[OT]Ny Mp3-spelare

[OT]Ny Mp3-spelare
Det finns 6-7 stycken där. Men jag skulle utan tvekan välja den i SoHo. En liten nätt
butik i två plan med smakfull inredning.

Image-3AA71D46FC8111D8.jpg

Image-3A4123B3FC8111D8.jpg

Image-3A8AE997FC8111D8.jpg

http://homepage.mac.com/kwanlert/PhotoAlbum27.html

Senast ändrad:
[OT]Ny Mp3-spelare
> Kaijan skrev:
>
> jag köpte min iPod Photo 40gb av en polare som var i Singapore för 3600.

Sluta nu kaijan! Jag får ju lust att bränna hela studiebidraget i ett svep när du skriver sådär! :)

[OT]Ny Mp3-spelare
ni får inte glömma att priserna på apples amerikanska sida är utan moms, då varje stat själva avgör hur stort momspåslag de ska ha. MEN gemensamt för de flesta är att de oftast är mycket lågt påslag. så nog blire fortfarande mycket billigare än i sverige.

[OT]Ny Mp3-spelare
Sist jag var i NYC så var momsen på 8%.
Men om man hittar en butik i New Yersey .
Så är det ännu bättre moms där.
Endast 4%
Mina vänner åkte alltid Jersey när de skulle handla elektronik

[OT]Ny Mp3-spelare
lundatok Skrev:
-------------------------------------------------------
> Personligen skulle jag titta efter en spelare med
> inbyggd radio i, skönt avbrott, även om man har
> 1000-tals låtar.
>
> [ Try not. Do, or do not. There is no try ]

men då får man inte lyssna på den musik man själv vill

[OT]Ny Mp3-spelare
Så många olika spellistor iPoden har så e det nästan som att ha en egen radiostation! Sen har den en funktion så att den spelar slumpmässigt valda låtar från de olika spellistorna... :)

[OT]Ny Mp3-spelare
Jag förstår inte varför alla vill ha radio i sina musikspelare och
mobiltelefoner.

Hur bra musik spelas det i genomsnitt i radion, och hur många bra
kanaler utan reklam och en massa annan skit finns det? Visst, P1, P2,
P3 och P4 i all ära, men det sänds mycket skräp där med.

Det är väl snarare så att man använder sin bärbara spelare för att få
lyssna på sin egen musik och slippa allt "mediabrus" i radion.

Sitter du på ett flygplan har du radio i sätet. Sitter du i bilen har du
radion där, likaså i båten om du nu har stereo. Radio finns över allt!
På SL-bussen sitter chaffisen och lyssnar på radio, välj sätet längst
fram så hör du med...

Radio? Nä fyy... :)

[OT]Ny Mp3-spelare
New Jersey blir det ändå, frugan har ju hittat något mall hon bara måste till, ska kolla där då.
Annars blir det manhattan.

Super.... Tackar för all hjälp!!!!

Magnus: som sagt så har jag inte bestämt mig ännu, men tycker nog att apples varianter e lite balla....

[OT]Ny Mp3-spelare
Johan: Visst är dom balla, helt klart. Vad än fanboysen säger så vill jag ha radio, för viktigheter som P1 på väg till jobbet om inte annat. ;)

Sen om det är rätt grej för dej är du ju den ende som kan uttala dig om.:)

[OT]Ny Mp3-spelare
Snor åt mig en del av tråden jag också:-)Är lite sugen på en ipod 20gig eller 40gig, hur är batteri tiden på dem? Såg att någon skrev att den var dålig på minin. Ska ut och resa lite om ett tag och vet inte vilka laddnings möjligheter jag kommer att ha. Någon som har bra erfarenheter av andra spelare med liknande lagringskapacitet med bra batteritid?

[OT]Ny Mp3-spelare
Det är väl egentligen inget fel på batteritiden hos varesig Minin eller standard-ipodarna, men jämfört med en minnes-baserad spelare så är det ju klart att den är sämre. Batteritiderna i apples specar stämmer ganska bra till en början, om man inte bläddrar runt på ipoden för att ta fram en ny låt varje gång, sitter och spelar patiens eller pong samtidigt som man lyssnar osv. Ja du förstår nog...

Tyvärr är det ju så att Li-Ion batterier slits med tiden. Det finns lite att läsa om hur man skall ladda och sköta om batteriet på bästa vis. Vill man sedan byta batteri billigt så går det bra, men det kräver ett litet tekniskt ingrepp (som nog de flesta med tunga rätt i mun klarar av). Gör man inte det får man vända sig till en apple-åf för batteribyte i värsta fall.

Jag äger 2st iPods just nu, den ena har några år på nacken men batteritiden är ändå helt okej (2 gen, 10GB). Men det är klart, den är bättre i min lite nyare 20GB iPod.

