[OT] Någon som läser böcker? Boktips?

Gumae

Ny medlem
Många gånger efter en härlig ride så brukar jag lägga mig med en god bok ett tag och bara njuta. Glider in i läsperioder ibland och då är det alltid kul med tipps från andra. Kan själv tippsa om en bok som jag snart läst ut (som jag fick idag). Scar Tissue, Anthony Kiedis självbiografi! Läs den!

Röde Orm är en klassiker Tnt! Läst den för ett tag sen. Min föreställning av Röde orm som person är nog ganska lik dig med skägg Tnt ;)

Gumae skrev:
-------------------------------------------------------
> Min föreställning av Röde orm som person är nog ganska lik dig med skägg Tnt ;)

Hm, jag går inte på det där med de vita särkarna, så om man bortser från de aspekterna av Röde så tack - tror jag. :)

Liftaren guide till galaxen!! Tänkte precis hylla den! Sjukaste, stördaste, mest underbara och skönaste bok jag läst!

Fast skillnaden är att Liftarens Guide skulle kunna ha hänt på riktigt! ;)

Senast redigerad av en moderator:
Tycker man om "Liftaren Guide till Galaxen" så kan jag rekommendera "Starship Titanic". Historien är Douglas Adams, men det är om jag minns rätt Terry Guilliam (stavas nog inte så) som har skrivit ner den.

Annars så är "En underbar torsdag" av John Steinbeck och "Marken under hennes fötter" av Salman Rushdie väldigt bra också.

Cakeman skrev:
> New york-trilogin av Paul Auster förändrade mitt
> sätt att se litteratur. Bättre än så blir det
> inte!

Hmm, fick den att läsa på engelskan i Gymnasiet. Var väldigt svår att komma in i och att förstå. Men så småningom började man inse hur boken skulle "behandlas"

Parfymen, av Patrick Suskind. En mycket speciell läsupplevelse (som så ofta så är filmen ine alls lika bra som boken).
Talismanen, av Stephen King.En rejäl, klassisk, välskriven berättelse om gott och ont (inspirerad av Tolkien antar jag - men ändå inte bara en sämre kopia utan).
Någon bok av PG Wodehouse - mycket lustig underhållning bland engelska grevar och lorder.
Profeten av Kahlil Gibran. Tänkvärd minst sagt.

Gummi-Tarzan, Gusten Grodslukare mfl av den äkta Kierkagaard

finns inget bättre än läsa 1-100 sidor innan man sommnar
underbart med alla dessa pocket vaianter osm finns precis överallt, bara att plocka ngn som verkar intressant.
Kallocain av Karin Boye
jag mins att jag sprang ron mclarty
den ryske debutantens handbok gary shteyngart
djävulen och fröken prym paulo coelho
eddies oäkting william kowalski
löpgravsvägen kari hotakainen
kalla det vad fan du vill majaneh bakhtiari
mannen utan öde imre kertész
mörker som gör dig gott thomas engström
bortom ljus och mörker lotta thell
och piccadilly circus ligger inte i kumla håkan nesser
jonas eckel karin fossum
pojken som inte fanns, pojken som kallades det dave pelzer
fågelbovägen 32 s ara kadefors
mannen som dog som en lax mikael niemi
kollektivt självmord arto paasilinna
alla familjer är psykotiska douglas coupland
hjälp jag heter zbigniew zbigniew kuklarz
cirkus direktörens dotter jostein gaarder

detta är exempel på lättläst skitkul, grymma, ledsamma tankvärda historier...
annars farbror tolkiens historier är aldrig fel ... liftarens guide är hel sjuk.... en annan totalt skitbra fantasyserie är tomas covernant den klentrodde, den rekomenderas varmt.

Neuromancer, Mona Lisa Overdrive m fl böcker av William Gibson
Nights Dawn Triologin av Peter F Hamilton (plus allt annat han har skrivit).
Sagan om Ringen av JRR Tolkien
Allt som John Le Carre skrivit
Populär musik från Vittula av Mikael Niemi
Böckerna om Röde Orm har ju nämnts ovan.

Som den båt (och även cykel) tok jag är så tipsar jag om två böcker om hav och båtar.

1. En otrolig seglats av Tristan Jones den i särklass bästa bok jag läst.

2. Ensam med Havet av Naomi James en mycket tuff kvinna som ensamseglade jorden runt.

Bosse

No tears for queers är ett kanontips. Omskakande som få.

På rak arm;

Skönlitterärt:
Middlesex av Jeffrey Eugenides
Buddenbrooks : en familjs förfall av Thomas Mann
The wind-up bird Chronicles; Kafka on the beach; Norwegian Wood av Haruki Murakami
Leviathan; Slumpens musik; Dårskaper i Brooklyn; Resor i Skriptoriet; Orakelnatten (helt enkelt det mesta) av Paul Auster

Mindre skönlitterärt:
Brev från Nollpunkten av Peter Englund
Dueling with O sensei; Grappling with the myth of the warrior sage av Ellis Amdur
Vete, vapen och virus samt Undergång av Jared Diamond.

Det finns för mycket bra böcker där ute.

"Ebenholts" av Ryszard Kapuscinski. En bok som man önskar att man mindes varenda mening ifrån. Han måste vara en av de bästa reportrar som finns och hans berättelser och reflektioner, främst från Afrika, där han rapporterat ifrån i närmare 50 år, är svårslagna.

"Min son fäktas mot världen", av Björn Rahnelid. Om fördömanden och folks vilja att skvallra, samt hur det kan drabba oskyldiga i flera generationer.

"Ondskan" av Jan Giou. "Stålbadet" och "Asfåglarna" av Anders Harning (Grymma!), "Processen" av Franz Kafka, även de med heroiska skildringar av sig själva och sina sexuella debuter.. Inte olik Giou.

"Det är aldrig för sent med en lycklig barndom" av Ben Fuhrman.. Hur klarar sig maskrosbarnen?

Såg igår en dokumentär om Pratt, Giuou och IB-affären.. "Makten och sanningen" Pratt skrev en bok om det hela, verkade intressant! G W Persson var med i dokumentären också. Roliga kufar alla tre! Heders!

Kan bara hålla med Cakeman;

Cakeman skrev:
> New york-trilogin av Paul Auster förändrade mitt
> sätt att se litteratur. Bättre än så blir det
> inte!

Dessutom så är Berättelsen om Pi av Yann Martell en trevlig liten bok. OBS, inte alls lik New York trilogin!

John Ajvide Lindqvist - Låt den rätte komma in
Neil Straus- Game
Arto Paasilinna - Livet är kort Rytkönen lång

/STEFAN

TigerMale skrev:
> Scar tissue. anthony kiedis' självbiografi
>
> iskallt och stenhårt- rickard flinga
>
> läs dessa och få omskakat allt du trodde du
> visste om något

Fan vi verkar ha flera saker gemensamt TigerMale ;) Estland, Red Hot Chili Peppers, Eugslagu Leivad m.m ;)

En favorit är Harlan Coben i genre "mystery". Hans nyare finns i svensk pocket, mest känd är nog "Berätta inte för någon". Ej översatta är sviten om sports agent Myron Bolitar och hans coole sidekick Windsor Horne Lockwood III. Rekommenderas.

Om man gillar vetenskap, och särskilt spekulativ sådan, kan jagg rekomendera "Dragons of Eden" av Carl Sagan. Den handlar om uppkomsten av människans intelligens enligt herr Sagans egna teorier. Roligt för en Darwinist som jag ;)

I övrigt verkar juh den där Paul Auster vara en trevlig prick. Får spana in honom på nästa mingelparty.

Marie Jungstedt skriver otroligt bra svenska kriminalromaner, bör läsas!
Arnaldur Indridason, skriver även han grymma böcker, bör också läsas!

