[OT] Nedkopplad

[OT] Nedkopplad
Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idiocracy. Tänkvärd film.
> > http://www.imdb.com/title/tt0387808/
> >
> > Snuttifierad tillfredsställelse tar över.
>
> Låter lite som Wall-E.

Det är som upptakten till Wall-E. Fast inte alls lika bra ;)

Sen vet jag inte om jag håller med om att internet och TV bara är lättsmält skit. Det finns en massa sånt om man bara kollar på de svenska reklamkanalernas tablåutbud men det finns också en massa annat mer svårsmält och/eller tänkvärt innehåll. Man behöver sålla lite. Alla TV-serier är ju inte My Super Sweet Sixteen.

Det finns väl ingen som kan hävda att alla böcker (om de nu skulle vara så mycket bättre) är tänkvärda och välskrivna? Det finns hyllmeter med skit där också. Snuttifierad tillfredställelse om man så vill.

[OT] Nedkopplad
Hasse#7 skrev:
> Jag tror att du måste ha som nån slags konton
> för hela familjen. Ladda in en timme elektroniskt
> nöje genom att promenera en timme, eller spela
> sällskapspel, eller vad vet jag. Nånting som
> gör att man förtjänar det. Att avstå helt
> kommer inte funka eftersom det är DITT val inte
> deras.

Vettigaste idé om du vill försöka detta IMHO. Att totalt skära bort allt är ju lagom idiotiskt. Utan Internet kan det för den generationen också bli svårt att exempelvis lyssna på musik, så den får du nog fundera lite över.
Och längden på experimentet kanske ska anpassas till något mer rimligt, säg 2 veckor till att börja med, sedan utvärdera ihop med faniljen och se om det går att fortsätta, eller om det ska anpassas.

[OT] Nedkopplad
TS - som jag minns som Jocke innan han blev orolig för att vara på synlig på nätet, vilket är lite kul i det här sammanhanget- är knappast ensam om sin ide eller känsla av att olika grejor med skärm tar för mycket tid. Jag är lite inne på samma sak främst när det gäller barnens tv-tittande. Men sedan visade sig att jag i princip uppnår den effekt jag vill om jag aktiverar mig med barnen. Så det räcker med en lite men jobbig förändring hos mig så når jag långt.

[OT] Nedkopplad
Om du tycker att familjen umgås för lite så är det bättre att införa en familjedag ev timme/timmar där ni hittar på saker tillsammans istället för att förbjuda något annat. Utflykter där ev barnen får bestämma utflyktsmål eller hemmakvällar med tacos och filmmys. Varför krångla till det. Eller känner du dig orättvist behandlad/utfryst?

[OT] Nedkopplad
Mr. Scott skrev:
> Men sedan visade sig att jag i
> princip uppnår den effekt jag vill om jag
> aktiverar mig med barnen. Så det räcker med en
> lite men jobbig förändring hos mig så når jag
> långt.

Tror du är något på spåret här; att engagera/aktivera sig själv med familjen är bättre än ett (total)förbud.

Frågan är bara hur Jocke ska få reda på vad vi tycker nu. Kanske NÅGON kan skriva ut tråden och posta till honom på regelbunden basis??

[OT] Nedkopplad
NLC skrev:
> Mr. Scott skrev:
> -----
> > Men sedan visade sig att jag i
> > princip uppnår den effekt jag vill om jag
> > aktiverar mig med barnen. Så det räcker med
> en
> > lite men jobbig förändring hos mig så når
> jag
> > långt.
>
> Tror du är något på spåret här; att
> engagera/aktivera sig själv med familjen är
> bättre än ett (total)förbud.
>
> Frågan är bara hur Jocke ska få reda på vad vi
> tycker nu. Kanske NÅGON kan skriva ut tråden och
> posta till honom på regelbunden basis??

Var det inte så att Stuvstaix eller nån annan bodde granne? Den happyiten får ju såklart läsa, gå över och återberätta, ta med sig tänkvärda upplysningar och skriva det så att vi får tycka till. Hur svårt kan det vara? För min del räcker det med en uppdatering per dygn. Man skall inte överdriva.

