[OT] Nedkopplad

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Nedkopplad
Tänkte köra ett litet experiment hemma och stänga av all TV, internet och datorspel i tre månader. Start 1 januari. För att se om vi får mer tid att umgås.

Många i familjen kritiska dock, har inte lyckats få med mig alla ännu. Frugan gillar inte totalt TV-förbud. Äldsta grabben (11) vägrar totalt spelförbud (han spelar mycket online med kompisar). Dottern (16) är mest possitiv men vill inte vara utan spotify.

Funderar på regler och ev. undantag. Jag vill köra strikt TV-förbud. Och inga datorspel. På internet får man läsa mail och utföra ärenden som betala räkningar. Kanske även andra tjänster typ kolla SL tidtabell, köpa biljetter och andra tjänster av informationskaraktär (öppettider, hitta.se etc). Spotify kanske också skulle vara OK tycker jag.

Vad tror ni? Galen idé eller.
För att föregå med gott exempel tänkte jag själv börjs redan i morgon. Så jag kan inte följa upp den här tråden tyvärr. Och beroende på om jag lyckas få stöd för experimentet då hörs vi igen 1 april.

[OT] Nedkopplad
Intressant tanke. Tyvärr tror jag att en kvällstidningsrubrik skulle kunna vara "Galen diktator sitter ensam hemma, exil från familjen tre månader" :-)

Hursomhelst lycka till. Funkar det är jag intresserad av att veta hur du gjorde.

[OT] Nedkopplad
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Drabbade hur?
> Tanken är att det ska komma något bra ur det
> hela.

Onlinespel/facebook mm är mycket mer än "bara ett spel" eller "bara en chatt". Det kan nog närmas jämföras med ett gammaldags totalt utegångsförbud i tre månader. Rätt sjukt.

[OT] Nedkopplad
Jag tycker det kan vara intressant att testa, som experiment alltså.
Dock är jag mkt skeptisk till metoden om man är ute efter att minska sin digitala konsumtion. Jag tycker det verkar lite för extremt och på ngt sätt liknar de jojo-bantarens hopplösa kamp mot kilona. Från övervikt och frosseri till askes och kiloras. Ingen balans.

[OT] Nedkopplad
Totalt kanske är lite hårt mot ungarna, men kanske bara tillåta ett lågt antal timmar per dag och någon kväll helt fri för familjetid.

[OT] Nedkopplad
underscore skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Drabbade hur?
> > Tanken är att det ska komma något bra ur det
> > hela.
>
> Onlinespel/facebook mm är mycket mer än "bara
> ett spel" eller "bara en chatt". Det kan nog
> närmas jämföras med ett gammaldags totalt
> utegångsförbud i tre månader. Rätt sjukt.

Så om man vill minska tiden framför dator/mobil, vad göra? Är det verkligen så viktigt att barnen kan ta skada om de inte får kommunicera via sina sociala medier?

[OT] Nedkopplad
Mange. skrev:
> Totalt kanske är lite hårt mot ungarna, men
> kanske bara tillåta ett lågt antal timmar per
> dag och någon kväll helt fri för familjetid.

Har också tänkt så. Men totalt förbud kanske är bättre om man vill komma ur ett beroende? Så tänkte jag i alla fall.

[OT] Nedkopplad
Supertramp skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Supertramp skrev:
> >
>
> > -----
> > > Drabbade hur?
> > > Tanken är att det ska komma något bra ur
> det
> > > hela.
> >
> > Onlinespel/facebook mm är mycket mer än "bara
> > ett spel" eller "bara en chatt". Det kan nog
> > närmas jämföras med ett gammaldags totalt
> > utegångsförbud i tre månader. Rätt sjukt.
>
> Så om man vill minska tiden framför dator/mobil,
> vad göra? Är det verkligen så viktigt att
> barnen kan ta skada om de inte får kommunicera
> via sina sociala medier?

Skulle du stänga av dina barn från fotbollsträning, repande i band, balettdans eller annat typ av "beroende" i tre månader för att experimentera?

[OT] Nedkopplad
Vill också säga att jag inte förelår detta på skoj. Vi har verkligen problem att alla i familjen bara sitter framför sina datorer och telefoner hela dagarna.

[OT] Nedkopplad
Jag tror att du måste ha som nån slags konton för hela familjen. Ladda in en timme elektroniskt nöje genom att promenera en timme, eller spela sällskapspel, eller vad vet jag. Nånting som gör att man förtjänar det. Att avstå helt kommer inte funka eftersom det är DITT val inte deras.

[OT] Nedkopplad
Visa att du menar allvar genom att offra lite själv som till exempel sälja av alla onödiga racercyklar och bjärta aerohjälmar och skaffa en Kronan istället. Helt säkert lika bra träning.... Som initiativtagare och "ledare" för gruppen bör man visa att man tror på idén genom att satsa lite mer.
Sedan är ju bygga kottdjur rätt kul i stearinlågans varma sken....
Go Hjul!

