[OT] Midsommaraftonsdricka

bruse

Aktiv medlem
Nån som ahr tips på bra midsommarsaftonsdricka? Jag dricker inte öl, (bara efter en lång lång cykeltur).
Funderar på alkoläsk, men för mycket socker. En dunk vin som jag har öppnad hemma, men vi ska resa med buss å tåg ett par timmar först, så risken är väl att få rödvin i hela väskan.

Jag har annat hemma också så jag kan blanda på plats. Det ska vara friskt, läskande, lite berusande och lätt att transportera eller inhandla på ortens Systembolag.

10 liter vatten
330 g farinsocker
500 g strösocker
1 fl lättöl
2 citroner
1 tsk jäst (inte mer)
10 russin per flaska

Koka upp vatten, farinsocker, socker och lättöl tillsammans med det rivna skalet från citronerna. Skär bort det vita från citronköttet, skär citronköttet i bitar och befria det från kärnor. Blanda ned i det kokta vattnet. Låt svalna till ca 37 grader. Rör i jästen och låt stå i rumstemperatur i ett dygn.

Lägg 10 russin i varje flaska. Häll drycken i flaskorna och sätt på kork eller kapsyl. Ställ flaskorna i kyla. Siman är drickfärdig efter två dagar. Med denna jästmängd håller sig siman i två veckor i kyl.

Sima kommer från Finland. Mjöd kallas det också i Sverige. Sima finns i alla Tornedalska hem till stora högtider som Valborgsmässohelg, jul, midsommar, bröllop m.m.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
Sima kommer från Finland. Mjöd kallas det också
> i Sverige. Sima finns i alla Tornedalska hem till
> stora högtider som Valborgsmässohelg, jul,
> midsommar, bröllop m.m.

mmm.. där kom barndomen tillbaka i tvåhundraåttio. :)

42Hz skrev:

> Sima kommer från Finland. Mjöd kallas det också
> i Sverige. Sima finns i alla Tornedalska hem till
> stora högtider som Valborgsmässohelg, jul,
> midsommar, bröllop m.m.

Är inte honung en av grundförutsättningarna för att det skall få kallas mjöd?

/Martin

http://www.cykelforum.se

JLarsson skrev:
> Sangria is da shit.
>
> http://www.ma-design.net/spain/recept/sangria.php
>
> Dock smakar det bättre om man byter ut fruktsodan
> mot "riktig" citronläsk. Det är viktigt att den
> färdigblandade Sangrian får stå en stund.

Det där lätt gott! Kan man uteluta sockret eller blire för torrt å beskt annars?

TBone skrev:
> 1) GT
> 2) rosévinspritzer
> 3) vitvinspritzer
> 4) busgrogg

Som komplement till ovanstående lista:

En Thermos med Kaffekask. Mycket läskande när man gjort slut på GT:n...

bruse skrev:
> Det ska vara friskt, läskande, lite
> berusande och lätt att transportera eller
> inhandla på ortens Systembolag.

Något kylt torrt, vitt vin, trentino (fr dolomiterna är utsökt), liksom fandent (fr Wallis), eller kanske en sträv iskall Rioja, eller varför inte en flaska genuin champagne.

För egen del tror jag det blir Staropramen, o gärna några ungsgräddade nachos med hot, verkligt hot, salsa, o så guacamole.

Per skrev:
> gärna några ungsgräddade nachos med hot,
> verkligt hot, salsa, o så guacamole.

Det var väldigt onödigt att skriva så här strax före lunch. Det var mycket okamratligt!

Hmmmm, får mig att tänka på det italienska blasket Lambrusco - finns som både rött och vitt mousserande vin med lite lägre alkoholhalt - helt ok sommardricka att bli lite "tipsy" på :) Passar dock ej så bra till sill och annan traditionell midsommarmat.....

