[OT] När ska man byta ut löparskor?

Ni som har illaluktande skor, har ni inte tvättmaskin? Mina skor tvättar jag när det behövs. Det går säkert att handtvätta också.

Jag har tvättat mina cykelskor i maskin några gånger. Lukten påverkas inte det minsta av det, faktiskt. Snarare luktar det värre direkt efteråt, innan de torkat. Men skorna blir ju renare i mer traditionell bemärkelse.

Mina asfaltsskor brukar hålla 70-80 mil. Ungefär då börjar de bli "obekväma" på fötterna.
Övriga skor byts ut när de går sönder eller av andra anledningar.

Som framfotalöpare, som springer utan dämpning, så byter jag skor när jag lappat hålen i sulan med liquisole ett par gånger.

desmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina asfaltsskor brukar hålla 70-80 mil. Ungefär
> då börjar de bli "obekväma" på fötterna.
> Övriga skor byts ut när de går sönder eller av
> andra anledningar.

Låter väldigt lite! Vad kör du med för skor?

patten skrev:
> desmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mina asfaltsskor brukar hålla 70-80 mil.
> Ungefär
> > då börjar de bli "obekväma" på fötterna.
> > Övriga skor byts ut när de går sönder eller
> av
> > andra anledningar.
>
> Låter väldigt lite! Vad kör du med för skor?

Lite olika. Just nu Mizuno Waverider 17. Innan dess Waverider 14. Innan dess något från New Balance.
Jag vet att man brukar prata om ca 100mil. Men någonstans kring 70-80 händer något. Ibland får jag ont, ibland får jag blåsor.

Jag skulle inte köpa ett par löparskor som höll mindre än flera hundra mil. Nu är jag ingen frekvent löpare, men mer än ett par per år ska ingen behöva köpa, för motionslöpning. Jag kan förstå att rena tävlingsskor, extremt lättviktiga, har sämre livslängd.

Jag lyssnar just nu på en inläsning av Born to run. En snubbe det berättas om körde skorna tills dom var snedslitna, då bytte han bara fot och körde vidare. Ouch! Jag gillar skor med lite stöd och låg häl (annars får jag ont i fotleder och knän) men dom ska sitta bra på foten.

geologen skrev:
> Jag skulle inte köpa ett par löparskor som höll
> mindre än flera hundra mil. Nu är jag ingen
> frekvent löpare, men mer än ett par per år ska
> ingen behöva köpa, för motionslöpning. Jag kan
> förstå att rena tävlingsskor, extremt
> lättviktiga, har sämre livslängd.

Man gör sina val. Jag har sedan länge valt att investera i träningsutrustning eftersom jag tycker jag får mycket tillbaka. Oavsett om det är cyklar, cykeldelar, utrustning eller löparskor. Så ett par skor om året är okej.
Men att springa "flera hundra mil" i ett par skor låter för mycket. Lite som att cykla flera tusen mil på ett par däck eller kedja.

desmo skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Jag skulle inte köpa ett par löparskor som
> höll
> > mindre än flera hundra mil. Nu är jag ingen
> > frekvent löpare, men mer än ett par per år
> ska
> > ingen behöva köpa, för motionslöpning. Jag
> kan
> > förstå att rena tävlingsskor, extremt
> > lättviktiga, har sämre livslängd.
>
> Man gör sina val. Jag har sedan länge valt att
> investera i träningsutrustning eftersom jag
> tycker jag får mycket tillbaka. Oavsett om det
> är cyklar, cykeldelar, utrustning eller
> löparskor. Så ett par skor om året är okej.
> Men att springa "flera hundra mil" i ett par skor
> låter för mycket. Lite som att cykla flera tusen
> mil på ett par däck eller kedja.

Kanske för dig. Men jag är å andra sidan en sån som använder skor (och annat!) tills de går sönder. Mina cykelskor är inne på sjätte året. Vardagsskor brukar sulan gå hål på (brukar märka på att det läcker in vatten), eller sömmarna spricka innan jag skaffar nya.

Senaste räserdäcket (bak) jag bytte såg man väven på i ganska många "hål". Kanske 5-10 procent av ytan saknade gummi. Då är det lagom att byta, tycker jag. Det hade nog klarat sig hundra mil till, men jag tyckte det fick räcka. Tror det var ca 600-650 mil på det backdäcket då.
Kedja byter jag ungefär efter 500 mil, tror jag.

geologen skrev:
-----------------------------------------------
> Senaste räserdäcket (bak) jag bytte såg man
> väven på i ganska många "hål". Kanske 5-10
> procent av ytan saknade gummi. Då är det lagom
> att byta, tycker jag. Det hade nog klarat sig
> hundra mil till, men jag tyckte det fick räcka.
> Tror det var ca 600-650 mil på det backdäcket
> då.
> Kedja byter jag ungefär efter 500 mil, tror jag.