[OT] Nedkopplad
Man ska nog vara lite försiktig när man slår fast vad som är normalt och inte för andra familjer, och även vad det "bara" är att göra. Jag är skeptisk till talet om dataspelsberoende, men de som hävdar att det existerar är något spåren. Det är ingen tvekan om att en del (ungdomar) blir som uppslukade vid datorn och ägnar den väl mycket uppmärksamhet. Vad det beror på eller vad man gör åt det är en knepigare fråga.

[OT] Nedkopplad
Ja fyfan. Vart är världen på väg egentligen. Ungarna ränner ute och lyssnar på såna där satanistiska popgrupper som Beatles. Det kommer gå åt helvete med mänskligheten. Snart kommer det väl nåt pucko och påstår att vi kan samtala elektroniskt. Nä fy fan. Det var bättre ordning förr när vi samlades runt högläsningen från bibeln.

45 år senare, samma tugg but different subject.

Lär vi oss aldrig ?

[OT] Nedkopplad
underscore skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > underscore skrev:
> >
>
> > -----
> > > Supertramp skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Drabbade hur?
> > > > Tanken är att det ska komma något bra ur
> > det
> > > > hela.
> > >
> > > Onlinespel/facebook mm är mycket mer än
> "bara
> > > ett spel" eller "bara en chatt". Det kan nog
> > > närmas jämföras med ett gammaldags totalt
> > > utegångsförbud i tre månader. Rätt sjukt.
> >
> > Så om man vill minska tiden framför
> dator/mobil,
> > vad göra? Är det verkligen så viktigt att
> > barnen kan ta skada om de inte får
> kommunicera
> > via sina sociala medier?
>
> Skulle du stänga av dina barn från
> fotbollsträning, repande i band, balettdans eller
> annat typ av "beroende" i tre månader för att
> experimentera?

Satan vilken dålig jämförelse! Vad som helst är väll bättre än Facebook, framförallt att röra på sig.

[OT] Nedkopplad
oxr skrev:
> grump: hur hanterar du själv dina tonåringar?

Genom att vara närvarande och lyhörd. Behövs inga drastiska förbud så länge det är ofarligt. Till viss del får man acceptera evolutionen hur skrämmande den än verkar vara.

Senast ändrad:
[OT] Nedkopplad
Man skulle ha sagt det till Jobs, Gates, Torvalds och Persson när dom var unga att det var ett jävla påhitt och sitta framför en dator, att det vore bättre om dom rörde på sig, för inget bra kan komma från att sitta framför en dator.

[OT] Nedkopplad
hjeltman skrev:
> Man skulle ha sagt det till Jobs, Gates, Torvalds
> och Persson när dom var unga att det var ett
> jävla påhitt och sitta framför en dator, att
> det vore bättre om dom rörde på sig, för inget
> bra kan komma från att sitta framför en dator.

Meeh, en av dem är död och de andra är säkert satanister i smyg. Datorer och mobiler är ONDSKAN

[OT] Nedkopplad
grump skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > grump: hur hanterar du själv dina tonåringar?
>
>
> Genom att vara närvarande och lyhörd. Behövs
> inga drastiska förbud så länge det är
> ofarligt. Till viss del får man acceptera
> evolutionen hur skrämmande den än verkar vara.

Vet inte om det var mig det var riktat mot, det första du skrev, eller om det bara råkade komma i den ordningen. Håller i alla fall med dig i stort sett. Det jag refererar till är inte de som sitter framför facebook tre timmar om dagen, utan de som inte går utanför ytterdörren på tre veckor. Det är självklart inte majoriteten men de är tillräckligt många för att inte viftas bort. Var sen gränsen går är så klart svårt att säga. Tycker bara inte man ska vifta bort andra föräldrars oro med att hänvisa till beatles-debatten. Det är lite för enkelt. Verkligheten är oftast inte svart-vit utan en långt utdragen gråskala. Det var nog en och annan som sjönk lite för djupt i jordgubbsfälten även på Beatles tid.