[OT] Nedkopplad
Supertramp skrev:
> Vill också säga att jag inte förelår detta på
> skoj. Vi har verkligen problem att alla i familjen
> bara sitter framför sina datorer och telefoner
> hela dagarna.

Har dom problem med att dom umgås med sina vänner? Att man som (tonårs)förälder tycker att det är jobbigt att man tappar kontakten med sina barn löser man inte genom att tvinga barnen att umgås. Man får hitta på något gemensamt som alla tycker är kul. Annars kommer du bara få barn som växer upp och flyttar så långt ifrån dig dom bara kan.

[OT] Nedkopplad
Supertramp skrev:
> Tänkte köra ett litet experiment hemma och
> stänga av all TV, internet och datorspel i tre
> månader. Start 1 januari. För att se om vi får
> mer tid att umgås.

Helt rätt! :)

Jag har inte haft TV sedan 2002. Funkar hur bra som helst!

Dock räcker det nog förmodligen med 40 dagar om det är vanor som du vill bryta.
Det tar 5 dagar att skaffa sig en vana & 40 dagar att bryta den har jag läst nånstans. :)

Frid!

[OT] Nedkopplad
Miracle skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Tänkte köra ett litet experiment hemma och
> > stänga av all TV, internet och datorspel i tre
> > månader. Start 1 januari. För att se om vi
> får
> > mer tid att umgås.
>
> Helt rätt! :)
>
> Jag har inte haft TV sedan 2002. Funkar hur bra
> som helst!
>
> Dock räcker det nog förmodligen med 40 dagar om
> det är vanor som du vill bryta.
> Det tar 5 dagar att skaffa sig en vana & 40 dagar
> att bryta den har jag läst nånstans. :)
>
>
> Frid!

Du eller du och din familj? Jag skulle lätt klara mig utan TV om jag var själv.

[OT] Nedkopplad
Du tänker ta bort något från dina barn som dom faktiskt är uppvuxna med, är det något du tänkt på? Att du inte har problem med att vara utan allt detta beror väl delvis på att du inte hade tillgång till detta när du var liten. Tänk dig in i barnens sits, tänk igen och sen... kanske du förstår dina barn? I grund och botten är det kanske du och frun som släppt iväg barnens surfande mm lite för långt från början, låt inte barnen straffas för det ;-)

[OT] Nedkopplad
Jag förstår också att barnen kommer att gå miste om en del bra saker. Men kanske kan det vägas upp av att de hittar nya mer kreativa sysselsöttningar? Det är ju ändå bara tre månader. Sen kanske de fått lite nya insikter.

Sen så bor barnen (de två äldsta) hos sin mamma varannan vecka. Där kan de göra hur de vill. Så helt digitalt avskärmade blir de inte.

[OT] Nedkopplad
Tre månader, du är galen! Gör som de gjorde på Island innan satellit-TV kom. En "TV-fri" dag i veckan. Tror det var torsdagar men är inte säker och orkar inte googla.

Tror du får lättare att övertala familjen att strunta i all "elektronik" en kväll i veckan. Läsa, spela kort/analoga spel och bara umgås.

[OT] Nedkopplad
Supertramp skrev:
> Vill också säga att jag inte förelår detta på
> skoj. Vi har verkligen problem att alla i familjen
> bara sitter framför sina datorer och telefoner
> hela dagarna.

Om man verkligen har problem i familjen bör man nog överväga att kontakta dem som verkligen kan hjälpa till en bättre situation. Kolla med kommunen, det brukar finnas någon typ av familjerådgivning motsv, troligtvis bättre än att själv leka hemmapsykolog.

Sen är det ju sjukt ironiskt att vädra denna typ av idéer på ett internetforum, men det kanske bara är jag som tänker så?

[OT] Nedkopplad
underscore skrev:
> Du jobbar hårt för att aktivt se till att dina
> barn blir socialt utfrysta och att slippa framtida
> besök.

Egen erfarenhet?

[OT] Nedkopplad
underscore skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Vill också säga att jag inte förelår detta
> på
> > skoj. Vi har verkligen problem att alla i
> familjen
> > bara sitter framför sina datorer och telefoner
> > hela dagarna.
>
> Har dom problem med att dom umgås med sina
> vänner? Att man som (tonårs)förälder tycker
> att det är jobbigt att man tappar kontakten med
> sina barn löser man inte genom att tvinga barnen
> att umgås. Man får hitta på något gemensamt
> som alla tycker är kul. Annars kommer du bara få
> barn som växer upp och flyttar så långt ifrån
> dig dom bara kan.

Trodde aldrig detta skulle hända, men detta får +1 av mig!

