[OT] När ska man byta ut löparskor?

Octagon

Aktiv medlem
Sambon har utmanat mig att springa ett lopp om ca 2 månader, så jag har börjat springa lite smått. Drygt 3 mil ska det visst vara, så att ta sig runt på bara vilja och cykelmuskler är inte nån bra idé.

Funderar på om jag borde byta ut mina skor. Mina gamla sitter bra och fungerar utmärkt förutom att dom kanske är lite stumma. Inköpta ca 2007, men hela förutom ett litet lagat hål där det alltid går hål (utsidan där foten är som bredast) och lätt slitage undertill. Jag har sprungit några vändor nu, lite sliten här och där, men det är ju naturligt när man är ovan och gammal. Men frågan är om jag skulle hålla bättre med nya skor?

Försäljarna brukar säga att man ska byta varje år, men det verkar ju inte vettigt, i alla fall för en som springer så sällan som jag. Förut har jag kört till dom blivit sneda, men då har jag varit ung och stark. När byter ni?

Sko.jpg

Sko2.jpg

2007....

Byt!

Jag byter vartannat typ. Har å andra sidan ganska många par att välja mellan men vartannat år max. En del lever kvar längre typ vinterskor med dubb och lerskor. Skor för asfalt, intervaller och race byts ut oftare. Men då inte varje år. Något rejspar kan bytas per år. Men annars kan man ju köpa nytt som en motivationshöjare ;)

Jag bytte i år efter fem år och mina knän tyckte iaf att det blev bra mycket bättre. Har inte heller kutat mycket under dessa fem år men typ 5 månader nu med de gamla och det blev bra mycket bättre med nya tyckte iaf jag.

Jag byter när de dött luktdöden. Det gäller nästan alla skor jag har, för övrigt. Bara ett par skor har jag faktiskt slitit ut. När det började rinna in vatten underifrån genom sulan tyckte jag det fick räcka.

Eftersom löparskor är så satans dyra så ser jag nu till att ha alldeles nytvättade fötter (dvs tvättade precis före rundan) varje gång jag ska springa. Det luktar ändå en hel del, men förhoppningsvis kan det fördröja luktdöden betydligt.

Däremot ger jag inte mycket för det här att de skulle tappa effekten nämnvärt med ålder. Mina gamla löparskor, från mitten av 00-talet, är precis lika bekväma och stötdämpande som det nya paret jag har. Samma modell (om än inte årsmodell), och båda är behagliga att springa i. Skillnaden dem emellan är i hur långt från dem man vill vara efter rundan...

Den som uppfinner ett medel som neutraliserar luktämnet i fotsvettsstank bör belönas med Nobel-priset i kemi. Flera år i rad!

Gummi åldras, jag köper aldrig gamla däck till motorcykeln. Så länge gummit känns fräscht är de nog ok. Men säg varannat år i alla fall, du leker med knän/höfter/rygg och alla småben runt dem. Inget du vill ska börja strula direkt.

Hehe, det är rätt fantastiskt det där. Vi måste ha degenererats som art bara på några årtionden. INte fan bytte man skor med 1-2 års mellanrum på 70-talet. Då var nog skorna betydligt hårdare också.

Nä, jag byter när de luktar för illa eller är utslitna. Samma grundprincip för alla skor jag har. Eller ja, med undantag för mina nuvarande räserskor. De luktar så man håller på att dö när man tar av dem, men de är helt felfria rent funktionellt, så de får leva kvar. Inne på sjätte året nu.

Bullabus skrev:
-------------------------------------------------------
> Tvättafötterna med handsprit, kills all bugs ;)

Jag gör så med händerna när jag ska ha handskar på, och det hjälper. Men jag tycker att fötter är så äckliga att jag inte vill ta i dem ens när de är nytvättade. Vidriga kroppsdelar! :(

Knäna älskar mina gamla skor, men hälarna verkar mindre nöjda. Tror att stumheten tvingar mig till tålöpning, bra för knän, jobbigt för vad och fot. Och inte luktar dom illa än heller. Suck, brukade alltid kunna döda av skor ganska fort, hål här och där efter pinnar och stenar. Men köper man "the official shoe of the Marathon Des Sables (New Balance m1100)" får man kanske skylla sig själv.
Enda sättet att se om nyare skor gör gott får mina fötter är att köpa nya och prova. Konsumtion är ju bra. Fast jag hade hellre köpt nya däck till hojen. Ja ja, bara att beställa då

P.S. Stinkande klätterskor åtgärdas genom att stoppa ner dojorna ljummet vatten och maskintvättmedel i en hink. Tre dagar med omrörning varje dag brukar räcka. D.S.

Jag köper minst två par varje år och har oftast två samtidigt för att få liten men ändå skillnad på nedsteget.

