[OT] Någon som bytt fönster nyligen och vill dela lite priser

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 54554

Guest
Tog in offert på fönster från Mockfjärds. Kändes orimligt dyrt, 100 papp för fyra fönster. Iof två takfönster i badrum som blir lite special men ändå. Någon som har erfarenhet från fönsterbyte nyligen. Hade tänkt en helhetslösning för att det kändes smidigt men kanske får man tänka om.

Hur mycket arbetstid räknade de med? Borde väl räcka med 2 man i 2 dagar inklusive transporter mm. Har de flyt så kanske det hinns med på en arbetsdag, men det är väl rimligt att ta höjd för två om det krånglar någonstans.

Vilket skick är nuvarande fönster i? Jag tycker mig märka att det gått lite hysteri i att byta fönster "bara för att"

De är dåliga. Det är på den sida som är utsatt. Ett är rejält slut och måste bytas innan vintern.

Fundera lite på om det var något knas med montering eller plåtarbeten så att det inte blir samma sak igen. Har de ruttnat helt?
Har själv just renoverat 7 gamla källarfönster (2 kvar). De såg ut som kriget, men efter skrapning och karvning var det bara ett par mindre bitar trä som behövde bytas. Dock tar det oääändlig tid med all väntan efter oljning, kittning, grundmålning och målning

Är det treglasfönster från 1989 är det nog något du kan byta ut med gott samvete om de är dåliga! De är mycket svåra att reparera och är sällan särskilt bra ens från början.

Tycker det inte låter helt orimligt med 100'
1/2 är matrial
. Beroende såklart hur det ser ut .
Men sällan det bara är att lyfta ur gamla fönster och ställa in nya och tro det är klart.
På utsidan är det lite plåtarbeten, foder, utsalningar och målning .
På insidan ska det snickras utsalningar o foder, fönsterbänk och ev målas
Takfönster kräver oftast lite nya pannor med mera strul o pill på utsidan och på insidan nya gipsskivor spackling o målning .
Sen ska det städas och åka till tippen ..
E dom mer noga med arbetsskyddet än jag kanske en ställning ska upp också ..
//snickarn..

Var 10 år sen vi bytte fönster i stallet snickaren som vi brukar anlita hadde inte tid så vi fick tag i två stycken som kom och gav offert .De skulle ha två veckor på sej byta sex stallfönster och sätta in en dörr
(putsad tegel ). Men som tur var kunde snickaren vi brukar anlita ta jobbet och göra lite medan han hadde väntetid på jobbet han höll på mej .Tog han ungefär tre dagar effektiv tid och mindre än halva priset men då städade vi och bar in saker på kvällen till honom. Så kan löna sej ta in fler offerter

Svärmor bytte några förra året. Lokal snickare men standardfönster (treglas) från någon av de stora leverantörerna. Råkade ha en bild av offerten i mobilen. Mycket snyggt jobb.

fönsteroffert.jpg

/Johan

När vi bytte hade jag också mockfjärds hemma. Men tog sedan in offert från några snickarfirmor istället. Resonerade som så att jag hellre bestämmer vilken snickaren ska vara än att fönsterleverantören gör det.

Edit. Även jag hittade offerten. Gjordes för ett år sedan. 15 enheter och arbete samt arbete för två ytterdörrar (jag köpte dörrarna själv) kostade 189000:- med rot. Elitfönster

Senast ändrad:
Mockfjärd verkar vara dyra.
För ett par år sen bytte vi på hela 70-tals kåken (1 1/2plan). Ca dussinet fönster och fyra altandörrar.
Lokala Mockfjärdsrepresentanten ville ha 360’ (inkl en ytterdörr) efter ROT-avdrag.
Lösa fönster+dörrar från en fönstertillverkare vart typ 80-90’.
Så jag tjurade ihop och gjorde det själv med farsgubben. Sparade väl en kvarts mille på det. Lätt värt det! Och inte jättesvårt bara man är någorlunda noggrann.
För den kvarts millen hade en snickare kunnat jobba många timmar?

Tog in offert på fönster från Mockfjärds. Kändes orimligt dyrt, 100 papp för fyra fönster. Iof två takfönster i badrum som blir lite special men ändå. Någon som har erfarenhet från fönsterbyte nyligen. Hade tänkt en helhetslösning för att det kändes smidigt men kanske får man tänka om.
Mockfjärds är kända skojare
Håll dig så långt ifrån dom du bara kan.
Att byta fönster och dörrar om du ska ha kvalitet (och inte polska plastfönster) med trä och alu kostar ungefär 15000/enhet monterat och klart.
Fasta fönster är billigare och dörrar är dyrare men snittet är ungefär 15000/enhet

Det kanske är värt att undersöka om en bättre snickare kan bygga nya fönster kring de befintliga kassetterna? Fönsterglas är numera bristvara. Det är i regel endast den yttre ramen som är dålig.
I vårt ”nya” hus finns treglaskassetter i rätt murkna 1980-talsbpgar, de underhölls tyvärr dåligt eller inte alls av gamla ägaren. Efter 5-6 omgångar med roslagssmörja (fönstren är tyvärr bruna, sämst tänkbara färg pga hög temperatur vid solinstrålning) är de rätt stabila och jag tänker fortsätta med en årlig insmörjning, kanske byta en och annan list om jag kan få tag på teak i rätt dimension.
Underhåll löner sig alltid. I den mån fönstren ÄR möjliga att underhålla. ”Underhållsfritt” betyder att de inte går att underhålla.

Edit; i vårt gamla hus låt vi en duktig snickare bygga nya fönster som passade i de befintliga fönsteröppningarna. Samtliga med olika mått, gammalt 1800-talshus. Komplett tvåluft, profilerade, spröjsade, linoljemålade, kulturglas i ytterram, monterade och klara gick på hälften av ett anbud på fönsterbyte från någon av drakarna. Men det var mer än tjugo år sedan så hur det ser ut idag vet jag förstås inte, men nog har jag mina misstankar.

Senast ändrad:
Vi skickade alla husets 19 fönster på glasbyte och restaurering i höstas. Samma fönsterbågar, men nytt och mycket enegieffektivare glas. Skrapning, kittning, målning, montering. Knappt 85k gick det på. Märkbar skillnad i kallras och innertemperatur.

3 större treglasfönster + 6 källarfönster (varav två öppningsbara) + 1 litet toafönster, helhetslösning (ej lokal snickare) med Elitfönster får vi just nu installerat för 108k efter ROT. Så offerten verkar inte vara helt ute och cyklar för liknande jobb. Skönt med någon som tar helhetsansvar till fastpris ändå.

3 större treglasfönster + 6 källarfönster (varav två öppningsbara) + 1 litet toafönster, helhetslösning (ej lokal snickare) med Elitfönster får vi just nu installerat för 108k efter ROT. Så offerten verkar inte vara helt ute och cyklar för liknande jobb. Skönt med någon som tar helhetsansvar till fastpris ändå.
Men 108 papp EFTER rotavdrag. Det är ju inte klokt egentligen. Jag byter ett fönster på mellan en och två timmar, komplett med borttagning av gammalt fönster, och utvändig salning samt foder. (Invändig smyg tar längre tid.) Vad är det de tar betalt för? De måste vara påfallande dåliga tekniskt.. ?

Men 108 papp EFTER rotavdrag. Det är ju inte klokt egentligen. Jag byter ett fönster på mellan en och två timmar, komplett med borttagning av gammalt fönster, och utvändig salning samt foder. (Invändig smyg tar längre tid.) Vad är det de tar betalt för? De måste vara påfallande dåliga tekniskt.. ?
De tar betalt för att du som kund inte ska behöva fundera, och de tar väldigt bra betalt för det. :)

Intressant läsning, har inget att tillföra i just frågan men tar just nu in offerter för att renovera 8 st fönster, kopplade tvåglas från 1932.
Har ingen aning om vad sådant kostar så om ngn vet lite om det så vore information intressant.

Efter att läst ovan är jag VÄLDIGT glad att jag haft turen att både kunna prioritera tiden och viljan att våga prova göra jobbet själv.
Bytte 3 fönster i somras. Behövde fulgjuta lite att skruva karmskruven i så det blev bara ett fönster per dag.
En del har inte tid. En del har inte viljan. Några kanske bara vill unna sig att vara lite lata. Respekt för allt det.
Men jag är övertygad om att alla kan. ?
(Ville väl inte säga mer med detta än att jag upplever bekvämlighet som orimligt dyr ibland)

Efter att läst ovan är jag VÄLDIGT glad att jag haft turen att både kunna prioritera tiden och viljan att våga prova göra jobbet själv.
Bytte 3 fönster i somras. Behövde fulgjuta lite att skruva karmskruven i så det blev bara ett fönster per dag.
En del har inte tid. En del har inte viljan. Några kanske bara vill unna sig att vara lite lata. Respekt för allt det.
Men jag är övertygad om att alla kan. ?
(Ville väl inte säga mer med detta än att jag upplever bekvämlighet som orimligt dyr ibland)

För mig är det enklare att göra en logga och fakturera för det, men förstår hur du tänker.

Vi skickade alla husets 19 fönster på glasbyte och restaurering i höstas. Samma fönsterbågar, men nytt och mycket enegieffektivare glas. Skrapning, kittning, målning, montering. Knappt 85k gick det på. Märkbar skillnad i kallras och innertemperatur.

Har du tips på firma?

Det gäller de flesta hantverksjobb, det är helt groteska priser för sånt som många faktiskt kan göra själva.
Och då var vi där igen. Vad debiterar du själv pr timme?
Hursom, Hantverkarna är inte speciellt dyra, det är däremot skojarfirmorna som satt i system att förvanska husfasader.

