[OT] Nu har man varit på teater

Earlslick

Aktiv medlem
Hittar ingen tråd om detta så jag startar en själv.
Nyss hemkommen från Dramaten, var en uppfriskande föreställning:

Nice, alla borde gå betydligt mer på teater, dans och opera. 95% av biljetten är redan betald, så in med dom sista 5% och få njutning för pengarna!

Visst är det så att biljettpriset för den typen av underhållning bara täcker en mindre del av kostnaden. Att det skulle vara så lite som 5 % för teater, dans och opera i snitt undrar jag dock om det stämmer. Har för mig att jag läste något om typ 15 % för ett antal år sen vad gäller Operan i Stockholm och den är väl(?) en av de mer subventionerade arrangörerna av nämnda typen av kultur.

Visst är det så att biljettpriset för den typen av underhållning bara täcker en mindre del av kostnaden. Att det skulle vara så lite som 5 % för teater, dans och opera i snitt undrar jag dock om det stämmer. Har för mig att jag läste något om typ 15 % för ett antal år sen vad gäller Operan i Stockholm och den är väl(?) en av de mer subventionerade arrangörerna av nämnda typen av kultur.
Beror på vilken biljett klass man väljer. Tar man den dyraste på premiären så är det såklart en annan procent. En billig högst upp, bakom en pelare, på en tisdag när Operan har stängt och det regnar så är % en annan:)

Beror på vilken biljett klass man väljer. Tar man den dyraste på premiären så är det såklart en annan procent. En billig högst upp, bakom en pelare, på en tisdag när Operan har stängt och det regnar så är % en annan:)
Beror ju lite på hur man räknar. Om man säger att operan skulle ha noll subventioner skulle garanterat fortfarande platsen högst upp bakom en pelare vara mkt billigare än att sitta på någon av de platser som nu är dyrast. Exakt vad det osubventionerade marknadspriset skulle vara är ju svårt att veta så vad procentsatsen blir är inte uppenbart, i synnerhet som det förmodligen skulle vara svårt att driva operan utan bidrag, donationer, etc.

Ett sätt att räkna är att se hur stor del av intäkterna som kommer från biljetter och det är så jag tror att de siffror jag hört räknats fram. Med de osäkerheter som finns känns det som en approximation så god som en annan.

Tillbaka
Topp