OT: mekanikproblem

mikael_

Medlem
Hm, eftersom det finns så pass många ingengörer på happy så tänkte jag att detta kanske är det rätta stället att fråga efter lite hjälp.
Jag sitter och klurar på en hemuppgift i mekanik just nu. Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
SÅ här ser i alla fall uppgiften ut: http://hercules.mech.kth.se/Bbk/Hemuppg/hu1.html

Sitter och klurar på uppgift b)
Någon duktig happyit som kan hjälpa till med tillvägagångsättet, för jag vet inte riktigt vart jag ska börja?

Detta är mitt första OT så jag hoppas ni kan vara lite förlåtande över ännu ett OT-ämne, jag ska aldrig göra om det igen.......jag lovar.

Hmm... Nu är jag ingen stjärna på det här eftersom det är lite över min nivå...

hursomhelst:

a: mg=(mv^2)/2 => v=(2g)^1/2, men sedan har dom dragit in något A i det hela som jag inte vet vad det betyder. Är det Arean? Vad har den med saken att göra? Kanske luftmotståndskoefficienten? Vad vet jag...

b: Vad fanken är förstaintegralmetoden?

/Muerto som bara läst lite lätt gymnasite mekanik och som inte riktigt orkar tänka just nu.

LOL! Jag förstod inte ett jota av integral bladdret... ;)

Aah, oups, nu såg jag ett misstag i min lösning på a, skulle varit mgh=(mv^2)/2 => v=(2gh)^1/2 . Då kom h med i bilden. Tyckte det var lite konstigt att höjden inte kom med...

Tvåan är grekiska för mig. Även fast min fysiklärare tror att jag kan derivera etc. kan jag inte det... (Det såg ut som om det var det det hela handlade om?)

Mikael :

Ta ekvationen med F i vänsterledet och konstanten k * x i högerledet.
Integrera båda leden mellan noll och inträngda avståndet.
Lös ut K.

Obs, tittade bara lite snabbt, så med reservation för missförstånd.

/Chalmers. ;)

Tillbaka
Topp