(OT) Mobilabonnemang för barn

Snuten

Aktiv medlem
Sonen skall ha en gammal smartphone med till skola och andra aktiviteter där han behöver rapporterar in till föräldrar vid ankomst via sms eller telsamtal.

Vi vill dock inte att han skall surfa i de situationerna.

Orkar inte skaffa ett helt nytt familjeabonnemang hos någon av de stora för att få möjlighet att administrera sonen abonnemang, utan har istället köpt ytterligare ett fulabonnemang hos Hallon som han skall köra på. Hittar inga adminfunktioner hos Hallon, så min fråga är om jag kan styra hans surftillgång på annat sätt? Kanske en app på hans lur där jag har tillgång visa lösen eller annat?

Android har en massa parental controls och digital wellbeing inbyggt också. Om man har en relativt ny telefon där tillverkaren inte plockat bort och försökt ersätta med egna undermåliga varianter.
Screenshot_20200122-134103.png

Så har vi haft till vår äldste sen han var fyra. Den går det dessutom att ställa in så att bara medlemmar i telefonboken man ringa in till. Kul för honom att kunna ringa farmor, farfar osv själv när han vill.

Så har vi haft till vår äldste sen han var fyra. Den går det dessutom att ställa in så att bara medlemmar i telefonboken man ringa in till. Kul för honom att kunna ringa farmor, farfar osv själv när han vill.

Smart! Vet inte om den finessen finns på den Nokia 1600 som barnen får använda, men det skall jag minsann undersöka.

Den vi har är en av de sista SonyEricsson-dum-telefonerna, har till och med USB-laddning. Hoppas eran också har det!

Tjena!

Grannen skaffade en xplora klocka till sin grabb. Man lägger in nummer via en app från sin egen telefon, bara dom som är inlagda som går att ringa till och som kan ringa till den. Går att ta bilder med den men inte mycket mer. Har GPS med geofence om man behöver det också, då behöver han inte rapportera när han kommer till skolan t.ex., det gör den automatiskt om du ställer in det.

Tycker det borde finnas någon telefon med liknande funktioner.

Alternativt så stänger man av mobildata och hoppas att han inte hittar den inställningen.

Tillbaka
Topp