Det gäller de flesta hantverksjobb, det är helt groteska priser för sånt som många faktiskt kan göra själva.
Jag skulle vilja säga att det är groteska löner på skrivbords"jobb" som nästan alla jag känner kan göra. Säkert 98 % av alla Jag känner har skrivbordsjobb och tjänar typiskt 2× mer... minst och bara nån enstaka av dom skulle klara av att byta ett fönster

Senast ändrad:
Har några krav på hantverkare:
De ska veta vad de håller på med och göra ett bra jobb.
De ska ta rimligt korrekt betalt i betydelsen så mycket som behövs men inga regelrätta blåsningar där de tar avsevärt mer än konkurrenterna.
De ska kommunicera om det behövs.

Hittills har jag lyckats skapligt minus ett takbyte. När jag har varit tvungen att ta in offerter från okända firmor så har jag dock stött på en hel del oseriösa rackare.

Edit; i vårt gamla hus låt vi en duktig snickare bygga nya fönster som passade i de befintliga fönsteröppningarna. Samtliga med olika mått, gammalt 1800-talshus. Komplett tvåluft, profilerade, spröjsade, linoljemålade, kulturglas i ytterram, monterade och klara gick på hälften av ett anbud på fönsterbyte från någon av drakarna. Men det var mer än tjugo år sedan så hur det ser ut idag vet jag förstås inte, men nog har jag mina misstankar.

Tjena!

Det är fortfarande så att det oftast är billigare att göra så eller att renovera gamla fönster. Sen får man ju dessutom fönster som kan hålla hur länge som helst.
Det var en säljare från Mockfjärds som knackade på hos mig och ville sälja på mig skiten. Jag var på humör för att driva lite med honom, så när han kom till livslängden på hela 40 år så kontrade jag med att dom nuvarande fönstrena är ju över 90 år gamla, då låter ju 40 år jättedåligt. -Jo, men du behöver ju inte underhålla dom.
Fast för dom pengarna du säger att det kostar så kan jag betala en målare för renovering många gånger om. Eller göra det själv för kaffepengar.

Och då var vi där igen. Vad debiterar du själv pr timme?
Hursom, Hantverkarna är inte speciellt dyra, det är däremot skojarfirmorna som satt i system att förvanska husfasader.
Jag tycker bara att vi borde lyssna mer på vetenskapen, som det brukar heta.

Visst det kostar extra att ta in helhetsleverantörer men vi gjorde det för att slippa bry oss om något vi absolut inte var intresserade av annat än att vi får bytt våra fönster till ett fast pris. Det betyder ju inte att man måste välja den dyraste leverantören heller.

Som jag skrev ovan bytte vi för några år sedan. Sex fönster, en altandörr och entredörren. Det skiljde mer än det dubbla mellan den billigaste leverantören, Morups, och den dyraste, som var Mockfjärds. Sen spritt i det spannet.

Makes sense, lite som att dunning kruger åberopas av.....
Och att det är ett grovt retorikfel att påstå att motparten begår retorikfel.

Jag skrapade och målade ytterkarmen på mina fönster för typ 15 år sedan, börjar bli dags igen ? de var i varierande grad av förfall.

Så där lite generellt, ingår fönster från 1960 i den bra eller dåliga perioden?

Oavsett är det nog bara de tre som sitter direkt exponerade som kan behöva bytas, övriga 4 plus två altandörrar sitter under överhäng, så de klarar sig nog bra att renoveras och uppgradera till energiglas i någon form.

Jag skrapade och målade ytterkarmen på mina fönster för typ 15 år sedan, börjar bli dags igen ? de var i varierande grad av förfall.

Så där lite generellt, ingår fönster från 1960 i den bra eller dåliga perioden?

Oavsett är det nog bara de tre som sitter direkt exponerade som kan behöva bytas, övriga 4 plus två altandörrar sitter under överhäng, så de klarar sig nog bra att renoveras och uppgradera till energiglas i någon form.

Tjena!

1960 så bör det definitivt vara av bra kvalitet. I början/mitten på sjuttiotalet så började man med massa budgetlösningar i husbyggandet. Mitt förra hus var från 1974 och det var gränsfall för mig, men nogrann undersökning gav mig att det mesta var byggt rätt. Sen behövde jag något praktiskt och billigt som jag kunde flytta till hyfsat fort.

Skulle aldrig köpa en kåk byggd på 80- eller 90-talet. Beror inte bara på kvalitetsfråga, beror ocskp delvis på att jag tycker husen var snyggast fram till mitten av sjuttiotalet. Sen försvann charmen i husbyggandet på nått sätt. Kataloghus precis överallt.

I morsans kåk sitter det kopplade 2-glas från ca.1940/50, träet i karmar och bågar är stenhårt! Inte en skada på träet på minst 70 år alltså.

Tillbaka
Topp