(OT) Mobilt bredband skit eller ej?

Eliz

Ny medlem
Hello boys and girls.

Hur är det med mobilt bredband. Tänkte skaffa det då jag ska flytta och inte riktigt vet hur länge jag kommer bo kvar där så vill inte binda upp mig i den lägenhetens telejack. Får man in "Turbo 3G " i Malmö?. Ngn med erfarenhet?

Tele2? Tre? Telia?.

Tackar så ödmjukast!

/E

vore jävligt bra! bor med i malmö och är lite sugen, en kompis skaffa det hemma i Halland, där funka det inte. Men funkar det inte så har tre nån grej så man får skicka igen skiten...

Aha precis. Allså har man inte "turbo 3g " blir det någon uppringnings modem hastighet liksom. Det funkar då man jääävla segt inte så kul man vill ju vara garanterad hastighet.

Du bor i Malmö säger du. Ska flytta dit. Vad kör du för digital tv om du har det?.

/E

Mobilt bredband över lag är super tycker jag. Visst är det bra mycket långsammare än min 100Mbps pipa hemma men man är ju som sagt mobil.

Jag har Telia då vi har det på jobbet och det funkar super, bor visserligen i Sthlm. Jag har ett PC-kort i min PC hela tiden då jag tycker att idén med en USB-mojäng som hänger 10cm utanför datorn är mekigt då jag vill kunna ha den i min dator hela tiden.

Det du ska veta är att beroende på hur "moderna" masterna är kan det vara så att hela masten/basstationen endast har en 2Mbps pipa in till operatörens PoP och då är det skitsamma vilken hastighet du har i luften.

Nu uppgraderas ju säkert alla master till fiber och då blir det ju en annan pannkaka, men det kan vara så att man lurar sig att tro att man ska få ut de där 7Mbps som man tror.

Min erfarenhet av 3Turbo 3G är inte så goda men så bor jag i Ulricehamn med... Kan dock tänka mig att hade jag haft det när jag bodde i gbg så hade det funkat bra mkt bättre. Men här är det så dåligt att min mors gamla modem känns räcer i jämförelse. Har precis pluggat in en 4/1mbit lina och det känns super snabbt haha =D.
mvh.

Fungerar oftast bra tycker jag som har Telia och bor i Huskvarna. sjukt smidigt när man tar med datorn någonstans, speciellt om man har bärbar då. Har man bara en stationär vet jag inte om jag skulle satsat på de.

Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
> Min erfarenhet av 3Turbo 3G är inte så goda men
> så bor jag i Ulricehamn med... Kan dock tänka
> mig att hade jag haft det när jag bodde i gbg så
> hade det funkat bra mkt bättre. Men här är det
> så dåligt att min mors gamla modem känns räcer
> i jämförelse. Har precis pluggat in en 4/1mbit
> lina och det känns super snabbt haha =D.
> mvh.

Och du har provat prestanda hos alla 5 operatörer?

jag bor på nobeltorget, vi har kabel. så min boxxer grej funka inte, vilket är lite drygt för jag har os tävlingarna i xc på den boxen...

men allså som jag fattat det så är det 0,3 eller nått sen 2mb och sen full turbo 3g?

ska du plugga? kör du mtb eller räser?

2mb är väl vanlig 3g, 7,2 är turbo, när det är dålig täckning brukar jag ha 0,5 mbit (mobil som modem under tågåkning)

Men är 7.2mbit verkligen 7.2mbit?

Det är 900 kilobytes / sekund.. Dvs en 700mb stor fil på 13 minuter! Eller en DVDimage på 82 minuter.

Hur snabbt går det för er?

Senast redigerad av en moderator:
det är väl som med alla andra bredband. är ju igen operatör som garanterar den hastighet som står. Bara att det kan gå så fort om typ närmaste kärnkraft-verk exploderar, du är den enda som tagit jod-taletter, solen skiner, medvind och den 4:e dvärgen har rakat sina pubeshår i format av flames.

steaman skrev:
> Morfum skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min erfarenhet av 3Turbo 3G är inte så goda
> men
> > så bor jag i Ulricehamn med... Kan dock tänka
> > mig att hade jag haft det när jag bodde i gbg
> så
> > hade det funkat bra mkt bättre. Men här är
> det
> > så dåligt att min mors gamla modem känns
> räcer
> > i jämförelse. Har precis pluggat in en
> 4/1mbit
> > lina och det känns super snabbt haha =D.
> > mvh.
>
> Och du har provat prestanda hos alla 5
> operatörer?

ehh, Ne. 3Turbo 3G skrev jag.. operatören 3 alltså och hur det är för mig där jag bor. Har inte nämnt ngt annat. Eller?

Satsa på TELIA om Du ska vara mobil. I Arvika Funkade TELIA och Telenor lika bra nere i stan, men här ute på landet utanför tätorten är det TELIA som gäller.

steaman skrev:
> Menar du att 3 3G fungerar bättre i Göteborg
> eller att 3G generellt fungerar bättre i
> Göteborg.

Ingedera, jag antar bara att 3 3G antagligen fungerar bättre i en storstad med bättre täckning än en liten byhåla mitt imellan ingenting.. Tog gbg bara som exempel för att jag rätt nyligen bodde där.

sak samma..

