OT: Någon simkunnig?

Stampe

Ny medlem
Som sagt lite OT, men här finns ju så mycket kunskap samlad ihop med vänlighet! : )

Ja, i år är jag en sådan där "Klassiker-fåne" som någon skrev om i en VR-tråd, det gäller att passa på när flickvännen ställer upp som stöttepelare/delsponsor till ens flippade projekt. ; )

Skall alltså simma i Vansbro nästa helg, simkunnighet och våtdräkt har jag men vad i allsin dar skall jag smörja in händer/fötter med? Jag förstår att balsamet som jag köpte till VR via tips här (funkade kanon under de kalla natt-timmarna, tack för tipset!) inte fungerar i konstant vattenberöring. Vad skall man använda (vaselin, tigerbalsam eller hydralolja som gått varm)? Och vart köper man det?

Alltså ingen Mörksugga för mig, men jag kan stå och heja på er i första backarna innan jag åker till Vansbro...

Senast redigerad av en moderator:
Vaselin borde funka tycker jag. Används bla av vinterdykare på de få hudytor (läs ansiktet) som exponeras mot vattnet. Har dock ingen erfarenhet själv av detta.
Våtskor och våthandskar kanske inte är så skönt att simma med...

Lycka till i vattnet! =)

Om du har våtdräkt tycker jag du ska strunta i olika fetter etc. Det är ett elände att få bort efteråt och simningen är trots allt över på 35-60 minuter. Då utgår jag från mina egna erfarenheter, simmade 2002 i en 15 år gammal neoprendräkt med djup uringning.

Jag använde vanligt vitt vaselin 2002 (c:a 17 grader har jag för mig att det var). Smörjde armar, händer & fötter. Blev lite kall om händerna sista biten, men det var inte så det störde.

Kommer inte ihåg vart jag köpte det - men förmodligen på Apoteket.

Tackar!

Ingenting kontra vaselin är alltså rekomendationerna.

Räknar väl inte direkt att det är över på 35-60 min, jag lär nog få hålla på ett tag till. Får helt enkelt ta och gå till Apoteket för att höra efter, och sedan provsimma med de olika varianterna i helgen.

Per Å och Steel som provat på älven: Skall jag behålla armarna på (lösa delar, likt armvärmare) eller skall jag skippa dem?

Tjena, en till som simma vansbro alltså. Har också funderat på vad man ska ha mer än våtdräkt. Jag får gå till apoteket o skaffa vaselin då.

Jag körde med korta armar och långa ben. Har aldrig provat långärmat, men det finns ju många som kör med det. Kan dock tänka mig att det kan bli lite klumpigare om man har en våtdräkt modell tjockare.

Simmade också 2002 och använde ingenting på dom ytor som inte täcktes av våtdräkten. Frös inte nämnvärt men det hindrade mig inte från att få tokkramp i vaderna... =o)

Däremot så kan jag tipsa om att tejpa baksidan av knäen (heter det så?) om du simmar bröstsim och använder en våtdräkt som inte är avsedd för just simning. De som är avsedda för simning brukar vara extra tunna i lederna så att det inte skaver. Se bara till att raka bort eventuellt hår i närheten så att det inte blir benvaxningsstuket av det hela.

Happy är ju toppen!!!
Här får man ju hjälp med det mesta, och fort oxå!! Tackar!

Jordfräs: Räcker det med tejp i knäna, eller behövs det vid bröstvårtor och dyl med?

Dum fråga, men kan man använda cykelarmvärmare i detta fall (ihop med kort våtdräkt utan arm o ben)? Alltså funkar det med sådant material o simma i, det är väl liknande neoprenmaterial, eller är jag ute o cyklar?

Det är ångest. Lånad våtdräkt, har aldrig simmat över 1km och hatar att bada i kallvatten.
Dessutom går Mörksuggan i närheten...(snyft) och allt detta för att avsluta klassikern.

Knäna heter det väl fram(vid flertal) och knäveck bak (även vid flertal)

Kör på som de andra loppen:
Det gäller bara att göra det.

Nilebiker

Bröstvårtorna gjorde jag inget med och kände inget av det vad jag kan minnas. Jag märkte av knäskavandet på träningen innan så det var därför jag tejpade. Har du inte haft såna problem om du tränat med våtdräkt kanske du inte ens behöver tejpa. Minns att det såg ganska fånigt när jag rakat av en fläck eftersom jag har ganska lurviga ben...

Se till att ha grov tejp och ta till ordentligt eftersom det har en förmåga att lossna annars när vattnet har löst upp klistret.