Klart att du klarar det med dem men det är både sämre och tråkigare. Stadium börjar sin rea imorgon. Ett tips är att ni på lappen på undersidan av tungan kan se datum på når de tillverkades så att de inte är dör gamla. Löparskor är nämligen en färskvara. Förvara dem helst inte för kallt heller. Lycka till. Kör så det ryker.

Att skölja och torka skorna snabbt är också bra mot lukt. Skotork eller motsvarande så att de är torra på två-tre timmar. Det är att låta dem stå fuktiga tills de självtorkar skapar stank för mig.

Jag tror känner själv när det är dags att byta. Ungefär som när det är dags att byta däck på din mtb....

T.ex. när tyget/meshen börjar spricka och gå hål. Likt revor och upptrådade sidoväggar på dina Continental mountainkings.

Eller när sulan tappar fäste och mönstret under gör det vanskligt att springa när det är lite blötare ute. Likt ett utslitet mönster och nernötta dobbar på dina Schwalbe Nobby Nic.

Eller när passformen börjar bli så slapp att foten inte sitter still i skon längre. Likt ett gammalt Spec Fasttrack som börjar bli så sladdrigt att det kavlar av fälgen när du trycker på i kurvorna.

Så löpardojorna fungerar precis som dina mtbdäck ;-)

Edit: felstavat

Senast ändrad:
I barfotabibeln (born to run) hänvisas till roliga resultat där skadefrekvensen är högre bland de som springer med nya skor. Korrelation är inte kausalitet, men intressant ändå.

Finns ett tyskt test som refereras här http://www.testfakta.se/sport_fritid/article90607.ece
I korthet hänger det mer på antalet avverkade mil än ålder på skon, största minskningen i dämpning sker första milen.

Men - Worst case är att dina nuvarande skor ger upp strax innan loppet och då måste du springa i nya grejor vilket inte är så kul. Har du möjlighet leta rätt på nån bra butik/ person (kolla referenser) och låt dem hjälpa dig till ett par nya.

geologen skrev:
> Bullabus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tvättafötterna med handsprit, kills all bugs
> ;)
>
> Jag gör så med händerna när jag ska ha
> handskar på, och det hjälper. Men jag tycker att
> fötter är så äckliga att jag inte vill ta i
> dem ens när de är nytvättade. Vidriga
> kroppsdelar! :(

Köp en fotfil och ta bort all död hud. Det är den som luktar och ser för djävlig ut, inte fötterna. Ett par välskötta fötter skall se ut och kännas som ett par grova händer.

Så länge dom håller ihop så kör på. Personligen hatar jag nya skor, tar lång tid att vänja sig och att springa in dom. Brukar sluta med att jag ställer dom nya på hyllan och harvar vidare i mina helt utnötta Freerun.

Men ändå, köp ett nytt par och kör med båda parallellt.

Johan T skrev:
> I barfotabibeln (born to run) hänvisas till
> roliga resultat där skadefrekvensen är högre
> bland de som springer med nya skor. Korrelation
> är inte kausalitet, men intressant ändå.

Kan bekräfta det där. Har aldrig fått några känningar när jag sprungit i gamla skor, däremot i nya. Flera gånger dessutom.

Du kan ju kolla efter samma/liknande modell i samma storlek på nätet. Prisjakt listar ganska många löpardojjor. Själv föredrar jag Inov-8 som jag köper på nätet om jag ser att det är nån rea nånstans. Brukar gå att hitta för halva RRP, fast förra säsongens modell (färgkombo).

Min erfarenhet är att när det väl har blivit hål i meshen på ovansidan så kan det gå fort utför med resten av ovandelen. Skor kostar ju inte en förmögenhet så köp ett till par att variera med så slipper du springa med helt nya om de rasar ihop just inför loppet.

Fasen, dags för mig med att byta skor. 2000kr motivering. Blä.

Vad gäller lukten är det som redan sagts hud och annat som gör lukten. Eller för att vara specifik:

På alla ytor, särskillt mycket på biomassa, finns det mögelsporer. Dessa sporer bildar mögelsvampar som bryter ner biomassan till bland annat socker. Detta sockret föder bakterier som i sin tur förökar sig. Bakterieresprodukten (tänk bakterieavföringen) är det som luktar. Ta bort biomassan så är problemet minimerat. För att döda bakterierna så funkar sprit eller ättika väldigt bra. Men det kommer att bildas nya på svamparna som inte dör så enkelt. Man kan döda svamparna oxå men det är mycket svårt och de kommer tillbaks direkt, de finns i luften.

Samma som med skor och kläder som med skydd alltså: Skölj ordentligt i mycket vatten för att ta bort biomassan och svamp, ättiksbad efter det som dödar bakterier (många saker tål inte sprit), vid behov skölj ur ättikan efter det. Torka snabbt i ren och torr miljö (minskar svamp).

