[OT] molntjänst för backup?

Foss

Aktiv medlem
Datorkunniga cyklister, hör upp! Jag vill spara mitt data, framförallt bilder och en och annan film. Använder iphone, pc och ipad. Ska man köra på googles drive eller apples icloud? Jag tänker mig sådana volymer att jag behöver en betaltjänst.

Jag har haft onlinetjänster ganska länge. Jag har nyligen gjort en ny undersökning och läst en massa tester på backuptjänster.
Jag fastnade själv för Backblaze.
Det stod mellan Crashplan och Backblaze. Båda har låg kostnad om man tecknar ett eller två år. Backblaze har obegränsad lagring och tillåter även lagring från extern hårddisk.

Hade tidigare Storegate, men det är dyrt, funkar uruselt på en Mac och tog en evighet att ladda upp materialet på. Backblaze är busenkelt om man inte vill hålla på och konfigurera exakt alla mappar och filer som ska backas upp. den tar rubbet som default. Den enda inställningen man behövde göra var att lägga till den externa hårddisken.

Crashplan kan man konfigurera lite mer, kommer ej ihåg om det var trixigt att backa upp en extern disk eller inte. Crashplan kan man ha gratis om man lägger en extern hårddisk hos någon kompis och kopplar upp den, men den lösningen är bökig nu när priset inte är så högt längre.

Jag lagrar cirka 1,5 Terrabyte data hos Backblaze. Lagringen är krypterad, och man kan kryptera den ännu mer om man önskar, Ska dock säga att om man gör det så får man ABSOLUT inte tappa bort lösenordet till det. Finns ingen som kan återställa det och företaget kan inte knäcka krypteringen heller.

1 år kostar 50 dollar , 2 år 90 , annars 5 dollar per månad.
tog inte lång tid för min dator att ladda upp all data.

Vill man testa en månad gratis så kör på denna länk,
https://secure.backblaze.com/r/0102w3

Fan! Hade räckt med ett alternativ, nu måste man alltså välja här :)

Frågan är väl vilken som är mest tillförlitlig i förlängningen. Vill inte gärna ha en firma som kanske läggs ner, där känns ju google och apple trygga.

Google Photo är numera obegränsat för foto/video om man håller sig under 16Mpix och 1080p.

Red: Gratisversionen asso, pröjsar man får bilderna vara hur stora som helst...

Senast ändrad:
Ja, just det jag har Google Photo också och foton är gratis om man lagrar max 16 mp upplösning.
Jag har testat från min dator och den laddar upp en del foton, men den är buggig och lägger bara upp vissa. Fått starta om tjänsten massa gånger och har på 1 månad bara fått upp en bråkdel av fotona till Google. Hur appen funkar på Windows kan jag inte uttala mig om, från Telefonen har uppladdningen också hakat upp sig några gånger, (fått avinstallera appen och installera om.
För mig räcker det inte då jag vill ha allt på säkert ställe.

Jag har även filmer från DV kamera med Full HD mm som tar massa plats. (och det verkar inte som Google uppfattar filformatet som dessa är lagrade i som film) *mts filer när de kommer okomprimerade från kameran.

Både Backblaze och Crashplan har funnits länge och är likvärdiga. Känner några stycken som använt Backblaze några år.

Senast ändrad:
Finns väl inget som är bra som är gratis.
Beror på vad du ska lagra. och hur mycket. De flesta gratis grejorna har begränsningar på max lagring på 5 gb till 15. eller lagring i 30 dagar.

Google Photo kan nog vara bra till foton tagna med mobilkamera och kameror utan alltför hög upplösning. då kan man ha hur många bilder man vill och det är gratis.
Crahsplan har numera vad jag kan se inget gratisalternativ förutom om man kör med en kompis och kopplar ihop sig genom programmet och lagrar hos varandra. (funkade förr i alla fall) kräver att du har en snäll kompis, köper en extern hårddisk till personen, att kompisen har bra internetlina och att datorn är på på natten.

Hur kopplar man enklast molnlagring som backup av hemmaNASen?
Måste man installera något lokalt, eller kan man öppna en port och låta molntjänsten komma åt den?

