Oj, vilken effekt, här sköter Happy rasandet medan jag gick o slaggade:)
Ska försöka svara på uppkomna frågor.
Det var ingen kamphund. Någon korsning, skulle gissa lite labb-schäfer-lite annat. Ca 30 kg hund.
(Beträffande kamphund rekommenderar jag att läsa på lite.
http://www.egetbevag.se/text1_63.html är en bok en vän till mig. Jag sover f.ö. ofta med en pitbull i sängen, min kompis hund. Min tanke är att vi måste ändra lite värderingar i vissa subkulturer, det vore så bra om de förstod hur coolt o hårt det är med Cocker Spaniel. Det krävs riktigt hårda män för att ta hand om en cocker. Om de bara visste. Passar bra i skinnväst med valfri logga med.)
Koppel är ju världens grej, men det hjälper ju inte när andra änden av kopplet inte beter sig. Saker kan hända. Man kan tappa kopplet, selen kan gå sönder, man kan halka på gruset som ligger kvar, man kan få en hjärnblödning o falla död ner eller få en meteor i huvudet, det är risker jag kan kalkylera med. Men det finns inte i min föreställningsvärld att man tar med sig sin aggressiva hund fram till en annan hund och _tillåter den att bita_.
Det var ju faktiskt det han gjorde. Kopplet var slakt när den bet.
Det existerar inte riktigt heller i min föreställningsvärld att Jordbruksverkets register har tolkningsföreträde. Till den grad att man inte bryr sig om att gå o knacka på dörren.
Hunden har rört sig runt ramberget, göteborg, o tydligen varit ett problem förut. Husse anmäldes redan i januari för misshandel sen han lappade till en dam som förslog honom att koppla hunden istället för att vråla åt alla andra att akta sig. Enligt skvallret på byn ligger den hussen nu på sjukhus, o det är hans vänner som tagit hand om hunden vilket förvärrat problemet. Enligt ytterligare obekräftat skvaller ska någon släkting ha hämtat hunden o flyttat den till centrala stan, så tyvärr Ylva, jag kan inte säga var den finns nu.
Absolut koppeltång, nja, jag ställer mig tveksam. Hundägarutbilningar o kanske körkort, ja tack.
Och jo JennyW, jag har så konstig humor att han heter Tourette. Han hette Tor när jag fick honom, men det låter ju som en gymnastikdirektör. Jag tyckte han var Lodur (efter min gamla älskade 90-talscrescent så klart) men det kunde inte min dåvarade flickvän uttala. Han är även Toremann o Tore. Här med sin favoritkamphund.