[OT] montering alpinbindning.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har diverse bindningar liggandes som jag vill återanvända. Finns det skidbutiker som monterar för en vettig slant om jag kommer in med skidor ej köpta i butiken och beg bindningar?

Jag vill köpa ett par Ranger 96 och montera dit mina marker 20 bindningar som jag har på ett par avdankade puderlagg. Jag kan tänka mig att många butiker är rätt ointresserade av det upplägget ?..

I Hudik finns det inte kan jag tänka mig, men jag är rätt ofta i Sthlm så dit kan jag med mig eventuella grejer.

Jag har diverse bindningar liggandes som jag vill återanvända. Finns det skidbutiker som monterar för en vettig slant om jag kommer in med skidor ej köpta i butiken och beg bindningar?

Jag vill köpa ett par Ranger 96 och montera dit mina marker 20 bindningar som jag har på ett par avdankade puderlagg. Jag kan tänka mig att många butiker är rätt ointresserade av det upplägget ?..

I Hudik finns det inte kan jag tänka mig, men jag är rätt ofta i Sthlm så dit kan jag med mig eventuella grejer.
Har du frågat på xxl? De har sådan service.

Senast ändrad:
Alpingaraget och Bromma Skidsport är bra. Kan nog vara bra att kolla väntetid innan dock. Annars grejar man det enkelt själv. Finns mallar på nätet som man kan printa och använda.

Edit: Här till exempel: https://www.bindingfreedom.com/paper-templates/
Jo det är väl sant, jag har monterat rätt många bindningar för sisådär 20 år sedan när jag jobbade i Åre men då hade jag alltid riktigt mall med borrstopp.

Ska se om jag hittar mall till mina marker. Dom är rätt gamla men håldelning kanske varit rätt likadant med lite tur

gör dock inte missen att montera tåbindningar utan längdjustering. sweet spot mellan stabilitet (längre bakända) och lättsvängdhet (kortare bakända) kan lätt diffa ett par cm från mall beroende på skor, skostorlek, skaftvinkel, styvhet i fram resp bak av det invividuella skidparet, lössnö eller pist, tycke och smak bara för att nämna några faktorer.

till många bindningar finns monteringsplattor tänkta för uthyrning tillgängliga. samma bindning, annan platta.

bakbindningar har alltid längdjustering, men med justerbar tåplatta kan annat mellanlägg krävas. jag köper iofs bara hyrbindningar. där är allt förberett.

borrstopp att skruva på vanlig borr finns på närmsta gubbdagis. själv brukar jag dock använda eltejp så det blir en vinge åt sidan. det visar tydligt när skidan nås.

vissa skidor tolererar inte mittmonterad skruv, förstärkningarna sitter i två band med mellanrum i mitten.

allt det här känner du ju till som gammalt monteringsproffs:)

Jo det är väl sant, jag har monterat rätt många bindningar för sisådär 20 år sedan när jag jobbade i Åre men då hade jag alltid riktigt mall med borrstopp.

Ska se om jag hittar mall till mina marker. Dom är rätt gamla men håldelning kanske varit rätt likadant med lite tur
Bara att mäta/dubbelkolla två gånger och borra en gång. ?

gör dock inte missen att montera tåbindningar utan längdjustering. sweet spot mellan stabilitet (längre bakända) och lättsvängdhet (kortare bakända) kan lätt diffa ett par cm från mall beroende på skor, skostorlek, skaftvinkel, styvhet i fram resp bak av det invividuella skidparet, lössnö eller pist, tycke och smak bara för att nämna några faktorer.

till många bindningar finns monteringsplattor tänkta för uthyrning tillgängliga. samma bindning, annan platta.

bakbindningar har alltid längdjustering, men med justerbar tåplatta kan annat mellanlägg krävas. jag köper iofs bara hyrbindningar. där är allt förberett.

borrstopp att skruva på vanlig borr finns på närmsta gubbdagis. själv brukar jag dock använda eltejp så det blir en vinge åt sidan. det visar tydligt när skidan nås.

vissa skidor tolererar inte mittmonterad skruv, förstärkningarna sitter i två band med mellanrum i mitten.

Nja det vete tusan om jag vet, med en riktig platta är det ju bara att klämma dit den för rätt bindning och borra typ. Och det var ju också grymt enkelt att välja mitt, front eller bakmonterad, fanns ju alltid streck att förhålla sig till.

Får se hur jag gör, springer jag på något beg så nyper jag väl det också och då ska det sitta bindning på. I nuläget finns ingen i min längd till annat än fullt pris och då avvaktar jag nog.. Ranger 102 finns dock som demo och dom verkar få riktigt bra betyg också.

Nja det vete tusan om jag vet, med en riktig platta är det ju bara att klämma dit den för rätt bindning och borra typ. Och det var ju också grymt enkelt att välja mitt, front eller bakmonterad, fanns ju alltid streck att förhålla sig till.