[OT] Nedkopplad
grump skrev:
> Ja fyfan. Vart är världen på väg egentligen.
> Ungarna ränner ute och lyssnar på såna där
> satanistiska popgrupper som Beatles. Det kommer
> gå åt helvete med mänskligheten. Snart kommer
> det väl nåt pucko och påstår att vi kan
> samtala elektroniskt. Nä fy fan. Det var bättre
> ordning förr när vi samlades runt högläsningen
> från bibeln.
>
> 45 år senare, samma tugg but different subject.
>
> Lär vi oss aldrig ?

Självklart finns ju verkligt "Det var bättre förr, nu går allt åt h-e"-snack. Det hör väl till individens känsla av att inte riktigt hänga med. Det är ju lite meningslöst att älta på så generation efter generation.

Sen finns det ju verklig kritik mot förändring också. En del verkar ha ngn slags ödestro och menar att de som inte accepterar alla förändringar som om de vore av gud givna, är verklighetsfrånvända och utvecklingsfientliga. Men för mig är det skillnad på utveckling och förändring. Det förstnämnda är något positivt medan det sistnämnda kan vara hur som helst.

Det jobbiga är dock att ofta tar det några år innan vi får perspektiv och kan avgöra vilket som var utveckling och vilket som bara var förändring i någon riktning. Det är när man tänker på det som den förlamande fatalismen tar ett järngrepp om kulorna.

[OT] Nedkopplad
En av de viktigaste uppgifterna man har som förälder är att lära och hjälpa sina barn att sätta gränser. Det här är svårt, särskilt när man är liten.
Men det är knappast Facebooks eller Blizzards fel om föräldrar misslyckas med det.

Dock låter det snarare som att det är TS som behöver hjälp, och inte hans barn.

[OT] Nedkopplad
Min dotter är nio. Hon vill inget annat än att sitta och spela hela dagarna. Det löser sig lite av sig själv när det är skola men nu på jullovet är det hopplöst att aktivera henne. Tjatade hål i huvudet på henne och till slut tvingade jag med henne ut. Eftersom hon inte kunde komma med några idéer själv vad hon ville göra så blev det att räfsa löv och sen en sväng på cykeln. Hon var inte glad. Jag tjatar på henne om det här med att röra sig varje dag och när skolan börjar blir det andra bullar här hemma. Nu är hon halva tiden hemma hos pappa så den tiden kan jag inte påverka men här måste jag hitta på nått med henne. Och så häller det väl oxå att föregå med gott ekempel. Jag surfar gärna oxå en hel dag i sträck om jag hade kunnat. Nätet är ju en fantastisk källa till både rekreation och information samt att det är mestadels där jag håller kontakt med mina vänner. Den ynnesten skulle jag nog tänka mig förtvå gånger innan jag tog bort från min dotter. Kan väl jämföras med när jag som tonåring fick telefonförbud för att jag hade gjort nått dumt eller när telefonräkningen blev för hög

[OT] Nedkopplad
Svårt det där med kvalitetstid, att hinna laga mat när man kommit hem medans snart 3åringen tjatar om att läsa någon bok innan middag är kämpigt, vad jag vill och sambon villl skiljer sig totalt. Sen att vi kan sitta i samma soffa och bara prata när båda barnen lagt sig är guld, vissa kvällar blir det mindre andra me. Om hon vill se golddigger housewives of kentucky eller vad programmen heter medans jag har fri tillgång till happy kan vara skönt med. Men ska vi båda se något på tvn finns hbo eller netflix med reklamfri kvalitets underhållning.

Just nu betyder kvalitetstid skrikande barn utanför toadörren, och jag har domnade ben. Härligt med egentid ;)

[OT] Nedkopplad
oxr skrev:
> Jag tror inte det är så enkelt. För vissa
> funkar det, för andra inte. Alla är olika.

Visst är det så. Det enda jag ville belysa är det orimliga i att man slår knut på sig själv för att vara den perfekta föräldern vars barn når framgång och välmående resten av livet. Var dig själv, ha kul med ungarna utan att för den sakens skull gå till ytterligheter. Ta till vara den tid ni har tillsammans, den är ganska kort.

[OT] Nedkopplad
grump skrev:

>
> Visst är det så. Det enda jag ville belysa är
> det orimliga i att man slår knut på sig själv
> för att vara den perfekta föräldern vars barn
> når framgång och välmående resten av livet.
> Var dig själv, ha kul med ungarna utan att för
> den sakens skull gå till ytterligheter. Ta till
> vara den tid ni har tillsammans, den är ganska
> kort.

