[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

”Uthyrningen av elsparkcyklar stoppas på gator och trottoarer i stora delar av Köpenhamn. I butiker kan uthyrning tillåtas, men då måste elsparkcykeln lämnas tillbaka där den hyrdes.”

”Uthyrningen av elsparkcyklar stoppas på gator och trottoarer i stora delar av Köpenhamn. I butiker kan uthyrning tillåtas, men då måste elsparkcykeln lämnas tillbaka där den hyrdes.”
Det innebär ju döden för hela konceptet. P.s.s som att göra om det hela till speciella stationer där de hämtas och lämnas, ungefär som hyrcyklar funkar tidigare också dödar hela konceptet.

Det är bara att konstatera att konceptet är genialt (ta en cykel där du är, åk dit du ska, och detta utan att behöva krångla med omvägar till stationer för att hämta/lämna), men att användarna inte klarar av det ansvar det innebär.

Utanför Nordic Wellness Majorna Göteborg, Korsningen Karl Johansgatan

DSC_1704.jpg

Det innebär ju döden för hela konceptet. P.s.s som att göra om det hela till speciella stationer där de hämtas och lämnas, ungefär som hyrcyklar funkar tidigare också dödar hela konceptet.

Det är bara att konstatera att konceptet är genialt (ta en cykel där du är, åk dit du ska, och detta utan att behöva krångla med omvägar till stationer för att hämta/lämna), men att användarna inte klarar av det ansvar det innebär.

Det intressanta är ju att det är just elsparkcyklarna som användarna har problem med att parkera. Här i stan finns Donkey Republic, alltså vanliga cyklar med pedaler som har samma hämta-lämna-var-du-vill-koncept; de står fan alltid i cykelställ.

Det intressanta är ju att det är just elsparkcyklarna som användarna har problem med att parkera. Här i stan finns Donkey Republic, alltså vanliga cyklar med pedaler som har samma hämta-lämna-var-du-vill-koncept; de står fan alltid i cykelställ.
Jag kom först i kontakt med konceptet i Kina för ca 4 år sedan, där var det vanliga cyklar och stod fan överallt. Sedan kom EU-bike hit till Sthlm/Uppsala, och de stod också lite här och där. Sedan kom elsparkcyklarna och det havererade totalt. Tror faktiskt de konkurrerade ut EU-bike, klientelet är väl lata och kan de åka el istf att trampa själva väljer de väl det...

Det här har kanske redan tagits upp men finns det juridiska belägg mot att kommun el dyl sätter ner foten och bötfäller scooter-företagen för nedskräpning/felparkering/fara i trafik/dyl? Administrationen blir förstås kanske inte skitkul till en början...

Får inte en cykel stå felparkerad så förstår jag inte varför en scooter skulle få göra det. I scooterns fall är det ofta dessutom trafikfarligt - den här tråden visar många exempel och jag stöter ofta på scootrar "parkerade" mitt i cykelbanan. Hur företagen sen budgeterar parkeringsböter (exvis höjda avgifter för kunder) är upp till dem.

Jag är i grunden för el-scooter som alternativ till bil/moped - precis som el-cykeln som har fått ut folk på två hjul istället för att ta bilen 500m - men samma regler ska gälla dem som andra fordon. Om scootrar sen råkar vara klassade på något kryphåls-finurligt sätt så är det förstås även dags för en ändring där - ingen aning hur det ser ut juridiskt just nu eller vad som är möjligt.

Och varför inte stationer? Hyrcyklar i Malmö verkar fortfarande rätt populära, "stations-tvånget" till trots, men någon kanske har bättre statistik där? Konceptet är relativt kort hyrtid men många stationer (ska erkännas att jag inte hyrt själv, men ser cyklarna ofta). I fallet scooter skulle det kanske ställa till det konkurrensmässigt för scooter-företagen (om de tvingas ha sina egna stationer) men det är deras problem och kanske gallrar bort de minst seriösa.

Mitt intryck var att de cyklarna som tidigare fanns i Sthlm och som stod parkerade i dedikerade ställ användes relativt frekvent och vad jag minns var de i stort sett aldrig felparkerade. Tyder på att det skulle kunna gå att få ett system med speciella hämta-lämna-platser att funka. Sen kräver det förstås att man har relativt tätt mellan ställena där cyklarna parkeras och att man har så många cyklar i omlopp att risken för att ett parkeringsställe blir tomt är liten. Förmodligen innebär det att man inte kan ha en massa olika uthyrare med sina egna parkeringsställen. Antingen får man som då göra en upphandling och låta någon sköta hela ruljangsen eller så får man ha något system med offentligt arrangerade parkeringsställen och sen får uthyrare köpa in sig i dessa och t.ex. betala en avgift per cykel de har i systemet.

Jag kom först i kontakt med konceptet i Kina för ca 4 år sedan, där var det vanliga cyklar och stod fan överallt. Sedan kom EU-bike hit till Sthlm/Uppsala, och de stod också lite här och där. Sedan kom elsparkcyklarna och det havererade totalt. Tror faktiskt de konkurrerade ut EU-bike, klientelet är väl lata och kan de åka el istf att trampa själva väljer de väl det...
Vet inte om EU-bike finns kvar. Ser emellanåt något vrak ligga någonstans. De cyklarna måste dock ha varit den billigaste skit som producerats och jag undrar om det utfördes något underhåll på dem. Såg mest ut som rangliga gnisselmaskiner som rostade om någon tittade på dem. Kan inte påstå att jag gråter om det enda som finns kvar är vraken som väl med tiden kommer att försvinna.

Ett varv till!

Nej, konceptet är väl inte alls genialt om det delvis bygger
på att användarna sköter sig någorlunda.

Men användarna är dumma/lata/slarviga etc faller ju hela
konceptet sönder och samman.

Heja Köpenhamn och de som infört begränsningarna/
styrningen där.

Det är defininitivt något för svenska städer att ta efter!

/Fedde

Jaha, nu har vi fått skiten till Karlstad sen en tid.
Det står sparkcyklar mest överallt i ytterområden av staden som det känns.
Undrar om det finns några kvar i centrum eller om det är den moderna stulna cykeln som förr snoddes på helgnätter för att ta sig hem.

Norrmännen testar nattligt förbud.

Gissar att det blir rätt mycket lägre tryck på ortopedavdelningen på sjukhusen i vårt västra grannland framöver.

Jaha, nu har vi fått skiten till Karlstad sen en tid.
Det står sparkcyklar mest överallt i ytterområden av staden som det känns.
Undrar om det finns några kvar i centrum eller om det är den moderna stulna cykeln som förr snoddes på helgnätter för att ta sig hem.
Grattis! Kul för er att få känna att ni hänger med i de nya heta trenderna. Fast vid närmare eftertanke är det kanske inte så nytt och hett längre!?

Mitt förslag: Reglera uthyrning. 18 år och bankid. Kanske ingen uthyrning efter 22.
Vidare: Låt polis/ordningsvakt/reservpolis lasra och beslagta fordon på plats som går över 20 km/h eller där fler än en färdas, eftersom det är där det syndas. Hyrföretag kan ha en klausul med 20 kkr i böter om deras fordon beslagtas.
Det räcker så för att få lugn, förutsatt att kommuner får mandat att anställa folk med rätt att beslagta.

Nu öppnas möjligheter för den som vill slippa dem i närmiljön, åtminstone i Malmö! Bara att flytta till de elsparkcykelfria områdena!
3AAFEF5B-5CE6-4ACC-B71A-08738915F835.png

I Berlin, London etc där man länge haft uthyrning av trampcyklar (Mobike, Ofo etc) tycker jag det verkar ha fungerat hyggligt bra med zoner med förbud mot parkering (t.ex. på stationsområden, i parker, etc). Gör man ändå fel debiterades man med 200 europeiska pengar om man inte inom 90 minuter flyttade cykeln (till godkänt område).

Varför har inte elsparksföretagen haft liknande lösningar i Sverige?

Appen (vilken av alla det nu var jag använde) bad mig ta bild på hur jag parkerat senast jag körde*, oklart vad påföljden skulle vara men alltid nåt antar jag...

Men jag undrar verkligen vad som är grejen med att ställa de mitt på cykelbanor. Oftast dessutom på ställen där det verkar helt onaturligt att avsluta en resa, typ mitt på en bro. Är det folk som hoppar och passar på ett sista fuck you till världen tro?

*min cykel sket på sig i stan och hade råbråttom till en läkartid. För första gången glad att stan svämmar över med dessa monster.

Ofta fungerar de i zoner så man ställer dem där zonen tar slut. Mitt på en bro kan nog vara just så.

Nej alltså typ Västerbron...

Läste SVT-artikeln postad ovan och klickade runt lite och står det är vanligt med allvarliga ansiktsskador. Känner mig fantasilös men utanför att bli påkörd av bil hur går sådan ens till?
20 km/h är ju snigelfart och åkaren är upprätt och nära marken. Hur landar folk på ansiktet och inte fötterna?

(är ändå erfaren ansiktslandare på cykel men lyckas ej koppla)

Senast ändrad:
Jag såg en tjej som missbedömde en sväng, tryckte på gas istf broms och körde rakt in i en vägg med ansiktet först. Det gick max 5 km/h men det blev blodvite och blåtira.