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kopplar man enklast molnlagring som backup av
> hemmaNASen?
> Måste man installera något lokalt, eller kan man
> öppna en port och låta molntjänsten komma åt
> den?

verkar inte som någon av tjänsterna stöjder NAS. (pga missbruk om man fler användare / datorer per licens.
Finns dyrare tjänster som gör det, se exempel:
http://www.backupreview.com/best-online-backup-for-nas/
eventuellt kan man lura Crashplan till att backa upp en NAS, vet inte om jag googlade upp det nånstans.

Senast ändrad:
Stumpy skrev:
> Hur kopplar man enklast molnlagring som backup av
> hemmaNASen?
> Måste man installera något lokalt, eller kan man
> öppna en port och låta molntjänsten komma åt
> den?

Bra fråga, ja vill också veta! Har en readynas duo. Men det är ju hyggligt pris på crashplan tycker jag så det kanske inte är lönt att nasa längre. Som ett kedjebyte per år.

Frågan är hur man får telefonens bilder (ifån) till crashplans servrar...

Jag kör med http://www.duplicati.com/ som backupklient, den speglar inte bara utan gör riktig backup i generationer. Det går dock åt mera plats då. Gratis mjukvara.

Det fina med den är att det finns stöd för flera olika tjänster, Google Drive, WebDav, Amazon S3, ftp, Onedrive etc.

Foss skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur kopplar man enklast molnlagring som backup
> av
> > hemmaNASen?
> > Måste man installera något lokalt, eller kan
> man
> > öppna en port och låta molntjänsten komma
> åt
> > den?
>
>
> Bra fråga, ja vill också veta! Har en readynas
> duo. Men det är ju hyggligt pris på crashplan
> tycker jag så det kanske inte är lönt att nasa
> längre. Som ett kedjebyte per år.
>
> Frågan är hur man får telefonens bilder (ifån)
> till crashplans servrar...

BAckblaze elle rCrashplan , dä rmåste du få över bilderna till datorn från telefonen. antingen (om du har Mac) via att aktivera bildström på både dator och telefon och via Windows, samma sak, installera icloud klient och aktivera alternativt ladda över dem med sladd.

NAS går iten att backa upp till, men jag har en extern HD kopplat till datorn och har samma innehåll som på NASen, så min data backas upp ändå via Backblaze.

Dropbox!
https://www.dropbox.com/

Funkar hur bra som helst både på Mac, iPhone, Android och Windows. Jag körde länge med gratisvarianten, men utrymmet tog slut och har nu betalvarianten på 1TB. Det jag tycker är finfint med Dropbox är den automatiska uppladdningen av foton och filmer från telefonen. Väldigt enkelt att dela filer eller ha gemensamma mappar.

För mig som har ganska mycket data (några terabyte, mycket bilder och annat platskrävande) så förefaller både Crashplan och Backblaze väldigt långsamma då jag testade. Har fiber från Bahnhof och får väldigt bra mätresultat. Ingen av tjänsterna är ens i närheten av att nyttja nämnvärd kapacitet. Att backa mitt innehåll mot Crashplan och backblaze skulle ta mer än ett år.

Finns det ingen tjänst mot vilka vi svenskar får bra nätprestanda hela vägen till datacentret? Hur är dropbox (inte testat på ett tag)?

Lucifer skrev:
> Dropbox!
> https://www.dropbox.com/
>
> Funkar hur bra som helst både på Mac, iPhone,
> Android och Windows. Jag körde länge med
> gratisvarianten, men utrymmet tog slut och har nu
> betalvarianten på 1TB. Det jag tycker är finfint
> med Dropbox är den automatiska uppladdningen av
> foton och filmer från telefonen. Väldigt enkelt
> att dela filer eller ha gemensamma mappar.

Onedrive är bra mycket billigare i förhållande till lagringskapacitet. Dropbox erbjuder dock bättre prestanda. Men ingetdera är ju egentligen någon riktig bakuptjänst.

Foxis skrev:
> För mig som har ganska mycket data (några
> terabyte, mycket bilder och annat platskrävande)
> så förefaller både Crashplan och Backblaze
> väldigt långsamma då jag testade. Har fiber
> från Bahnhof och får väldigt bra mätresultat.
> Ingen av tjänsterna är ens i närheten av att
> nyttja nämnvärd kapacitet. Att backa mitt
> innehåll mot Crashplan och backblaze skulle ta
> mer än ett år.
>
> Finns det ingen tjänst mot vilka vi svenskar får
> bra nätprestanda hela vägen till datacentret?
> Hur är dropbox (inte testat på ett tag)?

Åtminstone Crashplan erbjuder ju möjlighet att seeda den initiala backupen via snurrande media eller så. Har du inte enormt mycket förändringar i ditt data så kan det ju vara en variant. När jag började med Crashplan har jag nånstans i storleksordningen 800gb och det tog ca två veckor för den initiala backupen.

Dropbox, Onedrive, Google Drive etc är inte automatisk backup, det är synk. Om du pajar en fil kommer den trasiga att synkas upp och då har du inte någon nytta av kopian.

Antingen ska man använda en riktig backuptjänst typ Crashplan eller så använder man ett backupverktyg typ Duplicati som jag tipsade om ovan i kombination med en ren lagringstjänst.

Dropbox har versionshantering. Man sparar alla filer i Dropboxmappen och har då möjlighet att hämta tillbaka en överskriven eller raderad fil i upp till 30 dagar med privatversionen och obegränsat med business-versionen. Personligen vill jag ha en tjänst som fungerar på alla möjliga typer av enheter. I dagsläget har man en hel del information även på telefon och surfplatta. Synk, backup... semantik. ;-)

Om man vill ha en traditionell backup, finns ett svenskt företag, http://www.backupsverige.se/.

Mätte igen gentemot Backblaze och får ca 20mbit/s mot deras datacenter. Inget vidare, men samtidigt ger deras beräkning att detta ger ca 200gb/dygn. Borde alltså ta 20 dar att göra en initialbackup på *all* data. Kanske det är värt. Får testa igen och se hur det går i praktiken...

Fan vad det här blev rörigt, det kanske blir till att köpa en skrivare helt enkelt. En skrivare och en pärm samt en regnig semester så är det ju klart sen. :)

Foxis skrev:
> Mätte igen gentemot Backblaze och får ca
> 20mbit/s mot deras datacenter. Inget vidare, men
> samtidigt ger deras beräkning att detta ger ca
> 200gb/dygn. Borde alltså ta 20 dar att göra en
> initialbackup på *all* data. Kanske det är
> värt. Får testa igen och se hur det går i
> praktiken...

Jag har också Fiber, har inte mätt hastighet mot Backblaze, men mina 1,5 TB tog några dagar för den initala backupen. Jag gick in i inställningarna i programmet och testade lite olika manuella inställningar på överföringen. Ökade upp antalet trådar också och fick meddelande om cirka 350 gb per dag, men uppladdningen varierar också pga vad det för övrig trafik på nätet.

Ska sägas att när jag hade svenska Storegate som kostar bra mycket mer än ovanstående, så var uppladdningshastigheten oerhört långsam. Jag lyckades aldrig med en fullständig backup eftersom programvaran som de tillhandahöll alltid hakade upp sig och inte fungerade på en Mac.

Körde backblaze någon timme och fick uppskattningen 89 dagar. Noterade också att den envisas med att backa upp hela primära hårddisken (inklusive en massa skräp jag egentligen inte behöver ha i molnet då jag har klonade diskar jag byter och placerar offsite några gånger i månaden). Crashplan är mer flexibelt men ännu långsammare än Backblaze.

Lite frustrerande att hastigheten inte blir bättre då man sitter med fet fiber från bahnhof. Men det är väl internet i ett nötskal; inte snabbare än snabbaste länken... :)

Foxis skrev:
> Körde backblaze någon timme och fick
> uppskattningen 89 dagar. Noterade också att den
> envisas med att backa upp hela primära
> hårddisken (inklusive en massa skräp jag
> egentligen inte behöver ha i molnet då jag har
> klonade diskar jag byter och placerar offsite
> några gånger i månaden). Crashplan är mer
> flexibelt men ännu långsammare än Backblaze.
>
> Lite frustrerande att hastigheten inte blir
> bättre då man sitter med fet fiber från
> bahnhof. Men det är väl internet i ett nötskal;
> inte snabbare än snabbaste länken... :)

Har du testat att gå in i inställningarna och öka nätverkshastigheten i programmet? och antalet trådar? (standard är 1) Sen kan man sätta undantag på Backblaze på mappar, filtyper mm som inte ska backas upp. Men standard är hela disken. Crashplan lite fler inställningsmöjligheter, men jag har inte provat hastigheten upp.