Om jag förstått det rätt så är det inte ens teoretiskt möjligt att komma upp i 7,2Mbit!
Förvänta er inget mer än ca 2Mbit. Det finns ju så många olika faktorer som påverkar hastigheten. Matrial i väggar och avstånd till basstation är två exempel. Ett problem som jag upptäckt är att kontakten till basstationen inte är riktigt konstant, vilket kan ge problem vid viss användning.

Jag har själv ett mobilt bredband från telia. Men har hittills inte vågat helt förlita mig på det. Så tillsvidare har jag även 8Mbit bredband från Com Hem. Jag har planera på att avbryta det abonnemanget.

Frågan är hur långt tid det tar innan nya tekniker införs. Tänker på speciellt på Wimax och lte ( http://sv.wikipedia.org/wiki/LTE ).

men o andra sidan, mina vänner som har 3 här nere. verkar få det att funka hyffsat. Är ju många gånger billigare med trådlöst än sladd i väggen.

Kanon med era svar.

captain8track: Ska knega har jag tänkt..kvinnan är därifrån så jag ska prova att flytta ner ett tag. Kör väl både och igentligt men inte super seriöst men jävla kul att cykla..

lleberg skrev:
> Men är 7.2mbit verkligen 7.2mbit?
>
> Det är 900 kilobytes / sekund.. Dvs en 700mb stor
> fil på 13 minuter! Eller en DVDimage på 82
> minuter.
>
> Hur snabbt går det för er?

Nej, 7,2Mbit är omöjligt enligt 3 eller vilka det nu var som sa det på Ekot. Tror 4-5 var max om jag minns rätt.

Jag har Telia mobilt bredband och det är lite så där...Bor i ett siporex hus och det är hopplöst segt att både prata i mobiltelefon och ha nå´n som helst hastighet på datorn.Dessutom så kopplar modemet ner själv emellanåt...J-it irreterande.Men smidigheten att kunna vara varsom helst med datorn är avgörande för min del så jag får stå ut.Tur att det ska bli Turbo3G här i Gävle snart, hoppas att jag märker någon skillnad då.

Läs igen om avtalet noga bara... "surfa hur mycket du vill" står det ofta, men det innebär hos vissa operatörer endast en viss mängd data per dygn. överstiger man det så kostar det massor pengar.
Jag tycker mobilt fungerar bra när man ska åka iväg men det är inget jag skulle alltid vilja ha.

Någon av operatörerna har max 5 GB på en månad tror jag, när du överstiger så får du sen 30 kB/s för resten av månaden, tror det är Telia för privatkunder, gäller inte företag.

har 3 och det funkar trots att jag bor i vildmarken norr om sthlm
Ett tips kan vara att förlänga dongelsladden och dunka ut den utanför fönstret=bättre mottagning

Tror även Telenor har nån drive med att man får låna hem en dingelidong och surfa fritt fram till nyår om man e nöjd.

På jobbet har vi Turbo 3G USB donglar (Huawei) från Tele2 som vi använder med beredskapsdatorer. Om jag minns rätt så delar Tele2/Telia och kanske tom Telenor samma 3G och Turbo 3G nät så det finns inga praktiska skillnader när det gäller täckning eller hastighet - gå efter pris och abonnemang.

Jag läste tester som visade att 3 hade bättre täckning när det gäller just 3G och Turbo 3G, så vi köpte samma sorts Huawei USB dongle från 3 till min fru. Hon resar mycket inom hela Sverige och har använt den överallt för att maila och surfa. Det verkar fungera bra för hennes behov, och det går att köra video chat (iChat eller Skype) på den när man har Turbo 3G täckning.

det är mkt kampanjer igång så det kan löna sig att snacka lite med sin operatör, jag fick månadskostnaden sänkt med 50% till 99/mån i 7mån

Daner skrev:
> På jobbet har vi Turbo 3G USB donglar (Huawei)
> från Tele2 som vi använder med
> beredskapsdatorer. Om jag minns rätt så delar
> Tele2/Telia och kanske tom Telenor samma 3G och
> Turbo 3G nät så det finns inga praktiska
> skillnader när det gäller täckning eller
> hastighet - gå efter pris och abonnemang.
>
> Jag läste tester som visade att 3 hade bättre
> täckning när det gäller just 3G och Turbo 3G,
> så vi köpte samma sorts Huawei USB dongle från
> 3 till min fru. Hon resar mycket inom hela Sverige
> och har använt den överallt för att maila och
> surfa. Det verkar fungera bra för hennes behov,
> och det går att köra video chat (iChat eller
> Skype) på den när man har Turbo 3G täckning.

telia och tele2 har 3G nät tillsammans, telenor och Tre delar väll delvis 3G nät, dock inte över allt. Tre hyr GSm nät av telenor.

Ja kör Telias mobilt bredand tillsammans med VPN på jobbet, fungerar klockrent i Malmö med omnejd även ute i skogen i Lödde där jag bor fungerar det bra men med lite lägre hastighet. Jag har även kört i mina föräldrars stuga i mörka småland, där fungerar det bara hjälpligt. Men om man bara skall happysurfa lite så går det!

/Jerka

Telia och Tele2 delar 3G-nät. Telia fick ingen 3G licens så Tele2 skapade "Svenska UMTS-nät AB" för att bygga infrastrukturen och bjöd in Telia för att dela kostnaden.
Så välj efter pris och villkor.

Tillbaka
Topp