[OT] Modellbyggen, Miniatures +ANNAT

Mange.

Aktiv medlem
Sökte runt lite och hittade inget riktigt som hade det jag ville läsa om.
Bra diskussion i denna tråd.

Men en samlingstråd för allt bygga, limma, måla.
Tabletops, modeller i skala osv.

Jag har en fäbless för Sci-fi i allmänhet och star wars universumet i synnerhet.
Har byggt en del skepp i lego men dels är Lego dyrt och man blir lite begränsad till deras vision.
Så jag har sugit lite på att bygga modeller.
Finns en hel del byggsatser från Namco i 1/72 som ser riktigt fina ut, men avancerade så det blir i framtiden.
Efter rätt mycket googla på har jag hittat https://www.atomicmassgames.com/ som gör brädspel och ffa tabletop miniatures.
Asmånga balla figurer och skepp från Marvel och Starwars!
Deras klassiska walker AT-ST ser riktigt ball ut, men jag föll för ett patrullskepp LAAT/le.
Det har använts av Coruscant Police under CW -eran, synts en del i det tecknade serierna men fick ett framträdande i live action serien Ashoka.
SWL81-image3@500-1.png

Finns gott om möjligheter att modda själv, det finns en fullt detaljerad insida för trupper, såna minifigs får plats inuti, öppna/stängda dörrar lite beroende på ambitioner.

Tänkte inte starta någon byggtråd men försöka hålla denna levande, vore kul med lite inspiration och tips från andra
IMG20240223081042.jpg

Många roliga byggare på YT att följa, fantastiska "kit bashing"-skapelser.

T. ex.:

Plasmo gör sjukt realistiska modeller!

3D printing har ju öppnat upp en hel ny värld av modeller.

Senast ändrad:
Den ornithoptern var ju helt fantastisk! Den filen för att printa själv vore askul!

Känns nästan som fusk med 3d printad, mest för att jag inte kan/har möjlighet till det ?
Men kitbashing har jag också sett en hel del av, att cadda och skära delar av styreneark för att komplettera är riktigt ballt.

Senast ändrad:
Jag printar lite själv. Och har börjat måla lite igen, bara eftersom jag plötsligt har en massa gråa små prylar och figurer som ligger och skräpar.

Kul? Jo, men det är en brant inlärningskurva (för de flesta, vad det verkar) med resinprinting. Och det är skitigt och luktar. En sak som kan vara värt att nämna är att det kan vara svårt att hitta just det du vill printa. Det finns ju hur mycket som helst därute, men vill man tex ha Warhammer eller StarWars av bra kvalitet har det blivit svårare. GW och Disney jobbar aktivt med att få bort filerna från nätet numer. Dyker det upp något får man vara snabb att ladda ned, eller får man ha kontakter med folk som har bra bibliotek sparade. Inte för att jag bryr mig, skulle självfallet inte hålla på med sånt copyrightat material.

Så innan man slår till på en printer kan man börja samla filer på tex Cults, att lista ut vilka sökord man bör använda är en kul och tidskrävande hobby i sig. :-)

Målade lite idag, det är också en inlärningskurva..
Drybrush ser ut som allt annat när man ser någon som kan göra det. Dvs skit lätt..
Visst går det att skrubba bort färged tvål och vatten? ?

IMG_0190.jpeg
IMG_0189.jpeg
IMG_0188.jpeg
IMG_0191.jpeg
IMG_0187.jpeg
IMG_0186.jpeg
Kul tråd, jag fick ett ryck för nio år sedan att börja bygga modeller igen. Senast jag byggde var i ungdomen och det var mest flygplan från Airfix och några färgburkar från Enamel och penslar. Och resultatet var hellre än bra men kul. Och sedan man tröttnade på dom så tryckte man in så många kinapuffar i dom som fick plats, tände på och ut genom fönstret.
Ja som sagt gjorde jag ett försök under något år eller så, men frun lade beslag på min bänk i köket men det var kul så länge det varade. Jag han med ett tiotal byggen som nu ligger i en kartong i källaren. Jag bifogar bilder på två modeller som jag är ganska nöjd med.