Min uppladdning blev snabbare på natten än dagtid.

Jo, om jag maxar antalet trådar och throttle-mätaren så går det med okej hastighet. Gissar att det som boostar hastigheten om man ökar antalet trådar är att den processar fler små filer parallellt, och det är oftast många små filer som gör att backuper går långsamt över nät. Att skicka en stor fil går oftast mycket snabbare än motsvarande 1000 små.
Programvaran är då hyfsat oekonomisk med CPU då man kör 10 trådar, så jag har sänkt det till 4, får se hur det går efter några timmar.

Jo, jag ska pilla lite med att exkludera mappar. Dock mycket mer jobb att exkludera än inkludera. Nu har jag neggat klart. :)

Verkar som om Backblaze räknar fel i sin uppskattning, vilken för mig först sa 87 dagar eller nåt.
Nu säger appen (preferences-appen) att datorn backas upp med ca 800gb / dygn, och mäter jag nätaktiviteten ligger hastigheten mellan 10-20mB/s vilket ger 800-1600 gB/dygn. Tar alltså runt ett dygn för den tb som är kvar att föra över. Helt okej för mig. Ska testa en restore också innan betyget kommer . :)

degoo.com har jag kikat på och om jag inte missförstår så bygger tjänsten på distribuerad lagring på användarnas datorer. Intressant idé, men tror inte jag vill ha en sådan lösning för min information...

dileno skrev:
> Enkelt, svenska www.degoo.com

Lät ju vettigt, men saknar bra prisuppgifter, jag som är blind?
Hittar bara "från 29 kr/månad" och "upp till 2000GB".

Jag är i behov av ca 1,5 TB backup totalt. Är det ok med flera enheter på samma konto? Har både PC pch Mac.

Foxis skrev:
-----------------------------------------------------
>
> degoo.com har jag kikat på och om jag inte
> missförstår så bygger tjänsten på
> distribuerad lagring på användarnas datorer.
> Intressant idé, men tror inte jag vill ha en
> sådan lösning för min information...

Lät sådär lockande när jag läste på lite mer.
Antagligen därav deras luddiga prisuppgifter.
Enligt en recension så tilldelas användaren olika mycket fri data beroende på hur mycket plats användaren upplåter på sin egen hårddisk och hur ofta den är uppkppplad.
Jag vill inte upplåta plats på min hårddisk till andras filer även om det är kryperat och oåtkomligt. Vad säger juridiken om de filerna innehåller olagligt material t.ex när de är lagrade fysiskt på min hårddisk?
Annars spännande lösning med Peer-to-peer som lagring istället för centrala servrar men även av skäl som platsbrist så vill jag ha tillgång till hela utrymmet på mina hårddiskar.

dileno skrev:
> Enkelt, svenska www.degoo.com
>
"military grade encryption" - wow!

Skippa pisslösningarna, din polare är ditt moln. Köp en nas, smacka i 4 drivar av 3 TB styck. Öppna en väg för kompisen in till dig baserat på ip adress, bara de portar som behövs för säg ftp. Sen via access kontrol så ger du polaren 2 TB. Sen gör polaren samma, hej presto. Så har jag och ett par kompisar gjort. Bara genom din NAs har du "redundancy" och tål hårdvarufel. Sen har du det riktigt viktiga datat hos en kompis, nu tål du att din bostad brinner ner.

Bättre än alla pisslösningar som BARA vill ha din deg.

Ett företags dröm, är löpande betalningar som bara fortsätter. Det går ut på att du betalar för sånt du inte använder helt enkelt. Du blir lurad.

Så, gör själv, inte jättesvårt. Bli ditt eget moln så regnar inte något girigt moln på din parad.

Stervelo skrev:
> Skippa pisslösningarna, din polare är ditt moln.
> Köp en nas, smacka i 4 drivar av 3 TB styck.
> Öppna en väg för kompisen in till dig baserat
> på ip adress, bara de portar som behövs för
> säg ftp. Sen via access kontrol så ger du
> polaren 2 TB. Sen gör polaren samma, hej presto.
> Så har jag och ett par kompisar gjort. Bara genom
> din NAs har du "redundancy" och tål hårdvarufel.
> Sen har du det riktigt viktiga datat hos en
> kompis, nu tål du att din bostad brinner ner.
>
> Bättre än alla pisslösningar som BARA vill ha
> din deg.
>
> Ett företags dröm, är löpande betalningar som
> bara fortsätter. Det går ut på att du betalar
> för sånt du inte använder helt enkelt. Du blir
> lurad.
>
> Så, gör själv, inte jättesvårt. Bli ditt eget
> moln så regnar inte något girigt moln på din
> parad.

