[OT] mobilen kapad av IQtele, vad göra?

katten

Aktiv medlem
Här finns ju rutin på mycket. Min fru blev uppringd för en månad sedan av ett företag som kallar sig IQ tele som sa sig vara från tele2 kundtjänst. I månags kom det ett brev med ett och ett SIMkort med nummerportering from idag. det fanns ingen tid att regera. Idag åker vi mot fjällen och tele2 kan ju inget göra .IQtele har varken ett eget telefonnummer eller organisationsnummer angett på brevet och inget om abb. villkor Min frus tele2 är nu inaktiverat.

Vad göra? jaga nummer till IQtele och spela in samtal, polisanmäla,...

Andreas

Verkar vara ett gammalt problem som kommit tillbaka. Lite internetsökning visar att redan 2003 hade ett bolag som heter IQ Tele samma modus operandi http://www.dinside.no/86828/blir-iq-tele-kunder-uten-aa-vite-det.

Annars är det vanliga som gäller. Kontakta dem- skriftligt och säg att ni inte har ett avtal. Kontakta (ring) din tidigare teleoperatör och säg att ni inte har ingått ett avtal med det nya bolaget.

Alltid surt när sådant här händer och jag hoppas att det löser sig för er.

Edit: Gick in på post och telestyrelsens sida (www.pts.se) och sökte lite. Finns ett bolag som heter IQ-telecom med bolagsnummer och adressuppgifter. Är dock inte säker på att det är samma bolag som ni råkat ut för....

Senast ändrad:
Tele2 kapade min fasta telefon på eget bevåg utan mitt godkännande Bara brev hem när det var verkställt De jag hade innan ordnade upp det igen när jag ringde deras kundtjänst

katten skrev:
-------------------------------------------------------
> ... tele2 kan ju inget göra ...

Då har du kanske pratat med fel gubbe på Tele2? Skulle tro att de helst vill ha kvar Er som kund. Berättar du att du inte har bytt så borde det räcka. Det funkade fint för mig när nått dylikt hände för många år sedan.

Frid!

Tack för support! Tele2 är nog inte så glada nu, när min fru ringde igen så hade dom redan haft flera andra kunder med samma problem. Tele2 hade kontakt nummer för portering som dom fick som referens då. Den gick till Telenor röstbrevlåda.

Det kluriga är att det är en månad bindning på iqtele abb. så nu är tfn låst i en månad... Forts följer.

A

Distansköpslagen borde innebära att du inte ska behöva oroa dig för bindningstid till den här bluffen, bara du meddelar att du ångrar köpet.

Polisanmälan kanske kan vara på sin plats om det inte gått rätt till vid telefonsamtalet från iqtele?

Problemet med bindningstid är att Tele2 inte kan ta tillbaka telefonnummer direkt utan det är låst en månad, så Tele2 är nog inte så nöjda med att bli bestulna på ett antal kunder. Polisanmälan kan det ju bli om det inte ordnar sig, naturligtvis.

A

Bindningstid är inte relevant om du inte tecknat avtalet. Det gäller bara ingångna avtal. Bestrid avtalet skriftligt med kopia till tele2 samt polisanmäl. ARN tar även emot telefoniärenden numera. PTS borde också vara intresserade av oseriösa aktörer.

Ringa som tusan och sen bestrida fakturan - finns inget avtal (om nu inte din fru sagt "ja", vid ett tillfälle och de klippt ihop ett "bevis".

Jeppe_E skrev:
> Ringa som tusan och sen bestrida fakturan - finns
> inget avtal (om nu inte din fru sagt "ja", vid ett
> tillfälle och de klippt ihop ett "bevis".

Oavsett om man sagt ja eller inte gäller att man kan ångra vid ett distansavtal. Men det gäller att göra i tid, inom 14 dagar.

Ja, jo... det var liksom ett skämt. Deet är bara att bestrida, men tyvärr så tar det ju lite tid allt det där. Tele2 borde ju polisanmäla om det nu hänt flera kunder.

Hände mig på Telia för några år sedan. En av deras "samarbetspartners" ändrade mitt abonnemang... Gick inte att ändra tillbaka. Blev rätt irriterad då jag inte gillar att bli lurad, så jag tog det ett steg längre och tog reda på vart han bodde, och ringde dit och frågade om han skulle ändra tillbaka allt eller om jag var tvungen att komma hem till honom och prata igenom saken. Då gick det bra helt plötsligt. :D

Efter det så har jag för vana att lägga på när det ringer försäljare. Tar sån tid att leta reda på folk. Behöver jag något så söker jag upp butiken.

Fredrik Z skrev:
> Efter det så har jag för vana att lägga på
> när det ringer försäljare.

Till de flesta moderna (mobil-)telefoner går det att ha en spärrlista,
dvs nummer som direkt kopplas till mobilsvar.
Med en lämplig nummerpresentationsapp så får man tom namnet "Telefonförsäljare" i displayen eftersom de inte ringer från ett anonyma nummer längre. Bara att trycka bort, sedan spara i Kontakter och lägga till i spärrlistan.

/Håkan

Fördelen med att inte bo i Stockholm är att jag aldrig svarar på (för mig) okända 08-nummer utan att slå upp på hitta eller liknande först.

Phonera byter nummer hela tiden.. förra veckan ringde de från Växjö och nu från Jönköping. Antagligen gör de så för att för många använder spärr-appar på mobiltelefonerna.

Det var mycket riktigt kapat nummer men efter att man mailat idioterna som har en hemsida som dom sett till inte ens indexeras av google. I bästa fall hamnar väl detta överst på google-träffen. Tele2 är ett under av ohjälpsamhet, dom är inte intresserade av att hjälpa de kunder de tappat.

IQ tele verkar dock släppa nummer om man mailar, men det är ett telebolag utan telefonnummer där man kan kontakta dom.

Fortsättning följer när min fru lyckats skälla klart på Tele2 och det finns en fungerande telefon igen.

/A

katten skrev:
> Fortsättning följer när min fru lyckats skälla
> klart på Tele2 och det finns en fungerande
> telefon igen.
>
> /A
Tycker nog att du ska anmäla tele2 till pts och arn också då de bryter ett avtal utan att du vill det och utan att de meddelar dig innan att de kommer göra det (med hänvisning till skäl).
Ett abonnemang är ett ömsesidigt avtal och det kan inte ensidigt brytas hur som helst.

Min fru är på krigsstigen och kommer nog att anmäla alla som går att komma åt ☺

Tele2 kundtjänst har en del kompetenta medarbetare också men det är slumpmässigt vem man kommer till när man ringer. Någon rutinerad hade haft kontakt med runt 30kunder som drabbats av det här och hon hade koll. Andra fattade ingenting alls.

Nu har vi fått ett temporärt nummer, får se när hennes riktiga porterad över, skull ta runt4 arbetsdagar.

/Andreas

Tillbaka
Topp