[OT] Ny diskmaskin, vilken?

elmaco

Ny medlem
F*n, diskmaskinen har pajjat ihop :(

Huvudkravet är att den skall diska, andra kravet är att den skall vara billig, 3:e kravet är att få hemleverans och bortplockning av den gamla...

Några tips? Kan inte direkt påstå att jag har bra koll på sånt.

Det är bättre att diska manuellt än att ha en billig diskmaskin. Jag har en billig som diskar uselt. Köp en Miele och få rent porslin.

-Skogling

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är bättre att diska manuellt än att ha en
> billig diskmaskin. Jag har en billig som diskar
> uselt. Köp en Miele och få rent porslin.
>
> -Skogling

+1 på diska manuellt, ingen diskmaskin innanför min tröskel :-) T

Har en rätt billig Bosch, kostade strax under 4000, kanske 3.500 med lite rea. Den diskar OK men det blir dåligt torrt efteråt, det står ofta kvar vatten ovanpå glas och koppar. Hade en Bosch i lägenheten vi bodde i förut, den var bättre och säkert dyrare också. Så köp inte en billig Bosch. Köp en dyr Bosch. ;)

tror inte ens en miele får bort vattenpussarna som blir ovanpå glas och koppar med korkad form :) 30.se funkade bra för en tid sedan iallafall, billigt och hemkört. kör en bosch av billigare snitt och det funkar toppen./J :)

Jag tycker om min bänkdiskmaskin från elektrohelios..
För jävlar va snabbt det går! Kopplar jag den på varmvatten så diskar den på en halvtimme, otroligt skönt! :D

Bara ett tips, kolla hur lång tid den tar på sig..

Du kommer att bli besviken i vilket fall som helst. Nya diskmaskiner diskar äckligt långsamt.

Anders H skrev:
> Du kommer att bli besviken i vilket fall som
> helst. Nya diskmaskiner diskar äckligt långsamt.

Man behöver inte sitta och hålla den sällskap när den diskar ;)

Min diskmaskin håller monstret borta. Den är min vite riddare och beskyddare.
-Det är väl bara att internetshoppa?

Är det för billigt är det inte jättebra. Jag har en whirlpool från IKEA, den funkar toppen!

Atlas skrev:
> Min diskmaskin håller monstret borta. Den är min
> vite riddare och beskyddare.
> -Det är väl bara att internetshoppa?
>
> Är det för billigt är det inte jättebra. Jag
> har en whirlpool från IKEA, den funkar toppen!

Vi har en whirpool från IKEA som funkar uruselt. Förrut i gamla lägenheten hade vi en bosch för 6000 som var superbra.

/O

Köp Bosch eller Mile om du vill ha bra kvalité.

Tänk på hur de ser ut inuti och känn på korgar osv, dyrare = mer flexibel med större grytor, höga glas osv. Botten i billigare maskiner brukar vara i plast, lite mindre bra!

Tysatare maskin mår alla bra av.. Bosch har du ju Variospeed på, så där kan de snabbdiskas
iofs till högre kostnad..

Bosch SMU50Mxxxx, bra skit!

Bosch SGU56Exxxx, ok!

När vi köpte ny diskmaskin hade vi ungefär följande krav:

* Tyst (tillräckligt iaf)
* Inte svindyr
* Övre korg reglerbar i höjdled (bra när man ska diska vinglas)
* Allmänt vettig och flexibel inredning

Det blev en Bosch av nåt slag, och den har funkat kanon än så länge.

Japp, Miele eller Bosch röstar jag på! Vi Har haft 2 st Husqvarna. Riktigt skitkvalitet!!! Har Husqvarna på samtliga vitvaror (fick dessvärre inte välja något annat när vi byggde nytt hus). Tyskt ska det vara, eller möjligen Cylinda.

köp en finTysk - Miele, riktigt bra grejor! se till att få den modellen som har en hylla för besticken!!! superbra och den kan tas bort till besticklådan.. mycket smidigt. Är nöjd som fan med min!

Dyr - Ja men den håller och är smidig som fan,
Men bara lite dyrare än konkurrenterna så.. spara lite .. :-)

Jo, Miele ser bra ut, speciellt med bestickslådan. Tydligen är det dem som haft patent på det, men 10 år har gått sen dess, har börjat dyka upp på fler modeller (enligt försäljaren). Men min likviditetsplan tillåter inte dem (man måste ju budgetera så man har råd att köpa lite cykelprylar också...).

Det får nog bli en Bosch. Fö var det en Husqvarna som pajjade.

Miele är undataget som bekräftar regeln "kvalitet kostar". Miele ger inte det du betalar för, fråga alla större fastighetsbolag och byggentreprenörer som i regel undviker Miele numera.
Cylinda eller Electrolux skulle jag rekommendera, kostar lite men där får du något för pengarna.

elmaco skrev:
> Jag har ingen porslin. Köp en Miele till mig så
> kan du få din porslin diskad hemma hos mig.

