[OT] Mest meningslösa OS-grenen.

cjmax

Aktiv medlem
OS är nu nästan slut och jag kan erkänna att jag faktiskt har slötittat på ett och annat.
En sak som slår mig är att det finns en hel del sporter som man undrar varför de finns med på OS...

Med risk för att göra en och annan fantast av dessa menlösa sporter lite upprörda så kommer här några exempel (ej i någon speciell ordning)

** Gång - behöver nog ingen motivering...
** Taekwondo - Två personer som står bredbent och hoppar jämfota i ett par minuter, medans kommentatorn pratar om att kriga etc...
** Brottning (grekisk-romersk) - Två personer står och kramas i en minut i väntan på att en blå eller en röd boll dragna ur en påse i stort sett skall avgör matcherna... I många sporter/idrotter försöker man göra förändringar för att få det mer publikvänligt, lättare att förstå för den oinvigde och mer action, här verkar de ha tänkt tvärtom.

Sedan har vi ju alla bedömningssporter som är lite tveksamma rent generellt...
Jag har säkert missat en massa så fyll på listan!

/CJ

Fotboll. Som om det inte spelas tillräckligt med fotboll? Kan vi inte för en endaste gång slippa detta elände?

Håller med om taekwondon. Jäklar vad tråkigt det var. Såg iofs en MMA-fight igår kväll så man kan kanske inte jämföra dom. Men kunde man det såg det jäkligt menlöst ut.

lister skrev:
-------------------------------------------------------
> Fyra simsätt är väl minst två för mycket. Som
> om vi skulle tävla i löpning baklänges,
> krypning, gång och fristil

He he, nu e jag ju gammal simmare, men löpning var väl ändå inget bättre exempel, där finns ju redan hur mycket varianter som helst...

Vanlig löpning, löpning över häckar, löpning över hinder, gång (som du nämnde), dessutom en helvetes massa distanser varav 100m, 110m (häck), 200m, 400m, 800m, 1500m, engelska milen, 3000m (med eller utan hinder), 5000m, 10000m, halvmaraton och maraton är några av de vanligaste. Inte alla dessa är med i OS dock.
Utöver detta så finns det ju ett par grenar till där löpningen spelar en mycket viktig roll, som tex längdhopp och stavhopp. Klüft tex är ju för långsam. :-)
Sen brukar det vara en massa gnäll om simningens alla mästerskap, EM och VM både i 25 och 50m bassäng och på det då OS (endast 50m bassäng). Löpning (och friidrott i allmänhet) är dock inte mycket bättre där med EM och VM både inomhus och ute + OS, sen finns det dessutom avarter som terränglöpning etc...

Nästan alla sporter har bedömningsmoment, så ska man rensa ut alla såna blir det inte mycket kvar. Trots det håller jag med om att sporter där själva bedömningen är huvudmomentet borde plockas bort.

Dessutom borde man plocka bort alla sporter där redskap är en starkt framträdande del i utövandet, och då faller skytte, kanot och cykel, bland annat, om man inte inför standardiserad utrustning som för spjut, slägga och liknande grenar.

Sen kan man gott minska ner antalet varianter inom simning och simhopp. Och även inom löpning på bana. Två sprintdistanser, behövs det? En räcker. Sen kan man ha 1500 m och 10 000 m. Räcker fint så.

Bort med alla grenar där man kan ha lag, där inte laget är själva grunden i utövandet. Kanot med fler än en i varje båt, stafettlopp och tennisdubbel, t ex.

Ja, så tycker jag.

Vi satt å fantisera på jobbet och kom fram till hur man skulle kunna komprimera friidrotten... alla löpgrenar startar samtidigt så väljer man själv hur långt man vill springa... först över 100 m , fortsätt och vinn även 200, kanske även 400... man sätter själv tempot för hur långt man orkar...
"Brutala" formen, vinner gör man bara om man fullföljer 10000m oavsett distans man var först på.

diskus och slägga... sätt dom i mitten av en ring så kasten kan mätas åt alla håll, så slipper vi alla nätkast. "Brutala" formen, samtidgt som löpgrenarna pågår...

Spjut, 2 grupper på varsin sida så kan de kasta spjuten till varandra. den "brutala" formen, "last man standing" vinner.

