(OT) McDonalds luras I och II

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Men vad gör man om man är hungrig
> fattig och är på språng? Fäller en antilop och
> gör upp eld på torget?

Jag brukar köpa färdig pastasallad på ICA et.al.. Medföljer tom en liten gaffel.

:)

Proteininnehållet haltar väl lite för mina egna önskemål men det brukar då vara tillräckligt med pasta för att mätta en ordentligt.

Man fäller en fixiecyklist och äter den rå, smakar som kyckling.

Ok, maten är inte världens bästa men vem fan äter bara McDonald's-mat?

"Läste även en undersökning man gjort på apor (chimpanser?), man delade in dom i två grupper. Båda fick lika mycket energi och fett, men för den ena gruppen bytte man ut viss del av fettet mot just härdat fett. Efter ett tag började denna grupps apor få en liten "ölmage", trots samma energuintag och fettintag som referensgruppen!"

Hmm, efter hur lång tid? Är det en lika bra undersökning som när något snille upptäckte att gurka (ja helt vanlig nu alltså, inte Tjernobylgurka) var cancerframkallande?

bruse skrev:
> Allt under 100 kronor är ju skräpmat.

Och då väljer du McDonalds av alla som serverar mat under 100 kr?

Någon som vet hur en kebab med bröd står sig näringsmässigt? Rätt ok enligt tallriksmodellen iaf. och mycket kött. Äter sällan hela brödet heller. Såserna är väl yoghurtbaserade eller så?

Mårten skrev:
> Ok, maten är inte världens bästa men vem fan
> äter bara McDonald's-mat?

Jag skulle gissa att det är väldigt många fler än man tror.

bruse skrev:

> Det är nog iofs sant. Men till för inte länge
> sen, körde man med transfetter/härdat fett i
> maten. Det om något är ohälsosamt, till den
> grad att man i Danmark förbjudit industriellt
> härdat fett!
>
> Läste även en undersökning man gjort på apor
> (chimpanser?), man delade in dom i två grupper.
> Båda fick lika mycket energi och fett, men för
> den ena gruppen bytte man ut viss del av fettet
> mot just härdat fett. Efter ett tag började
> denna grupps apor få en liten "ölmage", trots
> samma energuintag och fettintag som
> referensgruppen!

Men det är ju relativt nya rön. McD har väl reducerat transfetter efter att det blev känt (dock ej tagit bort helt som många gjort i bakverk/bröd/halvfabrikat). Svårt att gnälla på något som varit okänt, och delvis fortfarande debatterat vad jag förstår (syftar på kemiskt styrd / spontan härdning som ej är fullständig). För mig räcker det med att McD är gott. Sen kan man ju låta bli att handla om man vill...

Sharecroppin' skrev:

> Synd att Jojje W fixade någon lag som gjorde att
> man inte kunde stämma hans kompisar i
> livsmedelsindustrin för att de lurat i folk massa
> skitmat.

vafan har Jojje W med saken att göra?

09s26_Jojje_och_hans_b.jpg

Mårten skrev:
> JT: Då hänvisar jag bara till det naturliga
> urvalet. Dom får helt enkelt skylla sig själva!

Jag håller med så mycket man överhuvudtaget kan hålla med om någonting.

> Men det är ju relativt nya rön. McD har väl
> reducerat transfetter efter att det blev känt
> (dock ej tagit bort helt som många gjort i
> bakverk/bröd/halvfabrikat). Svårt att gnälla
> på något som varit okänt, och delvis
> fortfarande debatterat vad jag förstår (syftar
> på kemiskt styrd / spontan härdning som ej är
> fullständig). För mig räcker det med att McD
> är gott. Sen kan man ju låta bli att handla om
> man vill...

DN:s vetenskapsredaktion har gnällt några år, men svenska Livsmedelsverekt gör idag ingen som helst skillnad på fett som fett. Varken härdat, fleromättat, mättat eller enkelomättat. Snacka om att LV ligger flera år efter forskningen.

the_TnT skrev:
> Koll har jag väl inte, men råvarorna är nog
> rätt bra i grunden. Sen att folk äter för
> mycket och dricker för mycket sockerläsk är ju
> inte Mc Donalds fel, i grund och botten. Man
> kanske kan klandra dem för det moraliskt
> tvivelaktiga i att marknadsföra och tjäna pengar
> på en produkt som i längden gör att folk får
> sämre hälsa.
>

Man har lämnat grunden rätt så långt bakom sig. Biffen innehåller kött från i snitt ett hundratal kossor. Denna biff är dessutom inte speciellt god. För att göra köttet "välsmakande" blandar man i köttessenser. Då smakar den dessutom smakar alltid lika dant. Samma sak gäller ju potatisen den blir pulver ,som blandas upp med smakessenser, som blir potatismos, som formpressas till stripes, som friteras i Mcoljan, som även den är upphåttad med härdade fetter och smakessensser.

Om kanske en pizza inte kanske är direkt nyttigare på pappret så är råvarorna mycket närmare sin riktiga form.

Om ni inte har läst boken fast food nation. Rekkommenderas den som sommarlitteratur.

the_TnT skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > svenska Livsmedelsverekt gör idag ingen som
> helst skillnad på fett som fett.
>
> Här är material från 2004 och 2005 där de
> kollar mättat och transfett i varje fall (PDF):
> http://www.slv.se/upload/dokument/Mat_Halsa/Transf
> ettsyror.pdf

Ska nog förtydliga mig, de gör ingen skillnad i sina kostråd. Klart de vet skillnaden, ananrs är de väl korkade och inkompetenta.

the_TnT skrev:
> Någon som vet hur en kebab med bröd står sig näringsmässigt?

Får väl svara mig själv:
.
Livsmedel                                      Portion, gram  kcal/port.  Energi% fett   Fett g/port.
Kebab m bröd sallad tomat pfefferoni dressing  350            676         39,6           29,8

Synd det inte står protein och kolhydrat också. :( Lite mycket fett, så klart. Men i övrigt rätt bra?

Här är källan: http://www.slv.se/templates/SLV_Page____6917.aspx

bruse skrev:
>
> DN:s vetenskapsredaktion har gnällt några år,
> men svenska Livsmedelsverekt gör idag ingen som
> helst skillnad på fett som fett. Varken härdat,
> fleromättat, mättat eller enkelomättat. Snacka
> om att LV ligger flera år efter forskningen.

Där har du nog rätt, de känns inte så rappa direkt... Även om en viss skepsis känns befogad i deras "branch" rent allmänt.

the_TnT skrev:
> Någon som vet hur en kebab med bröd står sig
> näringsmässigt? Rätt ok enligt tallriksmodellen
> iaf. och mycket kött. Äter sällan hela brödet
> heller. Såserna är väl yoghurtbaserade eller
> så?

Jag vill minnas att någon dietist eller liknande har uttalat sig rätt positivt om just kebab med bröd, åminstone i förhållande till annan skräpmat. Jag hoppas det stämmer, jag åt en sån idag.

OK, INgen verkar veta någonting utan har hört någonstans att det kanske kan vara si eller så.

Så jag säger som jag sa innan. Jag tror det är farligare att oroa sig för maten på det sätt som vissa tycks göra.=D

Jag har prövat att undvika skräpmaten, Och jag har prövat att skita i att undvika skräpmaten. Kan inte påstå att jag märker någon större skillnad.

Kupa skrev:
> Jag hoppas det stämmer, jag åt en sån idag.

En dietist? Torde vara bland det nyttigaste att äta bland skräpmänniskor. ;)

Kupa skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
> > Någon som vet hur en kebab med bröd står sig
> > näringsmässigt? Rätt ok enligt
> tallriksmodellen
> > iaf. och mycket kött. Äter sällan hela
> brödet
> > heller. Såserna är väl yoghurtbaserade eller
> > så?
>
> Jag vill minnas att någon dietist eller liknande
> har uttalat sig rätt positivt om just kebab med
> bröd, åminstone i förhållande till annan
> skräpmat. Jag hoppas det stämmer, jag åt en
> sån idag.

