När man gör pastasås vill man ju gärna ha lite stärkelserikt pastavatten i, men när exakt förväntas man ta det? Vi pratar ju knappt 10 minuters koktid för al dente och rimligtvis finns det inte mycket stärkelse i vattnet i början av koket, så det är ju bara ett fönster på några minuter mot slutet. Vätskan i såsen vill man däremot gärna ha en bra bit innan så att det hinner koka ihop ordentligt och när pastan är färdig vill man ju servera rätt omgående. Jag får inte ihop ekvationen.

[OT] Matlagning
Fast där snuddar vi iofs vid en bra fråga jag funderat på. När man gör pastasås vill man ju gärna ha lite stärkelserikt pastavatten i, men när exakt förväntas man ta det? Vi pratar ju knappt 10 minuters koktid för al dente och rimligtvis finns det inte mycket stärkelse i vattnet i början av koket, så det är ju bara ett fönster på några minuter mot slutet. Vätskan i såsen vill man däremot gärna ha en bra bit innan så att det hinner koka ihop ordentligt och när pastan är färdig vill man ju servera rätt omgående. Jag får inte ihop ekvationen.
Rätt eller fel, men jag brukar ta det typ 2/3 in i koktiden. Tänker precis som du att det måste ha kokat ur lite stärkelse. Så det blir ju bara ett par minuter det får koka med i såsen medan pastan blir klar, hälls av osv.

[OT] Matlagning
Ha! Come at me bro. Jag har inga pretentioner när det kommer till matlagning, glad amatör med teflon inte bara i stekpannan.

Tog det som fanns i skåpet. Vi gör ett par plåtar vanlig svennepizza också med samma sås.
Visa bilaga 692130

Hear hear. Jag vill koka ihop pastan med såsen men resten av familjen vill att den skall serveras separat. Även det en svår ekvation att få ihop.

[OT] Matlagning
Libapizza med zuccini!
Gjorde såhär:
Bre creame fraiche på ett libabröd, skiva upp en 125gr mozzarella över detta.
Strö på lite parmesan.
Skiva zuccini tunt och täck med detta, skiva purjo tunt tunt och strö över.
Salt och peppra, ringla över olivolja och lite mer parmesan. Strö över pinjenötter.

Grädda i 225 grader 15-20 minuter. Succe!

[OT] Matlagning
Bra timing med tråden! Sonen ville laga hasselnötsglass, sin favorit. Jag trodde att det skulle vara svårt men det visade sig att vara enkelt. Hasselnötter i ugn i 10 minuter, sen i kvarnen, lägg till socker, mjölk, grädde en ägg och vaniljsocker (som vi glömde) och i maskinen. Otroligt gott och härlig konsistens!

2024-04-13-10-29-17-076.jpg

2024-04-13-10-30-00-736.jpg

EDIT: doften av röstade hasselnötter och hasselnötskräm i köket i några dagar var också riktigt gott!

EDIT2: tur att de två supermarkt nära oss inte längre har hasselnötsglass i sortimentet.

Senast ändrad:
[OT] Matlagning
Kul att testa olika recept ibland, om dom inte tar för lång tid att laga. Brukar behövas några försök på samma recept innan det blir bra.

Marry me Chicken och Thai green curry är smaskigt. Tom yum soup och pasta alfredo ....

[OT] Matlagning
Det är ju ofta den enklaste maten som är svårast att göra riktigt bra.
Ja, och så finns olika smak.

Svenska recept för tillagning av ris ger ofta kladdris oavsett sort.

Jag har provat många metoder för tillagning av basmatiris och i min smak är Philip Poons metod enkel och ger bra resultat.

1. Lägg riset i en sil och skölj i vatten tills det är hyggligt rent. Låt sedan riset stå nedsänkt i vatten 10-20 minuter.

2. Smält en klick smör i en kastrull. Ta upp riset och häll det i kastrullen. Fräs riset under viss omrörning. 2-3 minuter. När riset svält något ta kastrullen från spisen. Rör gärna ner salt nu.

3. 1 del ris och 1,5 del vatten brukar fungera bra. Koka upp riset utan lock och låt det koka hårt tills riset ligger i ytan och små kratrar bildats. Dra ner värmen till lägsta effekt. Lägg på locket och låt dra i ca 15 minuter. Fluffa riset med sked. Färdigt för servering.

IMG_1401.jpeg

[OT] Matlagning
...

På slutet.
Såsen ser jag till att den är på g innan jag kokar pastan så att den hinner reducera och bli aningens för tjock till pastan är snudd på klar. Då lägger jag över pastan i såsen, blandar om och späder till lagom konsistens med pastavatten och låter puttra en minut innan servering. Man kan med fördel blanda i en del av parmigianon och ytterligare en skvätt pastavatten. Den perfekta konsistens fixar man sedan med mer ost eller vatten beroende på.

Tar man vattnet tidigare så är ju stärkelsehalten lägre vilket får som konsekvens att man behöver ha i mer och sedan även reducera såsen mer för att få samma konsistens och andel stärkelse. Det blir svårt att hinna innan pastan är färdigkokt.