-Så, får jag Nobelpriset nu? :)

Köper nya vart annat/tredje år.
Det gamla "förstaparet", blir reservpar (har på jobbet för lunchrundor).
Det gamla "andraparet" används för smutsiga aktiviteter som gräsklippning eller lerig löpning. Det älsta paret slängs.
När de är 6-7 år brukar jag känna att de tappat spänsten och dämpningen.
Jag har kört på samma modell (Nike Air Pegasus) i säkert 20 år, så det är enkelt att slå till när man hittar dem till rätt pris (600-700:-).

Har i princip samma förfarande gällande cykelhjälm. Finhjälm->pannlampshjälm->fulhjälm.

Köper nya när de håller på att gå sönder. Jag borde alltid ha minst tre par igång samtidigt men har svårt att hitta sådana jag gillar. När de väl går sönder är det för sent att hitta nya. Å andra sidan springer jag nog lite mer än TS.

Tack för all input. Oavsett om jag väljer att unna mig lite lyx och motivations-konsumtion i värsta sex and the cykelcity-stil eller att slita på dom gamla känner jag att jag har fullt stöd.

Blir att gå på rean i alla fall. Dojorna på bilden var ett par jag köpte i reserv en gång i tiden eftersom jag gillade modellen, mycket riktigt försvann dom strax efteråt. Synd att det ska vara så svårt att hitta såna man gillar, dessa med grus-mudd runt ankeln var helt suveräna. Får jag "hjälp" på löpband blir det alltid fel, antar att det beror på att jag aldrig springer på löpband annars. Har nyare skor som är kass på olika sätt. Lika bra att börja testa nu, snart nog går dom gamla sönder. Även om jag bara kör ca 30 km/vecka så är det stor andel bland pinnar och stenar, då kan det gå fort.

Det positiva är att den sortens skor som passar mig har blivit trendiga (lågt drop, inget pronationsstöd) så denna gången kanske det finns mer än en modell i varannan affär att välja på.

fphotography skrev:
> Den som inte tror att sulor åldras kan ju fråga
> försvaret vad dom har för erfarenhet...
>
> /Freddo

Äsch då. Det är ju de värnpliktiga som inte kan ta hand om sina kängor bara.

geologen skrev:
> Bullabus skrev:
> -----
> > Tvättafötterna med handsprit, kills all bugs
> ;)
>
> Jag gör så med händerna när jag ska ha
> handskar på, och det hjälper. Men jag tycker att
> fötter är så äckliga att jag inte vill ta i
> dem ens när de är nytvättade. Vidriga
> kroppsdelar! :(

Om du inte vill ta i dem med händerna så kan jag förstå att det blir svårt att tvätta fötterna lika omsorgsfullt som händerna. Därav lukten... :)

Jag köper nog ett till par Vibram Five fingers per år.. Inte för att de inte fungerar för att springa längre utan för att de är kul med nya!

Även luktdöden gör att det är bra att ha flera att alternera mellan.

Rattnalle skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Den som inte tror att sulor åldras kan ju
> fråga
> > försvaret vad dom har för erfarenhet...
> >
> > /Freddo
>
> Äsch då. Det är ju de värnpliktiga som inte
> kan ta hand om sina kängor bara.

Vad jag vet så förekommer inga skötselinstruktioner till sulorna. Dessutom går sulorna sönder på väg från förrådet till kasern...

/F

Atlas skrev:
> Ja ja, får jag mitt Nobelpris eller? #otålig

När du lyckats övertala geologen att han skall vårda sina fötter tills de luktar blommor så kommer kommittén att ta upp frågan på nytt.

Det var väll priset i psykologi du var ute efter va?

s skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Ja ja, får jag mitt Nobelpris eller? #otålig
>
> När du lyckats övertala geologen att han skall
> vårda sina fötter tills de luktar blommor så
> kommer kommittén att ta upp frågan på nytt.
>
> Det var väll priset i psykologi du var ute efter
> va?

Helvete, det är ju omöjligt!

Vad som inte var omöjligt var att köpa nya skor. Igår så motiverade jag mig med 1400kr:
t34sq_3993_f_l_primary_lr.jpg
det var 30% på RunnersStore. Jätte-jättebra sko för mig.

Senast ändrad:
Mina bästa och absolut skönaste skor är ett par asics inköpta för 12 år sen på team sportia. De är fortfarande mjuka och har många mil kvar även om de är slitna. Har också nött ut ett par adidas, 2 par nike air och ett par av okänt märke. Men har hela tiden fallit tillbaka på mina gamla asics. Har alltså följt praxis om att byta skor regelbundet men för mig har det inte varit någon höjdare.. odör tar jag med framgång bort genom att låta skorna stå i en hink med ättikslösning någon timme och sen skölja ur med kallt vatten. Tar kål på bakterier utan att krångla till det.

