Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VättleBökaren sa:Kontor? Dessa företag har sina kontor i samma skåpbilar dom använder för att frakta runt skräpen med.Allroad sa:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/felparkerad-elsparkcykel-risk-for-synskadade
Man vill ju nästan åka runt med en skåpbil och samla in skiten för att sen bara dumpa på något lämpligt ställe. Typ Rosenbad. Eller vart har dessa företag sina kontor?
Hela affärsiden går ut på att dom investerar en summa pengar och får tillbaka en stor summa pengar utan att ta ansvar för något.
Pengarna går rakt ner i fickan på investerarna och ingen tar ansvar för sparkcyklarna för dom är förbrukningsvaror. När pengarna slutar komma in så lägger verksamheten ner och en ny ploppar upp med samma affärsmodell betalad av samma investerare.
Det är lite som paketrån. "proffsen" ger all information till en dumnöt som kan utföra rånet. Dumnöten genomför stöten och "proffsen" tar 70% av pengarna.
https://www.ridetwowheels.com/off-road-electric-scooters/GoranS sa:Ärligt talat: elsparkcyklar används mig veterligen inte i terrängen så kan ni inte flytta över diskussionen om elcyklar och framförande av dessa i terräng till någon lämpligare tråd?
Ok, har dock inte sett några när jag varit ute i skogen. Känns som elsparkcyklar, åtminstone i Stockholm, huvudsakligen är något som förekommer i innerstaden.Örjan Lax sa:https://www.ridetwowheels.com/off-road-electric-scooters/GoranS sa:Ärligt talat: elsparkcyklar används mig veterligen inte i terrängen så kan ni inte flytta över diskussionen om elcyklar och framförande av dessa i terräng till någon lämpligare tråd?
I Uppsala körs dem en bra bit utanför stan, har sett ett par Lime parkerade längs gamla E4:an norrut och även på andra ställen. Folk (nåja, användarna) kör väl så långt batteriet räcker, lämnar dem och går vidare.GoranS sa:Ok, har dock inte sett några när jag varit ute i skogen. Känns som elsparkcyklar, åtminstone i Stockholm, huvudsakligen är något som förekommer i innerstaden.Örjan Lax sa:https://www.ridetwowheels.com/off-road-electric-scooters/GoranS sa:Ärligt talat: elsparkcyklar används mig veterligen inte i terrängen så kan ni inte flytta över diskussionen om elcyklar och framförande av dessa i terräng till någon lämpligare tråd?
Tydligen finns det teknik så att hyrföretagen kan strypa maxhastigheten utifrån geografisk position:Mackan85 sa:Kan vara en fördel att sänka hastighetsbegränsningen på dessa el-sparkcyklar så vi enklare kan få fatt i kriminella:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGqJ3V/polisen-letar-efter-blottare-pa-elsparkcykel
Oavsett: huvudpoängen var att det känns onödigt att köra elcykel-i-terräng-diskussionen ett varv till och ffa att göra det i denna tråd. Tycker det vore bättre att ta någon annan/egen tråd för det.ooms sa:I Uppsala körs dem en bra bit utanför stan, har sett ett par Lime parkerade längs gamla E4:an norrut och även på andra ställen. Folk (nåja, användarna) kör väl så långt batteriet räcker, lämnar dem och går vidare.GoranS sa:Ok, har dock inte sett några när jag varit ute i skogen. Känns som elsparkcyklar, åtminstone i Stockholm, huvudsakligen är något som förekommer i innerstaden.Örjan Lax sa:https://www.ridetwowheels.com/off-road-electric-scooters/GoranS sa:Ärligt talat: elsparkcyklar används mig veterligen inte i terrängen så kan ni inte flytta över diskussionen om elcyklar och framförande av dessa i terräng till någon lämpligare tråd?
ooms sa:Elhojtok sa:ooms sa:Det är den domen de hänvisar till. Och nej, du kommer inte hitta mycket om allemansrätten i lagtext. Den kringskärs av en massa andra lagar som terrängkörningslagen, brottsbalken (ex.vis paragrafen om olovlig väg), och andra lagar. Det som blir kvar brukar sägas utgöra allemansrätten. Det är därför det ofta behöver tolkas vad som ingår i allemansrätten och inte, och det är ofta NVV som gör detta.VättleBökaren sa:Ja men i detta fallet hittar jag ingen lagtext som säger att det är otillåtet och jag trodde verkligen det var otillåtet.Skogsgubben sa:Inget som styrker dit uttalande tyvärr(?): https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Organiserat-friluftsliv/ (ingen lagtext förstås, utan "bara" NVVs tolkning av lagen)VättleBökaren sa:Jag måste erkänna fel här tror jag, hittar inget i lagen som förbjudet kommersiellt utnyttjande av allemansrätten?
Kan någon hjälpa till?
NVV hänvisar ju också till en dom från HD (utan att länka eller ge målnummer) som säger att det är tillåtet under förutsättning att dem som bedriver verksamheten inte skadar marken eller orsakar ekonomisk skada för markägaren.
Där har det bevisats att skada och olägenheter har skett. Det är inte samma som att det är förbjudet att utföra kommersiell verksamhet.ooms sa:
Jag har inte läst hela domen.
Men det fungerar väl även åt andra hållet: Allemansrätten utgör en grund för kommande lagstiftning. Därför kan man förmodligen inte helt plötsligt ändra paragrafen om olovlig väg till att omfatta all mark, eftersom det skulle inkräkta på allemansrätten. Däremot går det utmärkt att uttryckligen förbjuda till exempel elcyklar i terräng då de inte omfattas av allemansrätten.
