Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Stervelo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skippa pisslösningarna, din polare är ditt
> moln.
> > Köp en nas, smacka i 4 drivar av 3 TB styck...
> >
> Umm.. Hur skulle det där bli bättre/billigare?
> Kostnaden för en sån lösning motsvarar väl
> 10-15 års prenumeration hos en molnleverantör.
> Och år 2020 så ser nog backuplösningarna
> väldigt annorlunda ut, tekniskt såväl som pris.
Nu ska jag flip-floppa i min uppfattning och konstatera att det enda raka är just en egen molnlösning. Backblaze är för långsamt, i alla fall för mig. Problemet är inte överföringshastigheten utan hur Backblaze hanterar stora filer. Alla större filer (exempelvis alla mina raw-bilder) delas upp i flera delar och krypteras. Vet inte om detta sker lokalt eller hos dem, men jag kan konstatera att då backupen nådde raw-filerna så gick hastigheten ner till något larvigt långsamt. Och min burk är inte långsam, så min gissning är att flaskhalsen är hos dem.
Innan såg det ut som om mina 1.5 tb skulle vara klara på mindre än ett dygn, men nu pratar vi förmodligen en vecka, minst.
Så, min planerade lösning:
En Mac Mini placerad off-site, och backup till externa diskar på den via carbon copy cloner. CCC har en funktion för just detta som kör rsync över en ssh-tunnel och skapar bootbara backuper på offsite-macen. Finns inställningar för nyttjande av bandbredd också, om man vill undvika att hogga för stor del av tillgänglig.
Fördelen är ju också att man kan börja med en "klar" backup och endast köra förändringarna över nätet.
Har inte testat i praktiken (än), men allt är beskrivet här:
https://bombich.com/kb/ccc4/using-carbon-copy-cloner-back-up-another-macintosh-on-your-network
Verkar inte speciellt knepigt att sätta upp, och om det värsta händer så är det ganska smidigt att bara plocka hem de kompletta klonerna och återställa. Om man kör Backblaze är det snabbaste alternativet att få en disk via fedex, och det tar ändå ett par dagar minst.