[OT] Molntjänster

Aron

Inventarie
[OT] Molntjänster
Jag jobbar med ett litet företag som behöver hitta en lösning för att lagra och dela sina filer mellan medarbetarna. Vi har testat Dropbox et al men de är ju främst synkroniseringstjänster där allt laddas ned till allas datorer. Vi behöver något annat, men vet inte vad. Vad finns det för bra och prisvärda tjänster för onlineservrar?

Bakgrund
* Det rör sig om stora datamängder och stora filer
* Det behövs ca 10 konton
* Folk jobbar lite överallt
* Att ha en egen server i lokalerna är inte en lösning eftersom det inte finns fiber draget i fastigheten. Av någon märklig anledning verkar staden vara lite restriktiva med att gräva upp gatorna här i Gamla stan... Dessutom vill vi ha en backup offsite.

Önskemål
* Vi vill enkelt komma åt filerna från en fjälltopp (bokstavligen) om så behövs, och mobilnätet tillåter.
* Det vore fint om man kunde checka ut och in filer
* Datat behöver vara ordentligt backupat.
* Man ska kunna komma åt filer och mappar direkt från Finder (vi jobbar i macmiljö)

[OT] Molntjänster
OneDrive for business. Eller Sharepoint team sites.

Komplettera med identitetshantering via Azure AD så säkerställer du att rätt människa accessar filen. Med multifaktor och conditional access kan du öka på säkerheten ännu mer.

Azure RMS låter er dela material men säkerställa vem som kan öppna, skriva ut, kopiera information.

[OT] Molntjänster
Dropbox företagstjänster låter dig välja vilka filer/mappar som ska synkas.
Samma gäller för t.ex. Box.com.
Google Drive har väl fortfarande väldigt märkliga T&C's?

Sen är det väldigt tveksamt om någon av den här typen av tjänster lämpar sig för stora datamängder, för ljud och video är det fortfarande lokal lagring som gäller. I synnerhet utan riktigt bra internetaccess.

[OT] Molntjänster
trailbiker sa:
OneDrive for business. Eller Sharepoint team sites.

Komplettera med identitetshantering via Azure AD så säkerställer du att rätt människa accessar filen. Med multifaktor och conditional access kan du öka på säkerheten ännu mer.

Azure RMS låter er dela material men säkerställa vem som kan öppna, skriva ut, kopiera information.

OneDrive for Business klienten lämnar tyvärr fortfarande väldigt mycket att önska, särskilt på Mac. Finns t.ex. en massa konstiga begränsningar för filnamn och filstorlekar.

[OT] Molntjänster
Den lösning vi testat mest ingående är Droppbox. Det vi irriterar oss på är att man hela tiden måste gå in via ett webbgränssnitt och klicka i och ur vilka filer/mappar man vill ha. Det blir väldigt bökigt. Mitt intryck var att Google drive, OneDrive etc fungerar på samma sätt? Vad vi helst önskar oss är något man enkelt kommer åt via finder.

[OT] Molntjänster
emilh sa:
Sen är det väldigt tveksamt om någon av den här typen av tjänster lämpar sig för stora datamängder, för ljud och video är det fortfarande lokal lagring som gäller. I synnerhet utan riktigt bra internetaccess.

Jag kanske ska tillägga att vi jobbar lokalt mot filerna, och sedan laddas de upp vid "arkivering". Men vi återvänder till dem med jämna mellanrum, så de behöver vara lättillgängliga.

[OT] Molntjänster
Aron sa:
Den lösning vi testat mest ingående är Droppbox. Det vi irriterar oss på är att man hela tiden måste gå in via ett webbgränssnitt och klicka i och ur vilka filer/mappar man vill ha.

Dropbox har väl att man kan installera på datorn och på så vis dyker det upp en mapp på hårddisken som är kopplad. För att slippa surfa till hemsidan. Har ni testat den funktionen?

[OT] Molntjänster
På Windows får jag ju upp både Dropbox och Google Drive som kataloger...inget krav på webbgränssnitt. Men det är ifs inte business versionen om det gör skillnad.

Nog måste väl det gå på Mac också?

[OT] Molntjänster
Aron sa:
Den lösning vi testat mest ingående är Droppbox. Det vi irriterar oss på är att man hela tiden måste gå in via ett webbgränssnitt och klicka i och ur vilka filer/mappar man vill ha. Det blir väldigt bökigt. Mitt intryck var att Google drive, OneDrive etc fungerar på samma sätt? Vad vi helst önskar oss är något man enkelt kommer åt via finder.