Om du själv vill "koppla ner" i tre månader, så gör det, men för barnen kommer det att bli likvärdigt med utegångsförbud, som redan påpekats. För även om dina barn ändrar på fritidsaktiviteterna och umgängesformerna, så kommer inte deras kompisar att göra det. De hamnar då ur fas, och det kan mycket väl förstöra vänskapsrelationer.

[OT] Nedkopplad
Det kanske skulle funka bättre med en nedkopplad timme eller två den tid då alla kommit hem från jobb och skola?
Och självklart utökas din nedkopplade tid att även innefatta en timme före och en timme efter övriga familjens nedkopplade tid.

Annars kan man ju köra med ett surfförbud efter 21 eller 22. Även här bör du visa vägen med att börja en timme tidigare.

Men får du inte med övriga familjen på detta så kan det vara ganska hög insats för dig att driva igenom detta. Fråga familjen vad dom kan tänkas gå med på.

Men jag bor ju själv med en katt... Så att ta råd av mig kanske inte är det smartaste :)

Lycka till.

[OT] Nedkopplad
Stäng av el också, tänk fattig-stuga på 1800-talet. Bara potatis och hembränt och hästar och en eld i spisen, inga moderniteter som tex bil/tåg/cykel eller supermarkets eller så, varför göra något bara halvdant -- ?
But why -- utvecklingen går alltid bara åt ett håll - adjust or get left behind !

[OT] Nedkopplad
underscore skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Drabbade hur?
> > Tanken är att det ska komma något bra ur det
> > hela.
>
> Onlinespel/facebook mm är mycket mer än "bara
> ett spel" eller "bara en chatt". Det kan nog
> närmas jämföras med ett gammaldags totalt
> utegångsförbud i tre månader. Rätt sjukt.

Kan också tycka det. Är för dina barn som att du inte fick använda telefon när du var liten. Att du skulle vara tvungen att skriva brev eller skicka telegram till dina kompisar istället.

[OT] Nedkopplad
Jag tycker inte hån hör hemma här. Uppsåtet är gott, men kanske inte helt genomtänkt när det gäller konsekvenser för barnen.

Morot hellre än piska, är mitt råd. Vill man umgås med barnen måste man locka dem till det. Tvång löser sällan problem.

[OT] Nedkopplad
Lars.E skrev:
> Det kanske skulle funka bättre med en nedkopplad
> timme eller två den tid då alla kommit hem från
> jobb och skola?
> Och självklart utökas din nedkopplade tid att
> även innefatta en timme före och en timme efter
> övriga familjens nedkopplade tid.

Det här låter betydligt vettigare än ursprungsidén om nu tanken är att faktiskt umgås mer. TVn kan man kanske stryka helt, den är ju ändå en ganska passiv underhållningsform och utanförskapet av att inte ha sett senaste roliga reklamen är nog hanterbart, men det andra känns orimligt.

+massor på underscore.

/90-talist som växt upp med "skärm"umgänge

[OT] Nedkopplad
Helt inne på din linje.
Detta konstanta tittande ner i mobilen / datorn kommer bli mänsklighetens totala förfall.
Blir själv tokig av alla människor som går-står med mobilen framför ögonen.
Kommer ihåg för inte så länge sen att en höjdpunkt hemma blev när strömmen gick,
en brasa i kaminen o stearinljus. Familjespelen dök upp o vi umgicks.
3 månader låter kanske lite för mycket för att ha en chans, men som nån sa att en dag eller 2
i veckan kan vara nåt att börja med.

[OT] Nedkopplad
NLC skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Vill också säga att jag inte förelår detta
> på
> > skoj. Vi har verkligen problem att alla i
> familjen
> > bara sitter framför sina datorer och telefoner
> > hela dagarna.
>
> Om man verkligen har problem i familjen bör man
> nog överväga att kontakta dem som verkligen kan
> hjälpa till en bättre situation. Kolla med
> kommunen, det brukar finnas någon typ av
> familjerådgivning motsv, troligtvis bättre än
> att själv leka hemmapsykolog.
>
> Sen är det ju sjukt ironiskt att vädra denna typ
> av idéer på ett internetforum, men det kanske
> bara är jag som tänker så?

Skitbra tips. Nog många som drar sig för att ta till professionell hjälp för något som man inte tycker är så stort eller ett privat problem.

Supertramp är ju beroende, som så många andra, därför han frågar knarkarna om hur man slutar knarkar. :)
För att lyckas bryta ett beroende måste du var övertygad, verkligen övertygade och veta och förstå i din själ att du kommer att må så mycket bättre om du väljer att göra annorlunda. Insikt måste nog vara missbrukares första steg mot ett liv utan beroende. Det första steget är svårast, att erkänna sjukdomen.