[OT] Matlagning
Senast ändrad:
[OT] Matlagning
Grundregeln för italienska köket är att så som mormor gjorde är det enda rätta sättet. Och följer alla mormödrar i Italien samma recept? Knappast. Men däremot, om man inte har en mormor från Italien blir det fel hur man än gör... Jag menar för vem skall man då hänvisa till för receptauktoritet?
Lyckligtvis har ju jag det då så såstipset ovan är det rätta sättet. Åtminstone för mig. Men följer ni det blir det säkert fel

Och angående grädde i carbonara så använde mamma det och även om hon såklart inte var min mormor så var hon ändå mormor till min systers barn så för dem är det ok att ha grädde i carbonaran. Lyllos dem. Jag är dock osäker på om min egen mormor använde det så jag brukar undvika det för att vara på den säkra sidan.
Annars är grädde ett smidigt sätt att få till en trevlig konsistens och smak utan att stänka ner halv köket.
Och gott blir det så gillar du grädde i carbonara så kör på vetja. Det blir ändå fel hur du än gör om du inte har en mormor från Italien ?

[OT] Matlagning
Tips om en bra kokbok också: Fotbollskokboken 2 x 45 från 2013.
Alla recept i den är kanonbra!
(nåväl, alla som jag lagat iaf, det är väl åtminståne hälften av recepten nu)

[OT] Matlagning
Lättlagat, i betydelsen att det inte är några svåra moment eller knepiga ingredienser, och gott som fan. Synd bara att det tar bortåt tre timmar att laga.
Visa bilaga 692367
Snyggt, verkligen en rätt där helheten blir större än delarna. Har skurit ner lite på tiden auberginen ligger saltad, tycker att det funkar utmärkt ändå! Synd bara att aubergine typ är det enda mina barn inte äter....

[OT] Matlagning
Snyggt, verkligen en rätt där helheten blir större än delarna. Har skurit ner lite på tiden auberginen ligger saltad, tycker att det funkar utmärkt ändå! Synd bara att aubergine typ är det enda mina barn inte äter....
Jag är i ärlighetens namn ingen stor fan av aubergine själv, men i den här rätten är den verkligen klockren.

Och allt blir ju bra om man steker det i ohemula mängder olja och salt.

[OT] Matlagning
Inspirerad av ts gjorde jag ett försök enligt Zeinas recept med vanliga krossade tomater.
Hade inga större förväntningar på smaken, men det blev riktigt gott. Sambon gav tummen upp. Skulle kanske hållit igen på saltet i tomatsåsen med tanke på saltet på auberginerna.

IMG_2262.jpeg

Senast ändrad:
[OT] Matlagning
En enkel och klassisk rätt, som i alla fall jag tycker om är spaghetti med köttfärssås.
Ofta behöver man bara ha en tetra krossad tomat i skafferiet och köttfärs i frysen. Resten antar jag att man har hemma, dvs (exempelvis) gul lök, vitlök, något stekfett, salt, peppar, oregano, vanlig eller rökt paprikapulver, ngn starkare chili samt pasta såklart. Man kan ha i riven morot och soltorkade tomater också. En skvätt grädde också om man vill.

Går snabbt att sno ihop...och göra varianter av.

[OT] Matlagning
Igår blev det biffar med skysås. ?

Lite modifierat pga brist av vissa råvaror...

IMG_20240414_180801901-01.jpeg
IMG_20240414_181118103-01.jpeg

[OT] Matlagning
Fortsätter på det italienska temat här. Givet att man har

• Lasagneplattor
• En gryta ragù alla Bolognese
• En gryta béchamelsås
• Riven parmesan

vad är den korrekta lagerordningen? Framför allt början och slut.

[OT] Matlagning
Fortsätter på det italienska temat här. Givet att man har

• Lasagneplattor
• En gryta ragù alla Bolognese
• En gryta béchamelsås
• Riven parmesan

Mina kokböcker säger bechamel underst och överst och två mellanlager med Bolognese. Jag brukar göra så men även klämma in ett bechamellager i mitten, d.v.s. fyra lager plattor i stället för tre. Och det mesta av osten har jag i såsen, men litet grand strös på överst.

Nu måste jag testa din Melanzane alla Parmigiana tror jag!

[OT] Matlagning
Det finns så många varianter på lasagne och det som är gott är rätt.

Jag brukar köra 3 lager ragu-bechamelsås-pastaplattor och topplagret bara med ragu-bechamelsås och lite ost.

Tar dock bort lök och bacon.

[OT] Matlagning
Grabben önskade sig kött till middag så vi försökte oss på en reverse sear för första gången. Ändå rätt bra resultat trots att biffarna nog var för tunna. Gick lite väl fort i ugnen så det körde ihop sig och blev stressigt på slutet.

Helt klart både enklare och billigare att laga vegetariskt…

IMG_0330.jpeg

IMG_0331.jpeg

IMG_0333.jpeg

[OT] Matlagning

Sjukt roligt. Jag har slutat säga vad jag har för rätt med mig till lunch på job.. anställningsplatsen för det är alltid någon som har invändning på vad det är och vad det borde heta.
Polarn lärde mig göra carbonara som hans farmor gjorde det (hon bor i Italien och släkten har gjort det i ett par generationer) men det var absolut fel fick jag lära mig.
Raggmunk ska vi inte ens prata om.

Nu blir svaret när någon fråga vad jag har med mig typ "pasta med guck" eller "ris med brunt"

Tillbaka
Topp