+1

[OT] Nedkopplad
Grundtanken är ju god. Är lite sorgligt när iPads är "barnvakter" från morgon till kväll. å glo på tv är måttligt socialt. Se till att ladda upp med sällskapspel och annat då.
Hade kanske varit lättare under den ljusare tiden av året när det går att göra mera aktiviteter utomhus

[OT] Nedkopplad
Supertramp skrev:
> Vill också säga att jag inte förelår detta på
> skoj. Vi har verkligen problem att alla i familjen
> bara sitter framför sina datorer och telefoner
> hela dagarna.

Utmärkt initiativ! Ett alternativ kan ju annars vara 1-2 dagar i veckan. Jag tycker telefonerna är värst, från dem finns det ingen undanflykt, med Ipaddarna på 2:a plats. De andra datorerna lämnar man när man stiger upp. Fredagsmys har omdefinierats till att betyda att alla sitter i vardagsrummet med en egen skärm framför näsan.

Senaste gången jag hade gitarrlektion med dottern hade hon ett öga på telefonen och ett öga på mig. Man kan gissa hur det ser ut i skolan på lektionstimmarna, sämst i Pisa-undersökningen, ja det kan jag mkt väl tro.

[OT] Nedkopplad
jonja skrev:

> Senaste gången jag hade gitarrlektion med dottern
> hade hon ett öga på telefonen och ett öga på
> mig. Man kan gissa hur det ser ut i skolan på
> lektionstimmarna, sämst i Pisa-undersökningen,
> ja det kan jag mkt väl tro.

Multitasking är helt klart övervärderat. Förmodligen ofta skadligt både för resultat och individ.

[OT] Nedkopplad
Jenny W skrev:
> Min dotter är nio. Hon vill inget annat än att
> sitta och spela hela dagarna.

Sätt en spärr på datortiden. Datorspelen är konstruerade för att vara vanebildande, jag har flera skräckexempel i bekantskapskretsen med föräldrar som inte tagit ansvar för att begränsa datorexponeringen. Inte så att ut-å-cykla skulle vara svaret på allt, men du har säkert fantasi nog för att hitta på andra saker man kan göra med sitt barn. Det behöver ju inte vara några fantastiska grejer heller, vad som helst är bättre än ett barn som sitter fast i ett datorspel, timme efter timme.

[OT] Nedkopplad
Jag tycker att det låter som en trevlig idé. Jag är själv en internetknarkare av grandiosa mått, men trivs ändå bäst när jag glömmer telefonen och umgås med vänner. Eller när jag är ute i naturen bortom mobiltäckningens gränser med trevligt sällskap.

Märk väl att jag inte har några barn och kan således inte uttala mig om hur man ska uppfostra dylika. Men på de här premisserna tycker jag att det låter rätt intressant. Det handlar om tre månader, jag tror inte att någon kommer att ta irreversibel skada.

[OT] Nedkopplad
Min bror som ibland vickar som lärare på högstadiet säger att det ofta tar 10-15 minuter att bara få igång en lektion tills alla eftersläntrare kommit på plats och telefonerna är avstängda.

jonja skrev:
> Senaste gången jag hade gitarrlektion med dottern
> hade hon ett öga på telefonen och ett öga på
> mig. Man kan gissa hur det ser ut i skolan på
> lektionstimmarna, sämst i Pisa-undersökningen,
> ja det kan jag mkt väl tro.

[OT] Nedkopplad
schture skrev:
> Min bror som ibland vickar som lärare på
> högstadiet säger att det ofta tar 10-15 minuter
> att bara få igång en lektion tills alla
> eftersläntrare kommit på plats och telefonerna
> är avstängda.
>
> jonja skrev:
> -----
> > Senaste gången jag hade gitarrlektion med
> dottern
> > hade hon ett öga på telefonen och ett öga
> på
> > mig. Man kan gissa hur det ser ut i skolan på
> > lektionstimmarna, sämst i
> Pisa-undersökningen,
> > ja det kan jag mkt väl tro.