Samtliga finns på bokus.com

En mer populärkulturell journalistisk bok jag verkligen kan rekommendera är producenten Joe Boyds "White Bicycles - Making music in the sixties".
Joe Boyd är ju inte direkt det mest kända namnet, men listan över artister han har jobbat med och mött är längre och bredare än någon annans. Från att ha rört sig i folkie-kretsar i USA i början på 60-talet jobbade han som tour manager för olika blues- och jazz-turnéer med artister som Muddy Waters, Sister Rosetta Tharpe, Reverend Gary Davis, Miles Davis, Art Blakey och Duke Ellington.
Han upptäckte Paul Buttefield Blues Band och satte i princip ihop Lovin Spoonful innan han flyttade till London där han redan 1964 försökte signa The Spencer Davis Group.
I London blev han i och med sin klubb UFO navet i psych-scenen och efter ett misslyckats med att signa The Move producerade han Pink Floyds första singel Arnold Layne.
Han producerade även Keith West's Tomorrow, The Incredible Stringband, och senare Fairport Convention.
Sist men inte minst upptäckte han Nick Drake, och producerade/jobbade med alla hans album.

Det som gör boken läsvärd är ändå Joe Boyds humor, analyser och förmåga att sätta utvecklingen under 60-talet i ett historiskt perspektiv. Boken är även kryddad med anekdoter om bl a Newport '65, ISB's (och hans egen) karriär som scientolog och hur Bob Dylan snor hans ligg. Fantastiskt bra.

Brakastruten skrev:
> Jan Giou

Jag trodde det stavades Jan Gijooh.

Björn Ranelid rekommenderas verkligen, fantastisk självinsikt den mannen besitter. Kolla in hemsidan: http://www.bjornranelid.se

paul auster är tung. särskillt leviatan och slumpens musik.

hesse är ju ett annat måste och då särskillt sidharta. bland en av mina absoluta favoriter.

sen är det väl bara din egen smak som sätter gränser.

läser just nu gentlemen av klas östergren och den växer och blir bara bättre för varje sida jag läser.

Paolo Coelho och Isaac Asimov är favoriterna, Jon Krakauers bok "Into thin air", en sann berättelse om en katastrofal everest-expedition är väldigt bra, även Krakauers "Into the wild" är intressant.

Allt av William Gibson. Läser nu hans nyaste "Spook country" som även den är sjukt bra.

Sen tipsade Scand om "Låt den rätte komma in" Av John Ajvide Lindqvist som är riktigt bra, sådär smutsigt läskig.

Ian Rankins böcker om Rebus,bör läsas kronologiskt men de första böckerna är inte översatta till svenska så det är bara att läsa på engelska.Det är väl värt besväret.

Jag har under sommaren läst en bra bok (iofs engelsk text eftersom den köptes i London):
Paul Kimmage ROUGH RIDE behind the wheel with a pro cyclist -mycket intressant bok om 80-90 talets hårda proffstävlingar ur en domestic synvinkel och hans syn på doping som han numera är engagerad i arbetet mot.
Boken var så fängslande att det ibland inte gick att sluta läsa :-) T

Jag kör med talbok. Perfekt när man pendlar till jobbet eller går och renoverar där hemma.

Just nu i MP3 spelaren är Det gyllene mötet av Alistair MacLean

Senaste året har jag hunnit med följande böcker

Da Vinci koden (Dan Brown)
Vägen till Jerusalem (Jan Guillou)
Tempelriddaren (Jan Guillou)
Riket vid vägens slut (Jan Guillou)
Arvet efter Arn (Jan Guillou)
Madame Terror (Jan Guillou)
Axel von Fersen - kvinnotjusare och herreman (Herman Lindquist)
Från istid till framtid (Herman Lindquist)
Havets Vargar (Michael Tamelander och Jonas Hård af Segerstad)
Berlin - slutstriden (Antony Beevor)
Kreta - Erövring och motstånd (Antony Beevor)
Natt utan slut (Alistair MacLean)
Mannen från Barnsdale (Dick Harrison)
Sagan om ringen (J.R.R. Tolkien)
Sagan om de två tornen (J.R.R. Tolkien)
Sagan om konungens återkomst (J.R.R. Tolkien)

Säkert glömt någon men samtliga av dessa böcker har varit riktigt trevliga. Lär ha lyssnat klart på nuvarande bok under dagen och nästa blir Brödraskapet av Robyn Young.

Tillbaka
Topp