Får se hur jag gör, springer jag på något beg så nyper jag väl det också och då ska det sitta bindning på. I nuläget finns ingen i min längd till annat än fullt pris och då avvaktar jag nog.. Ranger 102 finns dock som demo och dom verkar få riktigt bra betyg också.
Kan varmt rekommendera Qst 98 också som alternativ. Blev faktiskt lite överraskad hur bra dom var på det mesta. Mina go-to skidor nu mera.

Kan varmt rekommendera Qst 98 också som alternativ. Blev faktiskt lite överraskad hur bra dom var på det mesta. Mina go-to skidor nu mera.
Ja jag har funderat på dom också. Jag har ett par rocker 2 idag som jag antar är deras föregångare.

Ranger ska vara stabilare så jag landade i dom som första val. Har tyvärr inte testat någon av dom utan bara gått på recensioner.

Ja jag har funderat på dom också. Jag har ett par rocker 2 idag som jag antar är deras föregångare.

Ranger ska vara stabilare så jag landade i dom som första val. Har tyvärr inte testat någon av dom utan bara gått på recensioner.
Inte kört Ranger, så mycket möjligt att dom är stabilare. Men har aldrig känt att mina qst98’or med pivot 18 monterade är ostabila.

IMG_1953.png
Inte kört Ranger, så mycket möjligt att dom är stabilare. Men har aldrig känt att mina qst98’or med pivot 18 monterade är ostabila.
Mina rocker 2 är roliga så länge det är mjukt. Fladdriga när det går fort så jag blir ju lite mindre sugen när man läser såna här recensioner ?

…Finns det skidbutiker som monterar för en vettig slant om jag kommer in med skidor ej köpta i butiken och beg bindningar?…
I Stockholm, inte långt från Centralen, har du också Skidbytarboden. Jag kan tänka mig att de är villiga att hjälpa till om du tar det innan högsäsongen drar igång. Öppnar igen i september.

Mina rocker 2 är roliga så länge det är mjukt. Fladdriga när det går fort så jag blir ju lite mindre sugen när man läser såna här recensioner ?
Har inte alls haft den upplevelsen som den recensionen säger. Mer som dom övriga recensionerna där på freeride. Sen är det såklart inte en gs-skida.

Senast ändrad:

Nog har ni väl sportaffär i Hudik som säljer slalomskidor?!
Klart ni har.
Annars kanske någon i lokala slalomklubben kan hjälpa till, om du har någon kontakt där. Det brukar finnas oanade resurser i alpinklubbarna med personer som smlipar skidor m.m. som "hobby" och är otroligt duktiga.

Klart ni har.
Annars kanske någon i lokala slalomklubben kan hjälpa till, om du har någon kontakt där. Det brukar finnas oanade resurser i alpinklubbarna med personer som smlipar skidor m.m. som "hobby" och är otroligt duktiga.
Jo det finns intersport men tvivlar dom har platta till mina gamla bindningar. Har en gammal marker duke med platta också dom är nog rätt lätta att montera på fri hand. Det tråkiga med dom är att dom är så grymt tunga..

Klart ni har.
Jag har fått mina bindningar omonterade på TeamSportia, men osäker om de finns kvar, de här var ju 15 år sedan ?
Men de borde de väl göra! :)

För kuriosa så ligger väl generalagenten för Fischer i Hudik också ?

Jag har fått mina bindningar omonterade på TeamSportia, men osäker om de finns kvar, de här var ju 15 år sedan ?
Men de borde de väl göra! :)

För kuriosa så ligger väl generalagenten för Fischer i Hudik också ?
Jo jag vet, men jag känner ingen där. Har man någon polare eller polares polare där får man köpa lagg billigt...

Det har jag också men team sportia i Hudik är nerlagt sen ett antal år :ROFLMAO:

Jo jag vet, men jag känner ingen där. Har man någon polare eller polares polare där får man köpa lagg billigt...

Det har jag också men team sportia i Hudik är nerlagt sen ett antal år :ROFLMAO:
Jo, jag har lite kontakter där, men inget jag nyttjat i vuxen ålder, men man kanske borde! Blev väldigt billigt sist!

Ah, jag har ju inte hängt på stan så mycket sedan mina föräldrar flyttade efter oss söderut! Tråkigt att de stängt då!

Annars tänker jag på skidverkstaden i Järvsö? Har fixat någon skistopper där när man var yngre ?
De åren jag spenderade mycket tid i JBP så var det ju rätt samma folk både där som på skidverkstaden på vintern, oerhört hjälpsamma och trevliga! :)

Jo, jag har lite kontakter där, men inget jag nyttjat i vuxen ålder, men man kanske borde! Blev väldigt billigt sist!

Ah, jag har ju inte hängt på stan så mycket sedan mina föräldrar flyttade efter oss söderut! Tråkigt att de stängt då!