Jag skulle tippa på att GI för en kebab med bröd är rätt högt, ett vitt bröd, söta dressingar, sen fetindränkt kött och allt det där. (Jag har inet ätit kebab på evigheter så detta är ganska partiskt)
Här i umeå har vi rullpizza, en pizza som gräddas lite kortare tid, på med sallad tomat dressing lök peperoni och stark sås, rullas ihop och äts ur folietub, samma som rullkebab i princip..
Men samma sak gäller dom också skulle jag tro..

När ska fullkornspizzan slå igenom i sverige?

"Du är vad du äter" säger matförståsigpåarna, och menar att man ju som uttrycket antyder består av de ämnen man stoppar i sig.

Slutsats: Veganer och vegeterianer är levande grönsaker. Men varför är de då inte gröna?

smurfrox skrev:
> Slutsats: Veganer och vegeterianer är levande
> grönsaker. Men varför är de då inte gröna?

Och varför sysslar dom med cellandning när dom då bevisligen har förmågan att tillämpa fotosyntes?

lleberg skrev:
> Jag skulle tippa på att GI för en kebab med bröd är rätt högt

Fettet och proteinet drar ned GI rätt bra. Kolla på rostade jordnötter t.ex., de har bland de lägsta GI-värdena i vanliga listor men är inte direkt nyttiga för det.

the_TnT skrev:
> lleberg skrev:
> -----
> > Jag skulle tippa på att GI för en kebab med
> bröd är rätt högt
>
> Fettet och proteinet drar ned GI rätt bra. Kolla
> på rostade jordnötter t.ex., de har bland de
> lägsta GI-värdena i vanliga listor men är inte
> direkt nyttiga för det.

Inte nyttiga? Fullt med nyttiga fetter. Det är mängden jordnötter som är onyttigt. Som allt annat.

ething skrev:
> Scenario 2 har jag lite svårt att tro på. Om det
> stämmer är det restaurangchefens idé och mcD
> lär "byta ut" honom snabbt om de får reda på
> det. Mindre nogräknade kinakrogar gör dock detta
> för jämnan.

Hur kan du generalisera och säga att just kinakrogar fifflar? Hela restaurangbranschen är crooked, det är ett faktum. Men jag trot inte att folk från en viss världsdel fifflar mer än andra, jag tror att nattklubbsägare, pizzeriaägare och restaurangägare fifflar precis lika hutlöst mycket oavsett varifrån dom kommer!

Personligen tycker jag det är bra att mängden razzior ska tokökas under 05/07 i just restaurangbranschen(och frisörbranschen). Myglet måste bort från en hel bransch!

Westman skrev:
> Hela restaurangbranschen är
> crooked, det är ett faktum.

...och alla cyklister cyklar mot rött.

Man kan ju under lunchtid springa in på närmaste affär och köpa en drickyoghurt + några bananer/annan frukt och eventuellt bröd istället för att haka på snabbmat i olika former (även om jag själv gillar bra pizzor, tacobufféer etc är det inte så slugt att äta sådant alltför ofta).

Lite mer förutseende personer köper sådant där dagen innan och förvarar, kanske hela "veckans behov", i kylskåp om det nu finns sådana. Turligt nog finns tre stora kylskåp och frysar där jag befinner mig så matfrågan löses genom att göra trevliga matlådor (lite roligare än yoghurt), frysa in där och ta fram vid behov. Bra, billigt och snabbt. Mellanskillnaden (äta ute - matlådor) kan man lägga på roligare saker än att bli fet.

McD och dylika instutitioner serverar genuin skräpmat, det är ingen nyhet och ingen tvingar en att äta där.

Något jag skulle vilja se är en "kampanj", kalla det subvention, för lite mer nyttigare saker. Grönsaker, frukt, bra bröd, schysst kött/fågel/fisk etc. Samhället borde kunna spara in en bra slant där på mindre hälsorelaterade problem när folk väljer hälsosamt framför mer onyttigt. Idag är "hälsosamt" lite av en klassfråga eftersom sådana varor tenderar att ha ett ganska högt pris i mataffären.

Klanka på McD är populärt. Lätt att glömma att den mesta (inte all) lunchmaten är precis likadan. Halvfabrikat tillverkade för att vara så billiga som möjligt i inköp, tåla frysning och uppvärmning. Hur fräsch blir det. McD skall ha en eloge för att de i alla fall visar näringsinnehållet i sina produkter. Hur många andra gör det?

Någon tidigare skrev att deras burgare innehåller kött från över 100 kossor. Förutom den vanliga råttan i pizzan varningen så måste jag bara ifrågasätta. Hur många kossor tror du finns i köttfärsen som industriköken köper? I köttprodukter tillverkade av industriköken? "Mamma Scans köttbullar" eller kanske Ikeas berömda köttbullafr. Spåra dom till källan så ser du varifrån de kommer.

Jag blir astrött på hela matdebatten. Det skall hela tiden pekas finger och hitta syndabockar. Hur svårt kan det vara, ät blandad kost med bra råvaror. Rör på dig lite nu och då. Svårare än så är det inte. Sedan spenderar folk hundra tusentals kronor på att renovera sina kök men försäljningen av hel och halvfabrikat bara ökar. Wtf?

Själv kör jag på "ät vad du vill dieten". Man äter vad man vill, och hur mycket man vill. Men sedan får man cykla som attan för att förbränna allt man ätit.

Starcus: Du vet alltså att det är så att McD slår in fel momssats?

Äter oxå vad jag vill!

Äter man inte orkar man ju inte träna, för mig gäller att jag måste upp i en förbrukning på 10000 kcal/vecka (motsvarar cirka 16h träning)för att gå ner i vikt.

nejnej, läs den inte. Jag har inte varit på mcdonalds sen jag läste den!

Jonte Myra skrev:

> Om ni inte har läst boken fast food nation.
> Rekkommenderas den som sommarlitteratur.

Mattias L skrev:

> Starcus: Du vet alltså att det är så att McD
> slår in fel momssats?

Det korta svaret på din fråga är ja. För den som orkar läsa längre vill jag dock reservera mig en aning. I princip alla McDonalds-restauranger drivs på franchisebasis, dvs. någon driver en restaurang som visserligen till stor del är finansierad av McDonalds, men den drivs av den enskilde restaurangägaren. Det skall tilläggas att dessa franchisetagare betalar en duktig slant för rätten att driva restaurangen. Bland flera av dessa franchisetagare finns ett visst missnöje med marginalerna. På vis som jag beskrev i mitt första inlägg kan man således dryga ut sina marginaler, eller nästan fördubbla dem - visserligen på statens bekostnad - men ändå. Alla är i princip nöjda, utom min och din mormor då kanske, som får 9 kronor mindre till sin äldrevård per omsatt hundring och min och din unge då kanske som får 9 kronor mindre till sitt dagis.

För er som är intresserade kan jag ju tipsa om att det syns på de flesta kassamaskiner när dom slår in take-away, dvs. den lägre momsen, då står det OUT. Man kan även be om kvitto. Frågar du kommer du att få svaret att dom slagit fel, men så är det alltså inte, åtminstone inte alltid.

/Marcus

Senast redigerad av en moderator:
McDonald's har iaf 100% nötkött i sina hamburgare. Detta finns i Max burgare:

Nötkött, vatten, potatis, ägg, torrmjölk, koksalt, potatismjöl, buljongpulver, potatisfibrer, kryddor (kryddmix bestående av druvsocker, kryddextrakt (rosmarin), jästextrakt (salt, jästextrakt, maltodextrin), surhetsreglerande medel (E330), vegetabiliskt fett).

ät inte maten då om den nu (enligt vissa) är så himla onyttig och så vill jag påpeka att de faktiskt grillar köttet på burger king, jag vet int4e om dom grillar köttet i restaurangen eller om de grillar de och sen djupfryser de för leverans till butikerna. men köttet är grillat

wii skrev:
> ät inte maten då om den nu (enligt vissa) är så himla onyttig och så vill jag påpeka att de
> faktiskt grillar köttet på burger king, jag vet int4e om dom grillar köttet i restaurangen eller
> om de grillar de och sen djupfryser de för leverans till butikerna. men köttet är grillat

Köttet grillas alltid direkt i restaurangen. I en stor grill med löpande band (vanligtvis två band, ett för att grilla köttet och ett längre ner för att rosta brödet) som spottar ur sig köttet precis framför de som sedan plockar ihop burgarna och skickar dem vidare till kassorna.