Lingon skrev:
> Johan T skrev:
> -----
> > I barfotabibeln (born to run) hänvisas till
> > roliga resultat där skadefrekvensen är högre
> > bland de som springer med nya skor. Korrelation
> > är inte kausalitet, men intressant ändå.
>
> Kan bekräfta det där. Har aldrig fått några
> känningar när jag sprungit i gamla skor,
> däremot i nya. Flera gånger dessutom.

Jag kan iofs bekräfta motsatsen. Många äldre skor jag har/haft ger mig problem med vänster knä men nyare och mjukare skor ger nästan inga problem. Så jag har gått från tunnaste barfotaskorna till Hoka och Adidas Boost = min knän håller och mina fötter älskar det.
Born to run är en intressant bok men den har inte lösningen för alla.

Många som säger att skorna är mjukare när ni köper dem än efter använding. Själv upplever jag det tvärtom, att nya skor är lite mer stum och äldre skor blir mjukare och "svampigare"...tycker det blir ostabilt med äldre, häl och passform har ändrats en del. Känner det väldigt tydligt när jag varvat nya och äldre. Byter vart annat år!

Faktum är väl att det kan bli både och beroende på vilket material det är i sulan. De kan mjukna och förlora sim dämpning och de kan stelna och förlora sin dämpning. Eller i försvarets fall så blir det self-destruct, har ett par Salomon kängor där samma problem uppstått faktiskt.

Men om det funkar att kuta i och man intr får ont så är det väl bara att köra. Fast förslitningsskador byggs ju upp över tid.

Har man tolv år gamla skor som man tycker funkar så säger det kanske mer om ens motionsvanor än om skornas kvalité.

På min gammelgamla MTB som farsan fått satt det drygt tip år gamla däck som han bytte nu. Fast han borde kanske ha behållt dom...

Tack för tipset om att det är torr, död hud som är en huvudorsak till fotlukt! Nu skrapar jag fötterna länge med fil ungefär varannan gång jag duschar, och inte nog med att de ser trevligare ut - de luktar nästan inget längre! Tyvärr räddar det inte tillbaks de redan drabbade skorna från lukthelvetet, men mina framtida kanske inte behöver lida samma öde!

geologen skrev:
> Tack för tipset om att det är torr, död hud som
> är en huvudorsak till fotlukt! Nu skrapar jag
> fötterna länge med fil ungefär varannan gång
> jag duschar, och inte nog med att de ser
> trevligare ut - de luktar nästan inget längre!
> Tyvärr räddar det inte tillbaks de redan
> drabbade skorna från lukthelvetet, men mina
> framtida kanske inte behöver lida samma öde!

Tjena!

Dra åt helvete, Geologen lyssnade på ett råd och det visade sig fungera bra dessutom. Som i Triss-reklamen, Plötsligt händer det!

Kneecap skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Tack för tipset om att det är torr, död hud
> som
> > är en huvudorsak till fotlukt! Nu skrapar jag
> > fötterna länge med fil ungefär varannan
> gång
> > jag duschar, och inte nog med att de ser
> > trevligare ut - de luktar nästan inget
> längre!
> > Tyvärr räddar det inte tillbaks de redan
> > drabbade skorna från lukthelvetet, men mina
> > framtida kanske inte behöver lida samma öde!
>
>
> Tjena!
>
> Dra åt helvete, Geologen lyssnade på ett råd
> och det visade sig fungera bra dessutom. Som i
> Triss-reklamen, Plötsligt händer det!

Jo men är det inte så att geologen påbörjade en stor förändring, kanske omedveten, ungefär i den vevan som han figurerade i xenomorfs löparfilm. Det är mycket ämnen och grejer som inte sitter lika fast längre, den pedagogiska ådran är större och det finns mer utrymme för alternativ och tålamod med andra åsikter. Jag tycker geologen 2.0 är ett lyft och ett ännu större tillskott än innan. Det enda som verkar vara tabu är "geologjobb på annan ort". :-)

geologen skrev:
> Tack för tipset om att det är torr, död hud som
> är en huvudorsak till fotlukt! Nu skrapar jag
> fötterna länge med fil ungefär varannan gång
> jag duschar, och inte nog med att de ser
> trevligare ut - de luktar nästan inget längre!

Härligt!

> Tyvärr räddar det inte tillbaks de redan
> drabbade skorna från lukthelvetet, men mina
> framtida kanske inte behöver lida samma öde!

Ja, om du håller efter fötterna så håller skorna sig fräscha väldigt länge.
Mina gamla skor lutkar inte som blommor precis men inte heller frånstötande utan kanske mer som gammal jord eller vägdamm.

Tillbaka
Topp