[OT] Myter och villfarelser

Men! Skolkade ni från historielektionerna? Bägare! Han valde fel bägare. Den utsmyckade bägaren, Indiana valde rätt. Jag förmodar att detsamma gäller om man väljer det utsmyckade korset, en omedelbar förintelse, swosh bara! Såvida det inte är en myt, vad säger Koltrasten?

Men! Skolkade ni från historielektionerna? Bägare! Han valde fel bägare. Den utsmyckade bägaren, Indiana valde rätt. Jag förmodar att detsamma gäller om man väljer det utsmyckade korset, en omedelbar förintelse, swosh bara! Såvida det inte är en myt, vad säger Koltrasten?
Va!? Indiana Jones? På historielektionen tittade man väl ändå på Life of Brian, i alla fall om man är ung nog att ha gått i skolan efter dess tillkomst? En mer vederhäftig källa till historiska fakta kan näppeligen finnas.

Va!? Indiana Jones? På historielektionen tittade man väl ändå på Life of Brian, i alla fall om man är ung nog att ha gått i skolan efter dess tillkomst? En mer vederhäftig källa till historiska fakta kan näppeligen finnas.
Nu är det väl ändå Monty Python and the Holy Grail du tänker på?
Inga bägare i Life of Brian

Nu är det väl ändå Monty Python and the Holy Grail du tänker på?
Inga bägare i Life of Brian
Jag diskuterade bara filmer som jag tittat på i skolan på historielektioner. Men det är klart, Monty Pythons inflytande på inom historieämnet slutar inte med den filmen så Holy Grail kan absolut vara ett lämpligt komplement om man tittar lite (för?) djupt i bägaren.

Här har ni ett kors

1736109981192.jpeg

2. "Man tager vad man haver, sa Kajsa Varg"!
Kajsa Varg, som var adelsdam, behövde knappast knussla på råvarorna. När hon skrev sin berömda kokbok ifrån 1700talet, var recepten väl förankrade i den etablerade kretsens skara. I själva verket var ordalydelsen följande: "Man tager vad man behöver".
Dags att ge killen i kolt rast?

Var har du fått ifrån att Warg var adlig? Och det du i övrigt påstår?

Anna Christina Warg ("Cajsa Warg*) var inte adlig utan dotter till en rådman och försörjde sig som hushållare hos rika Stockholmsfamiljer. Hon gav också ut kokböcker varar "Hjelpreda I hushållningen för unga Fruentimber" är den mest kända. Där förekommer uttrycket "Man tager, om man så hava kan" några gånger. (Anna Christina var mycket väl medveten om att många hade begränsade resurser och därför inte hade, eller kunde köpa alla råvaror.) Detta uttryck tros ha fövandskats till "man tager vad man haver",

Angående punkt 1 förstår jag inte varför det faktum att något bytt tolkning på i runda slänga 2000 år gör att det ska ses som en myt.

Mängder av saker ändrar betydelse/tolkning över tiden och ofta mycket snabbare än på en tidsskala av tusen år. Visst kan det vara intressant att ta reda på och veta ursprung till saker, men ska man gå runt och ondgöra sig över allt som inte har kvar sin ursprungliga betydelse (i den mån den ens går att utröna) lär man ha så mkt jobb att man knappast kommer att komma förbi morgonhälsningarna innan det är dags att gå och lägga sig.

Tillbaka
Topp