ot:När brinner den??

Kaijan

Aktiv medlem
Jag tippar på 11:e december
image.cgi

Senast redigerad av en moderator:
El & stålull. Det måste jag testa! Hur mkt "strömming" behöver man? Ännu en upplevelse man missade i ungdomsåren...

/steen

Var just och såg på invigningen av den, med fyrverkeri under julskytlningen

Stod konstant och önskade att en av fyverkeripjäserna skulle gå snett och antända bocken, vore höjden av ironi, råkar tända eld på bocken med sitt eget invigningsfyrverkeri.

Nu gick det dock inte så men jag lägger ett bud på att den tänds på under lucianatten!

Jag tror den ryker tidigt. Känner att det bränns runt den 4-5 i år.

Man kan också testa aceton, svinto och en tändare. Svinton brinner/glöder länge, till och med i vatten.

annars så när vi kom in på material, vad tror ni om gjutjärn? det borde iaf inte brinna :)

tänk inte ens tanken, ni brukar ju inte vara viktjagare ;)

Senast redigerad av en moderator:
Bygg den i magnesium nästa år, så syns den ända bort till månen när den brinner...åtminstone NASA kommer att ringa och höra av sig undrandes om ljusfenomenet i Gävle... ;-)

/Leo

Leo: Vilken bra ide! Jisses vad det skulle märkas... Mene, synd om stackaren som tänder på, han kommer bli både blind och brännskadad. Magnesium brinner med en temperatur på 1500 grader celsius...

Hmm, tror den kommer tändas på på natten eller kvällen den 13 Dec.

Förstår inte riktigt varför folk känner ett så starkt behov att få se den brinna... men visst... det kanske skulle va kul o se den i lågor, med tanke på materialet och storleken på den...

Jag skulle gissa på att nån kommer rikta en raket mot den i nyårsafton.

I natt försvann den.

Gävlebocken i lågor
03:25 (TT)
Den klarade sig nästan fram till jul i år, den stora halmbocken på Slottstorget i Gävle. Natten till tisdagen brann den, som så många gånger förr. Vid tretiden på natten kom larmet om att den eldfängda julprydnaden stod i lågor, berättar vakthavande befäl vid Gävlepolisen. Sedan premiären 1966 har jättebocken oftast förtärts av lågorna innan den kunnat monteras ner. Förra året brann den två nätter före lucia, efter att året innan ha skonats.

Pampero Skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha... Jag kan nästan tänka mig att åka upp och
> sätta eld på skiten. ;-)

Så du gjorde allvar av hotet alltså? :-)

/niklas

Tillbaka
Topp