OT: Moped: Pendling, transport etc. Vilken tjöper man?

Vad köper folk (pappor antar jag) till sina döttrar i mopedväg nuförtiden? Elmoppe känns ju rimligt, men kanske dyrt?

Cake är nog kvalité och bra men såg ju minst sagt speciell ut ?

När jag åkte moppe (lagligt) körde man mt5 eller DT, och det finns väl moderna crossmoppar nu men gissar att hon vill ha ett lättare för enbart transport.
Tror Honda innova (thaimoppen) som normalt har 110cc finns i mopedvariant. Jag skulle satsa på något med stora hjul, litar inte på dom där små som är på scootrar. Men så är jag ju surhälsing i grunden jag med…

Vad köper folk (pappor antar jag) till sina döttrar i mopedväg nuförtiden? Elmoppe känns ju rimligt, men kanske dyrt?

Hemma i byn kör tjejerna cross likande mopeder sedan 2-3 år tillbaka, innan dess var det mer vespa stilen.

Svaret är nog att det varierar när och var man befinner sig. Fråga den blivande piloten som ska använda den.

När det gäller stöldskydd är crossmoppen bättre eftersom småtjuvarna verkar ha svårigheter med växlar och stjäl vespor istället. Ska det trimmas är en rieju drac från innan 2020 bra grejer. Man slipper ta bort en del av nya avgaskravsdelarna och det finns en hel del begagnade trimdelar. Tänk på att inte köpa en hoj som en 15-årig klåpare fått mecka sönder under ett par år. Yamaha och Honda är bäst om man vill ha en lite äldre hoj.

Hemma i byn kör tjejerna cross likande mopeder sedan 2-3 år tillbaka, innan dess var det mer vespa stilen.

Svaret är nog att det varierar när och var man befinner sig. Fråga den blivande piloten som ska använda den.
Det styrs väl som så mycket annat av vad kompisarna har, så som tur är är de flesta lite äldre så dom hinner följa strömmen först ?

Här kryllar det av epor och jag hoppas dom hinner bli förbjudna innan det är dags...

Absolut, men svaret kommer ju då vara: en moped och kanske en vespa? Mer specifikt än så kommer jag inte få, sen är det jag som får skruva om jag köper något skit. Så jag behöver ju göra lite research innan det är dags.

Skulle hon säga att hon vill ha en trimmad MT5 skulle jag bli glad pga. ett sunt intresse för teknik men så blir det nog inte :ROFLMAO:
Köper du en någorlunda ny moppe som inte är skruvad så kommer du med största sannolikhet inte behöva skruva alls. Moderna moppar är inte som de som fanns när många av oss åkte.

En moped av vespamodell är ganska praktisk då det finns relativt gott om förvaring i dem.

Köper du en någorlunda ny moppe som inte är skruvad så kommer du med största sannolikhet inte behöva skruva alls. Moderna moppar är inte som de som fanns när många av oss åkte.

En moped av vespamodell är ganska praktisk då det finns relativt gott om förvaring i dem.
Ja det är ju förhoppningen, inte omöjligt att jag köper en ny då lillasyrran kan ta över den. Jag ärvde två crescent 2000 när jag var ung och det var praktiskt med förvaring under sadeln ?

De nyare elmopparna av bättre kvalisort ser ju ut att ha gps-spårning etc.
1680424722668.jpeg

Tillbaka
Topp