Annars tänker jag på skidverkstaden i Järvsö? Har fixat någon skistopper där när man var yngre ?
De åren jag spenderade mycket tid i JBP så var det ju rätt samma folk både där som på skidverkstaden på vintern, oerhört hjälpsamma och trevliga! :)
Ja det står till och med pris på hemsidan :) 500 spänn för montering eller 700:- om dom inte har mallen. Lysande (y)

I Stockholm, inte långt från Centralen, har du också Skidbytarboden. Jag kan tänka mig att de är villiga att hjälpa till om du tar det innan högsäsongen drar igång. Öppnar igen i september.
+1
Skidbytarboden gjorde precis det åt mig, men det var nog iofs en 15-20 år sedan.

Har borrat för skidbindningar på hallgolvet många gånger. Bode på barnens skidor men även åt frun och på mina egna (som av nån anledning är betydlugt dyrare än övrigas i familjen). Det går bra att göra utan borrmall. Mät noga och gör markeringar på maskeringstejp. Borra inte för djupt bara.

Länna sport i söder om söder gör det. I mitt fall var det visserligen längdprylar i höstas, inget av det köpt i den butiken, men alpint fanns också på prislistan.

Har borrat för skidbindningar på hallgolvet många gånger. Bode på barnens skidor men även åt frun och på mina egna (som av nån anledning är betydlugt dyrare än övrigas i familjen). Det går bra att göra utan borrmall. Mät noga och gör markeringar på maskeringstejp. Borra inte för djupt bara.
Eller för grunt ?

+1 på eltejp!

problemet är att det är rena gissningsleken om du kommer att trivas med mitt, front eller bak, i praktiken.

någon tog upp att en viss rockr-skida var stabil eller inte. ja, det kan du alltså påverka irl om bindningen är flyttbar. önskas stabilitet; flytta fram bindningen. 1 cm gör märkbar skillnad.

som exempel på känsligheten i detta kan jag berätta om mina tre par völkl 100eight, 173, 181 och 189. har ställt in dessa rockr-skidor så de är fartstabila ändå fortfarande lättsvängda. även i pist. det diffar uppåt 1 cm från markeringen, och den kortare skidan förstås gärna mer frontmonterad. men den är rätt förlåtande med detta, vilket inte gäller 181-paret. jättekänsligt.

189orna som åter är lite 'snällare' hade jag ställt in så de gick skönt med min tyngdpunkt och mina skor. bara att jag lånade ut paret till en kompis, som tidigare hade haft samma skida, men inte kände igen dem. tröga och motspänstiga.

så jag flyttade bak bindningen drygt 1 cm, och plötsligt var han hemma. något förvånad:)

så se för helvete till att att kunna trimma in sweet spot EFTER monteringen. att inte kunna göra det är roulette med många tusenlappar som insats.

att borra för djupt är inte hela världen, bara att fylla skadan i belaget med polyeten.

vuxenskidor av uppstyrd sort har nästan alltid ett lager metall eller glasfiber i botten av skidan, och som det är svårt borra igenom.

viktigare är att inte missa den i förekommande fall övre förstärkningen. som sagt är den ibland gjord som två längsgående band, vilket gör att vissa bindningar som har en av fästskruvarna i mitten inte kommer sitta fast ordentligt. man lär märka det på att borren utan vidare slinker ned i skidan.

ska man då få till en säker montering är det då nödvändigt borra igenom undre sandwichlagret och montera längre skruvar. problemet har uppkommit på senare år, då vissa skidfabrikanter kommit att förorda endast bindningar med parvisa skruvar, gissar man gärna från den egna koncernen.

100eight som jag nämnde i förra inlägget har problemet, och har alternativet två längsgående stavar av fastare trä för skruvarna att ta i.

men inte i mitten.

Tog fram mina gamla reliker för att beskåda bindningarna, och dom är ju snudd på kriminellt fula.. ?

Får se om jag vill besudla ett par nya fina lagg med dessa. Mittskruv är det iaf som känns rätt vital om bindningen ska sitta kvar.
IMG_1959.jpeg

Skidor beställda (Ranger 90 blev det) och planen är att montera mina gamla schleetna marker-bindningar. Funderar på att göra en borrmall av en av skidorna, dom går ändå till tippen oavsett. Då blir det ju enkelt att markera boot center på gamla skidan och centrera hålen.

Vad limmar ni med? När jag monterade tidigare använde vi vanligt trälim. Men det såg inte ut att vara trälim när jag skruvade av bindningen på mina gamla Nordica.

Bindningen ser dock inte fräsch ut.. Testade att klacka ur pjäxan och då stannade bindningen så här. Får inte tillbaka den heller, är väl positivt att märka det i garaget dock..
IMG_2089.jpeg

om inget är trasigt, och det bara kärvar; först helsyntet motorolja, sedan mer motståndskraftig finishline grön. båda varianter fungerar bra i kyla.

om inget är trasigt, och det bara kärvar; först helsyntet motorolja, sedan mer motståndskraftig finishline grön. båda varianter fungerar bra i kyla.
Kanske funkar med en rundsmörjning..

Gick att få den i läge men vingarna är döda och pjäxan sitter inte fast så det blev en kass lösning i slutänden..?

IMG_2090.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp