[OT] Nä tänk om jag också skulle ta o rasa lite.

Låt oss göra det enkelt. Inför koppeltvång på allmän plats, utan undantag (för privatpersoner alltså). Låt oss också förbjuda hundraser som blir större än tre kilo eller över 25 cm mankhöjd. Då blir åtminstone inte konsekvenserna så allvarliga när hundarna anfaller. Sen omedelbart tvångsomhändertagande och avlivning för alla hundar som inte uppfyller kraven ovan, vid första förseelsen. Klart!

Ledsen men det bir faktiskt ganska parodiskt när icke hundkunniga ska försöka lösa den sk kamphundsproblematiken.

Ungefär på samma sätt som när hästfolk ska försöka lösa den sk cyklistproblematiken....

Kan vara värt att tänka på..

Nja, problemet med Amstaff och dylikt är att det är få raser som har ett så starkt bett, så hög kampvilja etc.

Många border collies har lätt för att nafsa vid aktivitet men konsekvenserna är inte alls de samma pga styrka, mentalitet etc.

Största problemet utöver ägarna är den där jävla utställningsringen - många raser står i fritt fall vad gäller mentalitet i jakten på "det rätta utseendet".

ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> Min hund har tappat i sin totala tillit till
> världen, o blivit harig när det är mörkt o
> skällig på ljud utifrån, inte någon katastrof
> men märkbart.

Hej, nu är det kanske inte så mörkt längre men om du bor i närheten av Johanneberg (såg i nån annan tråd att du inte har bil och det har inte jag heller) så kan ni få komma och ta promenader med mig och min hund. En sex år gammal labrador som normalt sett är mycket stabil. Han brukar ha en lugnande effekt på sin omgivning.

/Joel

geologen skrev:

> mankhöjd. Då blir åtminstone inte
> konsekvenserna så allvarliga när hundarna
> anfaller.

Och inte heller när jyckarna bajar och ägaren struntar i att ta upp efter dem i bostadsområden, ngt som verkar ingå i det slappa ägaransvaret hos många av dem som inte har pli på sin jycke.

geologen skrev:
> Låt oss också förbjuda hundraser som
> blir större än tre kilo eller över 25 cm

Chihuahua och Yorkshire-terriers kvar alltså. *Ryser*

H. skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Låt oss också förbjuda hundraser som
> > blir större än tre kilo eller över 25 cm
>
> Chihuahua och Yorkshire-terriers kvar alltså.
> *Ryser*

Man kanske kan införa en minimigräns när man ändå är igång. Stora hundar för att dom potentiellt kan vara farliga och små för att dom är så jävla dryga/ettriga :P

Vernersson skrev:
> Ledsen men det bir faktiskt ganska parodiskt när
> icke hundkunniga ska försöka lösa den sk
> kamphundsproblematiken.
>
>
> Ungefär på samma sätt som när hästfolk ska
> försöka lösa den sk cyklistproblematiken....
>
>
>
> Kan vara värt att tänka på..

Det är inte ens jämförbart. Folk får gärna ha hund, men man KAN inte kontrollera en okopplad hund tillfredställande. Hur mycket än hundivrare påstår det. Senast förra helgen anfölls jag av en okopplad hund när jag var på en cykeltur. Hur ofta anfaller cyklister andra trafikanter?

geologen skrev:
>
> Hur ofta anfaller cyklister andra trafikanter?

Uppenbarligen varenda dag eftersom det förekommer sammanstötningar mellan cyklister & andra trafikanter dagligen.

Försöker bara belysa att om man är okunnig kan det vara läge att vara tyst & låta omgivningen TRO att man är det... Istället för att öppna käften & undanröja varje tvivel.

Bara en tanke.... Men du kommer inte att reflektera över detta eftersom du redan har en uppfattning & inget i hela världen kan få dig att ändra på detta..

Hoppas du får en trevlig eftermiddag :)

Vernersson skrev:
>
>
> Ungefär på samma sätt som när hästfolk ska
> försöka lösa den sk cyklistproblematiken....
>
>
>
> Kan vara värt att tänka på..

Jag tycker det är ett problem när hundar biter andra hundar och människor. Man behöver inte veta så mycket om hundar för att förstå att det inte är ok.

Fast nu är det så att jag är uppvuxen med hund i familjen så lite kan jag. Jag ser rätt snabbt om en hund är aggressiv, avvaktande eller glad och snäll.

En aggressiv hund hör inte hemma i samhället. Oavsett ras.

Oj, vilken effekt, här sköter Happy rasandet medan jag gick o slaggade:)
Ska försöka svara på uppkomna frågor.

Det var ingen kamphund. Någon korsning, skulle gissa lite labb-schäfer-lite annat. Ca 30 kg hund.
(Beträffande kamphund rekommenderar jag att läsa på lite. http://www.egetbevag.se/text1_63.html är en bok en vän till mig. Jag sover f.ö. ofta med en pitbull i sängen, min kompis hund. Min tanke är att vi måste ändra lite värderingar i vissa subkulturer, det vore så bra om de förstod hur coolt o hårt det är med Cocker Spaniel. Det krävs riktigt hårda män för att ta hand om en cocker. Om de bara visste. Passar bra i skinnväst med valfri logga med.)

Koppel är ju världens grej, men det hjälper ju inte när andra änden av kopplet inte beter sig. Saker kan hända. Man kan tappa kopplet, selen kan gå sönder, man kan halka på gruset som ligger kvar, man kan få en hjärnblödning o falla död ner eller få en meteor i huvudet, det är risker jag kan kalkylera med. Men det finns inte i min föreställningsvärld att man tar med sig sin aggressiva hund fram till en annan hund och _tillåter den att bita_.
Det var ju faktiskt det han gjorde. Kopplet var slakt när den bet.

Det existerar inte riktigt heller i min föreställningsvärld att Jordbruksverkets register har tolkningsföreträde. Till den grad att man inte bryr sig om att gå o knacka på dörren.

Hunden har rört sig runt ramberget, göteborg, o tydligen varit ett problem förut. Husse anmäldes redan i januari för misshandel sen han lappade till en dam som förslog honom att koppla hunden istället för att vråla åt alla andra att akta sig. Enligt skvallret på byn ligger den hussen nu på sjukhus, o det är hans vänner som tagit hand om hunden vilket förvärrat problemet. Enligt ytterligare obekräftat skvaller ska någon släkting ha hämtat hunden o flyttat den till centrala stan, så tyvärr Ylva, jag kan inte säga var den finns nu.

Absolut koppeltång, nja, jag ställer mig tveksam. Hundägarutbilningar o kanske körkort, ja tack.

Och jo JennyW, jag har så konstig humor att han heter Tourette. Han hette Tor när jag fick honom, men det låter ju som en gymnastikdirektör. Jag tyckte han var Lodur (efter min gamla älskade 90-talscrescent så klart) men det kunde inte min dåvarade flickvän uttala. Han är även Toremann o Tore. Här med sin favoritkamphund.

2014-03-23_11-05-28_741.jpg

> Hoppas personen som gjorde denna sidan är bättre
> på hundar än på att skriva
>
Gluttade på schäfer och border collie och det var identiska meningar på båda, sidan verkar vara gjord med copy & paste och google translate.

jonja skrev:
> > Hoppas personen som gjorde denna sidan är
> bättre
> > på hundar än på att skriva
> >
> Gluttade på schäfer och border collie och det
> var identiska meningar på båda, sidan verkar
> vara gjord med copy & paste och google translate.

Ja, alltså den där sidan googlade jag fram lite snabbt bara för att exemplifiera ungefär vilka raser det handlar om när folk generellt säger "kamphundar" nu ser jag att det är en skitsida, bortse från den tack ;-)

Jenny W skrev:
> Så där ja. Där dödade Ratatosk med knivskarp
> precision sin egen tråd.
> Vila i frid :)

Javisst, så går det när man envisas med att å ena sidan och å andra sidan, och nej alla kamphundar är inte livsfarliga mördarhundar, men vissa är det o en del bruksraser med.
Kan tillägga att Tourette INTE är en kamphund, han är en stövarkorsning av något slag.

Men rasandet fotsätter. Polisen hade adress direkt efter det andra överfallet, men gick inte o knackade på utan valde att kolla om jordbruksverket hade en hund där.

Vernersson skrev:

Skulle du kunna vara lite mer detaljerad i din kritik. Annars är jag rädd att den blir meningslös.

Tråkigt med all blodvite, ångest, frustration och ilska. Många pluspoäng på namnet Tourette, så världsklass helt enkelt.

Snuten skrev:
> Skulle du kunna vara lite mer detaljerad i din
> kritik. Annars är jag rädd att den blir
> meningslös.

geologen skrev:
> Låt oss också förbjuda hundraser som
> blir större än tre kilo eller över 25 cm
> mankhöjd.

ratatosk skrev:

>
> Det var ingen kamphund. Någon korsning, skulle
> gissa lite labb-schäfer-lite annat. Ca 30 kg
> hund.

Är det inte lite tax i Tourette också? Öronen ser definitivt lite taxiga ut :-)

H. skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Skulle du kunna vara lite mer detaljerad i din
> > kritik. Annars är jag rädd att den blir
> > meningslös.
>
>
>
> geologen skrev:
> -----
> > Låt oss också förbjuda hundraser som
> > blir större än tre kilo eller över 25 cm
> > mankhöjd.

Tack för en excellent sammanfattning i min frånvaro.

:)

Vernersson skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Skulle du kunna vara lite mer detaljerad i
> din
> > > kritik. Annars är jag rädd att den blir
> > > meningslös.
> >
> >
> >
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Låt oss också förbjuda hundraser som
> > > blir större än tre kilo eller över 25 cm
> > > mankhöjd.
>
>
> Tack för en excellent sammanfattning i min
> frånvaro.
>
> :)

Jag känner inte geologen men misstänker att det där var ett skämt.

Fast helt galet tänkt är det inte - mindre och svagare hundar är generellt mindre farliga om det smäller. Fast att sätta gränsen vid 3 kg är kanske lite extremt. Dessutom säger storleken inte mycket om det psyke hundrasen typiskt kan ha även om stora hundar ofta är lite sävligare i temperamentet medan små kan vara ettrigare.

Det var inget skämt. Det är samma grundresonemang som bakom reglerna för olika skjutvapen. Ju kraftigare vapen, desto större restriktioner. Nästan vem som helst kan köpa en luftpistol. Betydligt färre kan köpa en älgstudsare. Ingen privatperson kan köpa ett artillerifordon modell Archer.

Små hundar kan vara nog så ettriga, men skadan de kan orsaka andra är avsevärt mycket mindre. De har helt enkelt för små käftar och för klena muskler.

Jag tycker att 3 kg skulle vara helt perfekt. Då blir hundägandet begränsat till hundar som chihuahua och liknande.

Grythundar är klena i käften har jag hört, tur dom nästan blir lagliga då. Om man begränsar alla cyklar till max 2000:- så kommer inte lika många cykla som tokar heller, eller nej. Vi tar en hastighetsbegränsning på 30kmh så händer inga olyckor.

Fd eng.staffägare med liten pillevink och risiga cyklar :-)

fyrbåk skrev:
> ratatosk skrev:
> -----
>
> >
> > Det var ingen kamphund. Någon korsning, skulle
> > gissa lite labb-schäfer-lite annat. Ca 30 kg
> > hund.
>
> Är det inte lite tax i Tourette också? Öronen
> ser definitivt lite taxiga ut :-)

Vid tillfälle ska jag dna -testa honom . Kostar som en bättre sadelstolpe eller en cykel från jula.

Jag utgår från att du drog till sjukan för att få diverse sprutor efter det där bettet? Får man något mer än stelkrampsspruta och ev antibiotika?

Visst är det så att vissa hundar har sämre genetiska förutsättningar än andra för ett beteende som fungerar i samhället. Några enstaka går helt enkelt inte att få ordning på. Det stora problemet är dock hundägarna, i synnerhet sådana hundägare som har som mål att ha så aggressiva hundar som möjligt och därmed favoriserar de värsta individerna.

Att kategorisera vissa hundraser som kamphundar och därmed på något vis jättefarliga medan andra är komplett ofarliga är ganska meningslöst, problemet är de hundägare som har som mål att vara "kamphundägare", oavsett vilken hundras dom har.

Visst är det så att man behöver åtgärda hundägaren i första hand när sådana problem uppstår, hunden är oftast tämligen oskyldig. men tyvärr är det ofta så att man i praktiken också behöver avliva hunden, i sådana situationer som beskrivs, även om hunden egentligen inte har någon skuld. Till skillnad från ägaren.

Har själv varit väldigt hundrädd som barn, vilket berodde helt på väldigt små otrevliga hundar. Ras och storlek på hunden är inte avgörande, snarare är min erfarenhet att stora hundar oftast är mer trygga i sig själva och därmed mindre aggressiva mot såväl andra hundar som människor. Tillräckligt stora och självsäkra hundar kan ofta till och med vara riktigt sympatiska trots att dom har en typisk "kamphundägare" som husse!

Även taskigt hållna småhundar biter, eller skrämmer, tillräckligt hårt. Är inte hundrädd längre själv, är nästan alltid överens med fyrbenta varelser i allmänhet, och brukar oftast kunna hantera även dom hundar som inte fått rätt uppfostran rätt så väl.

Senast ändrad:
ratatosk skrev:

> på lite. http://www.egetbevag.se/text1_63.html
> är en bok en vän till mig. Jag sover f.ö. ofta

Ena författaren verkar vara en av de som driver hundskolan ett par km från där jag bor. Har aldrig sett nån där när jag gått förbi, varken hundar eller människor faktiskt.

Snuten skrev:
> Det finns
> naturligtvis en del sanning i det, men att påstå
> att en dvärgpudel potentiellt skulle kunna
> utgöra en lika stor fara som en kaukasisk
> ovtjarka, är bara trams.

Skönt att jag inte hävdade att den livsfarliga pudeln skulle vara lika farlig som en klart större jycke då. Personligen tycker jag förstås att det är illa nog när de kommer farande och hugger efter hals och ansikte helt oprovocerat, de behöver inte vara kapabla till att välta omkull mig för att ge sig efter halsen, det räcker ganska bra med avsikten för min del.

Snuten skrev:
> Det där med att hundens fysik och psyke är
> nästintill obetydliga faktorer då man talar om
> risker för omgivningen med hundar, är ett mycket
> vanligt argument i hundägarkretsar.

I det här läget kanske jag ska inflika att jag inte är hundägare. Jag har för all del växt upp med hundar, men jag vet inte riktigt om min barndom kvalificerar som hundägar-kretsar så här 20 år senare.

Snuten skrev:
> Jag kan tänka mig ett allmänt hundkörkort som
> krävs av alla hundägare. Sen kan jag tänka mig
> att man utfärdar speciallicenser för vissa
> hundtyper. Att man på så vis dessutom kan komma
> åt vanvården av djuren är en bonus och
> ytterligare ett argument.

Med vettiga grundkrav tror jag personligen inte man behöver special-licens. Möjligen lämplighets-prövning. Vanvården kan vara en lättare väg att införa "körkortet" på, däremot kan det vara svårt att lära tant Agda vad som egentligen är bra eller dåligt för lilla Poppsie, samt varför det inte är ok att Poppsie skäller, hoppar, sliter, och gör utfall mot allt på sina dagspromenader. Samt varför ned på trottoaren utanför lägenheten för att skita på stenläggningen, och sedan snabbt upp i bostaden igen inte är en ok motionsform, varken för Agda själv, eller jycken.

Det må vara hänt att incidenter med större hundar oftast ger större skador, och oftare hamnar i tidningarna, men från min egen blygsamma erfarenhet är små hundar klart överrepresenterade bland de aggressiva, och anledningen till att det inte blir tidningsartiklar om dem är för att tant Agda och jycken försvinner från platsen medan man själv står och undrar vad fan det for i hunden när den anföll ens byxben, sko, osv.

DH skrev:
> Varför skaffar man sig en kamphund?
Snipp/snipp
> Ungefär som att beväpna sig - eller?

Det är förstås möjligt att folk skaffar sig kamphund för att de känner sig otrygga. Den mest trygga människa jag känner började med schäfer, skaffade när han gick bort en labrador-flervägskorsning, och kompletterade med ett stort helvete till mastiff. Hundvalet där har helt enkelt avgjorts av en kombination av vad man råkat träffa, och tyckt om utseendet på. Under min uppväxt hade vi mer typiskt "avskräckande" hund, dobermann, och att valet föll på den... morsan behövde motion, och djurensvänner hade en flock valpar av blandad härkomst att välja mellan. Den som kom bort och la sig i hennes knä först, den blev det. Nästa gäng blev det en dvärgpinscher.

Stewe skrev:
> Skaffar man en "kamphund" så är det ett
> statement. Man vill signalera något.

Nä, jag tror inte riktigt det är sant. När fel sorts människor skaffar sig kamphundar kan det mycket väl vara för att de vill signalera något. Rent av mest troligt. Men att det skulle vara universellt, känns för mig ytterst avlägset.

Skurk skrev:
> Men att det
> skulle få precis alla personer att ändra sitt
> beteende, inte en chans..

Där är vi helt överens.

Jenny W skrev:
> En aggressiv hund hör inte hemma i samhället.
> Oavsett ras.

Tack. Du är fan helt fantastisk. (Jag förutsätter att även det omvända är sant. En hund utan aggressivt beteende bör inte drabbas av restriktioner på sin närvaro i samhället?)

Fritt utan att svara på någon... Jag kan inte längre räkna hur många gånger jag har blivit anfallen av en liten bjäbbig skitsak som inte fattat hur långt kopplet når, men det är lätt för mig att hålla räkningen på hur många gånger jag blivit anfallen av en hund med en matchvikt på över 10 kilo. Det senare har nämligen aldrig hänt. Det är undantagslöst en lite äldre tant som är ute och rastar en 2-5kilos jycke med jojo-lina, inte helt sällan är tant parkerad precis utanför porten, och jycken anfaller allt som kommer i närheten, och så fort den gjort behoven släpat tant upp jycken i bostaden igen. Tant... Ledsen, men kärringjävel, ta tag i hunden, ge den lite vägledning, och ge dig ut och gå med den. Motion kommer att göra både dig och hunden gott, och om du tar ditt förbannade ansvar och ger jycken en anständig trygghet varvar den ner. Att tafatt dra lite i kopplet och mumla "men hon som alltid är så snäll" när jycken anfaller mina ben kommer bara leda till att jag sparkar ihjäl den, och att inte göra någonting alls, gör att jag vill sparka ihjäl dig med. Satkärring, måtte hundhelvetet ge sig på dig en dag.

Nå, nu när jag lättat på trycket lite, ska jag nog klara den här veckan också.
Tack kära Happy-kollektivet, det kändes rätt bra.
B!

jomper skrev:
> Små bjäbbhundar är nästan aldrig uppfostrade
> öht, de borde förbjudas.

Det beror på att de är små. Ofta tar man inte behovet av att fostra dem på allvar pga deras litenhet. Det kan vara irriterande att lyssa på dem, men jag vet att jag kan sparka undan en närgången och bjäbbig liten spets ganska enkelt så hotet känns inte akut. Det är värre med närgångna kraftfulla hundar. Där får man ibland uppbåda alla sina dogwhisperskills för att hålla situationen kall.

JMT skrev:
> Jag utgår från att du drog till sjukan för att
> få diverse sprutor efter det där bettet? Får
> man något mer än stelkrampsspruta och ev
> antibiotika?

Jag började med att ringa sjukvårdsrådgivningen, där fick jag en utskällning för att jag lagt mig i ett hundslagsmål, det ska man aldrig göra tydligen. Nähä, jag ska gå hem utan vovve?
Sen stelkrampsspruta på vårdcentralen, o en uppmaning om att hålla koll. Nu börjar bölden gå tillbaka, ett tag tänkte jag att jag nog skulle få gå o be dem titta på den, den var i en konstig konsistens (liksom grynigt halvmjuk, kunde forma o den) o krympte inte.

Loadrunner skrev:

> Visst är det så att man behöver åtgärda
> hundägaren i första hand när sådana problem
> uppstår, hunden är oftast tämligen oskyldig.
> men tyvärr är det ofta så att man i praktiken
> också behöver avliva hunden, i sådana
> situationer som beskrivs, även om hunden
> egentligen inte har någon skuld. Till skillnad
> från ägaren.

Min förra hund var en dåligt avlad o dåligt hanterad schäfer med stora problem. Det var min första hund, köpt på blocket för 1:-, helt idiotiskt. Men väldigt väldigt lärorikt.
Hon gjorde utfall mot allt möjligt o hade fobier, men jag jobbade stenhårt med henne i åratal.
Helt enkelt för att det var min första hund, o jag kunde inte med säkerhet säga att det var henne o inte mig som det var fel på.
Tänk om jag gjorde som alla sa, avlivade henne o skaffade en ny.
Tänk om den hunden blev likadan.
Då måste jag avliva mig o skaffa en ny ägare åt hunden.

Mr B:
Jojolinan! Förbjud den jävla jojolinan!
Nu vaknade raseriet här på morgonkvisten. Inte en jävla hundägare verkar a koll på vare sig hund eller lina. Jag har långlina ibland, i träningssamanhang, men då är det en tjockare väl synlig lina som släpar i marken, o inte tillåter jag min hund att springa som den vill för det.

Ibland kan det vara bäst att låta doggarna rasa ut mot varandra, men då måste det ju finnas en rimlig chans att slagsmålet bara handlar om att mäta krafterna. När det är på liv och död kan man ju som husse/matte vara beredd att riskera lite för att rädda sin kompis.

Vid åtminstone två tillfällen var vi tvungna att bända loss en annan hund från vår och det var inte läge att låta den bita färdigt. Vid ett tillfälle var plastmatte en mobilsurfande, rökande blonderad bimbo som bara stod och skrek när killens gansterwannabe pitbulliknande psykhund tuggade vår hund i sidan. Tur för psykjycken att vår inte lyckades vrida sig tillräckligt för att få grepp om nacken på den. Då hade bimbon haft något att förklara för ägaren.
Ibland blir man bara trött...

Edit tillägg
Så fick jag också rasa lite

Senast ändrad:
Ett krav på munkorg borde ta bort det mesta av problematiken med hundar som biter andra hundar.
Det borde även lugna hundrädda när dom vet att hunden inte kan bitas.

//Ulf

sikkel skrev:
> Ett krav på munkorg borde ta bort det mesta av
> problematiken med hundar som biter andra hundar.
> Det borde även lugna hundrädda när dom vet att
> hunden inte kan bitas.
>
> //Ulf

Ja det skulle hjälpa. Men då måste man specificera hur munkorgen skall vara utformad. Vid ett av ovan nämnda bittillfällen blev vår hund faktiskt biten av en hund men en slags munkorg av kraftigt tyg där det är lite öppet framtill. Jycken lyckades ändå få in ett bett på vår hund med framtänderna. De kan vara jävligt envisa de där kamphundsliknande sakerna. Det är väl terrier i dem så det är kanske inte så konstigt.

Snuten skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Jag tror att detta är ett ypperligt tillfälle
> > att blanda in lokaltidningen eller kanske till
> och
> > med Aftonbladet.
>
> AB? Min fiendes fiende är min vän? Sova med
> fienden? Ja nöden har kanske ingen lag?

Ring GT eller GP istället (om nu AB är din fiende).

ratatosk skrev:
> Mr B:
> Jojolinan! Förbjud den jävla jojolinan!
> Nu vaknade raseriet här på morgonkvisten. Inte
> en jävla hundägare verkar a koll på vare sig
> hund eller lina. Jag har långlina ibland, i
> träningssamanhang, men då är det en tjockare
> väl synlig lina som släpar i marken, o inte
> tillåter jag min hund att springa som den vill
> för det.

Jo, den där jävla jojo'n alltså... Personligen tycker jag det är bättre med lös hund, än sånt skit-snöre, men jag ställer mig tvivlande till att jag hade litet på min jycke, så pass att den ens fått gå lös. (Nu är det ett teoretiskt resonemang, har som sagt inte hund)

Snuten skrev:
> Vid
> ett tillfälle var plastmatte en mobilsurfande,
> rökande blonderad bimbo som bara stod och skrek
> när killens gansterwannabe pitbulliknande
> psykhund tuggade vår hund i sidan. Tur för
> psykjycken att vår inte lyckades vrida sig
> tillräckligt för att få grepp om nacken på
> den. Då hade bimbon haft något att förklara
> för ägaren.

Fast det borde hon väl ha i alla fall?

Något orelaterat, men i alla fall.
Rätt länge sedan nu, men en väninna till mig "blev tilldelad" en skyddshund tillfälligt i samband med överfall, hot om våld & våldtäkt. Snällaste schäfern jag sett i hela mitt liv, tyckte jag. Tills det dök upp en dåre och var högljudd och otrevlig. Då visade det sig att även om det kändes tryggt för henne med en sådan hund, så saknades det viss kompetens från hennes sida, som gjorde att det där kunde slutat helt åt helvete. Vet inte hur vanligt, eller ovanligt det var, men det verkar som om man glömt läxan, och nu har börjat göra så igen. Läste om det för bara någon månad sedan. Fel "hundförare" på plats när fel sak händer, kommer alltid kunna sluta med katastrof. Det är för mig närmast en självklarhet att det inte behöver vara en "kamphund". Större jycke är av naturliga skäl ett större hot, men farlig hund, är farlig hund, oavsett storlek.

ratatosk skrev:
> Min förra hund var en dåligt avlad o dåligt
> hanterad schäfer med stora problem. Det var min
> första hund, köpt på blocket för 1:-, helt
> idiotiskt. Men väldigt väldigt lärorikt.
> Hon gjorde utfall mot allt möjligt o hade fobier,
> men jag jobbade stenhårt med henne i åratal.
> Helt enkelt för att det var min första hund, o
> jag kunde inte med säkerhet säga att det var
> henne o inte mig som det var fel på.

Känns som om du var medveten om problemet, och arbetade med det. Inte riktigt samma scenario som normalt avses, och som åtminstone jag ser refererat till i tråden. Sen får man ju göra en av-vägning. När är det mer skonsamt för jycken att ge upp, än att fortsätta utsätta den för vad som närmast är psykisk tortyr, om man inte gör några framsteg. Jag är personligen helt övertygad om bristfällig uppfostran är ett större problem för de flesta hundar utsatta för det, än för folk i dess omgivning. Det tar emot att säga det, men precis som det finns folk som är sjuka i huvudet, finns det hundar det helt enkelt inte finns något hopp för. Har man problem med sin hund, kanske man ska ta kontakt med en problemlösare, och se om det är hunden eller en själv det är fel på. Oftast är det en själv, tror jag mig ha förstått, och det kan korrigeras med hjälp av träning. Vilket är bäst för alla inblandade.

ratatosk skrev:
> Tänk om den hunden blev likadan.
> Då måste jag avliva mig o skaffa en ny ägare
> åt hunden.

Ska jag vara helt uppriktig finns det rätt många hundägare jag anser skulle avlivas, och då är jag ändå rätt glad för just hundar. Till skillnad från exempelvis hästfolk som stinker, och borde avlivas hela högen. Eller cyklister. En annan grupp illadoftande svinpälsar helt utan respekt för sina medtrafikanter. Nåja...
B!

Tråkig tråd.

Men argumenten kommer aldrig slockna om kamphundars vara eller icke vara.

Människor borde inte få finnas och framförallt inte farliga sådana.

Jag är uppväxt med hundar och har för tillfället fem hundar i grannskapet (tyvärr ingen egen ännu). Av dessa är minst 2 av vad folk skulle kalla kamphundar, de tillsammans med labradoren ovanför är väldigt trevliga. De kommer ofta springande mot mig och skäller när jag kommer vid staketet.

Antagligen ser det läskigt ut när två muskulösa hundar (är hyfsat säker på att det är amstaff) kommer springande mot en och skäller, men de ställer sig bara på bakbenen mot stakeket och vill hälsa. Om paret som äger hundarna tycker att man ser besvärad ut ropar de in hundarna och de vänder på fläcken och springer tillbaka. Labben ovanför är som en säck plysh, överdrivet snäll. De två andra hundarna som är någon form av terrier och någon annan småhund borde däremot bo någon annanstans. Eller i alla fall med någon annan, det enda jag ser honom göra med hundarna är att skrika åt dem när de skäller för att de vill hälsa eller leka.

Av detta drar jag följande slutsats. Grannen med de ledsna hundarna, som inte verkar kunna hantera sina hundar har tatueringar. Det verkar populärt att ha tatueringar om man också har någon form av kamphund som man inte kan hantera. Jag ser därmed ett tydligt samband mellan förmågan att hantera en hund och att ha tatueringar. Om vi förbjuder tatueringar antar jag att vi slipper alla problem med aggressiva hundar?

Luthman Photography skrev:
>
> Av detta drar jag följande slutsats. Grannen med
> de ledsna hundarna, som inte verkar kunna hantera
> sina hundar har tatueringar. Det verkar populärt
> att ha tatueringar om man också har någon form
> av kamphund som man inte kan hantera. Jag ser
> därmed ett tydligt samband mellan förmågan att
> hantera en hund och att ha tatueringar. Om vi
> förbjuder tatueringar antar jag att vi slipper
> alla problem med aggressiva hundar?

*ASG*

Tack för ett gott garv, slutsatsen var i sammanhanget lysande!! :-D

Luthman Photography skrev:
> Jag ser
> därmed ett tydligt samband mellan förmågan att
> hantera en hund och att ha tatueringar. Om vi
> förbjuder tatueringar antar jag att vi slipper
> alla problem med aggressiva hundar?

Så här blir det alltid när folk utan tatueringar skall lägga sig i hur man bäst hanterar problemen. Det är helt orimligt att förbjuda tatueringar bara för att några få missköter sig.

En mycket bättre och mer proportionerlig lösning vore att avliva hundägarens tatuerare i de få fall som verkligen uppkommer.

Nu känner ju du hundarna som kommer mot dig, men själv tar jag väldigt illa vid när det kommer en för mig okänd hund emot mig. Jag bryr mig inte om det är en snäll hund eller om ägaren har pli på den.

Ännu värre är det om dessutom hunden börjar hoppa eller liknande och ägaren dessutom försöker skratta bort det med "hen vill bara hälsa". INTE OK.

Tillbaka
Topp