Om Sangria är för sött så är jag benägen att hålla med Per. Fast man kan gå på det italienska spåret och köpa en otroligt prisvärd flaska Prosecco (2102) för 84:-

Synd att systemets utbud av torr cider består av typ 3 sorter i småflastor + 3 franska 750ml...
jag funderar själv på Kneecaps översta rekomendation (Cidraie) och lite Hardcore (bättre än Strongbow iaf)

Trott eller ej, men cola och rödvin 50/50 med rätt mycket is i funkar förträffligt som svalkande eftermiddagsgrogg eller nattlig sängfösare. Levde på det en hel sommar för några år sedan. Ska nog prova lite i år igen!

Johan

1 del röd Martini
2 delar Schweppes Russian
skivad citron

Mycket läskande och gott, och lite lagom småbeskt på samma gång. Favoritsommargrogg.
T.o.m Markus F gillade den. =)

Iskall sima är svårslaget en varm sommardag:-9 tom bättre än svagdricka...
Med fördel lämnas russinen kvar så gästerna får något att fundera över vad det är för något som flyter i flaskan:-)

Impulsköp!
Gick till helt fel bolag, den som mest i hela Sverige är inriktat på ungdomar, med mycket öl å alkoläsk: Klarabergsgatan. Och det är på det bolaget jag fick visa legg som 40-åring! Jävla skitunge, kunde vart hennes farsa! Dagens ungdomar visar ingen respekt för ålderdomen. Var är kapten Stofil när man bäst behöver honom?

Synpunkter på inköpen? (vitaminerna är till den icke grönsaksätande klonen):
inkÃpskvitto.jpg

bruse skrev:
< Var är
> kapten Stofil när man bäst behöver honom?

hehe..

> Synpunkter på inköpen? (vitaminerna är till den
> icke grönsaksätande klonen):

lär klonen äta grönsaker..

Mörk rom (Myer's med fördel, Captain Morgans funkar oxå)
Skvätt i lite limejuice ( Saturnus drinkmix)
fyll resten av glaset med Ginger Ale

Denna blandning är oslagbart lättdrucken...

bruse skrev:
> Synpunkter på inköpen?

Har inte lagt märke till det tidigare, men det är extremt patetiskt att de kallar kassen för "Miljöbärkasse".

Må den som hittade på det namnet ständigt hemsökas av korkskada.

Varför inte lite lantlig (Värmland) tradition?

En 700 renat (eller hembränt) i höger näve.
En 33 cl schweppers i vänster näve.

En stor klunk från höger och en liten från vänster. Skall drickas 1:1 d.v.s. en 700:a till en 33:a.

(Jo, jag såg att du redan köpt barndricka..)

CK skrev:
> Mörk rom (Myer's med fördel, Captain Morgans
> funkar oxå)
> Skvätt i lite limejuice ( Saturnus drinkmix)
> fyll resten av glaset med Ginger Ale
>
> Denna blandning är oslagbart lättdrucken...

Tjena!

Men mycket bättre om man istället för nån äcklig sturnus drinkmix (dessa borde klassas som kemisk krigsförin goch därför bara olagliga) så tar man en halv lime och muddlar i glaset, sen på med is, märk rom (eller Captain Morgan Spiced som jag föredrar på sommaren) och sist ginger ale...

Mycket bättre...

Fast den här sommaren kommer jag nog satsa mest på Vodka Tonic..

Wasabi skrev:
> Kunde inte nån postat det där drinkreceptet när
> jag fortfarande hade Ballen kvar?

Det här måste ju vara ett av dom bättre citaten i Happys historia, iaf om man inte vet vilken Balle som åsyftas. :D

Jag röstar för Absinth, det är aldrig fel. Verkligen! Det är Alltid rätt! Lättdrucket vetefan men det värmer gött i kistan.

Eller så tar man skumpa. Taittinger eller Moët är gött om man vill lyxa till det, annars är Cinzano och Åkesson fina också om man bortser från att dom inte är "riktiga", bra pris också! Lätt att transportera är väl tveksamt då dom tenderar att bli rätt explosiva... :)

Edit: Rosé sägs förresten vara inne nu, och dessutom är det riktigt gott sådär ibland.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp