[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Alltid lika roligt(?) med de här "spark i skrevet på etablissemanget"-typerna i vars värld alla som reagerar på något är surgubbar/surtanter.

Kommer ni ihåg de här som tårtade finansministern när dom traditionsenligt gjorde den där budgetpromenaden. De som tårtade var några yngre förmågor som tyckte det var fräckt, och "lite får dom väl tåla" typ. Och menade att den som tårtades var surgubbe för att han tog illa upp. De intervjuades lite senare i något radioprogram (kommer inte ihåg vilket), mitt under intervjun springer några in och tårtar dem, de blev jättesura, det var liksom inget roligt alls.

Så är det ofta när fjantar utsätts för något själva, som de annars tycker att "lite får man tåla". De som överhuvudtaget inte ser något problem med elsparkcyklar som parkeras så dom står i vägen skulle förmodligen reagera om det plötsligt drabbade dem själva. Oavsett om man är en surgubbe som inte tål förändringar, eller en 40-årskrisande hipp typ så måste man väl se illa parkerade elsparkcyklar som ett problem som bör lösas? Eller de stora städer som infört regler för att komma åt problemet styrs av surgubbar/tanter som inbillar sig problem?

GustafH sa:
landen sa:
Jag väljer att se detta som ett rent folkhälsoproblem... fast man kan ju iofs använda tiden man sparar till att liggcykla på gymmet efter jobbet.

Alternativt vi som gärna vill komma till jobbet och inte behöva duscha för att det saknas faciliteter och/eller tid och slippa ta bilen.

Vem behöver duscha efter att ha cyklat till jobbet, aldrig fattat det.

me.I.am sa:
Alltid lika roligt(?) med de här "spark i skrevet på etablissemanget"-typerna i vars värld alla som reagerar på något är surgubbar/surtanter.

Kommer ni ihåg de här som tårtade finansministern när dom traditionsenligt gjorde den där budgetpromenaden. De som tårtade var några yngre förmågor som tyckte det var fräckt, och "lite får dom väl tåla" typ. Och menade att den som tårtades var surgubbe för att han tog illa upp. De intervjuades lite senare i något radioprogram (kommer inte ihåg vilket), mitt under intervjun springer några in och tårtar dem, de blev jättesura, det var liksom inget roligt alls.

Ha, ha! Klockrent! Kände inte till det. Skulle verkligen vilja lyssna på det programmet. Ännu coolare om det varit TV.

landen sa:
GustafH sa:
landen sa:
Jag väljer att se detta som ett rent folkhälsoproblem... fast man kan ju iofs använda tiden man sparar till att liggcykla på gymmet efter jobbet.

Alternativt vi som gärna vill komma till jobbet och inte behöva duscha för att det saknas faciliteter och/eller tid och slippa ta bilen.

Jag!

landen sa:
GustafH sa:
landen sa:

Tror det är rätt många och enligt happy så är det alla.

landen sa:
GustafH sa:
landen sa:

Definiera behöver! Om jag motionerar så att jag blir svettig, inte bara lite varm utan faktiskt svettig tycker jag det är skönt att skölja av mig och byta kläder. Jag tror dessutom att mina kollegor uppskattar det. Sen beror det ju på om det tar 3 minuter eller säg 45 minuter om man trampar på. I det första fallet förlorar man någon minut på att sänka tempot s.a. man inte blir svettig medan det i det andra fallet lätt kan mer tid än det tar att duscha av.

landen sa:
GustafH sa:
landen sa:

Jag. Alltid. Tror inte att kollegorna uppskattar svettigcykelgubbeodören efter några timmar när svetten börjar torka in och bakterierna har fest....

Min poäng är att det går att cykla utan att bli det minsta svettig. Kräver iofs ett V02-max på över 40 och att man inte är överviktig. Så typ 80% av befolkningen går bort...

landen sa:
Min poäng är att det går att cykla utan att bli det minsta svettig. Kräver iofs ett V02-max på över 40 och att man inte är överviktig. Så typ 80% av befolkningen går bort...

Har man överkapacitet så cyklar man väl snabbare bara? Ansträngningen är konstant, bara farten som varierar?!

Bengt-re sa:
landen sa:

Har man överkapacitet så cyklar man väl snabbare bara? Ansträngningen är konstant, bara farten som varierar?!
+1
It never gets easier, you just go faster!

landen sa:
Nja. Min erfarenhet är att även om du sänker tempot något så tar tiden ut sin rätt, även med lugnare tempo får du en pulshöjning och höjer kroppstemperaturen. Med "normala" kläder är det svårt att matcha klädsel för att nå steadystate i rätt temperatur annat än vår och höst.

För mig går gränsen vid 5-7 km.

landen sa:

Det kräver nog också nedförsbacke, medvind och en kort sträcka...

Det kan också vara rätt jobbigt och frustrerande att inte gå över kanske 80 i puls när man kommer till en liten backe efter ett tag.

Miss Lycka 2.0 sa:
Bildt fick en matlåda i huvudet. Han såg inget komiskt i det.
Och dåvarande finansminister Bosse Ringholm fick en tårta i huvudet under samma epok. Han såg det roliga i det, men vägrade dock att kommentera det vidare. Han hade ju en överenskommelse.

me.I.am sa:

Så är det ofta när fjantar utsätts för något själva, som de annars tycker att "lite får man tåla". De som överhuvudtaget inte ser något problem med elsparkcyklar som parkeras så dom står i vägen skulle förmodligen reagera om det plötsligt drabbade dem själva. Oavsett om man är en surgubbe som inte tål förändringar, eller en 40-årskrisande hipp typ så måste man väl se illa parkerade elsparkcyklar som ett problem som bör lösas? Eller de stora städer som infört regler för att komma åt problemet styrs av surgubbar/tanter som inbillar sig problem?

Klockrent!

Örjan Lax sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Bildt fick en matlåda i huvudet. Han såg inget komiskt i det.
Och dåvarande finansminister Bosse Ringholm fick en tårta i huvudet under samma epok. Han såg det roliga i det, men vägrade dock att kommentera det vidare. Han hade ju en överenskommelse.

Att tårta en glasögonbärare är ju...inte okej.

Jag har en kollega som kör Lidingö-Södermalm utan att duscha. Han verkar inte vara svettig när han kommer fram, han sitter bredvid mig och det är inget som stör i alla fall. Men jag vet inte hur lång tid det tar för honom.

Luthman Photography sa:
Jag har en kollega som kör Lidingö-Södermalm utan att duscha. Han verkar inte vara svettig när han kommer fram, han sitter bredvid mig och det är inget som stör i alla fall. Men jag vet inte hur lång tid det tar för honom.

Kanske du som har dåligt luktsinne?

landen sa:

landen sa:

Hm, det skulle förstås kunna vara så att du tycker det där med duschande när man kommer svettig till jobbet är överreklamerat. Annars känns det lite halvt motsägelsefullt.

Tycker det funkar bra att ta det lite lugnare på morgonen och lägga på på vägen hem.
Har ju så pass kort att hemvägen gärna få bli lite länge och så mycket stad att det handlar inte om att mala utan mer att ge pådrag.

GoranS sa:
landen sa:

landen sa:

Hm, det skulle förstås kunna vara så att du tycker det där med duschande när man kommer svettig till jobbet är överreklamerat. Annars känns det lite halvt motsägelsefullt.

Cyklar man lugnt så blir man inte äcklig. Alltså merparten av Sveriges cyklister duschar inte.
Sänker man tempot och är rätt klädd så är det ingen fara.

NickPick sa:
GoranS sa:
landen sa:

landen sa:

Cyklar man lugnt så blir man inte äcklig. Alltså merparten av Sveriges cyklister duschar inte.

Det är inte farligt varken att bli svettig eller att duscha!

Snuten sa:
Luthman Photography sa:

Jag tror inte det. Men jag vet att han brukar klaga på sommaren för då är det svårt att hålla ner tempot för att inte bli svettig.

emmer sa:
Tycker det funkar bra att ta det lite lugnare på morgonen och lägga på på vägen hem.
Har ju så pass kort att hemvägen gärna få bli lite länge och så mycket stad att det handlar inte om att mala utan mer att ge pådrag.

Ja, när man ändå ska hem spelar det ju ingen roll. Dessutom kan man passa på att ta en senväg genom skogen eller nåt... ;-)

johan44 sa:
GoranS sa:
RazDuv sa:
Vilka sjuka tråkmånsgubbar ni är!
Jag är inbiten cykelpendlare och cyklist med en alla olika typer av cyklar i källaren. Men jag använder Voi och Tier nästan dagligen.

Det är det absolut bästa sättet att transportera sig i stan, näst efter cykel. Men man kan inte alltid transportera sig via cykel. Att slippa ta bilen/taxi från Hötorget till söder för ett kundmöte är en befrielse. Dessutom är det lite roligt. Att man är lat är helt fel och ni som inte testat detta för att ni ser att ni har energi för att gå samma sträcka är troligen extremt tidsineffektiva kollegor/kompisar.

Testa själv istf att klaga, ni kanske t o m tycker det är kul!
Vad är det som du tycker blir bättre av att inleda med att kalla de som inte delar din åsikt för tråkmånsgubbar? Tror du att de blir mer mottagliga för dina argument med en sådan inledning?
Nämn en ny sak, som inte är en trampcykel, som happy är positiv till... ;-)

Internetcykling

NickPick sa:
GoranS sa:
landen sa:

landen sa:

Det är klart att du kan minska värmeutvecklingen genom att sänka belastning och därmed minska svettningen. Mitt inlägg motsäger dock på inget sätt detta. Det landen skriver är ju att 80% inte kan cykla utan att bli svettiga så det är i så fall landen du ska argumentera med.

weldion sa:
”Företag går back på elsparkcyklar”

Nu är det ju inte tänkt att de ska gå med vinst.
De ska - på sant itbubbletänk - sätta varumärke, marknadsandelar och beteendemönster.
Vinster kommer nog krävas först om något år...

Luthman Photography sa:
Snuten sa:
Luthman Photography sa:

Jag tror inte det. Men jag vet att han brukar klaga på sommaren för då är det svårt att hålla ner tempot för att inte bli svettig.

Plötsligt ser jag en helt ny marknad: Lycra med kylflänsar!

Att cykla utan att behöva duscha tycker jag inte är så svårt (men det kan antagligen diskuteras om det är nödvändigt eller inte...)

Att cykla mer än 10-15 minuter utan att bli svettig tycker jag däremot är riktigt svårt om det finns någon form av backe eller motvind och med tanke på hur långsamt jag cyklar jämfört med många andra så tror jag inte flertalet klarar det (det behövs ju faktiskt en puls kanske 80-90 för att det ska fungera för mig).

Över en viss längd på pendlingen tror jag också att man nestan måste cykla lite fortare, byta om och duscha för att man ska orka med pendlingen i längden. Att alltid försöka klä sig perfekt med tanke på värme och försöka hålla igen i alla lite tyngre partier tycker jag lätt blir frustrerande.

görveln sa:
Att cykla utan att behöva duscha tycker jag inte är så svårt (men det kan antagligen diskuteras om det är nödvändigt eller inte...)

Att cykla mer än 10-15 minuter utan att bli svettig tycker jag däremot är riktigt svårt om det finns någon form av backe eller motvind och med tanke på hur långsamt jag cyklar jämfört med många andra så tror jag inte flertalet klarar det (det behövs ju faktiskt en puls kanske 80-90 för att det ska fungera för mig).

Över en viss längd på pendlingen tror jag också att man nestan måste cykla lite fortare, byta om och duscha för att man ska orka med pendlingen i längden. Att alltid försöka klä sig perfekt med tanke på värme och försöka hålla igen i alla lite tyngre partier tycker jag lätt blir frustrerande.
+1

Jag har 62km till jobbet. De gånger jag cyklar är jag tvungen hålla sån fart (för att komma in i rimlig tid) att jag måste duscha efteråt. Och även om det hade varit kortare, så skulle jag nog ha duschat ändå för man ska ju ändå byta kläder => lägga på de 5 min det tar att duscha gör varken till eller från.

weldion sa:

Ur artikeln: "Enligt tre källor med insyn håller fordonen i mindre än sex veckor,"

Mindre än sex veckor! Otroligt. Och detta ska föreställa att vara "miljövänligt", i något avseende.

Uthyrningen av elsparkcyklar borde självklart förbjudas.

argungu sa:
weldion sa:

Ur artikeln: "Enligt tre källor med insyn håller fordonen i mindre än sex veckor,"

Mindre än sex veckor! Otroligt. Och detta ska föreställa att vara "miljövänligt", i något avseende.

Tyst på dig, det är en del av den gröna revolutionen som ska lösa klimatkrisen, och då kan det inte kritiseras!!
Var förresten ett inslag på Ekot idag att elbilar är skitigare än dieselbilar (under vissa förhållanden, t.ex. Tyskland, Kina, USA m.fl. länder) men det har det inte heller blivit mycket väsen om...

ooms sa:
argungu sa:
weldion sa:

Tyst på dig, det är en del av den gröna revolutionen som ska lösa klimatkrisen, och då kan det inte kritiseras!!
Var förresten ett inslag på Ekot idag att elbilar är skitigare än dieselbilar (under vissa förhållanden, t.ex. Tyskland, Kina, USA m.fl. länder) men det har det inte heller blivit mycket väsen om...

LCA analys är tydligen svårt....

Och den enkla regeln är att få låg energiförbrukning- det är oftast viktigare än val av drivmedel. Stora tunga motorstarka fordon kommer alltid att vara dåliga - oaktat vad de använder sig av för teknik.

Bengt-re sa:
Och den enkla regeln är att få låg energiförbrukning- det är oftast viktigare än val av drivmedel. Stora tunga motorstarka fordon kommer alltid att vara dåliga - oaktat vad de använder sig av för teknik.
Blanda nu inte in massa logik i sånthär...

argungu sa:
weldion sa:

Symbolpolitik när den är som dummast.

Dessutom vill jag slå ett slag för ägandet!
Mycket snack nuförtiden om att vi skall hyra, samäga, dela, leasa och hur "miljövänligt" och "resurssnålt" detta är. Jag tror dock att förespråkarna inte tänker på ansvarslösheten som automatiskt kommer då man inte äger något. Man tar helt enkelt inte hand om det man inte äger på samma sätt. Det kan gälla både bostäder fordon mm. Men som kollektivistisk symbolmiljöpolitik fungerar det ju bra.

Snuten sa:
Jag tror dock att förespråkarna inte tänker på ansvarslösheten som automatiskt kommer då man inte äger något. Man tar helt enkelt inte hand om det man inte äger på samma sätt. Det kan gälla både bostäder fordon mm. Men som kollektivistisk symbolmiljöpolitik fungerar det ju bra.
Det är därför som vägarna är i så dåligt skick? och lösning är att alla som använder vägarna bör vara ägare till dessa. Spelar det någon roll om de äger massa småbitar individuellt? eller om de går ihop och äger den tillsammans? Det skulle iofs oxå kunna äga var sin, men den det blev inte så resurssnålt kanske? eller blir dt trots allt det? eftersom de blir så mycket aktsammare om vägen.

ooms sa:
argungu sa:
weldion sa:

Undersökningen är vinklad och felaktig. Antaganden i den är så fel att man bra behöver ändra en eller ett fåtal antaganden som inte stämmer så är elbil alltid bättre. Lobbying är ett dyrt men starkt medel att lura folk behålla sin tro.

emmer sa:
Snuten sa:
Jag tror dock att förespråkarna inte tänker på ansvarslösheten som automatiskt kommer då man inte äger något. Man tar helt enkelt inte hand om det man inte äger på samma sätt. Det kan gälla både bostäder fordon mm. Men som kollektivistisk symbolmiljöpolitik fungerar det ju bra.
Det är därför som vägarna är i så dåligt skick? och lösning är att alla som använder vägarna bör vara ägare till dessa. Spelar det någon roll om de äger massa småbitar individuellt? eller om de går ihop och äger den tillsammans? Det skulle iofs oxå kunna äga var sin, men den det blev inte så resurssnålt kanske? eller blir dt trots allt det? eftersom de blir så mycket aktsammare om vägen.

Du ser ingen skillnad mellan vägar och prylar, eller? Allt är liksom lika och samma princip skall gälla för allt?

Bra, då skall vi bara byta ut människorna så de funkar under denna masterprincip. Det har man försökt förut och även om resultatet då blev förskräckligt, skall vi inte låta oss nedslås nu när vi har en så vacker ide.

Snuten sa:
argungu sa:
weldion sa:

Symbolpolitik när den är som dummast.

Dessutom vill jag slå ett slag för ägandet!
Mycket snack nuförtiden om att vi skall hyra, samäga, dela, leasa och hur "miljövänligt" och "resurssnålt" detta är. Jag tror dock att förespråkarna inte tänker på ansvarslösheten som automatiskt kommer då man inte äger något. Man tar helt enkelt inte hand om det man inte äger på samma sätt. Det kan gälla både bostäder fordon mm. Men som kollektivistisk symbolmiljöpolitik fungerar det ju bra.
Jag håller absolut med att det finns en inbyggd problematik med ansvarskänsla för saker som man samutnyttjar, hyr, ... kontra saker som man äger. Å andra sidan finns det ju situationer där det faktiskt fungerar rätt bra - att hyra bil på semestern är ju typiskt betydligt smidigare än att köpa en bil, att hyra en släpkärra när man ska frakta stora saker om man gör det någon enstaka gång, ... Sen är det ju inte så att alla som äger tar så fantastiskt bra hand om sina saker. Där är det ju dock mer renodlat man själv som får ta smällen.

Hasse#7 sa:
ooms sa:
argungu sa:
weldion sa:

Undersökningen är vinklad och felaktig. Antaganden i den är så fel att man bra behöver ändra en eller ett fåtal antaganden som inte stämmer så är elbil alltid bättre. Lobbying är ett dyrt men starkt medel att lura folk behålla sin tro.
På vilket sätt är antagandena fel? Att elmixen spelar avgörande roll påpekas ju i studien.
I övrigt håller jag med att lobbying är ett starkt och dyrt medel att lura på folk även ny tro.

Tillbaka
Topp