[OT]Medicin mot kalla tår

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy
Jag har Raynauld’s, ett medicinskt tillstånd som ger dåligt blodflöde i fingrar och tår.
Rätt opraktiskt, FFA under vintern.
Har haft medicin mot detta - Adalat.
Men nu går inte den att köpa längre, och doktorn sade bara ”det var ju tråkigt”.
Är det ngn här som känner till om det finns någon annan medicin som hjälper mot Raynauld’s?

Amlodipin eller nitroglycerinsalva kan testas. (Sluta bruka tobak/nikotin är det viktigaste men det vet du säkert redan.)

Blir jag för full för att gå utomhus så blir förvisso problemet mindre.
Eller känns som mindre viktigt.
Kanske inte en fullt hållbar lösning.
Allvarligt. Byt läkare?
Ska prova en annan på torsdag. Men bara att hitta någon som kände till att Adalat fungerar mot Raynauld’s var långt ifrån självklart. Så jag är inte så säker på att hitta en läkare som känner till en ersättare till Adalat är så lätt heller.

Blir jag för full för att gå utomhus så blir förvisso problemet mindre.
Eller känns som mindre viktigt.
Kanske inte en fullt hållbar lösning.

Ska prova en annan på torsdag. Men bara att hitta någon som kände till att Adalat fungerar mot Raynauld’s var långt ifrån självklart. Så jag är inte så säker på att hitta en läkare som känner till en ersättare till Adalat är så lätt heller.
Om du bara träffat läkare som inte har internet (Eftersom de inte verkar kunna googla) tycker jag du ska byta vårdgivare helt och hållet.

Amlodipin eller nitroglycerinsalva kan testas. (Sluta bruka tobak/nikotin är det viktigaste men det vet du säkert redan.)
Nitroglycerinsalvan har jag provat. Den fungerade så dåligt att jag nästan hörde tårna hånskratta åt mig genom vintercykelskorna....
Amlodipin har jag inte provat. Får se vad läkaren säger på torsdag.

Har du funderat på värmesulor?
Utan att veta ett dugg om ditt medicinska tillstånd så killgissar jag att det vore bättre med extra värme utifrån istf för att stoppa i sig medicin.

För varma händer kan jag varmt(!) rekommendera ett par handtag i neopren typ Ritchey WCS.

Har du funderat på värmesulor?
Utan att veta ett dugg om ditt medicinska tillstånd så killgissar jag att det vore bättre med extra värme utifrån istf för att stoppa i sig medicin.

För varma händer kan jag varmt(!) rekommendera ett par handtag i neopren typ Ritchey WCS.
Alltså, om det gick att lära ut skulle jag kunna erbjuda Master Class i kalla tår o fingrar. Kan nästan lova att jag är först i Sthlm med att plocka fram styrmuffarna o vinterskorna.
Cyklandet skulle väl till nöds gå att fixa med att lägga elsulepremiären ännu tidigare. Men lite opraktisk att behöva använda elsulorna inomhus från september.
Poäng för att du föreslår elsulor istf varmare skor. Men du kan utgå ifrån att allt enkelt har jag redan provat.
Liten anekdot: körde omkull på skridsko för några år sen. Spräckte ögonbrynet, behövde sys. Åkte till akuten, och de satte en oximeter på fingret - sen tryckte de på larmknappen.
Jag antar att hade de satt oximetern på en tå så hade de nog kört mig direkt till obduktion..:.
Raynauld’s är en form av kärlkramp som drabbar de tunna kapillärerna FFA i tår o fingrar. Kommer inte fram tillräckligt med blod helt enkelt.

Alltså, om det gick att lära ut skulle jag kunna erbjuda Master Class i kalla tår o fingrar. Kan nästan lova att jag är först i Sthlm med att plocka fram styrmuffarna o vinterskorna.
Cyklandet skulle väl till nöds gå att fixa med att lägga elsulepremiären ännu tidigare. Men lite opraktisk att behöva använda elsulorna inomhus från september.
Poäng för att du föreslår elsulor istf varmare skor. Men du kan utgå ifrån att allt enkelt har jag redan provat.
Liten anekdot: körde omkull på skridsko för några år sen. Spräckte ögonbrynet, behövde sys. Åkte till akuten, och de satte en oximeter på fingret - sen tryckte de på larmknappen.
Jag antar att hade de satt oximetern på en tå så hade de nog kört mig direkt till obduktion..:.
Raynauld’s är en form av kärlkramp som drabbar de tunna kapillärerna FFA i tår o fingrar. Kommer inte fram tillräckligt med blod helt enkelt.

