[OT] MC-hjälm, plast: Bäst-före-datum?

Tant_Trek

Aktiv medlem
Hej,
MC-hjälm förvisso, men det saknas ju sällan kunskaper på detta forum!
Hur gammal kan en plasthjälm vara, och ändå bibehålla sin avsedda skyddsfunktion? Eller, när börjar plasten att åldras på ett obra sätt?

Har en integralhjälm, plast alltså. Köpt som "extrahjälm" för ev medåkande, prisklass då ca 900 kr. Använd 1 gång, förvarad mörkt/torrt/svalt. Den är dock 5 eller 6 år gammal.
Om jag vill behålla mitt goda samvete (i denna frågan iaf): till tippen, eller till blocket.se?

Såklart, det kan jag ju kolla efter i hjälmen och börja undersöka den vägen.

Och jag köpte den i en lokal butik, kan ju fråga även där vad de rekommenderar.

Generellt sett så har en MC hjälm oavsett konstruktion en livs längd på 5-6år.
Jag jobbar själv i MC-svängen och en av våra leverantörer av hjälmar slutar att tillverka reservdelar till hjälmar som är äldre än 5 år.

Sen ska vi inte glömma att det är en rätt stor skillnad på klimat mellan Italien och Sverige.
5 år i Italien "sliter" hårdare än 5 år i Sverige.

Jag brukar rekommendera mina kunder till att köpa en ny efter ca 5 år men sen beror de på hur dom använt hjälmen, en solskensknutte som kör när de e fint någon gång då och då eller en pendlare som kör varje dag under säsong ger jag lite olika besked fast med förklaringen att 5 år brukar vara en generell regel.

Sen har du övriga skador som hjälmen kan utsättas för, tapp-oaktsamhets skador som förkortar livslängden.

Tack Börjesson!
Den är som sagt inte sliten mer än av tidens tand (inga repor, stötar etc.), men då ser jag till att det blir destruktion istället för att risken finns att nån vurpar med den på.

"MC-hjälm oavsett konstruktion", skriver du. Material-skillnader på plast vs glasfiberskal då, eller är det innanmätet som åldras "värst"?

Tant_Trek skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack Börjesson!
> Den är som sagt inte sliten mer än av tidens
> tand (inga repor, stötar etc.), men då ser jag
> till att det blir destruktion istället för att
> risken finns att nån vurpar med den på.
>
> "MC-hjälm oavsett konstruktion", skriver du.
> Material-skillnader på plast vs glasfiberskal
> då, eller är det innanmätet som åldras
> "värst"?

Den frågan är inte lätt att svara på.
Jag skrev generellt för att slippa grotta ner i olika termer och konstruktions sätt.
Här uppe på våra nordliga bredgrader så skulle jag nog säga att det är EPS:en som åldras först medans på kontinenten så är det ytterskalet som åldras först pga UV strålningen.

En lätt hjälm har oftast ett tunt och därmed ett mjukt skal och hårdare EPS medan en tung hjälm har ett tjockare skal och mjukare EPS. Detta förr att klara de gränsvärden som finns för stötupptagningsförmågan i ECE22-05 godkännandet.

Man kan väl lika säkerheten som i med att åka bil.
Om man krockar med en bil, vill man då att karossen (skalet) skall vara hård och ta den stora stöten med airbags (EPS) dom mjukt fångar upp de som färdas i bilen eller vill man har en mjuk kaross med hård inredning som stoppar passagerarna?

Alla hjälmtillverkare har sin syn på hur man konstruerar en hjälm. Dvs material, tjocklek på skal, olika densiteter på EPS (innandömet i frigolit) mm.
Att alla hjälmar som säljs i Sverige/EU har ECE22-05 märkning och därmed är godkänd enligt gällande säkerhetsnormer för Eu länderna betyder inte att dom billiga hjälmarna är lika säkra som dom dyra.

Jag har till och med sett hjälmar som är godkännda i länder som inte har testutrustning för att test hjälmar, dvs att pengar och politik styr även här.

Nu vet jag att jag drar detta väldigt luddigt och generellt.

Börjesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu vet jag att jag drar detta väldigt luddigt och
> generellt.

Helt OK, jag förstår varför och hittar ändå svaren i det du skriver, tror jag!
Jag plattar ut den till oigenkännlighet.

Finns väldigt lite som får en bra plast att pajja. Utan slitage kan jag bara komma att tänka på UV (solljus) som kräver lite dyrare tillsatser och därför generellt snålas med. Men snålar man verkligen i hjälmar i dom där prisklasserna? Så mycket plast pratar vi ju inte om..

Förövrigt tycker jag det är skoj med alla gamla segelbåtar, många över 40 år som fortfarande seglas hårt på stora hav.

Tillbaka
Topp