Annars måste jag ju säga att maratonsimning var extremt tråkigt. Jag tror tom att en av reportrarna sade att "de var roligare att se målarfärg torka"...

Senast ändrad:
Inga sporter i OS är meningslösa.
Mångfalden är OS styrka, det är alla olika sporter som samlas vid samma tillfäle som gör OS så stort. Visst finns det vissa tveksamma grenar, Grekisk - Romersk brottning är väl det bästa exemplet, men det är inte brottningen i sig som är fel utan reglena, gör om. Modern femkamp känns inte så modert, men konceptet är bra, byt grenar till några som ligger mer i tiden.

Banta OS programmet, rationalisera i de sporter som har många grenar. Ta bort hälften av löpgrenarna i friidrotten, det räcker med en kort print (100m) en lång sprint (400), en medeldistans (1500), en lågdistans (5000m), samt maraton. En gång-gren. Två kastgrenar. Simmningen kan rationalisera bort hälften av sina grenar, för många grenar liknar varandra när en man kan ta 8 guld. Fotboll är en av väldens största sporter, men varför får inte de bästa delta?

In med fler sporter, gärna nya moderna, ta några av de populärarste från X-games t.ex.

Bevara mångfalden :-)

Senast redigerad av en moderator:
Alla dessa simdistanser borde förbjudas. Kör 50 fritt och utse den snabbaste simmaren. Synd att dom
tog bort jämfotahopp i friidrotten. Riktigt kul och sevärt på gamla journalfilmer.

MikeMike skrev:
> Gång är den mest konstiga och omöjliga grenen
> att tävla i, det är som att tävla vem som kan
> viska högst!

Ha ha ha!!! Ja jävlar vilken bra liknelse. :)

Beach volleyboll tycker känns sjukt värdelöst och påhittat också.

Kaijan skrev:
> Hästhoppning

galet spännande, fast har man ridit sedan innan man lärde sig cykla så har man ;)

taekwondo och brottning kan jag hålla med om.. för lite kontakt i taekwondon för min smak och reglerna i brottningen verkar ju helt fubar

bigmollo skrev:
> Beach volleyboll tycker känns sjukt värdelöst
> och påhittat också.

Å andra sidan kräver vanlig volleyboll en inomhushall och ett större lag, medan beachvolleyboll kan spelas på massvis platser världen över. Snarare är det nog den "vanliga" volleybollen som skulle bort först i så fall.

Jag tycker att den där "idrotten" som går ut på att man kastar upp en liten röd boll i luften, gör en eller möjligtvis två kullerbyttor och sen fångar bollen, allt iklädd en baddräkt med paljetter i lila och guld på borde förbjudas.

Sen är jag inget fan av synkroniserad vattengympa häller. Det är sånt man pysslar med när man är skadad och behöver vård.

geologen skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Beach volleyboll tycker känns sjukt
> värdelöst
> > och påhittat också.
>
> Å andra sidan kräver vanlig volleyboll en
> inomhushall och ett större lag, medan
> beachvolleyboll kan spelas på massvis platser
> världen över. Snarare är det nog den "vanliga"
> volleybollen som skulle bort först i så fall.

En poäng i det i och för sig. Men då kan man också införa strandtennis och fickpingis också. :)

bigmollo skrev:
> fickpingis också.

Tittarsiffrorna skulle slå astronomiska rekord! :D

JT skrev:
> Fotboll. Som om det inte spelas tillräckligt med
> fotboll? Kan vi inte för en endaste gång slippa
> detta elände?

JT, intstämmer till fullo! Spyr snart på all jäxxa fotboll i tid och otid.

Geologen: Du gillar inte regler som stävjar cykel från att bli en ren materialsport och nu snackar du mot dig själv. 6.8 kg och utan skivbroms på bana och LVG.

Det är bra att vi slipper fyrakiloscyklar med skivbromsar.

Miss Lycka skrev:
> Geologen: Du gillar inte regler som stävjar cykel
> från att bli en ren materialsport och nu snackar
> du mot dig själv. 6.8 kg och utan skivbroms på
> bana och LVG.
>
> Det är bra att vi slipper fyrakiloscyklar med
> skivbromsar.

Helt totalt olika saker. Cykel är en materialsport, men jag tycker inte OS ska innehålla materialsporter.

Kanot!