Säger inte att det är en dålig lösning men har svårt att se att den passar mig. Den är dessutom inte heller så billig. För att bibehålla en god tillgänglighet gissar jag att dom där diskarna behöver bytas med jämna mellanrum? Den NAS jag har idag låter dessutom jävligt illa och med den begränsade kunskap jag har om it-säkerhet är jag förmidligen säkrare om jag har mitt data lagrat hos en stor leverantör som är rädd om sitt varumärke.

Jag har kikat lite på egna NAS-lösningar som man ställer någon annanstans. Men hittade ingen som kändes så pass enkel att jag orkade ge mig på det. Ska det vara någon idé så ska överföringen till och lagringen på off-site backupen vara krypterad och redundant, mjukvaran ska vara smidig och helst hålla sig i bakgrunden, och det hela ska ta lite tid att sätta upp.
Annars kan jag betala 4-600 om året för en cloud-lösning som komplement till de andra backup-lösningar jag redan kör. Det är väldigt små pengar för att ha hängslen och svångrem IMHO.

Med det sagt sä är jag definitivt intresserad om någon har tips på en NAS e.d. som passar beskrivningen ovan. :)

Foxis skrev:
> degoo.com har jag kikat på och om jag inte
> missförstår så bygger tjänsten på
> distribuerad lagring på användarnas datorer.
> Intressant idé, men tror inte jag vill ha en
> sådan lösning för min information...

Man kan läsa mer om kryptering och säkerhet här: http://support.degoo.com/customer/portal/articles/1428478-how-safe-is-degoo-

MRobson skrev:
> Lät ju vettigt, men saknar bra prisuppgifter, jag
> som är blind?
> Hittar bara "från 29 kr/månad" och "upp till
> 2000GB".
>
> Jag är i behov av ca 1,5 TB backup totalt. Är
> det ok med flera enheter på samma konto? Har
> både PC pch Mac.

100 GB free backup står det på förstasidan :-)
Upp till 2 TB för en liten summa i månaden (premiumkonto).
Man kan köra flera olika enheter, dock inga mobila enheter just nu, men det är på G.

Senast ändrad:
Stervelo skrev:
> Skippa pisslösningarna, din polare är ditt moln.
> Köp en nas, smacka i 4 drivar av 3 TB styck...
>
Umm.. Hur skulle det där bli bättre/billigare? Kostnaden för en sån lösning motsvarar väl 10-15 års prenumeration hos en molnleverantör. Och år 2020 så ser nog backuplösningarna väldigt annorlunda ut, tekniskt såväl som pris.

dileno skrev:
> Foxis skrev:
> -----
> > degoo.com har jag kikat på och om jag inte
> > missförstår så bygger tjänsten på
> > distribuerad lagring på användarnas datorer.
> > Intressant idé, men tror inte jag vill ha en
> > sådan lösning för min information...
>
> Man kan läsa mer om kryptering och säkerhet
> här:
> http://support.degoo.com/customer/portal/articles/
> 1428478-how-safe-is-degoo-
>

Min tveksamhet rör inte huruvida informationen är säker från andra användare, utan snarare garanterad redundans och framförallt nätverksprestanda. Backupen kommer inte att gå snabbare än den långsammaste användaren.

Mr Orange skrev:
> Stervelo skrev:
> -----
> > Skippa pisslösningarna, din polare är ditt
> moln.
> > Köp en nas, smacka i 4 drivar av 3 TB styck...
> >
> Umm.. Hur skulle det där bli bättre/billigare?
> Kostnaden för en sån lösning motsvarar väl
> 10-15 års prenumeration hos en molnleverantör.
> Och år 2020 så ser nog backuplösningarna
> väldigt annorlunda ut, tekniskt såväl som pris.