Det är ett (av två) skäl till vad som särskiljer oss Pisamässigt enligt Hans Bergström i debattartikel i DN. Våra barn får för lite undervisning just p g a att varje lektion blir för kort.

[OT] Nedkopplad
schture skrev:
> Min bror som ibland vickar som lärare på
> högstadiet säger att det ofta tar 10-15 minuter
> att bara få igång en lektion tills alla
> eftersläntrare kommit på plats och telefonerna
> är avstängda.
>
> jonja skrev:
> -----
> > Senaste gången jag hade gitarrlektion med
> dottern
> > hade hon ett öga på telefonen och ett öga
> på
> > mig. Man kan gissa hur det ser ut i skolan på
> > lektionstimmarna, sämst i
> Pisa-undersökningen,
> > ja det kan jag mkt väl tro.

Det är väl en helt vanlig fråga om ordning och har absolut ingenting med fejsbook och happy att göra. Om man lär barnen att göra som man säger istället för att be dem göra saker och förhandla om när en lektion eventuellt kan börja så kommer såklart inte lektionen börja på utsatt tid. Om barnen inte hade mobiltelefoner utan bara serietidningar så hade den som inte förstod grundproblemet skyllt på serietidningar. Eller vad det nu är som barnen för stunden tycker är roligare än det som är "tråkigt"

[OT] Nedkopplad
TBone skrev:
> schture skrev:
> -----
> > Min bror som ibland vickar som lärare på
> > högstadiet säger att det ofta tar 10-15
> minuter
> > att bara få igång en lektion tills alla
> > eftersläntrare kommit på plats och
> telefonerna
> > är avstängda.
> >
> > jonja skrev:
> >
>
> > -----
> > > Senaste gången jag hade gitarrlektion med
> > dottern
> > > hade hon ett öga på telefonen och ett öga
> > på
> > > mig. Man kan gissa hur det ser ut i skolan
> på
> > > lektionstimmarna, sämst i
> > Pisa-undersökningen,
> > > ja det kan jag mkt väl tro.
>
> Det är väl en helt vanlig fråga om ordning och
> har absolut ingenting med fejsbook och happy att
> göra. Om man lär barnen att göra som man säger
> istället för att be dem göra saker och
> förhandla om när en lektion eventuellt kan
> börja så kommer såklart inte lektionen börja
> på utsatt tid. Om barnen inte hade mobiltelefoner
> utan bara serietidningar så hade den som inte
> förstod grundproblemet skyllt på serietidningar.
> Eller vad det nu är som barnen för stunden
> tycker är roligare än det som är "tråkigt"

+1

[OT] Nedkopplad
Precis, det är en helt vanlig fråga om ordning. Det är inte frågan om att be eller förhandla utan alla dessa mobila “devices” är en del av grundproblemet med att få ordning för att kunna starta lektionen. Det beteende många elever uppvisar när de ombeds stoppa undan mobilen kan bättre likställas med att lägga beslag på rökarens efterlängtade cigg eller alkisens flaska när han ska ta en klunk än likställa en mobiltelefon med en serietidning. Att man exempelvis på många stora företag som driver på utvecklingen av alla “gadgets & services” i Silicon Valley förbjuder laptops, mobiler och andra “devices” under möten för få bukt med bristen på fokus visar ju trots ironin i sammanhanget att det finns ett reellt problem med detta. Men det ska bli intressant att följa utvecklingen av problemen som kan uppstå i skolan när en majoritet av eleverna går omkring med 6-7 olika serietidningar, krockar med varandra i korridorer och lärarna tvingas offra 10-15 minuter av lektionstiden på att få bort alla tidningar… ;-)

Senast ändrad:
[OT] Nedkopplad
Det går att besluta om ett generellt förbud mot all egen kommunikationselektronik som eleverna har under skoltid.
Problemet är att då kan ju inte föräldrarna kontakta sina telningar så enkelt. Tidigare fanns det en vanlig reception dit föräldrarna kunde ringa och lämna meddelande.
Idag går det att välja skola med regler eller med elevstyre.

