[OT] Någon som läser böcker? Boktips?

Se där, var det så han stavade det! "Jan Guillou"... Nåväl jag fick med ljudet i alla fall. Kunde ha blivit "Diggiloo" eller "glue" lika gärna, som han stavar det! :-)

Isaac Asimovs gigantiska serie om "Stiftelsen", från Jag, robot och frammåt är smått magiska. Även "Nemesis" är ok.

Arthur C Clarkes 4 böcker om "Rama" där de två första håller riktigt, RIKTIGT hög SiFi-klass medan trean och fyran är bra. Den sista, "Rama revealed" verkar inte finnas översatt till svenska.

Tom Sharpes "Wilt" är rätt kul också.

Allting med James Ellroy. Helt sjukt bra noir deckare. Läs framförallt; White Jazz, American tabloid och The cold six thousand.

Bästa böckerna jag någonsin läst.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har fastnat i att lista lästa böcker, här är top 25:

Tolkien, J. R. R. Sagan om ringen
Irving, John En bön för Owen Meany
Rand, Ayn Atlas shrugged
Östergren, Klas Gentlemen
Bengtsson, FG Röde Orm
Larsson, Stieg Luftslottet som sprängdes
Larsson, Stieg Flickan som lekte med elden
Hesse, Herman Siddharta
Larsson, Stieg Män som hatar kvinnor
JRR Tolkin Billbo
Tamas, Gellert Lasermannen
Steinbeck, John En underbar torsdag
Nesser, Håkan Kim Novak badade aldrig vid Genesarets sjö
Hornsby, N High fidelity
Irving, John Ciderhus reglerena
Pasalina, Arto Harens år
Churchil, Winston Min ungdom
Jago, Lucy Norrsken
Heller, Joseph Catch 22
Singh, Simon Kod boken
Khale, Sigrid Jag valde mitt liv
Steinbeck, John Riddarna kring Dannys bord
Pasalina, Arto De hängda rävarnas skog
Pollak, Kaj Lära genom möten
Kafka Processen

/Thomas

läste ut tärningsspelaren för några dar sen, hyfsad bok om knasig psykolog som låter tärningen bestämma hur han ska leva sitt liv

annars läser jag mest facklitteratur

Den här tråden var bra, den fick mig att komma på att det var länge sedan jag läste någon bok. Det sista jag läste och kommer ihåg var nog stiftelsetrilogin av Isaac Asimov som redan nämnts, rekommenderas. Har en rad med olästa böcker i bokhyllan, kanske skulle läsa lite istället för att surfa runt...

Tjena!

Jag fick en bra bok av Markus F när jag fyllde 25.. Borde finnas i allas bokhylla..

cykelrep.jpg

http://www.vertigo.se/cykelrep.htm

Gumae skrev:
-------------------------------------------------------
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Scar tissue. anthony kiedis' självbiografi
> >
> > iskallt och stenhårt- rickard flinga

> Fan vi verkar ha flera saker gemensamt TigerMale
> ;) Estland, Red Hot Chili Peppers, Eugslagu Leivad
> m.m ;)

ja, scar tissue var verkligen intressant att läsa.

ps. Küüslaugu leivad heter det ju:D

Alla böcker i serien om Belgaron, Mallorea, Belgarath och Polgara, av David & Leigh Eddings.
De slår Sagan om ringen böckerna med hästlängder.

Fasen, man vet att en bok är bra när man inte vill att den skall ta slut.
Börjar närma mig slutet på Perdido street station, får nog kolla in China Miévilles andra böcker.

Intressant blanding av teknik, steampunk och 'magi'. =)

Dax att väcka den tråd tycker jag.

Läst China Miévilles böcker efter 42hz:s tips. Dessa hade jag inte hittat om jag inte läst om dem här, tack för de tipset.

Någon som har några andra bra boktips på lager? Håller på med Cryptonomicon av Neal Stephenson just nu men den räcker nog inte hela semestern.

//j

Ahh, skoj, började just läsa The Scar, hoppas den är lite bra som Perdido. Fast jag undrar om inte Iron Counsil är hans andra bok?

Jag har läst lite av Douglas Coupland på sistone, kan varmt rekommendera Hey Nostradamus, men även Miss Wyoming och Girlfriend in a Coma, hans övriga böcker har jag inte läst eller inte uppskattat nå särskilt.

Handlar om folk som växer upp och tar några trevande steg in i vuxenvärlden på åttio och början av nittiotalet. Innehåller en del lustiga popkulturella referenser men tar ändå upp intressanta frågor som väl alla bör finna sina svar på.

Läs!

Håller just nu på med Nina Björks bok Under det rosa täcket. En kalasbra bok där hon förklarar sin syn på feminism och vad den ska vara bra för. Hon har även lyckats förklara för mig varför jag och mina gelikar blir irriterade på feministernas anspråk på ett bra sätt.

Vill man inte läsa hennes bok kan man läsa hennes artiklar i Dagens Nyheter, de brukar ofta vara läs- och tänkvärda.

Läs " Dvärgen" av Pär Lagerkvist. Den finns även som riktigt bra talbok med Jan-Olof Strandberg som inläsare.

En analys finns här, men låt er inte avskräckas - Dvärgen är en mycket underhållande och gripande roman oavsett om man väljer att analysera den eller ej! En tidlös skildring av människan så som hon kan vara.

För vänner av China Mieville så kan jag rekommendera en av denna genres pionjärer Michael Swanwick och närmare bestämt The Iron dragon's daughter.

Höjdpunkter lästa i år är:

John Banville - Havet
Joan Didion - Att lära sig själv att leva
Tarjei Vesaas - Isslottet
Sara Lidman - Jernbanan 1-2

Dummskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole. Sällsynt rolig. Jag garvade högt på tunnelbanan när jag läste den...

Tragiskt författaröde, då han tog livet av sig när han inte fick boken publicerad. Han fick sedan postumt pris för boken.

Sedan gillar jag deckare och favoritförlaget är Minotaur förlag som har flera bra författare. Kolla på pockethyllan. http://www.minotaur.se/

...Har inte jag skrivit detta förr?
Stephen King's Dark Tower-serie. Läses med fördel på engelska och helst de nya reviderade utgåvorna av de första böckerna. Jävlar i satans helvete vad bra dom är. Helt galet. Spännande, djupa och ofta helt sjukt roliga..

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov är en sanslöst bra bok. Handlar om djävulen (Voland) som kommer till Moskva på -20 talet. Fantastisk bok helt enkelt

/Jari

Håller med JariT,
Mästaren och Margerit är en sjukt bra bok. En Diaboliad, också av Bulgakov är också kul. Dom beskriver det tidiga sovjetväldet ur en psykedelisk vinkel.

Undersåten av Heinrich Mann (Thomas Manns bror) är också en skitbra bok som i romanform beskriver uppkomsten av Nazismen 20 år innan den kom till makten. Jag knyckte faktiskt mitt nick från den boken.

Den tappre soldaten Svejk av Hasek är kul så man får ont, iallafall första halvan. Den handlar om en liten fixare som blir rekryterad till första världskriget. Detta är nog min favorit, den var förbjuden läsning i Nazityskland.

Nyligen läste jag Shantaram av Gregory David Roberts, omöjlig att släppa ifrån sig. Den handlar om en kille som rymmer från ett New Zeelänskt fängelse och till slut sysselsätter sig med att smuggla vapen till mujahedin under kriget mot Sovjet.

Sen måste jag nämna Moby Dick av Melville, alla vet vad den handlar om men ingen har läst den, rätta mig gärna här. Den är inte helt lättforcerad men bra iaf.

Sebbe S-vall skrev:
> Allting med James Ellroy. Helt sjukt bra noir
> deckare. Läs framförallt; White Jazz, American
> tabloid och The cold six thousand.
>
> Bästa böckerna jag någonsin läst.

Ord.
Det känns nästan som om man får lite hår på bröstet när man läser dem.
Samma sak med det mesta av Norman Mailer, skitbra böcker om och för grabbar som inte dansar.
När man efter ett tag tröttnar på skildringar av kvinnor som, i bästa fall, rekvisita kan man läsa något av Toni Morrison. Beloved är den bästa bok jag läst, om än inte så upplyftande.

Läste The Dirt här om dagen. Kan verkligen rekomendera den, både sjuk,sorglig,rolig,upplysande och en del skvaller om 80 talets rockstjärnor. (mötley crûe´s självbiografi)

DaSaint skrev:
> Läste The Dirt här om dagen. Kan verkligen
> rekomendera den, både
> sjuk,sorglig,rolig,upplysande och en del skvaller
> om 80 talets rockstjärnor. (mötley crûe´s
> självbiografi)

Läs oxå The Heroin Diaries, ett år i Nikki Sixx's sorgliga pundarliv. Att killen ens lever idag är för mig ett mysterium.

Åsa Linderborgs Mig äger ingen. Ett stycke blivande klassisk arbetarlitteratur, med humor o värme till skillnad från PA Fogelströms et al deprimerande böcker.
Helt enkelt ett måste för alla flickor som har en pappa och för alla pappor som har en dotter (eller flera)!

fan, vilken grym tråd. Jag har skrivit ner mer än tio titlar! Tackar. Lättsam semesterläsning: michael connely, väldigt lika alla hans böcker men ganska underhållande.