Varför ska du ha en diskmaskin om du inte har något porslin? Tvätta cykeldelar?

Fan, ågren att välja ny diskmaskin då den gamla klappat ihop, har en 45cm smal och det blir en likadan.
Har försökt hitta någon lagom, men måste om göra så många olika modeller? ;)

Besticklåda verkar meckigt, enklare att bara kasta ner i en korg, den verkar det finnas snabbjustering på höjden, är det något man använder? Gillar även att man kan fälla "taggarna" så man får plats med grytor och kastruller om det behövs.

Måste man verkligen sänka 10lök på en Miele för att det ska bli rent? Hade tänkt mig runt 4000-6000:-

Sneglat på denna Bosch: Bosch SPU40E42SK http://www.elon.se/vitvaror/diskmaskin/diskmaskin/bosch-spu40e42sk

Har större förtroende för Boschs vitvaror än Mieles. Däremot har dom börjat med värmeväxlare och sånt bös nu i diskmaskinerna vilket är en grymt bra idé, men lite för nytt för att det skall hålla i längden misstänker jag.

För mig är bestickskorg ett absolut måste. Men med 45 cm så kanske man måste göra lite avkall.

Vi är nöjda med vår Electrolux, rostfri lite findyr modell, men fick den med ca 70% rabatt då det var en stor buckla i fram, transportskada (vi who cares...).

Nu efter några år pajade alla hjulen på underkorgen, och jag gillade att man enkelt kunde beställa alla möjliga reservdelar på internet. Kanske går med alla märken, men definitivt till de mer kända.

Skaffade nyligen Cylinda "Sverigedisken". Har använt den några gånger och den är verkligen fin och tyst. Bara slänga i tablett, trycka på on och sen start! Auto-programmet gör allt rent. Metallarm där de flesta andra har plast. 50-cl ölglas får plats utan problem!

Kan man göra mer än säga nåt om sin egen? ;-)

Jag har en bosch bänkdiskmaskin som var rätt billig. Rent blir det men visst låter det lite. Beror nog mycket på att den inte står i ett skåp som dämpar men det är helt klart bra tryck i vattnet. Även snabbprogrammet är klanderfritt för färsk disk (att vi kör pulver istället för tabletter hjälper säkert också, borde lösas snabbare och sköljas bort bättre om det inte lösts).

Timer tycker jag är grymt smidigt. Går att pricka så att den är varm och torkar snabbt när jag kommer hem eller så att den körs när jag slipper höra det.

Bestickskorg tycker jag också är ett måste. Låda går inte att ta med sig i handen när jag tömmer.

Fällbara pinnar är säkert bra men skulle inte vara ett krav. Det går ju att ställa dit grytor ändå. Löstagbar överkorg kanske är nåt om du vill få in långpannor i en smal maskin?

Rattnalle skrev:
> Timer tycker jag är grymt smidigt. Går att
> pricka så att den är varm och torkar snabbt när
> jag kommer hem eller så att den körs när jag
> slipper höra det.

Säger mer om din vardag än om diskmaskinen ;)

42Hz skrev:
> Fan, ågren att välja ny diskmaskin då den gamla
> klappat ihop, har en 45cm smal och det blir en
> likadan.
> Har försökt hitta någon lagom, men måste om
> göra så många olika modeller? ;)
>
> Besticklåda verkar meckigt, enklare att bara
> kasta ner i en korg, den verkar det finnas
> snabbjustering på höjden, är det något man
> använder? Gillar även att man kan fälla
> "taggarna" så man får plats med grytor och
> kastruller om det behövs.

Är det knivlådan du menar?
Maskinen har en helt vanlig bestickkorg. Korgen har ett galler för den som vill hålla isär besticken men det går enkelt att ta bort.

> Måste man verkligen sänka 10lök på en Miele
> för att det ska bli rent? Hade tänkt mig runt
> 4000-6000:-
>
> Sneglat på denna Bosch: Bosch SPU40E42SK
> http://www.elon.se/vitvaror/diskmaskin/diskmaskin/
> bosch-spu40e42sk

Jag tror det är samma maskin som vi har fast fem år nyare. Samma mått, inredning och funktioner. Den är tystare och diskar bättre än den Electroluxmaskin den ersatte (iofs av ännu äldre modell). Vi är väldigt nöjda med Bosch:en.

denna var rätt bra annars
AU1136519.jpg

underscore skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Timer tycker jag är grymt smidigt. Går att
> > pricka så att den är varm och torkar snabbt
> när
> > jag kommer hem eller så att den körs när jag
> > slipper höra det.
>
> Säger mer om din vardag än om diskmaskinen ;)

Min vardag innehåller tyvärr ingen diskmaskin för stunden. En av de mer akuta nackdelarna med dubbel bostad.

Vi köpte en Bosch med Zeolit-torkning. Grymt effektivt om man inte orkar tajma när maskinen är klar.

Bestickslådan kräver lite diagnos för att man skall orka. Är du som mig att du gärna linjerar glas +ANNAT med mönstret på bordsduken funkar bestickslådan, annars är nog korg en bättre väg att gå.
Tänk också på att lådan gör att du får lägre höjd tillgodo för höga glas... det ställde till/om det en aning för oss.

Köp en som är tysssst. Vår nya får man stoppa örat emot för att höra om den går.
(I övrigt är den rätt kass att packa. Whirlpool)

42Hz skrev:
> Fan, ågren att välja ny diskmaskin då den gamla
> klappat ihop, har en 45cm smal och det blir en
> likadan.
> Har försökt hitta någon lagom, men måste om
> göra så många olika modeller? ;)
>
> Besticklåda verkar meckigt, enklare att bara
> kasta ner i en korg, den verkar det finnas
> snabbjustering på höjden, är det något man
> använder? Gillar även att man kan fälla
> "taggarna" så man får plats med grytor och
> kastruller om det behövs.
>
> Måste man verkligen sänka 10lök på en Miele
> för att det ska bli rent? Hade tänkt mig runt
> 4000-6000:-
>
> Sneglat på denna Bosch: Bosch SPU40E42SK
> bosch-spu40e42sk

För att det ska bli rent krävs ett bra diskmedel, stor skillnad på olika faktiskt, Finish gör rent riskastruller tillochmed ?

fredrik168 skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fan, ågren att välja ny diskmaskin då den
> gamla
> > klappat ihop, har en 45cm smal och det blir en
> > likadan.
> > Har försökt hitta någon lagom, men måste om
> > göra så många olika modeller? ;)
> >
> > Besticklåda verkar meckigt, enklare att bara
> > kasta ner i en korg, den verkar det finnas
> > snabbjustering på höjden, är det något man
> > använder? Gillar även att man kan fälla
> > "taggarna" så man får plats med grytor och
> > kastruller om det behövs.
> >
> > Måste man verkligen sänka 10lök på en Miele
> > för att det ska bli rent? Hade tänkt mig runt
> > 4000-6000:-
> >
> > Sneglat på denna Bosch: Bosch SPU40E42SK
> >
>
> > bosch-spu40e42sk
>
> För att det ska bli rent krävs ett bra
> diskmedel, stor skillnad på olika faktiskt,
> Finish gör rent riskastruller tillochmed ?

Det gör Ica basic pulvret också. Inte med hur stora klumpar i som helst försås men det är nog mer en fråga om bristen på mekanisk nötning.

Vi har en jättefin från Electrolux/Husqvarna. Den är tyst och har jättetjusiga färgade lampor som projiceras på golvet. Rött när den diskar och grönt när det är klart.

En liten tråkig detalj är att disken inte blir ren...

Fyller på med en detalj som kanske inte alla har koll på (?). Siemens och Bosch är samesame. Så vid priskontroll kollar man lämpligen modellbeteckningen som är samma oavsett Bosch el Siemens.

Får en ny Siemens imorgon efter lite strul m den gamla. Denna gången m zeolit.

MMMMMMMMiele.... har haft annat crap. En Electrolux, och 2 Bosch, första Boschen byttes ut då de inte fick till programverket och den andra tyckte det var bra med lite matrester kvar... men det tyckte inte vi. Så nu diskar vi, tvättar och dammsuger med Miele. Köper man billigt så köper man dyrt är min erfarenhet. Tvättmaskinen är 14 år nu :) :)

Jag köpte en ASKO för ett år sedan när vår huskvarna packade ihop. Valde en XXL-variant med allt i rostfritt. Den kostade lite men går som en klocka och har ett minimum av pipljud för sig när den är klar.

Köpte den hos min lokale Elon-handlare så hemkörning och installation var inga problem.

Valde mellan den och en Bosch. Bosch har dock avsiktligt fuckat upp sitt modellprogram med den uppenbara avsikten att göra det omöjligt för konsumenten att jämföra produkter med varandra. Det gick fetbort.

Vår 45 cm Bosch packade ihop för nåt halvår sedan. Köpte en ny miele och förstod då hur uselt den gamla diskat under lång tid. MEN mielen kostade 10' och den är inte tyst, snarare lite bullrigare än den gamla, vet inte om det är 45-modellerna som inte är lika bra isolerade. Älskar den övre bestickhyllan, den tid det tar att lägga i besticken får man tillbaka när det sen ska ner i lådan, och det blir alltid rent + ger välbehövligt utrymme i resten av maskinen om man har 45:a.

Jag surfade en del innan köp och på forum så verkade det som att röriskillar tyckte att miele har tappat de senaste åren men att de förtfarande är bäst på tvätt men disk tveksamt.

Kanske redan sagt men.
Tänk på att ta en maskin man kan skjuta bestik korgen i sidled. Hade en Bosch i ca 5 år som var så, nu efter flytt har vi en Cylinda där korgen bara kan stå på ett ställe. Det suger!!
Blir svårt att få i kastruller och annat skrymande.

Tillbaka
Topp