Jag antar att du cyklar ensam? Annars måste jag säga att det är respektlöst mot övriga i klungan att cykla på ett sådant slitet däck. En punka i en klunga kan skapa onödiga olyckor.

Jag får punka ungefär en gång vartannat år. Förra året punkade en klubbkompis tre lopp i rad. Nytt däck varje gång (tub). Vad ska vi dra för slutsatser av det?

Att man ska se till att ha sin utrustning i så bra skick som möjligt men att saker ändå kan gå fel?
Kör du samma tankesätt på däcken på din bil?

Björn Suneson, sveriges mesta coast-to-coast-löpare (USA då), byter efter 200-250 mil. Han borde ha koll. http://www.suneson.se/kom.php?id=1395

Grym blogg för övrigt, han sprang nyss ytterligare ett coast-to-coast trots att han diagnosticerades med artros för något år sedan och inte borde kunna springa över huvud taget. Han skriver små betraktelser varje dag, pratar med lokalbefolkningen osv. Klart läsvärt och kul.

desmo skrev:
> patten skrev:
> -----
> > desmo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mina asfaltsskor brukar hålla 70-80 mil.
> > Ungefär
> > > då börjar de bli "obekväma" på fötterna.
>
> > > Övriga skor byts ut när de går sönder
> eller
> > av
> > > andra anledningar.
> >
> > Låter väldigt lite! Vad kör du med för
> skor?
>
>
> Lite olika. Just nu Mizuno Waverider 17. Innan
> dess Waverider 14. Innan dess något från New
> Balance.
> Jag vet att man brukar prata om ca 100mil. Men
> någonstans kring 70-80 händer något. Ibland
> får jag ont, ibland får jag blåsor.

Skulle förmodligen också köpt nya om jag råkade ut för liknande. Skor väljer man efter komfort och inte efter hur länge de håller. Är glad att jag inte behöver byta lika ofta.

Det har gjorts en stor undersökning som visar att det finns ett starkt samband mellan priset på löparens löparskor och skadefrekvensen. Tyvärr är sambandet inte det man som prylgalen happyit hade hoppats på, det man hade velat ha för att motivera sina inköp. Slutsatsen är att löpning är en värdelös prylsport.

Born to run är en ganska kul bok, vinklad och förenklad på klassisk journalistvis såklart. Men kul. Bra i lurarna på löprundan om inte annat.

Jag fattar verkligen inte varför Born to Run blivit så stor. Någon form av astrist resereportage om ett skumt löplopp mest. En godtycklig RR från fornstigen känns mer inspirerande...

Jag tycker Born to run har ett roligt persongalleri men jag behandlar den också som ren fiktion då det tydligen skall skarvas rätt så friskt i den. Läsvärd och lite inspirerande men inget som jag fiskar fakta i.

Boken handlar om att man springer bättre i skor som inte har så hög klack, alltså springer man ännu bättre barfota. Nästa bok i serien handlar om att ett 25 mm däck rullar bättre än 23 mm på grov asfalt. Alltså rullar ett 2,4" däck snabbare än allt annat, oavsett underlag.

Jag tog till mig tre saker från Born to run. Att skaffa mig starkare fötter genom träning, att få ett fjädrande löpsteg och att äta chiafrön.

Resultatet är starkare fötter som gör mindre ont och mer sällan. Ett fjädrande löpsteg som är skönt för knä och rygg, dessutom mer ekonomiskt men tyvärr inte ett dugg snabbare med min låga träningsdos. Jag har blivit en hejare på att äta chiafrön, blir jag hundra år kommer jag hylla dem, snart halvvägs dit.

Det blev dags att byta skor och jag kom att tänka på denna tråden. Dessa har ganska precis 80 loggade mil. Man kan se att höger sko har "kollapsat" inåt och är inte bekväma för mig att springa i längre. .

IMG_5812.JPG

Jag tyckte mina 4 år gamla borde bytas. Bytte mot samma modell fast nya. 1900 rf åt fanders. På Stadium har dom löpgaranti så jag bytte mot ett annat märke och fick 300 kr på tillgodokvitto.

Jag springer vidare på mina 4-åringar... ?

Tillbaka
Topp