[OT] Middag

GummiAnkan

Ny medlem
[OT] Middag
Hmmm, efter en dags cyklande så börjar man bli hungrig, någon som kan ge tips om något lättlagat och gott då min fantasi står lite i skymundan ikväll...

[OT] Middag
Koka upp lagom med pasta.
Blanda upp creme fraiche med lagom mycket pesto och ca. 1msk kycklingfond.
Släng ner 1 tärnad kycklingfilé i stekpannan och stek den tills den är 'halvklar'. Släng ner creme craiche/pesto gucket och låt bubbla på 3:an typ tills det är klart.

Rör ihop med pastan och ät :)

/C

[OT] Middag
Stekta kroppkakor med bacon och en lagom pöl med lingon och en rejäl klick med smör.
Icke att förglömma ett stort glas kall mjölk.

Annars låter era tips inte helt fel, smakmässigt - men helt befriade ifrån näring. :)

[OT] Middag
stek en finhackad lök o strimlat bacon i lite smör, när löken blivit mjuk och baconen fått lite färg. pressa en vitlöksklyfta över allt o låt den gå me det andra en kort stund. ha över 1 3/4 dl vitt vin, låt putra nån minut och ha i 2,5 dl matlagningsgrädde.peppra o möjligen salta (behövs inte igentligen då baconen är rätt salt) koka upp och sänk sedan värmen, låt sjuda på låg värme i ca 4 minuter, ha i sockerärtor (eller ärtor). låt det sjuda lite till. under tiden, stek lite hackde/krossade valnötter, ingen olja eller nått, utan bara tort i en panna, var mycket försiktig, de ska inte brännas utan bara ta lite färg.

blanda makaroner (inte snabbmakroner :D), rörn o valnötterna i en kastrull, färdigt att servera, MUMS.

inte så svårt, men riktigt gott.

man kan hoppa valnötterna om man inte vill ha dem. men ska man ha dem så ska re rostas, annars smakar det lätt bittert.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Middag
Palt.

fullkornsvetemjöl/rågmjöl, typ 5-6 dl är lagom för mig när jag är hungrig, ett ägg, lite olja, och tillsätt vatten till degen är alldeles för kladdig att baka med, då är den lagom.
Gör klumpar med 2 skedar i kokande vatten med hålslev, låt ligga kvar på sleven så att dom inte fastnar i botten, kokas till dom flyter och sen typ 5-10 minuter till, beroende på form.. Om du skär genom en ska det va som en homogen massa..

Servera med stekt fläsk (eller strimlat bacon) och lök, en smörklick på tallrikskanten, lingonsylt.
Och för dom som är sugen på en smakupplevelse så rekommenderar jag att ha ljus sirap som man doppar lite lätt i när man käkar.

sen kan man fgöra på kokt och okokt potatis också, mne det blir typ kroppkakor, iaf ett av dom. Och då blir det mycket jobbigare att göra dom!

Paltkoma är bra!

[OT] Middag
Undrar om man kan övertala om en Oxfilé Provencale på Restaurang Mousquet idag? Om inte kollegan är på får det väl bli något annat gott (man måste vara minst två för den läckerheten).

[OT] Middag
altså till detta tema vill jag påpeka att jag känner mig udda när jag handlar.

kom nyss hem från konsum här i Tungelsta å jag skulle köpa sommarlovsmat.

tjejen fram för mig köper: Redbull, Godis, Färdigmat å ciggaretter

medans jag köper till mig: Mjölk, Torkade aprikoser, pasta och pasta sås

vem av oss är normal?
tjejen eller jag?

-smaskar aprikoser-

[OT] Middag
cerro: lungt, de tror jag nog med. engeltingen tycker jag att de är hämskt vad ungdommar stoppar i sig, finns de ingen hemma hos dom som lagar maten å säger vad som är bra att äta!

från nybliven 18åring =D

[OT] Middag
Ska det inte vara kornmjöl i Palt? Dessutom måste det vara gammal potatis.

Paltschwimen ska man inte underskatta. Min (numera döde) morbror svimmade på muggen efter att ha tryckt i sig 8 paltar.

