[OT] Ny karriär!?

Domestique

Aktiv medlem
[OT] Ny karriär!?
Efter att ha jobbat 15+ år med marknadsföring och kommunikation inom såväl vinbranschen, besöksnäring och life science (läkemedel/medtech), så sa bolaget jag arbetade för, upp mig och ett antal personer. Under våren var jag topp 2-3 till några rätt seniora komm.tjänster men föll i det sista steget. Där och då nånstans bestämde jag mig för att det var dags att göra något annat och jag sökte in på en YH-utbildning till mätningsingenjör järnväg. Efter en dryg månad in, så känns det på något sätt som att jag kan andas med syre igen och det känns väldigt spännande att lära sig ny teknik och nya metoder.
Är det någon annan som i medelåldern ändrat inriktning?

[OT] Ny karriär!?
Det är väl så det framtida arbetslivet kommer att se ut? Att ha ett yrke genom hela livet blir nog allt ovanligare. Själv har jag gjort en glidning över tid.

[OT] Ny karriär!?
Det är väl så det framtida arbetslivet kommer att se ut? Att ha ett yrke genom hela livet blir nog allt ovanligare. Själv har jag gjort en glidning över tid.
Ja det är väl det.. jag gjorde en "rockad" också runt 2009 efter några år inom vården/kemlab.. Först var jag lite rädd för det, men samtidigt.. nu när det inte finns någon återvändo så känns det superspännande!

[OT] Ny karriär!?
Ja, vid rubriken tänkte jag också: får vi kanske 6000 inlägg till? Men här finns lösningen tyvärr/lyckligtvis i första inlägget.
Vad menar du? Jag ändrade "karriär" 2009 också efter att ha jobbat några år inom kemlab/blodcentralsverksamhet. Sedan dess har jag arbetat som grafisk formgivare, creative director, art designer osv, inom olika verksamheter fram tills för ett halvår sen.
Efter det har jag sökt och fått omställningsstudiestöd och kommit in på en utb till mätningsingenjör med inriktning järnväg. Jag har kontakt med några bolag och diskussion om LIA och eventuell anställning efter examen. Om du inte är uppdaterad så planeras stora infrastruktursatsningar för att uppgradera och bygga ny infrastruktur.
Jag vill inte ha nån jävla sympati utan erfarenheter från personer som gjort en liknande "resa" i 50-årsåldern.

[OT] Ny karriär!?
Spännande. Jag fick lite insikter i branschen när jag hade lite samarbete med Latronix för ca 10 år sedan. Helt klart speciella utmaningar som kräver unika lösningar.

[OT] Ny karriär!?
Spännande. Jag fick lite insikter i branschen när jag hade lite samarbete med Latronix för ca 10 år sedan. Helt klart speciella utmaningar som kräver unika lösningar.
Tack! Jag tycker det är superspännande att lära sig en ny bransch och ny teknik. Jag har varit i kontakt med några bolag som gärna anställer bra folk efter examen så det är känns jävligt kul. Dessutom inom ett område där det händer en hel del också i och med planerade infrastrukturella satsningar i framtiden.

[OT] Ny karriär!?
Vad menar du? Jag ändrade "karriär" 2009 också efter att ha jobbat några år inom kemlab/blodcentralsverksamhet. Sedan dess har jag arbetat som grafisk formgivare, creative director, art designer osv, inom olika verksamheter fram tills för ett halvår sen.
Efter det har jag sökt och fått omställningsstudiestöd och kommit in på en utb till mätningsingenjör med inriktning järnväg. Jag har kontakt med några bolag och diskussion om LIA och eventuell anställning efter examen. Om du inte är uppdaterad så planeras stora infrastruktursatsningar för att uppgradera och bygga ny infrastruktur.
Jag vill inte ha nån jävla sympati utan erfarenheter från personer som gjort en liknande "resa" i 50-årsåldern.

Mitt inlägg hade ingenting med dig att göra. Det är bara att rubriken får flera här att tänka på ett mycket känd tråd som aldrig verkade stanna (startades för 15 år sedan och slutade för 6 år sedan).

Jag tycker det är bra att man provar något nytt när man inte är (helt) nöjd med sitt jobb. Själva är jag fortfarande nöjd med samma karriär.

[OT] Ny karriär!?
Mitt inlägg hade ingenting med dig att göra. Det är bara att rubriken får flera här att tänka på ett mycket känd tråd som aldrig verkade stanna (startades för 15 år sedan och slutade för 6 år sedan).

Jag tycker det är bra att man provar något nytt när man inte är (helt) nöjd med sitt jobb. Själva är jag fortfarande nöjd med samma karriär.
Jag har läst den tråden och känner inte igen mig i den. Det är väldigt bra att man är nöjd med sin karriär. Jag var det också under lång tid men i och med lågkonjunkturen som slagit hårt mot läkemedels- och medtechbranschen som jag arbetade inom, gjorde att jag bestämde mig för att som 50+ åring ändra karriärinriktning. Det var det som jag var nyfiken på; dvs finns det liknande erfarenheter av att i medelåldern byta karriärinriktning?
Jag är inte så intresserad av svagbegåvade argument av att man minsann trivs bra i sin "roll" eller otydliga associationer till nån gammal tråd utan relevans.
Försvinn nu.