[OT]Ny Mp3-spelare
lundatok Skrev:
> Johan: Visst är dom balla, helt klart. Vad än
> fanboysen säger så vill jag ha radio, för
> viktigheter som P1 på väg till jobbet om inte
> annat. ;)
>
> Sen om det är rätt grej för dej är du ju den ende
> som kan uttala dig om.:)
>
> [ Try not. Do, or do not. There is no try ]

är det en mp3 spelare man köper eller en radio. jag köpte då en mp3 spelare, just för att ja tröttnat på radio, speciellt när det bara sänds skitkanalr här i uppsala

[OT]Ny Mp3-spelare
Då har jag fått min Meizu, det lilla jag har testat verkar lovande!
Mycket bra ljud tycker jag, smidig storlek,snabb överföring via USB2, känns gedigen med
sitt metallskal, rätt snygg faktiskt!
Här är en bild på den lille gynnaren i min hand :)

Meizu1.JPG

[OT]Ny Mp3-spelare
Lyfter tråden men en ny fråga.

Är det risk att måla in sig i ett hörn vid val av spelare med tanke på kommande licens o kopieringsskydd. Tycker iTunes mfl verkar kanon, dvs att köpa musik lagligt via nätet. Vad finns för risker att dessa filer inte kommmer funka i spelaren? De tjänster som finns i sverige idag (vet bara om cdon.com) har väl wma och drm. Vem vet när iTunes kommer till sverige? Man vill ju inte vara hänvisad till bara en leverantör av musik...

//jns

[OT]Ny Mp3-spelare
iTunes Music Store lär komma till Sverige det här året. Det är förvånande att Apple lyckats få godkännande i de flesta andra europeiska länder nu förutom Sverige faktiskt. Men det är ju på gång.

[OT]Ny Mp3-spelare
Kanske man för EN GÅNGS skull får avnjuta den nya Ipod Mini, till det bättre priset och den större disken nu när jag ska köpa en nästa vecka....

Annars brukar ju jag alltid betala överpris för något med taskig prestanda då det alltid kommer en ny modell veckan efter jag köpte min.

Bra info.....

[OT]Ny Mp3-spelare
Faaan, vill ha 18h batteritid ja me!!!! Damn it! Bara att konstatera, den uppdaterade Minin är väl en av de bästa spelarna på marknaden, nu när man inte längre kan klaga på batteritiden. Och så har den blåa färgen blivit snyggare. Hmmm, om man slår sönder sin och utnyttjar sin garanti, kan man få en ny då kanske? =)

[OT]Ny Mp3-spelare
Den stora nackdelen är att man inte kan använda vanlig drag'n'drop utan extraprogram så man kan inte använda den som USB-minne (Vad jag vet iaf)

[OT]Ny Mp3-spelare
Kan man inte?

På en mac går det utmärkt. Musiken bör du överföra via iTunes (självklart val!) men filer av alla de slag kan du ju överföra direkt som om den vore en Firewire-hårddisk, USB-minne you name it. :)

[OT]Ny Mp3-spelare
Dåså, då har jag missuppfatat det. Tusan också, nu måste jag nästan beställa en. itunes vill jag inte ha, men det går lätt att lösa med Ephod. Ni är skyldiga mig pengar :-/

[OT]Ny Mp3-spelare
Samma känsla som i en Powerbook jämfört med många andra bärbara. En stilren och enkel design som inte bara är snygg utan högst funktionell. Enkelt men ändå mångsidigt?

En bra detalj hos iPoden är helt klart scrollhjulet. Lättnavigerat och logiskt, snyggt och praktiskt. Och så den översiktliga displayen förstås samt avsaknaden av en massa plåttriga småknappar. Det är dumt att krångla till saker när man kan göra dem stilrena, enkla och funktionella på en gång!

Ser man inte detta hos spelaren när man klämmer/känner på den så kan man ju lika gärna välja någon annan spelare. Jag tycker iofs. att priset är konkurrenskraftigt också, men om man inte gillar det intryck man får av att använda den så bör man ju välja något annat. Det finns fler funktionella spelare på marknaden, helt klart. Men det finns också mycket skit där ute som jag inte skulle lägga mina surt förvärvda (?) slantar på. Samma sak gäller med datorer och annan elektronik för mig.

Just my 2 cents...

Senast ändrad:
[OT]Ny Mp3-spelare
Jag fick precis min iPod Shuffle idag (eller heter det iDag när man fått nåt från Apple?). Måste säga att iTunes är det märkligaste programmet jag sett hittils. Det lyckas inte kommunicera någon användarmodell till mig överhuvudtaget...

/Magnus

[OT]Ny Mp3-spelare
Det tråkiga i korpsången är väl att iTunes för Windows inte är samma klockrena program som för Mac OS X. För många funkar det utmärkt, men det lär lagga en del för andra och vålla vissa problem. Trist med tanke på hur bra det funkar på hemma-plattformen.

