Angående att jag hittat på att lagregeln gäller för gående vid väg. Förordningen som det refereras till, SFS 201:110,
talar om vilka trafikantgrupper som skall likställas med gående vid bestämmelser som gäller för gående. Bestämmelser finns i Trafikförordning (1998:1276). I den finns en bestämmelse för gående, och den gäller för gående vid väg.
Det närmaste man kommer SFS 201:110 är
socialförsäkringsbalk.SFS 2010:110. Såvitt jag vet har ingen refererat till den. Eller menar du SFS 2010:1100? I så fall blandar du ihop SFS 2010:1100 som bland annat rör "Bestämmelser om gående", vilket inte är detsamma som Kap 7. som rör "Bestämmelser för gående på väg" (Notera även plural.).
Det finns fler bestämmelser i trafikförordningen som rör gående än enbart Kap. 7. Mer om det nedan.
Lite förenklat säger den att gående och likställda skall välja bästa möjliga alternativ för att inte gå på vägbanan. De skall använda gångbana, cykelbana eller vägren om sådan finns. Bestämmelsen säger inte att trafikantgrupper som är likställda med gående med automatik kan använda alla gångbanor.
Det finns ju gångbanor som inte ligger i anslutning till väg. Det är inget jag hittat på eller önsketänkande. Du får läsa på.
Jag skrev "de flesta". Mer om det nedan.
Angående att elsparkar kan framföras i vägren, cykelbana eller gångbana vid väg om detta finns. Det är ju precis det som ovan nämnda förordningar säger, så jag förstår inte varför du kommenterar det.
Angående att en del eldrivna fordon med automatik inte får framföras i gångfart på alla gångbanor. Se ovan nämnda förordningar. Dessa nämner inte gångbanor som inte ligger vid väg. Det finns ju trots allt en del sådana. Jag bor i ett område med gångbanor som inte ligger vid väg, och bor nära några områden som inte är byggda för trafik. Där finns endast gångbanor och cykelbanor. Och det finns ingen anledning att framföra en elspark på gångbanor i gångfart om det finns cykelbanor. Men bor kanske inte i tätbebyggt område, så att du ser hur det kan se ut.
Angående att gångbanor inte behöver finnas vid väg. Din kommentar verkar konstig, att de flest gångvägar är vägar, du gör ett antagande utan att visa det.
Jag behöver inte visa någonting. Det är du som behöver visa exempel på gångbanor som inte ligger invid väg och därmed inte utgör väg. Att det finns gångbanor som ligger invid väg och därmed själva är vägar vet vi redan.
Men trafikförordningen innehåller även
"2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
2 § En trafikant ska följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal, en ljussignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel, gäller anvisningen framför regeln.
En anvisning genom fast sken i en trafiksignal gäller framför en anvisning om stopplikt eller väjningsplikt som meddelas genom ett vägmärke.
En särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar. Förordning (2017:921)."
Notera att detta inte enbart gäller på väg, då vägmärken även kan sitta i terräng. (Vilket för övrigt är ett måste för de gångbanor som inte utgör väg)
Dvs. alla vägmärken "påbjuden gångbana" omfattar även elsparkcyklister som färdas i gångfart.
Angående att jurister försöker tolka lagar, är det svammel? Det är ju precis vad de gör.
Du är knappast någon jurist. (Och inte jag heller, för den delen)
Angående att problemet är över, att elsparkar inte alls för framföras på gångvägar eller trottoarer, är det svammel?
Det är ju precis det som inläggen handlar om, den nya lag som börjar gälla den 1/9 säger precis det. Men du har förmodligen missat det.
Nej. Dock vet vi fortfarande inte hur förändringen av trafikförordningen kommer att se ut, eftersom den inte ligger uppe på regeringens hemsida än.
Att elsparkar kanske fortfarande får framföras på gågator. Är det svammel? Lagändringen gäller tydligen bara gångbanor, så om inte den slutgiltiga lagändringen säger något annat så är det fortfarande tillåtet att framföra elsparkar i gångfart på gågator. Inget av detta är svammel, det är bara fakta.
Jag har inte heller påstått något annat.
Du får nog läsa på lite bättre, följa med i den nya lagstiftningen. Men jag förstår dig, väljer man att i sitt alias ha "tok" så får man nog förvänta sig det kommer en del tokigheter från dig.
Ahh... Personangrepp! Så trevligt!