[OT] Ny karriär!?
Jag har läst den tråden och känner inte igen mig i den. Det är väldigt bra att man är nöjd med sin karriär. Jag var det också under lång tid men i och med lågkonjunkturen som slagit hårt mot läkemedels- och medtechbranschen som jag arbetade inom, gjorde att jag bestämde mig för att som 50+ åring ändra karriärinriktning. Det var det som jag var nyfiken på; dvs finns det liknande erfarenheter av att i medelåldern byta karriärinriktning?
Jag är inte så intresserad av svagbegåvade argument av att man minsann trivs bra i sin "roll" eller otydliga associationer till nån gammal tråd utan relevans.
Försvinn nu.
Mäh, får ingen svara off topic i din off topic tråd asså?

[OT] Ny karriär!?
Svagbegåvad precis som du?

(Nu får du väl ändå tagga ner lite?!)
Jag är förmodligen inte speciellt svagbegåvad, vilket jag kan inom ett antal skilda områden kan dokumentera. Däremot är jag lite trött på "höhö" argument på forum som detta. Jag försöjer alltid hålla en trevlig attityd i mina inlägg och svar. Så länge man inte får ett svagbegåvat mothugg eller göra sig rolig på min bekostnad. Om så, så försvinn.

[OT] Ny karriär!?
@Domestique Jag tror du läser inlägget från @Berk på ett annat sätt än det avsågs när det skrevs.

Som jag läser inlägget uttrycker det snarast att @Berk ser det som en positiv sak att du gjort ett byte medan geo-tråden stod och stampade/gick i cirklar i vad som kändes för evigt då geo hade ”oändliga mängder” argument för att ett byte närmast var omöjligt. Sen slutade(?) den tråden lyckligt då ju geo i slutänden ändå lyckades få till ett byte som jag uppfattade som att han var nöjd med.

Eller m.a.o., jag läste inlägget från @Berk som 👍.

Senast ändrad:
[OT] Ny karriär!?
Vi kanske kan börja om? Edit. Med ämnet, inte bara jobbet....

Jag hade gärna bytt men tror inte kroppen orkar nåt som huvudet orkar. +även om jag inte var för gammal när jag borde bytt är jag nog det nu.

[OT] Ny karriär!?
Jag är förmodligen inte speciellt svagbegåvad, vilket jag kan inom ett antal skilda områden kan dokumentera. Däremot är jag lite trött på "höhö" argument på forum som detta. Jag försöjer alltid hålla en trevlig attityd i mina inlägg och svar. Så länge man inte får ett svagbegåvat mothugg eller göra sig rolig på min bekostnad. Om så, så försvinn.
Chilla!
En tråd på Happy slutar vara trådstartarens i samma ögonblick som den kommer upp på sidan.
Din känsla för kommunikation verkar onekligen vara ganska svag, och din tråd lär ha fått väldigt många att tänka på Geologens tråd, @Berk s svar var både positivt mot dig och fyndigt nog.
Så, andas o tagga ner.

[OT] Ny karriär!?
när stressnivåerna på ett professionellt och möjligen personligt plan tränger sig på mitt i livet är det många av oss som mått bra av en förändring.

själv märkte jag att jag lät mig irriteras av egentligen oväsentliga ting.

jag sa upp mig och började frilansa. men den största framgångsfaktorn var att konsekvent ta ledigt på onsdagar. alltid nära till en vilodag, och att vintertid slippa det kompakta mörkret hel vecka igenom.

tisdagar efter ordinarie arbetstid orkar jag utan trötthet eller knot städa skrivbordet, och fredag em är de bästa arbetstimmarna i veckan.

[OT] Ny karriär!?
Kom tillbaka @geologen, allt är förlåtet!
Ja, han var onekligen en karaktär som gjorde happy intressantare. Sen hade han ju väldigt bestämda uppfattningar i en del frågor vilket gjorde att en del diskussioner gick ner i ett inte alltför produktivt "skyttegravskrig". Gissar att han kanske tröttnade på dessa i kombination med att cykelintresset väl ebbade ut och att detta bidrog till att han försvann från happy.

Senast ändrad:
[OT] Ny karriär!?
Ja, han var onekligen an karaktär som gjorde happy intressantare. Sen hade han ju väldigt bestämda uppfattningar i en delfrågor vilket gjorde att en del diskussioner gick ner i ett inte alltför produktivt "skyttegravskrig". Gissar att han kanske tröttnade på dessa i kombination med att cykelintresset väl ebbade ut och att detta bidrog till att han försvann från happy.
Synd. Han verkade sympatisk (har aldrig träffat honom)

[OT] Ny karriär!?
Kör på ! Om man blivit uppsagd så är man ju nästan tvungen. Och om du hittat ett ganska avancerat område som verkar kul, med kurser, och där det verkar finnas jobb so go for it. Speciellt om du redan har kontakt med företag där du kanske kan få anställning, odla dom, läs på, och visa intresse !

[OT] Ny karriär!?
Synd. Han verkade sympatisk (har aldrig träffat honom)
Han hittade en ny grej han var bra på och utvecklades därifrån. Nuförtiden har han antagligen inte tid med Happy. Han är en skön saknad karaktär. Till TS, hur mycket ändring krävs för att det skall räknas? Hoppas du kommer trivas med nya karriären och att det kommer finnas mycket jobb. Jag blir nyfiken på hur NATO-anslutningen påverkar, blir det mer eller mindre projekt?

Tillbaka
Topp