(OT) Norsk väder

WAKIdesigns

Aktiv medlem
(OT) Norsk väder
Hej

Är det bara jag eller det är den blötaste hösten sen länge i Norska fiordarna? Planerade en gravel/ lvg tur och det ända jag ser i väderprognoser för helger i Aurland/ Flåm/ Sogndal områden är regn. Är det vanligt och jag har valt en dålig nya hobbyn?

(OT) Norsk väder
Det har varit legendariskt dålig överallt i Norge utom i och runt Oslo. Sandnessjöen fick väl inga dagar över 20 grader i år. Några ställen på Vestlandet är inte långt efter. Bergen hade haft fyra dagar utan regn eller nåt.

(OT) Norsk väder
Jag menar lite så, att när vi brukade planera Bikepark åkning i Hafjell/ Trysil (annan klimat jag vet) då hade vi en sån strategi: vi har typ 8 helger i Augusti/September. Vi åker när det inte regnar. Då hittade vi altid minst 3 helger att välja från. Typ 6 år i råd. Men Gravel i fiordarna känns det som bara att glömma…

(OT) Norsk väder
sogndal 1800 mm årligen? snarast åt det sparsamma hållet jämfört en del andra delar av vestlandet, särskilt i högre terräng.

värdelöst vetande; det regnar mer i stockholm än i london. kring hälften av sogndal.
Menar du årsmedelnederbörd? I så fall undrar jag om uppgifterna om Stockholm och London är korrekta.

(OT) Norsk väder
sommarens lågtryck brukar hålla sig i liknande spår efter varandra. de står på kö ute på atlanten och tenderar följa varandra.

senare delen av denna sommar en något nordligare huvudsaklig bana. så norr om cirka falun har det varit kallt och fuktigt. mälardalen och svenska västkusten långa perioder av sol och 25-30 gr, och som resultat gula gräsmattor och björkar.

när spåret hamnar över södra sverige är vädret blir sommaren gärna varm och solig över nordkalotten.

något år ibland hamnar det uppövade lågtrycksspåret över kontinentala europa. då blir det finfin sommar i större delen av vårt land. och ett parkerat högtryck devierar gärna anfallande lågtryck söderut. resultatet brukar bli översvämningar längs donau.

(OT) Norsk väder
Menar du årsmedelnederbörd? I så fall undrar jag om uppgifterna om Stockholm och London är korrekta.
det undrade jag också, men så var tillgängliga uppgifter när jag kollade upp saken. men det rör sig här om rätt likartade nivåer.

när det är sagt tycker jag de uppgifter man finner uppvisar viss variation från gång till annan.

brittiska öarna har kraftig slagsida av nederbörd i riktning västra kusterna

Tillbaka
Topp