[OT] Middag
enkel ungkarlspasta:
en grabbnäve spagetti
massor med frysta grönsaker
ner med alltsammans i kastrullen och lät koka tills pastan är al dente. under tiden steker du du några laxkotlettbitar. när pastan är klar brukar jag hälla på lite olivolja och lite pesto och sedan langar jag i laxen också. åsse toppar jag det hela med lite parmesan. krydda efter dina smaklökar.

[OT] Middag
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska det inte vara kornmjöl i Palt? Dessutom
> måste det vara gammal potatis.
>
> Paltschwimen ska man inte underskatta. Min (numera
> döde) morbror svimmade på muggen efter att ha
> tryckt i sig 8 paltar.

Om jag inte missminner mig så lade Kung Adolf Fredrik fötterna i vädret 1771 efter att ha hetsätit semlor - lite rojalistisk känsla över din morbror där trots att han kanske inte strök med av paltarna ;) Säker på att du inte har avlägsen kunglig släkt eller så??

[OT] Middag
Färsk tortellini med wokade grönsker.
Morot, purjolök, brocolli. Krydda med något skoj, tex tandoori.
Ev. vitlök
Riven parmesan

Enkelt, snabbt och gott.
Om det absolut måste vara kött i så funkar det med lite bacon i också.

[OT] Middag
Pelle Hå skrev:
> Om det absolut måste vara kött i så funkar det med lite bacon i också.

News flash for you my friend: Bacon är inte kött.

Faaast en kycklingfilé på en 150 gram torde vara lagom till en portion? Å så ska det vara vattenkastanjer i wooken tycker jag, å kanske minimajs. :)

[OT] Middag
the_TnT skrev:
>
> News flash for you my friend: Bacon är inte
> kött.
>

Jä jä jä... kalla det va du vill då. Viktigpetter. =)

> Faaast en kycklingfilé på en 150 gram torde vara
> lagom till en portion?

150 är för mycket. Det är rätt matigt med tortellinin så hälften räcker nog.

[OT] Middag
Pelle Hå skrev:
> 150 är för mycket. Det är rätt matigt med
> tortellinin så hälften räcker nog.

Hälften av pastan ja. :)

[OT] Middag
Jerry skrev:
> skriv ett inlägg i en tråd så plötsligt
> händer det ifall du kör miniopera i nallen.

TnT får leka merging, yay!

[OT] Middag
Jerry skrev:
> enkel ungkarlspasta:
> en grabbnäve spagetti
> massor med frysta grönsaker
> ner med alltsammans i kastrullen och lät koka
> tills pastan är al dente. under tiden steker du
> du några laxkotlettbitar. när pastan är klar
> brukar jag hälla på lite olivolja och lite pesto
> och sedan langar jag i laxen också. åsse toppar
> jag det hela med lite parmesan. krydda efter dina
> smaklökar.

Häller du inte ut vattnet ifrån pasta och grönsaksblandnigen? Med vatten låter det som en motbjudande sörja. Utan vatten smakar jag gärna.

[OT] Middag
Klaes skrev:
----------------
hm, har aldrig funderat på att inte slå ut vattnet, så för att förtydliga lite - häll ut vattnet när pastan kokat klart, okey;-)

[OT] Middag
the_TnT skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > skriv ett inlägg i en tråd så plötsligt
> > händer det ifall du kör miniopera i nallen.
>
>
> TnT får leka merging, yay!

merci beaucoup monsieur!

[OT] Middag
Pannkakor. Med sylt och grädde.
Men det är väl kanske mer dessert än middag. Gott var det i alla fall.

[OT] Middag
att inte Markus F har hittat denna tråden.

För min del blir det färskpotatis med rökt lax och en kall sås till. Gott hoppas jag

[OT] Middag
cerro skrev:
> att inte Markus F har hittat denna tråden.

Han hittade iaf mig idag mitt bland pedestrianerna på götgatsbacken. Först såg jag ljuset och strax därpå dök han upp. Mormor bjöd på kyckling i kokosmjölk med röd curry och en halv benåjerry till dessert.

Tillbaka
Topp