Min våtdräkt såg ut som ett linne upptill (smala axelband, djup uringning) och sen ända ner till vristerna. Eftersom halsöppningen var så stor strömmade det vatten rakt igenom hela dräkten som rann ut vid fötterna. Trots det höll jag värmen litegrann och det blev varmare än om jag inte haft dräkt alls. Mest störande var att det bromsade så mycket, speciellt uppströms. Jag crawlade hela vägen och det hjälper ju till att hålla värmen uppe. Av klassiker-grenarna är Vansbro en baggis tycker jag, framförallt för att tävlingstiden är så kort. Lycka till.

Här är ytterligare en som skall simma och har viss ångest inför detta. Lånad våtdräkt modell 80-tal (mintgrön, gul och rosa) har jag tänkt använda och den är verkligen är hur ful som helst.
Hörde nånstans att folk använde ullfett för att smörja in sig med men jag tycker det låter väldigt obskyrt och skall inte prova detta medel själv.

Simträning är för övrigt riktigt tråkigt tycker jag och hoppas därför att jag tar mig igenom Vansbro-simningen så att jag slipper göra det nån mer gång. Om nån undrar, ja jag håller på med klassikern och simningen är sista grenen för mig.

/Johan

Stäng av allt vad ångest heter!!!! Vansbrosimningen är en piss i mississippi - har egentligen inte i klassikern att göra enligt min åsikt.

Avslutade min klassiker med just Vansbro förr året - o herre jäklar vilken ångest jag hade innan... Avskyr allt vad vatten heter, får mer eller mindre panik av en kallsup. Visst kan jag simma - bröstsim, men mer är det inte! Hade lånad våtdräkt (samma som jag sett till att Nilebiker får plaska fram de 3 km i i år - så den har vanan inne Matte...) från 1800-kallt. Långa ben och inga ärmar. Ingen smörja för övrigt - det behövs inte, "bara" en psykologisk grej - inget annat.

Lycka till alla happy-sälar!! Det kommer att gå hur lätt som helst!!!!!

Kram

Tack för dom orden!

Man har ju alltid ångest inför en ny prövning, men den blir mindre för varje gång...
Men det är som telisnisse skriver, så himla tråkigt att träna simning.... Efter 60 vändor i 25-meterspoolen hemmavid ger man upp, inte för att det är drygt på något sätt förutom att det är så jäkla tråkigt...

60 vändor i 25-meters bassängen!!!!!!! Satsar du på en supertid Stampe?????
För egen del blev det två test med våtdräkten på nere i sjön, bara för att känna hur det kändes att simma i nåt så "klumpigt". Inte minsta lilla träning överhuvudtaget för övrigt, så du kan vara LUGN - det kommer att gå hur lätt som helst!

De två första kilometerarna flyter du bara med strömmen, mer eller mindre. Den sista kan upplevas som lite jobbig - inte så mycket pga motströmmen som pga alla idioter som skall fram till varje pris och mer eller mindre försöker simma över en, men överlevde jag så är det lugnt för varenda kotte som ger sig på det - LOVAR!!!

anki Skrev:
-------------------------------------------------------
> 60 vändor i 25-meters bassängen!!!!!!! Satsar du
> på en supertid Stampe?????
>
Ehh, nej. Det är bröstsim som gäller, så det lär knappast bli någon tid att skryta om. Fast man hinner få upp en bra/energisnål teknik på 60 vändor...

Tack för tipsen! (och inspirationen!)

anki Skrev:
> Stäng av allt vad ångest heter!!!!

Men ångesten är en av de stora njutningarna, tycker jag :)

Har hört att simningen kan bli inställd om det är kallare än 15C (ingen risk i år, skulle jag gissa) - vad händer då med de som ska ta klassikern?

Den brukar inte bli inställd vad jag vet. Men ibland kortar dom av loppet så att det bara blir medströmsdelen (det är betydligt kallare i den andra delen) och då är det verkligen bara att flyta med...

Jag har också simmat Vansbro, och jag tycker precis som de andra som har gjort det att det är ett skämt.

Man får ha våtdräkt, tom strumpor för de som fryser om fötterna. Banan är c:a 2km nedströms och c:a 1km uppströms, man kan alltså istort sett flyta 2km och avsluta badutflykten med att simma 1 km.
1km simning borde inte kallas en prestation.
En medelmotionär behöver 12-15timmar för Vätternrundan och 9-11tim för Vasaloppet.
Vansbrosimmet måste förlängas till 8-12km för att det skall komma i närhetan av att kallas en prestation.

Obs
Vill man få en placering bland de 50(100) första måste man simma fort, då är Vansbrosimmet naturligtvis en prestation. Men för de vars mål bara är att inte vara långsammare i vattnet än på land är 2km flytning nedströms + 1km simning inte särskilt krävande.

Ni som skall göra det för 1a gången och har våtdräkt:
Ta det lugnt, det kommer att gå bra!