Visa bilaga 682701Visa bilaga 682702Visa bilaga 682703Visa bilaga 682704Visa bilaga 682705Visa bilaga 682706Kul tråd, jag fick ett ryck för nio år sedan att börja bygga modeller igen. Senast jag byggde var i ungdomen och det var mest flygplan från Airfix och några färgburkar från Enamel och penslar. Och resultatet var hellre än bra men kul. Och sedan man tröttnade på dom så tryckte man in så många kinapuffar i dom som fick plats, tände på och ut genom fönstret.
Ja som sagt gjorde jag ett försök under något år eller så, men frun lade beslag på min bänk i köket men det var kul så länge det varade. Jag han med ett tiotal byggen som nu ligger i en kartong i källaren. Jag bifogar bilder på två modeller som jag är ganska nöjd med.
Riktigt snyggt.

Hade önskat man hade både mentalitet och förmåga att prioritera att sitta och bygga. Provat ett par gånger men blir aldrig klar.

Sitter med skissblocket ibland och gör lite sketcher, lite liknande avslappning för hjärnan medan man skapar.

Snyggt!

Ja, att hålla i när det ska vridas och man vill komma åt i olika vinklar blir snabbt ett problem när färgen inte riktigt torkat överallt.

Jag har tänkt att köpa lite leksaksbilar och liknande för att öva målande på.
Har även köpt lite figurer som ska få vara med och skapa lite mer vibb på den tänkta hyllan

Kul tråd! Höll på lite när man var barn, ibland varit sugen igen. Känns dessutom som en hobby där man får mycket hobbytid för pengarna, så att säga. Men småbarnsliv ger inte mycket tid över till de redan för många hobbys jag har ?

Tjena!

När det kommer till cyklister som bygger miniatyrer så är ju Chrobin typ på en egen nivå
Nu har jag inte Instagram längre, men namnet minns man ju från postcykelbygge och kolfiberkladd på balsaträ ?

Jag tar ner nivån lite…

Byggde mig för några år sedan en Tamiya Pajero 1/10 crawler/trail och ville göra nåt annat än alla USA-jeepar så försökte mig på hur ett litet privat-team kunde sett ut i Paris-Dakar.

Inredningen är köpt från Japan ? för en Lancer, belysning fick den, codriverns noter är japanska tecken från dekalarket, chassit sågade jag och byggde om för mer fjädringsväg, stänklapparna blev cykelslang som lackats, fälgarna slipade jag om då de skulle likna Compomotives billigare osv… och allt ”vädrades” sedan för att se lite dammigt och blästrat ut.

Väldigt kul och fritt att bara hålla på.

IMG_6092.jpeg
IMG_6091.jpeg
IMG_6999.jpeg
IMG_6729.jpeg

Jag tar ner nivån lite…

Byggde mig för några år sedan en Tamiya Pajero 1/10 crawler/trail och ville göra nåt annat än alla USA-jeepar så försökte mig på hur ett litet privat-team kunde sett ut i Paris-Dakar.

Inredningen är köpt från Japan ? för en Lancer, belysning fick den, codriverns noter är japanska tecken från dekalarket, chassit sågade jag och byggde om för mer fjädringsväg, stänklapparna blev cykelslang som lackats, fälgarna slipade jag om då de skulle likna Compomotives billigare osv… och allt ”vädrades” sedan för att se lite dammigt och blästrat ut.

Väldigt kul och fritt att bara hålla på.

Visa bilaga 683970Visa bilaga 683969Visa bilaga 683968Visa bilaga 683967
Helball! Har du funderat på magnetfäste till karossen? Borde ju funka bra på en crawler.

Helball! Har du funderat på magnetfäste till karossen? Borde ju funka bra på en crawler.
Yes, det hade varit givet! Finns rätt bra varianter idag med rejäla magneter som funkar även för lättare bashing. Bilen är dock såld; detta var drygt fem år sedan.

Jag provade bl.a. en Traxxas TRX-4 på mässan så det blev nästa köp. Därefter en dumper. Och några Lunch Box. Dock var de inte speciellt ombyggda.

Att bygga vettigt med tunn lexan (polykarbonat) var meckigt. Jag byggde även en störtbur inuti bilen av sugrör. Pajeron finns även med tjock kaross i ABS

Testar att infoga video på dumpern. Den var rolig.