Inte riktigt lika illa som när Microsoft portade Word 6.x till Mac OS för en massa år sedan, med mer eller världens skräpigaste kod som inte funkade för 5 öre. Det är väl så man sänker motståndaren? ;)

[OT]Ny Mp3-spelare
feffemannen Skrev:
> Vad är det som är så bra med ipoden? Kan någon
> förklara vad som är så speciellt med dem?
>
> f

Vet du någon annan spelare i samma prisklass? Priset är onekligen bra på ipoden.

[OT]Ny Mp3-spelare
Nu när den har gått ner i pris, alternativt utökats med 50% större disk så känns den ännu mer prisvärd (säger jag som inte har sån där jättekoll på mp3 spelare).

Nåväl, dom jag har frågat är grymt nöjda med dom, och med iTunes tillsammans med Windows.

[OT]Ny Mp3-spelare
Angående iTunes music store sverige version, när den nu kommer: Kan man förvänta sig fullt utbud eller kommer det bli nån fjuttig version med top 10 singlar och allt från Fame Factory? Går det att handla från de andra europeiska iTunes music store, USA går ej vad jag vet. Nån som testat att köpa mp3-musik nån annastans?

Ang iPod Photo, nån som har denna? Var nyfiken på dess egenskaper som mellanlagring till digitalkamera....

//jns

[OT]Ny Mp3-spelare
OK, nu har jag förstått hur Aplple "tänkt":

1) iTunes är inte tänkt att vara ett program för att stoppa filer från dator till iPod, det är en "bolted on feature". iTunes är tänkt att vara en musikspelare.

2) Man är "tvungen" att använda iTunes för att iPod Shuffle ska förstå att att en fil på iPod Shufflen finns där och ska således spelas.

Anledningen till att jag tyckte att ITunes var det mest förvirrade programmet någonsin var att jag i min enfald trodde att syftet med programmet var att tanka filer till iPoden. Nu vet jag att det inte är syftet med det, utan endast en funktion. Nu är det inte längre det mest förvirrande programmet någonsin, utan ett helt vanligt creeping-featureism-drabbat program med ett "överdesignat" UI...

/Magnus

[OT]Ny Mp3-spelare
Jag har numera min telefon som MP3-spelare. Riktigt trevlig med Ipod-klonen bPop som mp3-spelare, ser precis ut som en iPod.

Starbrite som gjorde programmet fick sluta med att sälja det, Apple blev sura..

d761398d2faa8974b646df2dcae18eb4.jpg

Så ser det ut på en PDA, min telefon är rätt mkt mindre.

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Ny Mp3-spelare
Haha... iTunes släpptes faktiskt "långt" innan man kunde köpa iPods när Apples OS (9)
var ungefär lika upphetsande som Windows 98, bara lite bättre.

Apple köpte upp ett MP3-program (SoundJam, en WinAmp-killer) någon gång runt 99/00.
Sedan skrev de ett eget GUI, la in CD-bränningsfunktion och en massa annat och släppte det
under namnet iTunes. Syftet var väl från början att lyssna/hantera/bränna musik. Stöd för
all världens brännare fanns inbyggt osv.

Strax därefter släppte de första iPoden och började planera Music Store, som kom ganska
tidigt i USA men väldigt sent i Europa pga. tjall med skivbolagen.

Visst, programmet har ett överarbetat GUI, som många andra apple-program. Men för oss
musikfetischister är det ganska lagom när man har cirkus 10.000 låtar fördelat i kompletta
album med omslag och annan matnyttig info.

Hela konceptet är ganska smidigt. Men det finns ju folk som föredrar kommandoradsprogram
eller bara allmänt avskalade fula (och funktionella?) GUIn också. ;)

Till en början skickades programmet MusicMatch med iPoden för att kunna användas på en PC.
Men efter något år, i samband med Music Stores lansering, släpptes en Windows-version av
iTunes med ungefär samma funktioner som Mac-versionen (men lite sämre funktionalitet).
Sedan dess har det skett en massa uppdateringar och det var ett tag sen jag spakade iTunes/iPod
på en PC om jag ska va helt ärlig.

Senast ändrad:
[OT]Ny Mp3-spelare
Mycket bra initiativ där Jonas. Synd bara att man inte kan peta in mer än 5GB på den där saken och att batteritiden förmodligen är ganska usel. ;)

[OT]Ny Mp3-spelare
cal Skrev:
> Haha... iTunes släpptes faktiskt "långt" innan man
> kunde köpa iPods när Apples OS (9)

Jo, det var ju det jag grepade efter ett tag: Att iTunes inte var till för flytta filer till iPoden (men det är den man "ska" använda). Jag blev förvirrad av iTunes för att jag todde att själva grundsyftet med iTunes var just det. Nu vet jag bättre.

Tillbaka
Topp