Nånting helt annat: Om man gillar självförbättring kan jag varmt rekomendera , Din gränslösa styrka med Anthony Robbins eng titel, Unlimited power

En rejält bra bok om extrema tider i Berlin -45!

Bästa jag läst på många plan, saxar lite från bakstycket.

”Det som inte dödar mig, gör mig starkare.”
En kvinna i Berlin är en anonym kvinnas dagboksanteckningar från våren 1945 då andra världskriget led mot sitt slut och ryssarna intog Berlin. Det är en gripande skildring av ett kvinnoliv i krigets ruiner och i skyddsrum utan vatten, gas och elektricitet, ett liv som präglades av hunger samt rädsla och avsky för de ryska soldaterna som betraktade de tyska kvinnorna som krigsbyte.
Berlin under dessa krigets yttersta dagar har skildrats i ett stort antal böcker. Här hör vi en anonym representant för de oskyldiga offren. Att det är en bildad kvinna som talar lyser igenom på varje rad – hennes osentimentala, klara blick och nästan kyliga objektivitet gör läsningen av detta unika tidsdokument till en bok man inte glömmer.

Titel: En Kvinna i Berlin
Författare: Anonym
ISBN:9789137126081

Fight Club av Chuck Palaniuk som senare gjordes som film.
Auster har nämnts tidigare i tråden men kan gott nämnas ännu en gång.

Kneecap skrev:
> Tjena!
> http://www.vertigo.se

Nästan hela vertigos katalog är väldigt läsvärd. Deras serie "Erotiska klassiker" är läsvärd i kubik, där finns allt från de Sade till Ögats historia och Historien om O.

Gunnar Blå är en knasig prick, för övrigt.

jag läste just After Dark, av Haruhi Murakami

Otroligt härlig bok! Handlar om en natt i tokyo där man får följa ett antal personer, ett par hundra sidor tjock..
Passar väldigt bra som kvällsläsning, för nåra dagar :)

Jag har verkligen fastnat för att lyssna på lugn mysik typ ambient medan jag läser.. väldigt avkopplande och man hör musiken lite då och då typ.. Har man sleep på stereon så vet man att man inte läser för länge heller ;)

staine skrev:
> Åsa Linderborgs Mig äger ingen. Ett stycke
> blivande klassisk arbetarlitteratur, med humor o
> värme.

Word!
Bästa boken jag läst de senaste åren, framkallar både skratt och tårar...

Velocity av Dean Koontz (men undvik När Månen Skiner)
Norwegian Wood av Haruki Murakami (med den där speciella atmosfären som japanska författare har, jämförs ibland med Räddaren i Nöden av J D Salinger)
Murphy av Samuel Beckett (om du gillar absurdismen, hans bästa tycker jag)
American Psycho av Brett Easton Elllis (bättre än filmen)
Snöns Rike av Yasunari Kawabata (finstämt; eller Meijin/The Master of Go om du spelar go)
Underdog av Torbjörn Flygt (i synnerhet om du som jag växt upp i Malmö)
Just For Fun av Linus Torvalds (hellre än Vägen till Framtiden av Bill Gates)
Neuromancer av William Gibson (skaparen av Cyberpunken, se även filmen Johnny Mnemonic)
Främlingen eller Pesten av Albert Camus (helst på franska, förstås)
Candide av Voltaire (månghundraårig klassiker)

Undvik:
Brott av Karin Fossum (meningslöst, ointressant och ospännande)
Starship Titanic av Terry Jones (T J är inte Douglas Adams, detta är bara tramsigt)
Tokyonatt av Elin Lindqvist (ung svenska käkar magic mushrooms i Tokyo - omoget, meningslöst)
Den Krossade Tanghästen av Helene Tursten (klichéer, valhänt debutdeckare)
Själva Gudarna av Isaac Asimov (lite löjlig men Stiftelse-trilogin och Jag Robot är klassiker)
Dan Brown (skriver page-turners som bara lämnar tomhet efter sig, men Da Vinci-koden är väl required reading)
Danslärarens Återkomst av Henning Mankell (börjar mycket bra men spårar ur helt)

Toppen faktiskat me en undvik-lista. Det finns ju många böcker man börjat på som bara blir sämre o sämre. Plikttrogen som man är så "bör" man ju läsa klart. Waste of time. Och mycket skit har skapats. Ett exempel (dock gränsfall) är The interpretation of murder av Jed Rubenfeld. Bra i början, urvattnd i slutet.

Tillbaka
Topp