Nu ska jag flip-floppa i min uppfattning och konstatera att det enda raka är just en egen molnlösning. Backblaze är för långsamt, i alla fall för mig. Problemet är inte överföringshastigheten utan hur Backblaze hanterar stora filer. Alla större filer (exempelvis alla mina raw-bilder) delas upp i flera delar och krypteras. Vet inte om detta sker lokalt eller hos dem, men jag kan konstatera att då backupen nådde raw-filerna så gick hastigheten ner till något larvigt långsamt. Och min burk är inte långsam, så min gissning är att flaskhalsen är hos dem.
Innan såg det ut som om mina 1.5 tb skulle vara klara på mindre än ett dygn, men nu pratar vi förmodligen en vecka, minst.

Så, min planerade lösning:
En Mac Mini placerad off-site, och backup till externa diskar på den via carbon copy cloner. CCC har en funktion för just detta som kör rsync över en ssh-tunnel och skapar bootbara backuper på offsite-macen. Finns inställningar för nyttjande av bandbredd också, om man vill undvika att hogga för stor del av tillgänglig.
Fördelen är ju också att man kan börja med en "klar" backup och endast köra förändringarna över nätet.
Har inte testat i praktiken (än), men allt är beskrivet här: https://bombich.com/kb/ccc4/using-carbon-copy-cloner-back-up-another-macintosh-on-your-network

Verkar inte speciellt knepigt att sätta upp, och om det värsta händer så är det ganska smidigt att bara plocka hem de kompletta klonerna och återställa. Om man kör Backblaze är det snabbaste alternativet att få en disk via fedex, och det tar ändå ett par dagar minst.

Senast ändrad:
Annars är Trustbox ett tips.
obegränsad backup + 500 GB el. 2TB drive (lagringsplats)
Där får du dessutom hjälp på svenska om du skulle behöva det.
www.trustbox.se
ringer du dem får du säkert lite rabatt...

Du kan backa upp NAS hos dem för en extra slant.

Crashplans program hade förut en gratis lösning där du kan lagra hemma hos en vän gratis så som du beskriver Foxis. Det verkar som det finns fortfarande. Ingen äkta molnlösning, men det funkar. Jag har testat det förut. Man skapar var sit tkonto, (man själv och kompisen man ska ha det hos och dedikerar utrymme hos sig för den andres backup. Jag har för mig att man också kunde backa upp allt lokalt första gången på en hårddisk och sedan synkas bara förändringarna.

Men har inte haft nån som jag vet har varit intresserad av att ha lagringen hos sig. Det var visserligen länge sedan då de flesta hade långsamt bredband.
Men för denna lilla peng som både Crashplan och Backblaze har så gillar jag att jag inte behvöer fippla med att sätta upp saker hemma hos någon annan.

Vet itne hur mycket data du har, men jag har 1,5 TB och det tog ungefär en vecka max. Då hade jag inte datorn på hela tiden heller. Stora filer vet jag inte om det tog extra lång tid. Jag har stora filmfiler i MTS format (de tar mycket plats sett till per minut film)

Jag testade några ovan, och det som funkade bäst vara amazon photo cloud (lättast tanka upp mina 75 gig utan krångel). Bara foton i obegränsad mängd för hundra spänn om året.

Lyfter denna tråden...

Har ledsnat på externa hårddiskar och backuper som inte blir gjorda. Vill dessutom ha datat (mest telefonbilder och filmer samt några gig övriga filer) någon annanstans än hemma i huset pga brand/elfel/stöldrisk.

Har testat dropbox, icloud, onedrive när det gäller molntjänster och är absolut inte främmande för att haka på någon av dem igen.

Kör mest Windows hemma och har iphone och ipad. Har inga problem att göra lite manuella överföringar om så behövs. Brukar flytta från icloud till annan plats efter ungefär ett år.

Nån som kan rekommendera nån enkel, stabil och billig tjänst?

Jag körde Crashplan och älskade det. Nu kör jag Backblaze och det är lika bra.

Största fördelen är att jag inte behöver röra ett finger för att få backupen gjord; det sköter en klient på datorn.

Hej, kör vidare på Amazon. Billigt, och laddar upp automatiskt från alla devices så man inte tappar ngt. De mesta korten tas från mobilen numer, kameran inte ens med på semestern.

Litet rörigt på servern dock, ska ta tag i det.

Men om ngt annat med enklare sorteringsordning och struktureringsmöjligheter dyker upp så...

Tillbaka
Topp