/Håkan

saltgurkan Skrev:
> Behöver man badmössa ?

Det är väl den man får för 500:- (istället för nummerlapp, och i olika färg beroende på startled)

Yepp, badmössa med nummer får du för staravgiften :)
Sen finns det massage att få efteråt också + duschar. Minns inte om det var nåt mer - hade inget behov av mer än duschen efteråt.

Den badmössan kunde du haft nytta av igår, Anki! ;-)

Jag och Anki provkörde Borås CA´s bana inför söndagen. I hällande spöregn!
Man hade kommit fortare fram med forskajak....

Plaskade runt i 1.18 (knappt simkunnig :-) 1998 i 14 gradigt vatten.
Våtdräkt men ej insmord funkade det helt utan problem.
Kall blev man men inte frusen.

Lycka till.

Mvh / Lars

Vad är det här för jäkla år?

När jag åkte Öppet spår var det -26 i starten, när jag cyklade vättern var det +9 och spöregn. Och nu är prognosen för söndagens väder i vansbro +12 och spöregn.... ; (

Är det här bara för att man skall kunna känna sig extra stolt över sin prestation när man jämför med polarna som fått smörväder, eller är det så att "Day of tomorrow" redan är här??

anki Skrev:
> Sen finns det massage att få efteråt också +
> duschar. kar som alltid följer strömmen
Duschar? Är det någon som blir svettig av att simma 3km i (i bästa fall) +17gradigt vatten?
Eller är kanske inte renheten på ån den allra högsta?

Stampe : Se det positiva, det blir varmare i vattnet än i luften ... ;-)

Lycka till !

Mvh / Lars

Lefty Skrev:
> Stampe : Se det positiva, det blir varmare i
> vattnet än i luften ... ;-)
>
> Lycka till !
>
> Mvh / Lars

: )

Man skall alltid försöka se det positiva i varje situation! Fast snart låter man väl som Robert Gustavsson i "Skenbart".... ; )

Hoppas nu inte att lokalbefolkningen försöker sabotera tävlingen på något sätt. Läste nämligen på VR:s hemsida att man under kvällen saboterat i Ödeshög genom att slänga ut häftstift och prylar... Kul killar, spänner dom upp fiskelinor i Mtb-spåren oxå?

Kanske slänger dom utt badankor i Vanån, bara för att alla ska se vilka "Klassiker" som bara flyter med strömmen istället för att simma ;-)

Mvh / Lars (som säkert blivit distanserad av en badanka vid "doppet" -98)

> Duschar? Är det någon som blir svettig av att
> simma 3km i (i bästa fall) +17gradigt vatten?
> Eller är kanske inte renheten på ån den allra
> högsta?

Jag gissar att det är ett sätt att lite snabbare återfå värmen i kroppen?

Hehe...
Råkade simma Tjejsimmet (sista kilometern uppströms) ett år då det var 15°C i vattnet. Hade inte en aaaaaaaning om att man behövde våtdräkt (herregud, det är ju inte havet!) och smörja in sig? Vad är det för trams? *flinar brett*
Okunskap räddar en från extra bagage...typ.
Att hoppa i vattnet var som att få en spark i bröstkorgen, men 1000 meter senare klev jag upp högröd och svettig! Blev nästan arg över att bli erbjuden VARM saft, när det enda jag ville ha var en liter kallt vatten! Nästan fnissigt.

Smörja händer och fötter? Polarexpedition? Ni ska ju simma. Veva upp lite fart så ska ni se att det blir finfint med värme! Om inte annat kan ni ligga och guppa framför en startvåg snabba simmare... Då får ni slåss för livet för att inte bli översimmade! ;-)

Lycka till alla modiga vattendjur!
Jag åker mörksuggan istället.

/Fisken

Det är ju rena rama värmeböljan i vattnet där uppe! 16,9 resp 16,2 grader så ni kan vara lugna alla glada plaskande happyiter - det kommer att gå som en dans! Ni får det varmare i vattnet än de som skall ut o jaga suggor som det ser ut. 15 grader o regn är vad Rättviksvädret säger om morgondagen. Fast så illa som -00 kan det nog inte bli... Då kom vattnet o leran o MÖTTE oss när vi kommit uppför Backen, o sen länspumpade de campingen när vi kom tillbaks.

Lycka till att plaskande happyiter - vare sig ni gör det i våtdräkt eller på cykel!

En annan försöker intala sig att det inte är lika blött o jäkligt o dant uppe i Sthlm som det är här nere. Det bådar inte gott inför SM-veckan... Nån som har en tvättstuga att låna ut???? Nånting säger mig att kläderna kan bli "lite" leriga...

kram

Tillbaka
Topp