[OT] Nedkopplad
Ursäkta mitt försök till struktur men jag tycker tycker faktiskt fler av er på ett tydligt sätt missar alla poänger man kan missa.

Jag tror vi började i 1) TV, datorer, FB och allt annat med skärm får oss att tappa kontakten med varandra. Det tycker jag är en relevant fråga men inte samma som

2) barnen rör sig för lite. Tvärt om så tror jag det är fel att blanda ihop 1) och 2). Ett fantastiskt sätt att umgås är exempelvis att spela sällskapsspel medan lövkrattning tycker jag suger.

Sedan dyker det upp

3)Smartphones förstör skolan. Det har ju faktiskt inget alls att göra med 1) eller 2) ovan. Tvärt om så är ju syftet med benchmarking av skolan just kopplat till att göra oss till konkurenskraftiga så att framtida generationer kan konsumera nya prylar och åka mer bil.

För mig handlar 1) om livskvalité. 2) om hälsa och livsstil. 3) om det som gjort att vi tappat 1) och 2).

Familjeliv.se, som någon nämnde ovan, får mig att inse hur lite jag vill att andra ska kunna påverka mitt liv varje gång jag läst något där. Men det är kul. Precis som Happy.

[OT] Nedkopplad
Miss Lycka skrev:
> Det går att besluta om ett generellt förbud mot
> all egen kommunikationselektronik som eleverna har
> under skoltid.
> Problemet är att då kan ju inte föräldrarna
> kontakta sina telningar så enkelt. Tidigare fanns
> det en vanlig reception dit föräldrarna kunde
> ringa och lämna meddelande.
> Idag går det att välja skola med regler eller
> med elevstyre.

Bara längden på detta inlägg måste ju vara något slags rekord. Det här engagerar!

Själv nöjer jag mig med surfförbud på dass, testa det! En ren befrielse att inte happysurfa när man gör nr 2.

[OT] Nedkopplad
Smartphones är beroendeframkallande. Läskigt som attan. Själv har jag åkt dit å det grövsta. Liksom de flesta jag ser i min omgivning.

Min gissning är att trådskaparens experiment kommer att misslyckas. I alla fall om hans barn har ngn integritet o egen vilja.

[OT] Nedkopplad
jomper skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Det går att besluta om ett generellt förbud
> mot
> > all egen kommunikationselektronik som eleverna
> har
> > under skoltid.
> > Problemet är att då kan ju inte föräldrarna
> > kontakta sina telningar så enkelt. Tidigare
> fanns
> > det en vanlig reception dit föräldrarna kunde
> > ringa och lämna meddelande.
> > Idag går det att välja skola med regler eller
> > med elevstyre.
>
> Bara längden på detta inlägg måste ju vara
> något slags rekord. Det här engagerar!

Hahaha! ;-)

[OT] Nedkopplad
Läste en krönika av någon som köpt sig en "dumb-phone" och fått livet tillbaka. Tror inte att barn behöver lära sig att vara digitala, allt är konstruerat för att vara intuitivt idag. Jag tror och hoppas att om några år kommer förmågan att vara "analog" att vara eftertraktad och sällsynt.

Kort sagt: fler möten ansikte mot ansikte och mindre skärmtid gör världen bättre

[OT] Nedkopplad
jomper skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> mot
> har
> > under skoltid.
> fanns
> > med elevstyre.
>
>
> Själv nöjer jag mig med surfförbud på dass,
> testa det! En ren befrielse att inte happysurfa
> när man gör nr 2.

Jag försöker göra tvärtom, på dass negligerar man ju ingen annan med sitt surfande. I vardagsrummet slåss ju min sambo om uppmärksamhet.

[OT] Nedkopplad
jomper skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> mot
> har
> > under skoltid.
> fanns
> > med elevstyre.
>
>
> Själv nöjer jag mig med surfförbud på dass,
> testa det! En ren befrielse att inte happysurfa
> när man gör nr 2.

Så länge du inte bronkar till happy så är det väl ok kan man tycka.

[OT] Nedkopplad
Tjäna skrev:
> Kort sagt: fler möten ansikte mot ansikte och
> mindre skärmtid gör världen bättre

+1 Jo, så är det ju.

Frid!

Tillbaka
Topp