[OT] Nedkopplad
Jag har liknande problem och nu är barnen så stora att de kan göra som de vill. Enda kortet jag kan spela ut är "Skall du bo här finns det vissa grundläggande regler som gäller" ett jobbigt kort att använda när det enda man vill är att de skall bete sig bra på egna meriter. Så här i backspegeln kan jag se att vi gjort en massa saker tillsammans som ändå följer med som något positivt. Dottern och jag har gått en massa promenader och pratat mycket. Hon kan lätt fördriva massor med tid på att se hundra episoder av nånting, men tränar ändå självmant nu och är kul att prata med. Sonen har hjälpt till med att snickra mm och då har vi alltid pratat om upplägget, smarta lösningar, mallar osv. Plus att vi gjort en del träning tillsammans också. Han är nån slags mastermind i olika spel och lägger oändligt med tid på sin dator. Nu när han jobbar lite här och där, visar det sig att han faktiskt är en talang på att planera och utföra jobb av olika slag. När det är fysiskt märker han att han blir trött och snackar mer och mer om att börja träna mm. Förhoppningsvis löser sig det mesta med tiden.

När jag funderar på vad jag själv gjorde före typ jag blev tjugo kan jag i ärlighetens namn konstatera att jag läste massor med böcker. Det är väl ungefär jämförbart med att hänga framför datorn. Sen mekade jag mycket bil och körde bil, det mesta för skojs skull, det kan väl liknas vid dataspel. I övrigt minns jag en massa elände med jobbiga syskon, en del sport, en del supande, slarv i skolan, mycket mat och sömn, tjejer och kompisar. Men något som mina föräldrar blev stolta över kan jag knappast minnas. Det enda jag vet säkert skiljer är att jag tidigt ville ha bil och flytta hemifrån. Inget av alternativen verka locka mina "barn" ännu.

Skall du prova något så gör en liten pilottest och bedöm utfallet istället för att göra allt på en gång. Dessutom måste du ha med frun på det hela för är ni inte enade blir det pannkaka och du är den "onde".

[OT] Nedkopplad
Jag har inte haft TV sen jag flyttade till Gbg i augusti 2005, med undantag för ett halvår 2008 när det var OS och amerikanskt presidentval (underhållning båda, på olika sätt). Så vissa delar av informationssamhället har jag ställt mig utanför, men så är jag för närvarande singel, och då är det enklare (mitt ex ville inte heller ha TV, så det funkade även i det förhållandet).

[OT] Nedkopplad
Ja, jag förstår inte vad som kan gå fel i detta. OBS sarkasm.

menar du allvar så tycker jag att du borde hyra en stuga i fjällen i sommar i stället.

[OT] Nedkopplad
Får vi några rapporter under tiden? Är det ngn idé att man sitter och F5:ar tråden :)? Om, inte så är det ju en dålig idé..iaf för oss på happy ;)!

Senast ändrad:
[OT] Nedkopplad
underscore skrev:
> Låter urfånigt. Speciellt om barn/ungdomar blir
> drabbade. En vecka hade kanske kunnat antas som en
> "kul grej".

Drabbade? Befriade snarare. Svensken i allmänhet är missbrukare av nätet. Alla som använder fajzbök borde sitta på hem...

[OT] Nedkopplad
Hasse#7 skrev:
> När jag funderar på vad jag själv gjorde före
> typ jag blev tjugo kan jag i ärlighetens namn
> konstatera att jag läste massor med böcker. Det
> är väl ungefär jämförbart med att hänga
> framför datorn. Sen mekade jag mycket bil och
> körde bil, det mesta för skojs skull, det kan
> väl liknas vid dataspel.

De jämförelserna håller nog inte. Särskilt inte den med böckerna och internet.

[OT] Nedkopplad
Bengt-re skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Låter urfånigt. Speciellt om barn/ungdomar
> blir
> > drabbade. En vecka hade kanske kunnat antas som
> en
> > "kul grej".
>
>
> Drabbade? Befriade snarare. Svensken i allmänhet
> är missbrukare av nätet. Alla som använder
> fajzbök borde sitta på hem...

Facebook är otroligt effektivt för att hitta nya bekantskaper. Jag har lärt känna många först via Fb, som jag senare lärt känna utanför nätet. Det är också fantastiskt för att hålla liv i bekantskaper. Personer som man sällan träffar fysiskt kan man ändå ha nästan daglig kontakt med. Utan den kontakten hade nog många bekantskaper upphört. Personer jag jobbade med för 10-12 år sen, och som jag hade tappat kontakten med har jag nu än en gång roligt och trevligt ihop med. Man måste inte sitta öga mot öga för att uppskatta en annan person. Om man inte begriper vilken positiv kraft ett socialt nätverk som Facebook kan ha, så har man verkligen missat nåt.

Tillbaka
Topp