Jag tror att många inte hinner reagera när framhjulet försvinner, sen håller man kvar i styret och tar emot sig med fejjan. Att en hel del kör på fyllan hjälper väl inte. Om det var tvång på 29" hjul fram så skulle det vara färre ansiktsskador.

Hmm. En hurtig motionslöpare färdas i 15 km/h, så visserligen något långsammare. Aldrig sett någon tendens att flyga framåt och landa på ansiktet om de abrupt måste stanna. De bara... stannar?
Men folk som är på väg att kollidera med något väljer alltså att istället för att hoppa av, krama styret tills de flyger över det?

Hmm. En hurtig motionslöpare färdas i 15 km/h, så visserligen något långsammare. Aldrig sett någon tendens att flyga framåt och landa på ansiktet om de abrupt måste stanna. De bara... stannar?
Men folk som är på väg att kollidera med något väljer alltså att istället för att hoppa av, krama styret tills de flyger över det?

Lär väl vara alkohol inblandat i en majoritet av fallen

Ja, ni har ju uppenbarligen rätt. Och hade farten varit 30 eller ens 25 hade jag verkligen hajat mekaniken. Men i 20 är det ändå förvirrande att folk lyckas...

Ja, ni har ju uppenbarligen rätt. Och hade farten varit 30 eller ens 25 hade jag verkligen hajat mekaniken. Men i 20 är det ändå förvirrande att folk lyckas...
Min gissning är att de står alldeles för oförberedda i hög fart. Nånting händer framför, lågt hinder eller annat. Kroppen flyger framåt och de nyper tag i styret så knogarna vitnar. Ansiktets väg i backen går i princip i framhjulsaxelns rotationspunkt. Min har bara broms bak och jag är uppmärksam (redan ful), men nog skulle det kunna hända om man stod och sov, på fyllan eller fipplade med mobil.

20km/h när folk inte hinner ta mot någonting eftersom armarna nästan håller rakt ner i styret är en helsikes fart. Du sitter helt annorlunda på dina cyklar.
20km/h med näsan före i asfalten borde vara tillräckligt för att slå ihjäl sig i värsta fall?

20km/h när folk inte hinner ta mot någonting eftersom armarna nästan håller rakt ner i styret är en helsikes fart. Du sitter helt annorlunda på dina cyklar.
20km/h med näsan före i asfalten borde vara tillräckligt för att slå ihjäl sig i värsta fall?
Inte en chans att jag kör eller lånar ut min till någon som inte är skärpt och inte har hjälm.

Du har aldrig sparkat i en sten/rot/trottoarkant/… när du varit ute och sprungit? Min erfarenhet är att sannolikheten att man håller sig på benen är rätt låg om det är ett ordentligt islag. Samma bör gälla om framhjulet på elsparkcykeln stoppas upp.

Sista meningen i ditt inlägg tror jag inte har speciellt mkt med de situationer som leder till ansiktsskador att göra. Jag gissar att personerna som är inblandade i denna typ av olyckor inte ser faran utan att de först reagerar när det som gäller dem redan inträffat.

Du har aldrig sparkat i en sten/rot/trottoarkant/… när du varit ute och sprungit? Min erfarenhet är att sannolikheten att man håller sig på benen är rätt låg om det är ett ordentligt islag. Samma bör gälla om framhjulet på elsparkcykeln stoppas upp.
Jo det gör jag typ hela tiden är asklantig, lite därför det var mitt exempel. Min erfarenhet är att jag viftar vilt med armarna och tror jag ska ramla, men stapplar ikapp i luften och landar på fötterna. Men jag kanske antingen är en katt, eller inte gjort några ordentliga islag sen barnsben då...

Men måste hursomhelst såklart stämma som du säger att handlar om situationer där smällen sker först och reaktionen kommer sen. Som sagt, har dålig fantasi.

Helt otroligt att folk orkar åka omkring i tre timmar om dagen på en sådan här farkost. Det är som ett halvtidsjobb.

Visa bilaga 502493
Jag har sett Foodora/Uber-eats-bud på elspark. För dem kan nog 399kr i månaden vara ett lockande pris för "obegränsat" brukande.

Jag har sett Foodora/Uber-eats-bud på elspark. För dem kan nog 399kr i månaden vara ett lockande pris för "obegränsat" brukande.
Där är det väl ganska bra också. El istället för tex vanlig moped eller bil. De kan alltid göra sitt jobb och ingen tar deras transportmedel, som dessutom är lätt att ställa ur vägen om man känner ett personligt ansvar.

Tillbaka
Topp