Förstår inte riktigt vad du menar. Klart det går att stifta nya lagar som inskränker / snävar in allemansrätten ytterligare. Allt beror ju på om det blir mycket problem eller skador av nån aktivitet. Äganderätten (som är en mänsklig rättighet) står över allemansrätten, och om det blir sådana problem att markägarna tillfogas allvarlig ekonomisk skada eller t.ex. inte kan bedriva jord- eller skogsbruk måste ju lagstiftning till. Det är därför många oroas över att allt fler inte respekterar NVV:s tolkning av allemansrätten utan t.ex. kör runt med emtb i terräng. Blir det för mycket problem kommer lagstiftning bli nödvändig, och då är risken stor att cykling förbjuds helt annat än på ex.vis anlagda banor.
GoranS sa:Upprepar: vore det inte bättre att ta denna diskussion om allemansrätt, elcyklar, ... i en annan/egen tråd? Känns som relevansen för elsparkcyklar och ffa den eventuella nedskräpning dessa utgör är mer eller mindre obefintlig.
Enl Transportstyrelsens tolkning får de köras i "gångfart", precis som du skriverElhojtok sa:Sorry.. Jag hade ett halvskrivet inlägg i mobilen som jag postade lite sent... On topic,
I DN åsikt så förskräcks en skribent av att elsparkcyklar framförs på trottoarer. I kommentarsfältet menar folk att en elsparkcykel är att anse som cykel och inte får användas på trottoar. Dessa personer har fel, då eldrivna fordon utan trampanordning som är att anse som cyklar får föras på trottoar i gångfart. Kommentar här?
(själv tycker jag förstås att de inte har på trottoaren att göra.)
ooms sa:Enl Transportstyrelsens tolkning får de köras i "gångfart", precis som du skriverElhojtok sa:Sorry.. Jag hade ett halvskrivet inlägg i mobilen som jag postade lite sent... On topic,
I DN åsikt så förskräcks en skribent av att elsparkcyklar framförs på trottoarer. I kommentarsfältet menar folk att en elsparkcykel är att anse som cykel och inte får användas på trottoar. Dessa personer har fel, då eldrivna fordon utan trampanordning som är att anse som cyklar får föras på trottoar i gångfart. Kommentar här?
(själv tycker jag förstås att de inte har på trottoaren att göra.)
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Debattartiklar1/eldrivna-sparkcyklar--vad-galler/
Jag tycker nog varken bu eller bä om det, vill ju inte ha dem på vägen när jag kör bil heller...
Eveningstar sa:Nästan så man blir tårögd av sån här yrkesstolthet? :)
Troligtvis har de laddats över natten och du såg företagets skåpbil som placerar ut dem på stan igen.johnel sa:Såg en stor skåpbil lastad till taket med dessa imorse. Lycka till o bli av med dessa.
Allroad sa:Malmö verkar ha fattat grejen! Hoppas typ Stockholm och resten av de städer som drabbats av denna åkomma tar efter.
https://www.sydsvenskan.se/2019-09-04/nu-ska-malmo-stad-prioritera-felparkerade-elsparkcyklar-vi
Har de bjudit in nån av skribenterna här i tråden?Örjan Lax sa:Opinion live på SVT tar upp det laddade ämnet elsparkcyklar i kväll.
Vet ej, men det hade ju varit kul. :-)ooms sa:Har de bjudit in nån av skribenterna här i tråden?Örjan Lax sa:Opinion live på SVT tar upp det laddade ämnet elsparkcyklar i kväll.
me.I.am sa:Skrev en fråga för ett tag sen i tråden men fick inget svar.
Iom att de likställs med cyklar i vägtrafiklagen, eller vad det nu heter, och cyklar numera får cykla i vanliga vägbanan även om det finns cykelbana så är det fritt fram för elsparkcyklar bland biltrafiken? (hemska tanke)
Allroad sa:me.I.am sa:Skrev en fråga för ett tag sen i tråden men fick inget svar.
Iom att de likställs med cyklar i vägtrafiklagen, eller vad det nu heter, och cyklar numera får cykla i vanliga vägbanan även om det finns cykelbana så är det fritt fram för elsparkcyklar bland biltrafiken? (hemska tanke)
Dom är redan där. Dom trimmade alltså. Plus de vilsna turisterna.
Va!? Vek du ner dig i argumentationen? Du skulle förstås ha ställt dig och börja råskälla på elsparkcykeln tills den höll käften. Uppstudsiga elsparkcyklar ska veta hut!Guldragge sa:Låg en elsparkcykel tvärs över cykelbanan högst upp där Nybrogatan tar slut och man kommer ut på Valhallavägen. Kastade över den på andra sidan så att säga så den inte skulle ligga ivägen. Då började elsparkcykeln prata.....tyckte det var rätt obehagligt. Jag hojade iväg en aning skärrad.
Nej det är svårt med tunnelbana, behöver nog vara ingenjör för o förstå dem.Tarkaz sa:Var i stockholm för någon helg sedan, tycker dom var svinbra när man vill se stan och inte fattar hur varken buss eller tunnelbana fungerar!
etnica sa:Nej det är svårt med tunnelbana, behöver nog vara ingenjör för o förstå dem.Tarkaz sa:Var i stockholm för någon helg sedan, tycker dom var svinbra när man vill se stan och inte fattar hur varken buss eller tunnelbana fungerar!
Tarkaz sa:etnica sa:Nej det är svårt med tunnelbana, behöver nog vara ingenjör för o förstå dem.Tarkaz sa:Var i stockholm för någon helg sedan, tycker dom var svinbra när man vill se stan och inte fattar hur varken buss eller tunnelbana fungerar!
Klart jag fattar tunnelbana, sparkcykeln var både roligare och man såg mer av stan, även om nu inte synen var så vacker.
storfiskarn sa:Läste precis att skiten ska komma hit till Norrköping snart oxå.
Fyfan!