I Dropbox-klienten kan du välja vilka mappar du vill synka i klienten, du måste dock gå till Preferences -> Account -> Selective Sync: Change Settings..

Box.com-klienten låter dig välja att "osynka" direkt via Finder:
ScreenShot2016-10-11at11.24.28.png

[OT] Molntjänster
Jo, vi har testat att använda preferences inställningen, men det är fortfarande drygt att behöva göra detta 3-4 ggr dag och sedan komma ihåg att klicka ur när man är klar så att inte hårddisken beckar igen. Det vore smidigare att bara se molndisken som vilken HD som helst.

[OT] Molntjänster
En variant kan ju vara att skaffa någon sorts billig molnlagning typ Amazon S3 och få Finder-integration via Mountain Duck, Expandrive eller liknande?

[OT] Molntjänster
Aron sa:
Jo, vi har testat att använda preferences inställningen, men det är fortfarande drygt att behöva göra detta 3-4 ggr dag och sedan komma ihåg att klicka ur när man är klar så att inte hårddisken beckar igen. Det vore smidigare att bara se molndisken som vilken HD som helst.

Ok, så du vill att molnfilerna ska ligga som på en virtuell hårddisk och inte synkroniseras lokalt på den fysiska hårddisken?

[OT] Molntjänster
h.g.j sa:
Ok, så du vill att molnfilerna ska ligga som på en virtuell hårddisk och inte synkroniseras lokalt på den fysiska hårddisken?

På den svarar jag både a och b :)

Vi vill framförallt kunna se alla filer som på vilken nätverks-HD som helst. Sen vore det väldigt skönt med någon form av utcheckning/synkning som såg till att den lokala arbetskopian ständigt speglades upp i molnet, ifall någon tex får datorn stulen.

[OT] Molntjänster
Om ni hanterar personuppgifter gäller det att läsa avtalsvillkoren noggrant. Det gäller oavsett leverantör.

Jag skulle titta på om inte NextCloud skulle kunna användas på ett sådant sätt att det skulle fungera för er.

[OT] Molntjänster
Jag använder Rush Files från one.com. Har inte riktigt fått kläm på alla inställningar men molnlagring utan lokal kopia är det i alla fall vad jag kan se.

[OT] Molntjänster
Dropbox är en styggelse som snart är blockat på alla större företag och borde blockas hos operatörerna också. Jag skulle kunna mässa en hel dag om exakt varför man inte ska använda Dropbox, men det är ett annat foriminlägg kanske ;-)

Vad gäller Microsoft OneDrive och Office365 är det dugligt om man kör Windows, annars är upplevelsen under all kritik.

Google Drive och möjligheten att enkelt (nåja...) bygga Google-appar som accessar t.ex datat från formulär ni har publikt är ganska bra. Vad gäller prestanda och tillgänglighet skulle jag också säga att Google har ett trumfkort jämfört med Microsoft.

Värnar man om sin integritet och inte bryr sig om coola funktioner så är t.ex SpiderOak ett vettigt alternativ.

[OT] Molntjänster
På mitt företag kör vi Dropbox för Business på Mac.
Vi jobbar med Bild och videorarkiv så vi har många stora filer i våra servrar.

Vi har tre kategorier av dokument:

1) Synkroniserade mappar för alla
=======================================
- Kundprojektmapparna
- Senaste versioner av avtal, prislistor

2) Synkroniserade mellan mig och Dropbox men de synkas inte till mina kollegor
=======================================
- Mina bilder
- Privata dokument
- Arbetsdokument

Bilder som bara finns i Dropbox
======================================
- Samlingar med demonbilder och filmer.
Det kan vara 10.000 historiska bilder med metadata som man behöver nå någon gång ibland men absolut inte behöver nå dagligen när man är "offline".
Dessa hämtar och lämnar vi idag via Dropbox web gränssnitt
Intressant skulle det kanske vara att kombinera dessa osynkade mapparna med en produkt som https://www.dropdav.com/. Då kan ni ladda upp dokumenten och sedan nå dem med WebDav via finders inbyggda stöd för detta, utan att ni behöver nå dem via en HTML sida!

Många menar att https://www.box.com/ är ännu bättre. Vi är dock inkörda på Dropbox och är mycket nöjda med funktionalitet.

Johan

[OT] Molntjänster
kalis sa:
Vad gäller Microsoft OneDrive och Office365 är det dugligt om man kör Windows, annars är upplevelsen under all kritik.

Nya next generation sync är helt ok under Windows. Kör man Mac så kan man glömma OneDrive i dagsläget. Särskilt om man förlitar sig på "modern groups" och sharepoint-delningar.

Tillbaka
Topp