desmo skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle inte köpa ett par löparskor som
> höll
> > mindre än flera hundra mil. Nu är jag ingen
> > frekvent löpare, men mer än ett par per år
> ska
> > ingen behöva köpa, för motionslöpning. Jag
> kan
> > förstå att rena tävlingsskor, extremt
> > lättviktiga, har sämre livslängd.
>
> Man gör sina val. Jag har sedan länge valt att
> investera i träningsutrustning eftersom jag
> tycker jag får mycket tillbaka. Oavsett om det
> är cyklar, cykeldelar, utrustning eller
> löparskor. Så ett par skor om året är okej.
> Men att springa "flera hundra mil" i ett par skor
> låter för mycket. Lite som att cykla flera tusen
> mil på ett par däck eller kedja.
Kanske för dig. Men jag är å andra sidan en sån som använder skor (och annat!) tills de går sönder. Mina cykelskor är inne på sjätte året. Vardagsskor brukar sulan gå hål på (brukar märka på att det läcker in vatten), eller sömmarna spricka innan jag skaffar nya.
Senaste räserdäcket (bak) jag bytte såg man väven på i ganska många "hål". Kanske 5-10 procent av ytan saknade gummi. Då är det lagom att byta, tycker jag. Det hade nog klarat sig hundra mil till, men jag tyckte det fick räcka. Tror det var ca 600-650 mil på det backdäcket då.
Kedja byter jag ungefär efter 500 mil, tror jag.