Yes, det hade varit givet! Finns rätt bra varianter idag med rejäla magneter som funkar även för lättare bashing. Bilen är dock såld; detta var drygt fem år sedan.

Jag provade bl.a. en Traxxas TRX-4 på mässan så det blev nästa köp. Därefter en dumper. Och några Lunch Box. Dock var de inte speciellt ombyggda.

Att bygga vettigt med tunn lexan (polykarbonat) var meckigt. Jag byggde även en störtbur inuti bilen av sugrör. Pajeron finns även med tjock kaross i ABS

Testar att infoga video på dumpern. Den var rolig.

Najs! Jag har en motsvarande 6x6 skolbuss. Trx4 med larvband plus för många andra. Inkl. Lunchbox. :)

Dottern tycker om att bygga modeller och vi har hunnit bygga ett par ihop.
Det allra pilligaste har jag hjälpt till med
1000005526.jpg
men framför allt visar jag henne lite knep och byggtekniker hon kan använda.
T.ex är hon en fena på att limma utan kladd :)

Nästa bygge får hon köra airbrushen själv på och kanske visa hur bra det blir när man slipar bort delningslinjerna.

På temat Tamiya kan jag vissa upp sonens andra Tamiya bil. Han byggde chassin och vi gjorde karosserien tillsammans. Vi behöver köpa till ljus till fram och bak. Det är original en driftbil, jag köpte till rallyhjul och kaross. Driftade perfekt på snöväger på sportlov.

2024-03-04-07-24-59-161.jpg

1000019821.jpg

Namco Bandai gör Star Wars modeller i 1/48 skala, denna AT ST ska tydligen vara i snap-on dvs man ska inte behöva lim men ändå kunna välja position fritt och sen låsa benen i den ställningen.
1000019822.jpg

Också ballt att dom kan gjuta i olika färger

Bilagor

• 1000019821.jpg
    1000019821.jpg
    502.3 KB · Besök: 94
Köpte en AT-ST från Revell Bandai i 1/48
Den är riktigt kul att pilla med. Den är tänkt att kunna monteras utan lim, så precisionen är löjligt bra. Tog tyvärr inga bilder från byggandet, men har precis primeat allt och mockade upp den för att få en idé om färgsättning.
IMG20240919142017.jpg

Bara för att inte Mange ska vara ensam att hålla igång tråden så här när hösten slår till och hobby-säsongen drar igång så delar jag en öngonblicksbild från min arbetsyta. Varken ambition eller talang, utan mer terapi-arbete. Speedpaints och volym framför detalj.
IMG_4884.jpeg

Vi har grundboxen för Catan på engelska, som sig bör, men efter brexit verkar det stört omöjligt få tag på Cities & Knights i Europa. Blev till att köpa den tyska Städte & Ritter, men den kommer med plastfigurer i stället för den engelska utgåvans träpjäser och det går ju inte.

IMG_1788.jpeg

IMG_1791.jpeg

Bara för att inte Mange ska vara ensam att hålla igång tråden så här när hösten slår till och hobby-säsongen drar igång så delar jag en öngonblicksbild från min arbetsyta. Varken ambition eller talang, utan mer terapi-arbete. Speedpaints och volym framför detalj.Visa bilaga 729653
Haha, ditt volym > detalj ha mer detaljer än mina detaljrika🫠

Börja bygga, så kanske det kommer inspiration på vägen..

Jag köpte en AT-AT i 1:144, vore kul att hitta en i 1:72 som de andra modeller jag har.
Får se när jag börjar med den. Borde måla några figurer innan, så får jag bygga den andra som belöning

Börja bygga, så kanske det kommer inspiration på vägen..

Jag köpte en AT-AT i 1:144, vore kul att hitta en i 1:72 som de andra modeller jag har.
Får se när jag börjar med den. Borde måla några figurer innan, så får jag bygga den andra som belöning
Japp, jag måste få tummen ur!
Ska börja med motorn tror jag, för den ska vara blå iaf.

Bygger och målar lite med tonåringen här hemma. Jag köpte en cellplastskärare och en skiva XPS-cellplast på Byggmax men skivan var lite för tjock och svår att jobba med. Nån som har koll på var man kan hitta nåt tunnare? Vi använder det till miljöer, murar, byggnader, etc.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp