[OT] Mötte en långdistanscyklare

Totteman

Aktiv medlem
När jag gick Roslagsleden i slutet på juli så gick jag en sträcka på asfalt innan jag kom till Norrtälje. Då mötte jag en som cyklat från Nederländerna. Han var på väg till Japan. Han skulle ta färjan till Finland, och även åka Transibiriska järnvägen.

Klart ballt. Ett riktigt äventyr.

Har ni mött något motsvarande?

På tal om Roslagsleden. Den var rätt blöt och lerig på sina ställen. Jag gick mellan Danderyd och Norrtälje. Cykelbar? Ja, men kanske inte överallt.

Jag lotsade en tysk kille från Södertälje till Ängby Camping via Ekeröfärjan. Han cyklade Stuttgart-Treriksröset på en fullastad hybrid. Han blev glad för sällskap, vägvisning och att jag bjöd honom på färjekostnaden. Kanske något in på karmakontot?

För några år sedan gav jag mig ut på en tämligen improviserad runda Västerås - Enköping - Stockholm. Morgonen efter första övernattningen mötte jag en finsk cyklist på väg till Norge, men han blev snart överträffad av en som jag stötte ihop med i Bålsta. Han var på väg till Göteborg för att packa om inför sin cykeltur till nånstans i Afrika! Har glömt exakt vart det var han skulle. Långt senare, via hans blogg, fick jag veta att han tvingades ge upp nånstans i Egypten efter att ha blivit bestulen på cykel +ANNAT. Imponerande ändå.

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Förresten, inte är väl detta OT?

Om långdistanscyklaren har bockstyre så är det väl OT?

Solocyklade en 40-milare för något år sen och mötte då vid foten av Hallandsåsens norra sida en cyklist på en rätt alldaglig MTB som på rätt knagglig engelsk undrade om vägen till Skummeslövsstrand (cyklisten alltså, cykeln höll sig rätt tyst). Han hade startat dagen i Malmö men turen dit hade gått från Gibraltar via västkusten av Iberiska halvön, genom Frankrike, BeNeLux och Danmark. I Sverige skulle han följa västkusten norrut, runda Vänerns västra sida och sen kryssa sig över mot östkusten och ta färjan över till Finland, fortsätta genom baltstaterna och gamla östblocket hem till Serbien där han kom ifrån.

Jag tyckte hans resa var imponerande, han kunde inte riktigt förstå hur någon kunde hinna cykla mer än 20 mil på en dag.

Träffade en botaniklärare från Perth (AUS) på hempendlingen förra sommaren, MTB med vagn och flagga. ;-) Han hade tagit flyget till Indien och cyklat där ett år, därefter flyg till Frankfurt och sedan cykel genom Polen, baltikum, Finnland och ner genom Sverige tillbaka till Frankfurt. Hjälpte honom med vatten och vägvisning från Ronneby till Karlshamn. :-)

Jag tycker de är roliga att stöta på och brukar alltid försöka snacka med dem och ge dem lite tips på vägval. Det är ju väldigt tacksamt att göra, de blir ALLTID glada att bli tilltalade och av att träffa en local, och själv tycker jag det är kul att kolla in deras utrustning och cyklarna, och höra lite om dagsetapper och varifrån och varthän.

Även om jag sitter på en racer och de på nåt gammalt ratbike-härke, så har vi ändå nåt gemensamt, och om farten är blygsam så kompenseras det mer än väl av de episka avstånden, det väderbitna utseendet och den envisa, kolaknäckssega uthålligheten. Ibland skulle man rentav vilja hänga med på färden, och lämna sin vanliga 35,5 km träningsslinga som man kan varenda brunnslock på, och bli noterad som AWOL i rullorna.

Tillbaka
Topp