En mer intressant fråga är om BK grillar för att det är "godast" (dvs marknadsföringsgimmick), eller om det är för att det går snabbast.

smurfrox skrev:
> Köttet grillas alltid direkt i restaurangen. I en
> stor grill med löpande band (vanligtvis två
> band, ett för att grilla köttet och ett längre
> ner för att rosta brödet) som spottar ur sig
> köttet precis framför de som sedan plockar ihop
> burgarna och skickar dem vidare till kassorna.
>
> En mer intressant fråga är om BK grillar för
> att det är "godast" (dvs
> marknadsföringsgimmick), eller om det är för
> att det går snabbast.

Rätt, men ändå fel. Visst grillar Burger King sina kött. Dock hamnar köttet inte på din burgare direkt. I värsta fall kan det dröja över två timmar innan köttet hamnar på din burgare. Hur blir den varm? Burger King kör sina kött i mikrovågsugn. I själva verket borde det heta "Mikrat är godast" eftersom det är den sista värmeprocessen som burgaren får innan den serveras till kunden. Vad är Burger Kings förklaring till detta? Jo, att osten man använder kräver mikroför att smälta. Men, Whopper har ju ingen ost......

/Marcus

Starcus skrev:
> Rätt, men ändå fel. Visst grillar Burger King sina kött. Dock hamnar köttet inte på din
> burgare direkt.

Jag vet, har själv skyfflat in några kubikmeter fruset kött i ena änden av grillen. De samlas i en stor hög i andra änden, som burgarplockarna sedan tar från.

> I värsta fall kan det dröja över två timmar innan köttet hamnar på din burgare.

Well, i ärlighetens namn handlar det om extremfall när det dröjer så länge. Några minuter, vanligtvis. När det är tjockt med folk kommer köttet nästan direkt från grillen. Köttet hinner inte bli kallt.

> Hur blir den varm? Burger King kör sina kött i mikrovågsugn. I själva verket borde det
> heta "Mikrat är godast" eftersom det är den sista värmeprocessen som burgaren får innan den
> serveras till kunden.

Ja, men det körs inte så länge att en kall burgare hinner värmas upp. Det rör sig om några sekunder (10-20 tror jag, minns inte säkert), så att osten ska smälta och burgaren ska bli en aning varmare. Köttet är inte så varmt som man kan tro när det kommer från grillen.

JLarsson skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Hela restaurangbranschen är
> > crooked, det är ett faktum.
>
> ...och alla cyklister cyklar mot rött.

När signalen inte känner att man står där, hur säger lagen att man ska bete sig då?
Nu händer det iofs inte sådär jätteofta att jag gör ens en sak rätt på hojen. Men om man nån gång stannar vid ett rödlyse för bilar å den inte slår om på för lång tid, hur ska man göra enligt farbror blå?

Jag satt hela vintern hemma och levde på dels kokade, dels stekta grönsaker och i genomsnitt tre paket nudlar om dagen (Eldorado från Willy's) tills jag fyra månader senare vände på paketet och snabbt insåg att varje paket motsvarar fett/kalori-mässigt c:a 1 big mac...

Motsvarande 3 Big Macs om dagen i c:a 4 månader kan man då kanske säga, oerhört grovt förenklat... och i brist på cykel blev det väldigt lite motion...

Kanske inte så jätte-relevant, men det där med att äta hemma och äta ganska lite, visade sig i 2 knapphål längre ut på bältet. Man får faan vara ruggigt försiktig med vad man stoppar ner i halsen, det mesta av halvfabrikat är ju rent skit...

Niko/Frost skrev:
> Man får faan
> vara ruggigt försiktig med vad man stoppar ner i
> halsen, det mesta av halvfabrikat är ju rent
> skit...

Så sant så sant. Helfabrikaten med.

Ensak jag skulle vilja se är en näringsjämförelse där man jämfört näringsinnehållet i några frysta färdigrätter med några halvfabrikat som serveras på lunchrestauranger med några hemlagade luncher där man gjort allt själv.

Självklart skulle det vara samma rätter. Energivärdet är lätt att jämföra, men en näringsanalys med hur mycket vitaminer, mineraler etc det finns i rätten. Det skulle vara intressant.

Tillbaka
Topp