För vem fan kallar det här för kanot?
kanot_411.jpg

Det är ju en kajak!

jag tycker väl i och för sig att simning och hästhoppning är schysst att ha med. Simning har kanske lite många distanser..
Fotbollen däremot hade man kunnat fimpa, likaså meningslösa saker som luftpistolskytte etc, vadfan liksom, de har vanlgit skytt OCH luftpistol? Lite som om man skulle ha både vanligt tempolopp och tempolopp med trehjulingar... (här kunde jag skrivit både mtb och bmx bara för att göra folk upprörda, men jag låter bli idag. ;) )
likaså är det jävligt fjantigt att ha med taekwondo som enda kampsport, allt eller inget känns det som.. Och alla jävla stafetter i alla jävla grenar.

edit: lagvarianter öht av individuella idrotter känns fjantigt, inte bara stafetter.

Det mest meningslösa i os är väl ändå dessa sk experter journalister eller vad fan de nu kallar sig.
Nu har det inte gått så bra som dessa idioter har förväntat sig och då ska det sågas idrottare till
höger och vänster. Det är bara så att man mår illa-tror de att alla svenska deltagare gör detta för
sveriges och journalisternas skull? Nä, jag tror nog att de gör detta för sin skull och ingen annans!
"Experter" är sådana som förklar hur det kommer att gå för att sedan förklara varför det inte gick som de hade förutspått. När får vi se rubriken bara 848 dagar kvar till fotbollsvm-så ska sverige
ta vmguld!

jonzén skrev:
> lleberg: du vet att kanot är ett samlingsnamn som
> innefattar bland annat kanadensare, kajaker och
> segelkanoter!!

Eller så kan man kanske kalla det för båt? Båt är ett samlingsnamn för i stort sett alla flytande farkoster, kanoter, optimistjollar, segelbåtar, hangarfartyg, oljetankers etc :).

jonzén skrev:
> lleberg: du vet att kanot är ett samlingsnamn som
> innefattar bland annat kanadensare, kajaker och
> segelkanoter!!

Kanske sant
Men det gör det inte mindre löjligt!

För oj va roligt det skulle va att se racing med dessa..

kanot_728_546.jpg

Plocka bort basket och fotboll från OS, de är stora nog att ha gastronomiskt stora VM för sig själva, och fotbollens os-turnering är ju ändå inte med "riktiga" lag. Även basebollen kan man ju ifråga sätta då de bästa spelarna inte är där.

Kapa mist hälften av alla simdistanser, kanske några löpningar också. Bort med gång, synkad vattengympa, rytmisk gymnastik, grekisk-romersk brotting (fristil äger, alternativt slå ihop brottning och judo till submission wrestling), en hel del skytte samt i stort sett alla andra bedömningsgrenar också. Modern femkamp känns väldigt passe. Sen tycker jag att alla lag-tävlingar(i hästhoppning, gympa osv) och staffetter också kan strykas, det är individuella grenar försök inte göra dem till ngt annat.

Den enda sport jag kan tänka mig som ska in är DH, kanske thai-boxning också (om judo och TKD får vara med så varför inte?). Men det finns säkert fler bra sporter som platsar i OS, jag har ju mest kolla på cykling.

Bort med gång.
Bort med alla sporter där OS inte är den viktigaste tävlingen. (Tennis, fotboll, baseboll, basket etc)
Bort med alla sporter där det är djur som tävlar.
Reducera antalet simgrenar/simdistanser till 1/10
Reducera brottningen till enbart fristil.
Reducera antalet skyttegrenar till 1/3
Reducera antalet distanser i kanot och rodd till 1/3
Rensa upp ordentligt i simhopp och gymnastikträsket.
Segling är ju jättetrevligt, men behöver man tävla i 9 olika sorters små vita segelbåtar?

Klart!

Jag tycker att dom borde införa domare i MTB-cykling. Om dom upptäcker att man inte har roligt när man cyklar utan bara står på för att komma först så blir man diskad. Den som har bredast leende när han paserar mållinjen får 5 extra poäng. Mest slaglängd, men ändå snygg cykel +2 poäng. Barends -2 poäng. Använder inte sadeln +3 poäng. Fotisättning -2 poäng. O.s.v., ni fattar själva.

Tillbaka
Topp