[OT] Norska uttryck typ guleböj

Mashimaro

Aktiv medlem
Eftersom jag nu bor i vårt kära grannland i väst, Norge, får jag i vanlig ordning dagligen uthärda vänliga och ganska underhållande verbala häcklingar av min arbetkamrater, ofta angående hur roligt svenska låter, eller hur överlägset Norge är i alla avseenden. T.ex. tycker norrmännen att ordet gurka är oerhört roligt, -"Det heter ju AGURK, he he.... gurkA. He he". Detta har fått mig nyfiken på vilka ord vi svenskar har på "låtsasnorska". De jag kommer på är:

Guleböj = banan

Brusefåtölj = toalettstol

Om ni kommer på några fler så posta dem gärna i denna tråd så att jag och men enda svenska kollega kan sitta och garva lite.

Metallgutten = Stålmanne

Men annars så har de ju riktigt bra ord norrmännen:
Rundkörning = rondell
Självangivelse = Allmän självdeklaration
Edderkoppen = Spindelmannen (eg spindel)

Stalle

TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> Kuse ska visst betyda fitta allafall(på danska
> oxå), men mitt norska ex sa fitte.

Skåra är väl ett till namn..

Annars verkar de tycka att det är skoj med svenskar som dricker bärs! :)

Tjena!

Fleskeunge.. Grannens barn som man stoppar in i bilen när man ska till sverige bara för att få ta med sig mer fläskkött när man åker tillbaka över gränsen.. Seriös smuggling av di där norrbaggarna..

Är vi bättre då????

Rissmuggling
Tre män från Värnamo åtalas för tullbrott. De har smugglat sex ton ris till Sverige från Norge. Åklagaren menar att riset inte kan vara för eget bruk. Sex ton ris skulle ta flera hundra år för en familj att konsumera.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Martin O skrev:
-------------------------------------------------------
> Rissmuggling
> Tre män från Värnamo åtalas för tullbrott. De
> har smugglat sex ton ris till Sverige från Norge.
> Åklagaren menar att riset inte kan vara för eget
> bruk. Sex ton ris skulle ta flera hundra år för
> en familj att konsumera.

snåla smålänningar.. :)

En norsk tjej undrade en gång om jag skulle med på förspel.

Hon menade förfest jag något annat.

elvis1605.jpg

Har precis kommit hem efter två dagars historieseminarium på Elingaard herrgård vid Fredrikstad. Ingen idé att räkna upp alla konstigheter i norskan. Det blir alltså inte ett dugg mer allvarligt för mig som svensk när (mycket) höga norska akademiker pratar...

:D

Jag valde f ö det rum norska drottningen använder vid besök där. Klar kul för en övertygad anti-rojalist som jag att kunnat sprida lite arbetarklass-odörer i det kungliga gemaket :)

Hulkenpitt = Gurka
Krull-alfa = @
Lång trång gång = U-båt

Men fråga norrmännen varför deras oljeflaskor på macken bara har text på svenska när de är en oljenation! ;) (kanske bara stämmer kring Lofoten, läste det i någon lastbilstidning).

Norska är för härligt faktiskt, som Harris syrra lär ha sagt; Tänkt dig en norrman som kommer in till en psykolog och säger: Jej är deprimert! Det funkar liksom inte att vara ledsen när man pratar norska...

Tillbaka
Topp