Vilket tråkigt skit... men försök hitta en läkare som är nyfiken och sugen pä att hitta på något innovativt.

Hej Happy
Jag har Raynauld’s, ett medicinskt tillstånd som ger dåligt blodflöde i fingrar och tår.
Rätt opraktiskt, FFA under vintern.
Har haft medicin mot detta - Adalat.
Men nu går inte den att köpa längre, och doktorn sade bara ”det var ju tråkigt”.
Är det ngn här som känner till om det finns någon annan medicin som hjälper mot Raynauld’s?

Usch vilken oengagerad läkare.
Jag har också Raynauld's, dock är endast fingrarna drabbade.
Förra vintern när jag förnyade receptet pga att Adalat inte längre var tillgänglig fick jag Lerkanidipin Ebb istället.

Nitroglycerinsalvan har jag provat. Den fungerade så dåligt att jag nästan hörde tårna hånskratta åt mig genom vintercykelskorna....
Sluta med koffein gör ingen skillnad för mig iaf... Däremot mår jag väldigt dåligt av nitroglycerin i form av kräm. Har den starka varianten (dubbla mot vanliga krämen) och får spränghuvudvärk av den vid användning. En läkare sade till mig att flödet i hela kroppen ökade så man skulle dosera med måtta.

Adalat hade jag men hjärtmedicin för att cykla känns sådär, särskilt när man pendlar året runt. Den har gått ut i datum.... Bar mitts och tjocka handskar är det som fungerar bäst.

Fy vilken skit.. Vill inte framstå som en röv med skräptips, men förmodar att du provat tunna ylleliners i skor och under handskar också i kombination med bar-mitts + vinterskor? Man blir lätt svettig av varma grejer innan man fryser, följt av fukt från svett som sen är det som kyler ner. För mina, förvisso ganska härdiga, händer och fötter gör det en enorm skillnad under kyligare turer.

Lycka till med att hitta lösning!

Adalat hade jag men hjärtmedicin för att cykla känns sådär, särskilt när man pendlar året runt.
Nu har jag sån ”tur” att blodtrycket är högt nog för att vara behandlingsbart ändå. Så Adalat hjälpte mot två saker samtidigt.
.... Bar mitts och tjocka handskar är det som fungerar bäst.
Fingrarna brukar vara rätt OK, det är tårna som är den svagaste länken. Elsulorna får jag plocka fram vilken dag som helst nu, trots Wölvhammer.
Men styrmuffar är bra grejer.

Amlodipin har på många (bl a undertecknad) en del jobbiga biverkningar som gjorde att jag fick sluta med den.

Fy vilken skit.. Vill inte framstå som en röv med skräptips, men förmodar att du provat tunna ylleliners i skor och under handskar också i kombination med bar-mitts + vinterskor?
Alltså, när kärlen snörper till och blodflödet ”upphör”, då hjälper det inte med varma skor/handskar. Efter en stund uppstår skador iaf. Har gjort ultraljud. Flödet helt normalt ner till hålfoten. Där tar det stopp. Händer även när jag joggar. Eller åker längdskidor. Eller går barfota från duschen till sovrummet. Adalaten gjorde att fötterna höll värme bättre hemma, och blev mer lättstartade under utomhusaktiviteter.
Lycka till med att hitta lösning!
Tack!

Ja, alltså, tappa tånaglar dör man ju inte av. Men det är väldigt opraktisk.
Fast det är klart att det finns värre saker att drabbas av.

Senast ändrad:
Uppföljning:
På den goda sidan visade det sig att jag tålde Amlopidin. Inga märkbara biverkningar.
På den onda sidan så var det mindre effektivt MAP hålla igång tårna.
Men nu finns Adalat att köpa igen. Pillren är starkare den här gången. Jag kände mig lite allmänpåverkad de första dagarna. Men nu är det OK, och fötterna känns varmare. Har t.o.m kunnat åka längd utan att tummarna har domnat. Lyx!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp